Jos anoo sossusta toimeentulotukea, vaatiiko ne tiliotteen nähtäväksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "aapee"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"aapee"

Vieras
Minulla on kaksi tiliä, käyttötili ja säästötili. Säästötilillä on rahaa vähän toista tuhatta.

Olen jäämässä toiselle hoitovapaalle, ja pelkkä vuokra on jo saman verran kuin kotihoidontuki ja asumistuki yhteensä, siis mitä niistä jää käteen verojen jälkeen.

Lapsilisän verran vaan jää käyttörahaa, siis ennen laskujen maksuja. Eli miinukselle menee ja paljon.

Elatusmaksuja en saa lapsesta, kun olemme kirjallisesti lapsen isän kanssa sopineet että hoidamme lapsen kulut puoliksi, (yhteishuoltajuus) ja se onkin toiminut hyvin.

Lainaa joudun ottamaan pankista hoitovapaan aikana, ja siihen olen varautunut, koska haluan jäädä vielä hoitovapaalle vähäksi aikaa ennen kuin lapsi täyttää 3 vuotta. Siis minulla ei ole luottotiedot menneet tms., olen ihan "normaali" työssäkäyvä ihminen jonka on pitänyt pitää hoitovapaa pätkissä, koska ei ollut varaa pitää yhteen menoon. Eli välillä on pitänyt käydä töissä tienaamassa.

Omaisuutta minulla on tuo vähän toista tuhatta säästötilillä, ja muutaman sadan arvoinen auto.

Kannattaisiko kokeilla hakea sossusta rahaa? En viitsisi hakea jos on ihan selvä etten saa mitään. Pitääkö näyttää tiliote? Minullahan on se tonni säästössä.

Tiedän jo että minut kivitetään kun edes kysyn tällaisia. :-D Mutta kysyn kuitenkin, ja tosiaan olen jo varautunut ottamaan lainaa vähän, sen verran että pärjäämme lapsen kanssa siihen kunnes menen töihin ja alan taas tienata. Haluan olla lapseni kanssa niin paljon kuin mahdollista, niin kauan kuin hoitovapaaseen on mahdollista, vaikka tiukille vetääkin rahallisesti.

Pitää näyttää tiliotteet. Yleensä vielä usealta kuukaudelta. Sossusta ei anneta rahaa, jos sulla on sitä säästössä. Vasta sitten voi hakea, kun kaikki on käytetty.

Olisi kannattanut jo kauan sitten ottaa säästöt käteiseksi. Sitten olisit voinut hakea sossusta rahaa elämiseen ja olisit saanut pidettyä ne ylimääräiset rahat pahan päivän varalle.

sulla pitää olla tiliote sun ja lapsen tililtä, mutta sossuhan ei saa mistään tietää montako tiliä sulla on. jos sulla ei oo siltä käyttelytililtä tilisiirtoja sinne säästötilille viime kuukausilta niin kiinni et jää, mutta petoshan tuo on..

Ei saa olla autoa, eikä tilillä yhtään rahaa. Eli eka myyt auton ja elät sillä, ja sitten käytät ne säästämäsi varat. Toimeentulotuki on VIIMESIJAINEN tuki, eli kun muut keinot on käytetty.

Mikset voi nyt aluksi elää niillä säästöillä ja sitten, kun tili on tyhä, menet sinne sossuun? Tosin, en tiedä onko sossun pakko antaa sulle mitään, jos sulla olis mahdollisuus olla töissä ja elättää sillä itsesi? Muutenhan kuka vaan voisi koska vaan jäädä töistä sapattivapaalle "lapsen kanssa kotiin", kun ei työnteko kiinnosta ja sossu maksaa, niinkö?

Alkuperäinen kirjoittaja jokainen elättää itsensä;23494287:
Ei saa olla autoa, eikä tilillä yhtään rahaa. Eli eka myyt auton ja elät sillä, ja sitten käytät ne säästämäsi varat. Toimeentulotuki on VIIMESIJAINEN tuki, eli kun muut keinot on käytetty.

Joo no näin olen käsittänyt. Mulla oli vuosikausia sitten vähän samankaltainen tilanne muttei ollut lasta, eikä säästöjä. Mutta oli auto, vanha romu silloinkin. Sanoivat että myy auto ja käytä rahat.

Heh, tuo auto ei mene enää edes katsastuksesta läpi, ja korjaukset tulevat yhtä kalliiksi kuin auton arvo.

Joo mutta en taida vaivautua hakemaan sossusta mitään, kun olen kerran jo varautunut ottamaan lainaa parisen tuhatta, niillä pärjään hoitovapaan loppuun saakka, ja sitten makselen pikkuhiljaa pois. Minulla ei ole kovin paljon muuta velkaa.

Alkuperäinen kirjoittaja jokainen elättää itsensä;23494287:

Saa olla auto jos se on tarpeen. Ei ne sossussa ala maksamaan takseja jos kauppaan on 10km ja julkisia ei ole. Sen auton kulut vaan maksetaan ihan itse siitä perusosasta + noin halpaa autoa ei tilapäisesti kannata laittaa edes pois, kun kuitenkin on kyse tilapäisestä jaksosta (hoitovapaa) ja töihin ollaan palaamassa.

Tiliotteita pitää olla 2-3kk edestä, sekä viimesin vahvistettu verotuspäätös mistä näkevät omaisuuden. Harvemmin taitavat selvittää lyhytaikaisilta asiakkailtaan onko heillä kenties jossain vielä ylimääräisiä tilejä mitä ei ole ilmoitettu, ellei sitten paljastu että rahaa siirtyy mystiselle tilille tai mystiseltä tililtä tuolle käyttötilille. Ts. kaikelle tilille tulevalle rahalle pitää löytyä selitys, tuloksi voidaan katsoa jopa jos joku laittaa lapselle vaikka lahjarahat tilillesi. Samaten lapsen isän mahdolliset rahasiirrot jos ei tapahdu käteisellä nuo kulujen jaot.

[QUOTE="jep";23494463]kuule, mulla sama tilanne enkä taatusti aio kertoa mitään säästöistä. tilisiirtoja ei kannata tehdä.[/QUOTE]

No, katsotaan, ehkä voisi harkita siinä vaiheessa kun oikeesti alkaa olla tiukkaa.

Ai niin, unohdin että sen säästötilin lisäksi, (jossa on se tonni) lapsen tilillä on 580 e, lapsen isovanhempien lahjarahoja)

Taitaapa olla niin että otan pankista lainaa enkä rupea mieltäni pahoittamaan sossun takia. Kun en jotenkin osaa noita paria tiliä pimittääkään, kun tiedän että se on petos.

Vaikka monihan kyllä niin tekee. Mutta ehkä kuitenkin pärjään lainalla. Ja pääasia on, että saan viettää kesän kokonaan lapsen kanssa, rahasta viis.

Miksi otat lainaa? Eikö olisi järkevämpää käytellä säästöt ensin, koska sen jälkeen saat sossustakin toimeentulotukea. Tästä voit laskea, mitä tulisit saamaan, kun olet hoitovapaalla http://www.sosiaalikollega.fi/asiakkaat/toimeentulotukilaskuri2

Ja kun jäät hoitovapaalle, siirrä säästöt käyttötilillesi ja käytä ne. Kuussa kun pitää jäädä tietty summa käteen asumismenojen jälkeen ja nuo sinun säästösi tavallaan lasketaan sinun kuukausituloiksi. Niiden siis pitäisi riittää tietyksi ajaksi, jonka jälkeen saisit toimeentulotukea. Lainaa ei todellakaan kannata hakea, jos kuitenkin on muitakin vaihtoehtoja.

Lapsen rahoja ei huomioida sossun päätöksissä. Sossu vaatii 3kk tiliotteet kaikista tileistä (tulee muuten kalliiksi jos kärähtää tilin piilottelusta. Sossulla on oikeus tarkistaa pankista onko sun nimellä tilejä) ja jos tilillä on rahaa, ne pitää käyttää ensin pois. Autoa ei tarvi myydä, paitsi jos se on joku miljuuna-mersu...

Pitää näyttää tiliotteet. Yleensä vielä usealta kuukaudelta. Sossusta ei anneta rahaa, jos sulla on sitä säästössä. Vasta sitten voi hakea, kun kaikki on käytetty.

Olisi kannattanut jo kauan sitten ottaa säästöt käteiseksi. Sitten olisit voinut hakea sossusta rahaa elämiseen ja olisit saanut pidettyä ne ylimääräiset rahat pahan päivän varalle.

Onpas hyvä neuvo, oikein kieroa. Vaikka rahaa olisi, niin sossusta vaan lisää. Tuossa parissa tonnissahan on useamman kuukauden sopan rahat.

[QUOTE="jossu";23494524]Miksi otat lainaa? Eikö olisi järkevämpää käytellä säästöt ensin, koska sen jälkeen saat sossustakin toimeentulotukea. Tästä voit laskea, mitä tulisit saamaan, kun olet hoitovapaalla Toimeentulotukilaskuri — Sosiaalikollega

Ja kun jäät hoitovapaalle, siirrä säästöt käyttötilillesi ja käytä ne. Kuussa kun pitää jäädä tietty summa käteen asumismenojen jälkeen ja nuo sinun säästösi tavallaan lasketaan sinun kuukausituloiksi. Niiden siis pitäisi riittää tietyksi ajaksi, jonka jälkeen saisit toimeentulotukea. Lainaa ei todellakaan kannata hakea, jos kuitenkin on muitakin vaihtoehtoja.[/QUOTE]
Joo no mulla ei tosiaankaan jäisi muuta kuin se lapsilisä.

Kotihoidon tuki 469 netto
Lapsilisä 100 e
Asuntotuki 124 e

Yht. 693 e

Vuokra 547
sähkö 20 (tästä en ole varma paljonko on kuussa, kun en ole laskenut, mutta sanotaan vaikka tämä)
Puhelin 25
Ruoka 120
Vakuutukset 60 (auto, kotivakuutus, minun ja lapsen tapaturmavakuutus)
harrastus 25 e (tämä tätytyy varmaan lopettaa)
lehdet 10 e (ne täytyy myös lopettaa)
velan maksu 20
lääkkeet yms. 15
Bensa 30

Yht. 872 e/ kk

Tuosta voi nipistää pois vain harrastukset ja lehdet sekä autovakuutuksen ja bensat, jos laittaa auton seisontaan hoitovapaan ajaksi. Ruokamenot ja muut kulut olen laskenut niin alakanttiin kuin voi, eikä tuossa ole mukana mitään vaate-kosmetiikka-yms. kuluja, koska niitä en lue pakollisiin menoihin. Mutta tiukille vedettynäkin menee miinuksen puolelle.

Jos säästöt käyttäisi, niillä pärjäisi vähän aikaa ja sen jälkeen voisi mennä sossuun, ja jos ei tule mitään sieltä, niin pankkiin. :-/

Alkuperäinen kirjoittaja hähh?;23494577:
et ole oikeutettu toimeentulotukeen, jos on 2tonnia rahaa tilillä! Äly hoi!

T:sossu

Miten niin kaksi tonnia? Mulla on tonni tällä hetkellä säästössä, käyttötilillä 50 e. Lapsella niitä lahjarahoja. Hoitovapaa alkaa vasta 1,5 kk päästä.

Laskepa tuloni ja menoni hoitovapaani ajalta, mietin lähinnä että jos hakisi sitten sossusta tukea kun kaikki rahat on loppu. Äly hoi vaan itsellesi!!! :-/

Alkuperäinen kirjoittaja näin kieroa näkyy olevan;23494595:
Onpas hyvä neuvo, oikein kieroa. Vaikka rahaa olisi, niin sossusta vaan lisää. Tuossa parissa tonnissahan on useamman kuukauden sopan rahat.

Niin, en aio tosiaan sossusta hakea ennen kuin rahat on käytetty, ja sittenkään en ole varma saanko, jos pyytävät myymään autonromun ensin.

Miksi täällä vääristellään asioita?

[QUOTE="aapee";23494648]Joo no mulla ei tosiaankaan jäisi muuta kuin se lapsilisä.

Kotihoidon tuki 469 netto
Lapsilisä 100 e
Asuntotuki 124 e

Yht. 693 e

Vuokra 547
sähkö 20 (tästä en ole varma paljonko on kuussa, kun en ole laskenut, mutta sanotaan vaikka tämä)
Puhelin 25
Ruoka 120
Vakuutukset 60 (auto, kotivakuutus, minun ja lapsen tapaturmavakuutus)
harrastus 25 e (tämä tätytyy varmaan lopettaa)
lehdet 10 e (ne täytyy myös lopettaa)
velan maksu 20
lääkkeet yms. 15
Bensa 30

Yht. 872 e/ kk

Tuosta voi nipistää pois vain harrastukset ja lehdet sekä autovakuutuksen ja bensat, jos laittaa auton seisontaan hoitovapaan ajaksi. Ruokamenot ja muut kulut olen laskenut niin alakanttiin kuin voi, eikä tuossa ole mukana mitään vaate-kosmetiikka-yms. kuluja, koska niitä en lue pakollisiin menoihin. Mutta tiukille vedettynäkin menee miinuksen puolelle.

Jos säästöt käyttäisi, niillä pärjäisi vähän aikaa ja sen jälkeen voisi mennä sossuun, ja jos ei tule mitään sieltä, niin pankkiin. :-/[/QUOTE]

Ihan idioottiko olet? Jäähän sulle 2000€ säästötililtä + 100€ lapsilisää ja ne 580€ lapsen tililtä.

Juu sossussa käydään vaan antaa tilinumero ja summa minkä tarvii niin ne sit laittaa sen tilille.

"Mä tarttisin nyt rahaa vuokraan, ruokaan ja harrastuksiin. On mulla 2000€, mut en mä niitä haluis käyttää, kun ajattelin säästää"

VOI ÄLY!
*iskee päätä seinään*

Lapsen rahoja ei huomioida sossun päätöksissä. Sossu vaatii 3kk tiliotteet kaikista tileistä (tulee muuten kalliiksi jos kärähtää tilin piilottelusta. Sossulla on oikeus tarkistaa pankista onko sun nimellä tilejä) ja jos tilillä on rahaa, ne pitää käyttää ensin pois. Autoa ei tarvi myydä, paitsi jos se on joku miljuuna-mersu...

Ok, eli sitten kun se tonnin säästö on käytetty, voi hakea toimeentulotukea, eikä lapsen lahjarahoja lasketa, tai autoa. Hyvä tietää. Täytyy toivoa että säästöraha riittäisi, en meinaa tosiaan olla kuin muutaman kk hoitovapaalla.

Ihan idioottiko olet? Jäähän sulle 2000€ säästötililtä + 100€ lapsilisää ja ne 580€ lapsen tililtä.

Juu sossussa käydään vaan antaa tilinumero ja summa minkä tarvii niin ne sit laittaa sen tilille.

"Mä tarttisin nyt rahaa vuokraan, ruokaan ja harrastuksiin. On mulla 2000€, mut en mä niitä haluis käyttää, kun ajattelin säästää"

VOI ÄLY!
*iskee päätä seinään*

Luepa koko ketju huolella ennen kuin alat iskeä päätäsi seinään.

Kuinka monta kertaa minun täytyy sanoa että säästötilillä on 1000 e ja lapsen tilillä 580 e joita ei sossu laske, ja että en meinaa hakea sossusta ollenkaan jos ne säästöt riittävät?

Minkä takia täällä on tollaisia pöllöjä jotka eivät lue vastauksiani, vaan olettavat ihan omiaan?

Yhteistyössä