Jorvi ja asennoituminen perätilasynnytykseen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pelkuri
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pelkuri

Vieras
Kiinnostais tietää, minkälaisia kokemuksia teillä on ollut perätilassa olevasta vauvasta Jorvissa. Onko ns. "puollettu" alatiesynnytystä? Kenen päätos loppujen lopuksi, äidin vaiko lääkärin?

Olen itse menossa synnytystapa arviointiin ens perjantaina pt:n vuoksi. Viikkoja sillon tasan 37+0. Pelkään ihan hirmuisesti koko synnytystä edellisten synnytyskokemuksien vuoksi. Olen käynyt Jorvissa pelkopolillakin asiasta keskustelemassa. Olin pääsemässä asiassa hiukkasen tasapainoon, kunnes tuli tämä odottamaton uutinen vauvan asennosta, mikä lisäsi pelon tuhatkertaiseksi! En mitenkään uskalla lähteä alatiesynnytykseen kaikkine riskeineen, varsinkaan oman äidin tai parin ystävän kokemusten perusteella. Toki joo, kuuluuhan sektioonki riskejä, mutta jotenkin sitä miettiin mikä vauvalle paras. Sama siitä kuinka kauan oma selviytyminen sektion jälkeen kestään, kunhan vauva on kunnossa!

Olen ymmärtänyt, että perätilasynnytystä ei missään suositella ensisynnyttäjille. En tiedä, olenko oikeassa. Toki jos synnytys käynnistyy spontaanisti ja sujuu vauhdikkaasti ja hyvin, niin sitten varmaan annetaan vain tulla perätilassakin. Olen kyllä sellaistakin kuullut, että perätilasynnytyksiä yritettäisiin saada lisää, mutta enpä usko, että pelkopolillakin käynyttä rupeavat kauheasti painostamaan yhtään mihinkään. Eli huoli pois, sanot oman mielipiteesi ja kuuntelet avoimesti ammattilaisia. Varmasti saat haluamasi synnytystavan! Ja voihan se lapsi vielä vaikka kääntyäkin!

Mä valitsin sektion ja sen saa AINA jos on kyseessä esikoinen ja perätilassa. Silloin lapselle turvallisempi on sektio. Äidille ja tuleville synnytyksille sen sijaan tulee riskejä.

Pahimmassa tapauksessa se on hätäsektio kuitenkin. Tai olet lopun ikääsi vaipoissa. Kyllä mä paranin sektiosta paljon nopeammin kuin tuntemani perätilasynnyttäjä järkyn isosta epparista ja repeämistä.

Onko ulkokäännöstä yritetty??

Mulla oli perätilassa tyttö ja synnytin Jorvissa. Tosin tilanne oli niin erikoinen että perätila selvisi viikolla 39+6. Sanoin suoraan että en ala perätilaista vauvaa synnyttämään alateitse, haluan sektion ja se minulle annettiin. Terve tyttö syntyi 40+0 hätäsektiolla kun ei malttanut odottaa sovittuun aikaan :) Kukaan ei kyseenalaistanut päätöstäni vaan aika sovittiin samantien. Sinun viikoilla voivat yrittää kääntämistä vielä.

Kyseessä kolmas lapsi. Vauva on ollut viimeiset kolme vahvasti perätilassa. Neuvolassa ultrasivat tällä viikolla ihan vain sen tarjonnan ja epäilivät jopa, että pylly on niin hankalassa paikassa ja saattaa hankaloittaa kääntoyritystä. Olen menossa Jorviin viikon päästä perjantaina. Tietenkin kaikki hyvin, jos oikea asento, mutta kuulemma 4 tunnin reissu edessä, jos vauva edelleen väärässä tarjonnassa. Kait ne sitä kääntoä yrittää?!

Lisäyksenä vielä, että perätilasynnytykseen lähtevän naisen tulee olla hyvin motivoitunut ja hommassa mukana. Kertomasi perusteella sinun ei välttämättä kannata alakautta edes yrittää. Ellei sitten lantio ole tilava ja vauva pieni ja aivan varmasti mahtuu. Itse sain tietää ettei vauvani olisi alkautta tullut lainkaan eli onneksi en mennyt kidutettavaksi... minua kyllä yritettiin!

Uudelleensynnyttäjällä vauva kääntyy varmemmin, koska kohtu on joustavampi tms. Tai ainakin minulle siis niin sanottiin. Mutta jos lapsi on viimeisesi, sektion valitsisin ja siihen päälle samalla sterilisaation.

Jos olet aiemmin jo lapsia saanut, tiedät mitä synnytys on ja mikä sinulle olisi kamalinta. Punnitse vaihtoehdot tarkkaan.

[QUOTE="alley";24869240]Mulla oli perätilassa tyttö ja synnytin Jorvissa. Tosin tilanne oli niin erikoinen että perätila selvisi viikolla 39+6. Sanoin suoraan että en ala perätilaista vauvaa synnyttämään alateitse, haluan sektion ja se minulle annettiin. Terve tyttö syntyi 40+0 hätäsektiolla kun ei malttanut odottaa sovittuun aikaan :) Kukaan ei kyseenalaistanut päätöstäni vaan aika sovittiin samantien. Sinun viikoilla voivat yrittää kääntämistä vielä.[/QUOTE]

kuules alley, jos sua on alkanut supistella tai vesi on mennyt ja siks jouduit sektioon aiemmin kuin suunniteltiin, se on KIIREELLINEN eikä HÄTÄSEKTIO. älkää hyvät äidit sekoittako näitä termejä. hätäsektiossa on oikeasti hätä, pääasiana koko henkilökunnalla on vain se että vauva saadaan mahdollisimman pian ulos.

Tosiaan perätilasynnytykseen on äidin oltava halukas, ei siihen pakosta joudu. Ilmoitat vaan ettet suostu. Sitä ennen (jos haluaa alakautta), niin otetaan magneettikuvat lantiosta ja tarkkaillaan vauvan kokoa yms.

Itse olisin yrittänyt alatiesynnytystä (esikoisen alatiesynnytyksestä hyvät kokemukset), mutta vauvalla olikin jalat alimpana eli jalka-perätila ja automaattisesti sektio. No sektiossa ilmeni, että oli napanuora kahdesti olkavarren ympäi, et onneks oli sektio.

Kääntää yritettiin 2 kertaa.

Kokemukseni eivät ole Jorvista mutta HUS:n piirissä kuitenkin.

Kiitos vastauksista! Toivotaan parasta, että vauva vielä "tajuaa" kääntyä niin kuten pitääkin. Mutta kylläpä luulen, että jos päätos jää mun tehtäväksi, niin sektio edessä...aika näyttää! ;)

[QUOTE="alley";24869284]Mulle kyllä puhuttiin hätäsektiosta koko ajan synnärillä, mutta en sitten tiedä.[/QUOTE]

no miks se sulle tehtiin? nukutettiinko sut? tuliko haava mahaan poikittain bikinirajaan vai pystyyn navasta alaspäin?

jospa sä muistat väärin sen nimen? monet äidit sen sekottaa, siis hätäsektion ja kiireellisen. mut oikeesti, hätäsektioon mennään vain erittäin painavista syistä. siinä on enemmän riskejä äidillekin.

Googletin noita eroja ja varmaan oli kyllä kiireellinen, puudutettiin, vaakaviilto, mies ei päässyt mukaan. Saliin mentiin heti kun se vapautu eli 10min sisään siitä ku päästiin lanssilla Jorviin. Mulla tuli tiheitä ja kivuliaita supistuksia ja suurin osa vesistä oli menny, vesi oli vihreetä. Olin myös jo 4cm auki kun päästiin sairaalaan. Ei otettu aikasemmin sisään, vaikka lääkäri edellisenä päivänä sanoi että pienistäkin supistuksista sairaalaan ja lääkkeillä supistukset pois jotta pysytään aikataulussa. Ihana kätilö vaan totesi että kyllä se avautuminen kestää. Kolmen tunnin päästä meni vedet eikä kätilö ois antanu tulla ambulanssillakaan vaikka lääkäri oli sanonut että perätilaset jolta menee vedet pitää kuljettaa vaakatasossa sairaalaan. Synnärillä tää sama ei osannu laittaa ultralaitetta päälle :)

Meillä kuopus oli yllättäen synnytystapa arviossa perätilassa. Esikoinen syntyi kiireellisellä sektiolla asentovirheen ja sydänäänten laskun vuoksi. Kuopus sitten käännettiin rv 37+3. Kääntyi hienosti, mutta jo tunnin päästä oli taas perätilassa... Uuden käännöksen jälkeen sitten pysyi pää alas päin aina rv 41+1 saakka jolloin syntyi täysin normaalisti alateitse. Ja kyllä toinen synnytys oli todella paljon helpompi kuin sektio.

Suosittelen lämpimästi suostumaan kääntö yritykseen (siis jos sitä meinaavat tehdä). Minun ei olisi siihen ollut pakko suostua ja sitten ois vaan laitettu sektio päivä kalenteriin.

Tosiaan perätilasynnytykseen on äidin oltava halukas, ei siihen pakosta joudu. Ilmoitat vaan ettet suostu. Sitä ennen (jos haluaa alakautta), niin otetaan magneettikuvat lantiosta ja tarkkaillaan vauvan kokoa yms.

Itse olisin yrittänyt alatiesynnytystä (esikoisen alatiesynnytyksestä hyvät kokemukset), mutta vauvalla olikin jalat alimpana eli jalka-perätila ja automaattisesti sektio. No sektiossa ilmeni, että oli napanuora kahdesti olkavarren ympäi, et onneks oli sektio.

Kääntää yritettiin 2 kertaa.

Kokemukseni eivät ole Jorvista mutta HUS:n piirissä kuitenkin.

Jaa no mut pakotettiin, Kättärillä. En olisi missään nimessä halunnut alakautta synnyttää ja vielä synnytyksen ollessa käynnissä rukoilin sektiota. En saanut :( Nyt ottaa päähän, etten tehnyt valitusta jälkikäteen. Tosin sairaalan ylilääkäri myönsi, että virhe tapahtui.

No Jorvissa ne kyllä koittaa painostaa synnyttämään perätilavauvan alakautta. Riippuu varmaan lääkäristäkin.
Mulle sattui ehkä maailman töykein eukko joka koitti saada mua magneettikuviin että katsotaan mahtuisko. En suostunut ja ilmoitin että perätilavauva tulee multa vain kyljestä ulos. Oli ihan kuin mua ei oliskaan ja jatkoi kandille sepostamista että "voihan ne ottaa sitten päivystyksellisinäkin". Nostin äläkän seuraavan lekurin kohdalla, sain saman tien sektiolupauksen kun sanoin että esikoinenkin jumittui hartioistaan ja silloin mahassa olevasta on vieläpä tehty isompia painoarvioita jotka luultavasti menevät nekin pahasti alakanttiin koska suvussa on hyvin tyypillisesti lyhyet reidet. Ja oikeassa olin. Edellinenkin lääkäri olisi tiennyt tämän jos olisi kuunnellut tai lukenut paperit. Kävin myös pelkopolilla moneen kertaan kun esikoisen synnytys ei mennyt ihan käsikirjoituksen mukaan...

Pysy kovana, kyllä se siitä!

[QUOTE="alley";24869409]Googletin noita eroja ja varmaan oli kyllä kiireellinen, puudutettiin, vaakaviilto, mies ei päässyt mukaan. Saliin mentiin heti kun se vapautu eli 10min sisään siitä ku päästiin lanssilla Jorviin. Mulla tuli tiheitä ja kivuliaita supistuksia ja suurin osa vesistä oli menny, vesi oli vihreetä. Olin myös jo 4cm auki kun päästiin sairaalaan. Ei otettu aikasemmin sisään, vaikka lääkäri edellisenä päivänä sanoi että pienistäkin supistuksista sairaalaan ja lääkkeillä supistukset pois jotta pysytään aikataulussa. Ihana kätilö vaan totesi että kyllä se avautuminen kestää. Kolmen tunnin päästä meni vedet eikä kätilö ois antanu tulla ambulanssillakaan vaikka lääkäri oli sanonut että perätilaset jolta menee vedet pitää kuljettaa vaakatasossa sairaalaan. Synnärillä tää sama ei osannu laittaa ultralaitetta päälle :)[/QUOTE]

joo kiireellinen se sit on ollut. eli ei ollut mikään hätä. perätilasynnytyksissä vesi on melkeinpä aina vihreetä vaikkei vauvalla ole hätä, se johtuu vain siitä vauvan asennosta. :)

[QUOTE="vieras";24869596]joo kiireellinen se sit on ollut. eli ei ollut mikään hätä. perätilasynnytyksissä vesi on melkeinpä aina vihreetä vaikkei vauvalla ole hätä, se johtuu vain siitä vauvan asennosta. :)[/QUOTE]

Miten vauvan asento saa veden vihreäksi?

Yhteistyössä