joopajoo, eräät asiat ne ei koskaan muutu (uusperheasiaa)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "harmi"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;24100170:
Luultavasti. Ja mun mielestä myöskin selkeämpää. Lapsella on vain yksi äiti ja yksi isä. Jos vanhemmat eroavat ja isä menee uusiin naimisiin, on yksinkertaisempaa kutsua isän uutta vaimoa vain etunimellä. Nimittäin jos isä eroaa jälleen, niin mikä tästä äitipuolesta tai "äidistä" sitten tulee, kun isän kolmannesta vaimosta tuleekin myös äitipuoli tai "äiti? Ex-äitipuoli? Ex-äiti? Vai onko lapsella sitten äiti ykkönen, äiti kakkonen ja äiti kolmonen?

pakko sanoa vielä että nuorihan kutsuu minua etunimeltä, ei äidiksi, mutta puhuessaan minusta muille sanoo usein äiti , ja korjaa sitten eikun äitipuoli.

et sä voi merkitä itseäsi toisen naisen lapsen äidiksi!
lapsellinen olet vain sinä, jonka on pakko saada johonkin helvetin fesibuukkiin merkkailtua reviiriäsi.
"jotta ulkomaiset kaverini eivät ihmettelisi..." hah!

Eikös facebookiin voi merkitä vain yhden äidin ja yhden isän??? edellinen taitaa hävitä jos uuden hyväksyy tilalle.

no ainakin oltiin pari päivää molemmat äiteinä, mutta tietysti jos facebook on poistanut etä-äidin, ei sitten ihmekään jos on pahoittanut mielensä, luulee ehkä että hänen oma lapsensa on hänet poistanut.
Tuo ei muuten tullut mieleenkään että noinkin voisi olla koska olimme molemmat äidiksi merkittynä

Tuossa asiassa olisi mielestäni fiksuinta ja kohteliainta antaa sen nuoren äidin olla äiti facebookissakin, kunnioittaa tätä etä-äitiä.
Miksi sun välttämättä pitäisi merkata sinut nuoren äidiksi,kun et kuitenkaan hänen äitinsä ole ja kaikki kaverisi varmasti tämän tietävät?
Tälle oikealle äidille tulee vain paha mieli etkä sinä voita tilanteessa mitään, siis MIKSI?
Nuori tuskin kehtaa sanoa sinulle kun ei tahdo loukata, vaikka hän ajattelisikin ettei halua sinua hänen äidikseen merkattavan.

Facebook on vain viestintäväline ja monilla vanhemmilla ei edes ole kaikkia lapsia siellä kavereinaan,erinäisistä syistä.
Se ei ole mikään virallinen paikka jonne _täytyy_ merkitä kaikki perheenjäsenet/samassa taloudessa asuvat tai pitää heidän kanssaan yhteyttä.

• Tykkää
Reactions: Kurmeli
Niin ja jos minä olisin äitipuoli eikä sen ilmoittamiseksi fb.ssä olisi mitään tapaa,jättäisin ilmoittamatta.
En merkkaisi itseäni äidiksi, koska en olisi äiti vaan äitiPUOLI.

• Tykkää
Tulee mieleen yks tuttu äiti, joka pakottaa lapsensa kutsumaan isäksi jokaista uutta ukkoaan.
oliskohan kaheksas "isä" jo lapsella menossa.

lapsella on vain yksi isä ja yksi äiti.

No just, myös meillä uusperhe ja miehen lapsi siis asuu meillä, ei äidillään, muttei tulis mieleenikään sanoa itseäni MISSÄÄN TAPAUKSESSA, edes fb:ssa, äidiksi. :O Hänellä kun on äiti ja se ei siitä miksikään muutu vaikka myös minä olen hänen huoltajansa, enkä usko että lapsi itse ensimmäiseksi tuollaista ehdottaisi. Eri asia sitten jos äiti ei haluaisi olla missään tekemisissä lapsensa kanssa tai olisi kuollut....

Eikö kenenkään muun mielestä tuo pistä lasta ristiriitaiseen ja epäreiluun asemaan?

Lapsen pitää päättää kumpi hänen "äitinsä" on sosiaalisessa mediassa!? Todella ajattelematonta ja epäreilua aikuiselta ihmiseltä!

• Tykkää
välillä piti poistua...
kuten jo sanoinkin, ei haittaa jos/kun nuori haluaa äitinsä merkitä takaisin ainoaksi äidikseen...eiköhän se äiti lepy kun huomaa mut poistetuksi, tosin hänet tuntien ei se pelkästään perheenjäsenistä poistaminen riitä, kaverilistallekkaan minulla tuskin on hänen mielestään asiaa, mutta samapa tuo.
Mutta pakko vielä lisätä yksi asia: että kaikki olisi mahdollisimman sekavaa kun puhumme perheen kesken, mieheni kutsuu myös minun vanhempiani mutsiksi ja faijaksi, kuten omia vanhempiaan, ja miehen lapset ovat kutsuneet myös minun vanhempiani mummiksi ja ukiksi, ja mun lapseni taas miehen isää vaariksi, eli ei tässä muutenkaan olla oltu niin tarkkoja noiden nimitysten kanssa. :)

[QUOTE="harmi";24100788]välillä piti poistua...
kuten jo sanoinkin, ei haittaa jos/kun nuori haluaa äitinsä merkitä takaisin ainoaksi äidikseen...eiköhän se äiti lepy kun huomaa mut poistetuksi, tosin hänet tuntien ei se pelkästään perheenjäsenistä poistaminen riitä, kaverilistallekkaan minulla tuskin on hänen mielestään asiaa, mutta samapa tuo.
Mutta pakko vielä lisätä yksi asia: että kaikki olisi mahdollisimman sekavaa kun puhumme perheen kesken, mieheni kutsuu myös minun vanhempiani mutsiksi ja faijaksi, kuten omia vanhempiaan, ja miehen lapset ovat kutsuneet myös minun vanhempiani mummiksi ja ukiksi, ja mun lapseni taas miehen isää vaariksi, eli ei tässä muutenkaan olla oltu niin tarkkoja noiden nimitysten kanssa. :)[/QUOTE]

Joo, sekavaa varmasti. Mutta ET SILTIKÄÄN OLE SEN LAPSEN ÄITI. Vaikka tämä äiti olisi miten etä, tai vaikka vuosia kuollut, et silti olisi lapsen äiti. Vaikka sinusta siltä tuntuisi tai se olisi sinulle helpointa, lapsi ei todellakaan ajattele niin. Voisit olla vaikka rakkaampi kuin oma äiti, mutta et siltikään ole hänen äitinsä. Äitejä on vain yksi jokaisella.

On todella väärin laittaa murrosikäinen valitsemaan. Sosiaalinen media merkkaa tuon ikäiselle paljon enemmän kuin sen pitäisi -se merkitsee jopa reaalielämää enemmän usein. Sinä tunnut yksinkertaiselta ihmiseltä, koska selität asian niin, että se on SINULLE helpompi sitten puhua perheestäsi.

Sitä paitsi, mummot vaarit mammat ukit; se on vain hyvä että lapsella on monta vanhempaa ihmistä, jotka pyyteettömästi rakastaa. Mutta äitejä ja isiä on kullakin vain yksi. Se on terveen identiteetin, itsetunnon ja itsensä hyväksymisen kannalta oleellista murrosikäiselle. Se, että laitat hänet valitsemaan, on jopa sairasta. Kyse vaikka ihan keneltä tahansa ammattilaiselta.

Alkuperäinen kirjoittaja höh!;24100556:
Eikö kenenkään muun mielestä tuo pistä lasta ristiriitaiseen ja epäreiluun asemaan?

Lapsen pitää päättää kumpi hänen "äitinsä" on sosiaalisessa mediassa!? Todella ajattelematonta ja epäreilua aikuiselta ihmiseltä!

kukaanhan ei pyytänyt häntä valitsemaan alunperin mitään, koska oletus oli että voisi olla kaksi äitiä, kumpikaan ei tullut ajatelleeksi että pitäisi valita, että facebook tietäisi ettei kaikki perheet eivät ole ydinperheitä, vaan nykyään alkaa olla vaikka minkälaisia perhekokoonpanoja.
Ja hän kyllä tuntee minut niin hyvin että tietää ettei se että olenko vai enkö siellä Facebookissa tai muuallakaan näkyvillä ei muuta mitään meidän välillämme, kaikki pysyy ennallaan. Jos hyvät keskinäiset välit olisi noin pienestä kiinni, tuskin tässä enää saman katon alla asuttaisi.

Minun vanhin lapseni kutsuu miestäni isäpuoleksi, sisarpuoliaan sisaruksiksi. Samoin minä puhuttelen äitini miestä isäksi, vaikka hän ei verisukulainen olekkaan. Myös facebookissa isäpuoli on minulla isänä ja biologinen ei lainkaan. Näin siksi että tunnen isäksi sen, joka viettää kanssani enemmän aikaa ja muistaa minua joka pvä, ei ainoastaan jouluna...

Ja mitä ihmettä puhut vain tästä äidistä?!

Etkö todellakaan tajua miten rankkaan ristiriitaan lapsen asetit? Mietipä asiaa hetki, tai tutustu ihan alkeelliseen psykologiaan lapsen kehityksestä.

Alkuperäinen kirjoittaja Äippäi-82;24100851:
Minun vanhin lapseni kutsuu miestäni isäpuoleksi, sisarpuoliaan sisaruksiksi. Samoin minä puhuttelen äitini miestä isäksi, vaikka hän ei verisukulainen olekkaan. Myös facebookissa isäpuoli on minulla isänä ja biologinen ei lainkaan. Näin siksi että tunnen isäksi sen, joka viettää kanssani enemmän aikaa ja muistaa minua joka pvä, ei ainoastaan jouluna...

Sinä oletkin aikuinen ihminen. Kyse on nuoresta teinistä, joka ei asu äitinsä kanssa. Hänelle on hieman eri tilanne joutua päättämään, kuka hänen ainoa äitinsä sosiaalisessa mediassa on. Vai mitä?

Alkuperäinen kirjoittaja Äippäi-82;24100851:

no isähän on tietysti eri juttu kuin äiti...
Tässä on nyt ihan selkeästi useimmilla sellainen kanta tähän asiaan että nuori on ollut PAKOTETTU merkkaamaan minut äidikseen, sillä eihän nyt toki kukaan lapsi oikeasti voi pitää naista joka on hänen kanssaan elänyt vuosikaudet missään tapauksessa äitinä siinä missä kuin sitä oikeaa biologista äitiäänkin, eikä ainakaan tuoda sitä esiin missään. Vähintäänkin nyt nuorta on uhkailtu ja kiristetty toimimaan vastoin tahtoaan.
Olisikohan tässä nyt lastensuojelu-ilmoituksen paikka ?

Alkuperäinen kirjoittaja höh!;24100853:
Ja mitä ihmettä puhut vain tästä äidistä?!

Etkö todellakaan tajua miten rankkaan ristiriitaan lapsen asetit? Mietipä asiaa hetki, tai tutustu ihan alkeelliseen psykologiaan lapsen kehityksestä.

Peesi tälle. Eikö se riitä että nuori on kaverilistallasi ja niille jotka asioita ihmettelevät voit selventää, jos maailma siihen kaatuu. Ja voithan laittaa kuvia facebookisi perhealbumiin jossa hän on mukana, jos tapanasi on kuvia sinne laittaa.

Kauheata vouhkaamista... Eihän sen pojan ole pakko pitää siellä kahta äitiä omassa statuksessaan mutta eikö ap voi silti merkata pojan omaksi lapsekseen ja sen voi tehdä jopa niin, että se ei linkkaa suoraan lapseen (siis niin, että se ei vie pojan seinälle)

Ainakin meillä veljeni (joka ei oikeasti ole edes veljeni) alkoi ajastaan kutsua äitiäni äidiksi, minä taas en oppinut kutsumaan isäpuoltani isäksi kuin joskus kun halusin päästä helpolla. Toisaalta isäpuoleni luultavasti on minulle tärkeämpi kuin isäni.

Ja jos tuo biologinen äiti on aikuinen niin hänen tulisi osata käyttäytyä kuin aikuinen, tuollainen lapselle kostaminen on naurettavaa. Juu ja aivan siitä huolimatta mitä hän tuntee, aikuiset osaavat keskustella asioista.

Mun mielestä vaikka asutaankin nykyään pienemmissä perheissä kuin ennen niin perhekäsitys on laajentunut.

Alkuperäinen kirjoittaja samaa mieltä;24100908:
Peesi tälle. Eikö se riitä että nuori on kaverilistallasi ja niille jotka asioita ihmettelevät voit selventää, jos maailma siihen kaatuu. Ja voithan laittaa kuvia facebookisi perhealbumiin jossa hän on mukana, jos tapanasi on kuvia sinne laittaa.

Mullahan ei ollut tämän nuoren kuvia missään albumissani eikä hän myöskään ollut kaverilistallani ennestään, varmuuden vuoksi, tästä syystähän se ihmettely alkoikin, kuin yksi perheenjäsen oli kokoajan "piilossa". Siinä kun sitten selitteli että se johtuu nuoren biologisesta äidistä, niin aika moni oli todella epäuskoinen ja oli sitä mieltä että se on vain tekosyy, ja nyt kun ei enää piilotella, ei sekään sitten ole hyvä...äitipuoli on aina paha, teki niin tai näin, (ainakin tällä palstalla)

[QUOTE="harmi";24100904]no isähän on tietysti eri juttu kuin äiti...
Tässä on nyt ihan selkeästi useimmilla sellainen kanta tähän asiaan että nuori on ollut PAKOTETTU merkkaamaan minut äidikseen, sillä eihän nyt toki kukaan lapsi oikeasti voi pitää naista joka on hänen kanssaan elänyt vuosikaudet missään tapauksessa äitinä siinä missä kuin sitä oikeaa biologista äitiäänkin, eikä ainakaan tuoda sitä esiin missään. Vähintäänkin nyt nuorta on uhkailtu ja kiristetty toimimaan vastoin tahtoaan.
Olisikohan tässä nyt lastensuojelu-ilmoituksen paikka ?[/QUOTE]

Älä viitsi heittäytä marttyriksi. Kertoo kyllä paljon kypsyydestäsi, että menet välittömästi uhrin asemaan ja liioittelet tilannetta niin, että syyllistät muita.

Etkö todella ymmärrä, että murrosikäiselle, joka ei asu äitinsä kanssa, on tärkeää tietää kuka hänen äitinsä on? Perustelet tilanteen sillä, että SINULLE on helpompi ja selkeämpi asema Facebookissa. Mitä jos oikeasti ajattelisit lasta?

Ja isä on tällaisessa tilanteessa ihan samalla viivalla kuin äiti. Äitejä ja isiä on ihmisellä vain yksi. Mutta älä ihmeessä edes usostu ajattelemaan asiaa ja vedä joku lapsellinen ls-ilmoituskin tähän. Sääliksi käy; sinua.

[QUOTE="vieras";24100937]Kauheata vouhkaamista... Eihän sen pojan ole pakko pitää siellä kahta äitiä omassa statuksessaan mutta eikö ap voi silti merkata pojan omaksi lapsekseen ja sen voi tehdä jopa niin, että se ei linkkaa suoraan lapseen (siis niin, että se ei vie pojan seinälle)

Ainakin meillä veljeni (joka ei oikeasti ole edes veljeni) alkoi ajastaan kutsua äitiäni äidiksi, minä taas en oppinut kutsumaan isäpuoltani isäksi kuin joskus kun halusin päästä helpolla. Toisaalta isäpuoleni luultavasti on minulle tärkeämpi kuin isäni.

Ja jos tuo biologinen äiti on aikuinen niin hänen tulisi osata käyttäytyä kuin aikuinen, tuollainen lapselle kostaminen on naurettavaa. Juu ja aivan siitä huolimatta mitä hän tuntee, aikuiset osaavat keskustella asioista.

Mun mielestä vaikka asutaankin nykyään pienemmissä perheissä kuin ennen niin perhekäsitys on laajentunut.[/QUOTE]

hei jos tiedät miten voin merkata pojan omaksi perheenjäseneksi ilman että se näkyy hänen profiilissaan niin kertoisitko, muutan sen sellaiseksi jos siis on sellainen vaihtoehto sensijaan että poistan hänet perheenjäsenistä kokonaan

No kirjoitat vaikka pojan etunimen siihen niin, ettet hyväksy sitä ehdotusta joka siihen tulee ja hyväksyt muutokset, kuva ei tule näkyviin sillä keinoin mutta esim just se etunimi.

Ap, hienoa toi että haluat merkata lapsen "omaksi", mutta kokonaiskuva kannattaa ottaa huomioon. Se äitiys voi olla kaikkineen kipeä paikka tälle äidille, ja se että sä olet se äitihahmo lapsen elämässä. Varmasti kyse on äidin puolelta paljon laajemmasta asiasta,
kun se' että jossain facebookissa tehdään jotain.

Lapselle se voi oikeasti olla rankkaa, kun ei tiedä miten-missä-ja millon olis. Se taas mitä kaverisi ihmettelee on toisarvonen asia tossa kuviossa. Heille voit tarvittaessa selittää asian, ja sama uskovatko vai eivät.

Kannattaa olla hienotunteinen niille biologisille vanhemmille