Jos 1,5 ei sano mitään,onko puheenviivästymä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ahdistunut
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Ahdistunut

Vieras
Meidän 1,5 v ei vielä sano mitään sanoja, omaa höpötystä tulee ja ymmärtää puhetta, esim jos sanoo että mennään ulos, niin käy hakemassa kengät. Meillä on nyt parin viikon päästä neuvola, ja viime kerralla terveydenhoitaja sanoi, että jos tällä kerralla ei vielä tule sanoja, laittaa lähetteen puheterapeutille. Tottakai on hyvä asia, että hoidetaan ja tutkitaan, mutta onko tämä teidän mielestä liian hätiköityä? Tuntuu että oon todella pettynyt itseeni, mitä olen oikein tehnyt väärin? Terveydenhoitaja kertoi jo apuviittomista ja puhui jo puheenviivästymästä... Luetaan päivittäin kirjoja, kuunnellaan lastenlauluja ja käydään kerhoissa ja muskarissa.. En oikein tiedä miten voisin enää paremmin tukea lapsen puheenkehitystä... Ärsyttää kun kaikki koko ajan kyselee että eikö se jo puhu..

No onpas kummallista jos nyt jo pääsette puheterapiaan :O Ei todellakaan ole puheviivästymää! Ainakin täälläpäin puheterapiaa harkitaan jos 2 v, ei sano sanaakaan..

Älä ahdistu, sun terkkarisi on hössö, jonka pitäisi relata nyt tosi kunnolla. Sun lapsesi oppii sanoja joka päivä, vaikkei niitä itse tuottaisikaan, eli kehitystä tapahtuu koko ajan. Odota vaan kun puheen tuotanto alkaa, sen jälkeen teilläkään ei hiljaista päivää koeta.

et ole tehnyt mitään väärin, jostain syystä jotkut lapset alkavat puhumaan myöhemmin. :) Einstein muun muassa. ;) Etenkin rauhallisemmat tapaukset, joka on vain hyvä asia. Mistä sait päähäsi että on sinun vika!? :D Vähän hassu kuvitelma :D

Ei ole tuossa vaiheessa. Periaatteessa 2 v täyttäessä kuuluisi puhua kahden sanan lauseita. Jos vuoden päästä ei tuon enempää tule, niin siinä vaiheessa sitten vaadi puheterapeutille pääsyä, tosin virallinen kanta on, että puhetta odotellaan 3 v saakka.

Taitaa terkalla olla vähän muutenkin asiat hukassa, ne on tukiviittomia, eikä mitään apuviittomia.

Ei kai 1,5 vuotiaan vielä ole pakko sanoakkaan mitään? Ite oon ainakin siinä ymmärryksessä että vasta 2 vuotis neuvolassa aletaan ihmetteleen jos ei mitään sanoja tule. Mielestäni neuvolan tätsy hätäilee nyt.

Meidän poika ei sanonut kuin "kakka" ja "kii" (kiitos) ja "kiikkaa" 1,5-vuotiaana. Sitten alkoikin sanoja tulla nopeasti ja 2v neuvolassa puhui täysiä lauseita. Tärkeintä on, että lapsi ymmärtää puhetta. Teillä on vielä hyvin aikaa odotella sanoja, ei mitään huolta vielä :)

Voi elämä sentään.
Meidän likka ei puhunut mitään ennen kuin 3.v ja nyt sen suuta ei saa tukittua millään ja ikää on 5v...todella hyvin puhuu ja ei mitään vaikeuksia.Odotelkaa ihan rauhassa.

[QUOTE="vieras";27780099]Meidän lapsi alkoi puhua vasta reilu 2,5 vuotiaana. Nyt 4-vuotiaana puhe on ikätasoista.[/QUOTE]

Niin, eikä neuvolassa asiasta oltu lainkaan huolissaan. Itse halusin varmuudeksi lähetteen ennen 3 vuotta puheterapeutille, sinne olisi neuvolan ehdotuksesta varmaan laitettu vasta, jos 3-vuotiaanakaan ei olisi puhetta tullut, mutta tilanne ehtikin sitten muuttua ennen sitä. Terapeutilla käytiin, mutta ei edes epäillyt puheenviivästymään ja kun puhetta tulikin sitten jo hyvin, kun siellä käytiin.

Meillä eilen 1,5v täyttänyt poika, eikä vielä puhu sanaakaan. Oltiin jo neuvolassa pari viikkoa sitten, eikä siellä oltu yhtään huolissaan. Enkä ole itsekään, eikä lapsen isäkään ja me ollaan molemmat lastentarhanopettajia. Oon jonkun verran käyttäny pojan kanssa tukiviittomia, ja niitä se itekin osaa pari. Mutta niitä oon käyttäny lähinnä siksi, että lapsella olisi keino ilmaista mitä haluaa ettei turhautuisi. Lähinnä ruokailuissa oon niitä käyttänyt, jotain maitoa, leipää, lisää, omenaa jne.

Monet tosiaan alkaa puhua vasta 2 ikävuoden jälkeen. Tärkeää on tosiaan se, että kuitenkin ymmärtää puhetta.

Meillä tyttö 1v10kk ja sanoo ihan muutamia sanoja (paao=pallo, äiti, moi, en issss=lisää ruokaa tai juomista jne.) näitä sanoja tulee ehkä max. 15kpl, ja ainoastaan moi ja äiti ovat selviä. Kukaan ei ole vielä ollut huolissaan, kun tuo muuten on kehittynyt normaalisti. Motorisesti jopa vähän edellä monia muita samanikäisiä.

odottele rauhassa, kyllä se puhe sieltä alkaa tulla jossain vaiheessa :)

Ei kuulosta mitenkään huolestuttavalle, mutta jos pääsette puheterapeutille käymään, niin menkää. Ei siitä ainakaan haittaa ole. Tukiviittomat tai kuvien käyttö ovat myös näppäriä, vaikkei kielellisiä ongelmia olisikaan. Muutenkin on hyvä, että mahdollisimman varhain varmistettaisiin, ettei ole mitään puheenoppimisen esteitä kuten esim. kuulonalenemaa.

Mun lapset ovat kaikki alkaneet puhumaan 2-vuotiaina. Kaikilla 1,5-vuotiaana tullut vaan pari hassua sanaa, mutta ovat silti hyvin ymmärtäneet puhetta. Sitten siinä 2v kieppeillä ovat alkaneet yhtäkkiä puhumaan ja parissa kuukaudessa puheen alkamisesta on tullut jo usean sanan lauseita. Toiset harjoittelee ääneen ja toiset hiljaa mielessään.

Nykyinen kuopus 1v4kk sanoo äiti ja isi selvästi ja kolmas hänen "osaamansa" sana on uff=ulos. Mutta ymmärtää kuitenkin hyvin. Ymmärtää vaikka, jos sanon, "käy hakemassa äidille tietokonehuoneen pöydältä taskulapmppu". Uskon, että 2-vuotiaana tämäkin neiti puhuu ihan hyvin. Kaverin saman ikäinen sanoo nyt jo paljon enemmän sanoja, mutta en ole huolissani.

Yhteistyössä