jos ei emo imetä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pepi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pepi

Vieras
Niin miten käy?.. Minun ja yksin omaan minun mielipide on,että äidin"tissimaito" pitää hengissä niinä alkukuukausina. Mutta miksi jotkut kertoo ja kailottaa jo kovaan ääneen ku vauva on vielä mahassa,että minähän en imetä koska tissit alkaa roikkuu tai jotain muuta. IHMISET ON NIIIIN ITSEKKÄITÄ :headwall:

Korvike on keksitty, ei ole pakko imettää.
Ennenvanhaan vauvoille tehtiin käsittääkseni ohutta kauravelliä tai jatkettiin lehmänmaitoa veteen.

Koskaan ei ole ollut pakko imettää ja hyvä niin, ei se kaikille sovi tai ei ole luontevaa.

Tuskin kovin monella ei-imettävällä on kysymys tisseistä, imetys ei vain tunnu kivalta.
Miksi heidän pitäisi kärsiä jos olo on paha?<br><br>

\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.05.2007 klo 23:57 emo kirjoitti:
toistaiseksi siis hengissä.

EI NE TISSIT IMETYKSESTÄ RUPSAHDA,JA AINA VOI LAITATTAA SILIKOONIT!
Juu en mä sitä pelännykkään ku mun tissit on rupsahtanu jo ennen ku imetin.
Mut jos sitä maitoa yksinkertasesti ei tuu niin sitä ei tuu paljoa.
Ite imetin esikoista 4kk
toista 2kk
Ja kolmatta 7-viikkoa.

Jos emo ei imetä niin sittempä annetaan korviketta.

Rehellisesti sanoen minäkään en ymmärrä oikeen jos imettämättä jättämisen peruste on se, että tissit roikahtaa tai muuten ulkonäkö kärsii, mutta eipä se ole onneksi minun asiani ymmärtääkkään.
Täytyy myös muistaa että on olemassa oikeasti terveydellisiä syitä skipata koko imetys touhu kun ajatellaan lapsen parasta. Joskus se on vaan parempi että sitä oman äidin maitoa ei anneta olenkaan ja alusta asti lähdetään korvikkeella liikkeelle.

Täytyy myös muistaa että äidinmaito ei ole mitään ihmeainetta joka antaisi autpomaattisesti suojan kaikkia mahdollisia tauteja vastaan vaan lapsi saa suojan ainoastaan niitä tauteja vastaan joihin äidillä on kehittynyt immuniteetti. Eli on täysin mahdollista että rintaruokittu lapsi sairastelee enemän kun korvikkeella ruokittu jos rintaruokitun lapsen äiti saa taudit vasta lapsensa jälkeen jolloinka sillä äidin antamalla immuniteetillä ei ole mitään merkitystä enää.

ekaa imetin 3vko
tokaa 1vkon

Ja kumpikaan ei ollu täysimetyksellä, vaan sai sairaalasta lähtien korviketta lisäksi.
Hengissä ovat ja 2v ollut terve kun pukki; pari nuhaa ja vesirokko on ainoot "sairaudet".
6kk nuhanenä toisinaan, mutta aivan ihana iloinen pojanvesseli hänkin kuten veljensä :heart:

\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.05.2007 klo 00:01 pepi kirjoitti:
joo pysyy hengissä....mutta onko imettäminen nykyään luonnonvastaista? Saitko sinä pelkkää koviketta? :/
Itse olen sanaut pelkkää korviketta.
Ja hengissä oon pysynyt toistaseksi nämä vajaa 22-vuotta. :whistle:

\
joo pysyy hengissä....mutta onko imettäminen nykyään luonnonvastaista? Saitko sinä pelkkää koviketta? :/

Ei ole luonnonvastaista, mutta kaikilta se vaan ei luonnistu, ja nykyään se uskalletaan sanoa ja ääneen. Ja kiitos kysymästä minä sain useit akuukausia lypsettyä äidinmaitoa, samaa maitoa sai muuten pari mun koulukaveriakin ( kaksoset) sekä parikymmentä laste TAYSin lastenosastolla. ;) Mutsi teki hyvän maitotilin :whistle:

\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.05.2007 klo 00:02 Kevätaurinko kirjoitti:
\

Voi jösses, näin kauuan olet saanut korviketta :o ! Mitäköhän ihmiset tuumaa :xmas: Lämmittääkö äitisi vielä sen? :saint: :D

\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.05.2007 klo 00:05 DakotanEmo kirjoitti:
\
\

Voi jösses, näin kauuan olet saanut korviketta :o ! Mitäköhän ihmiset tuumaa :xmas: Lämmittääkö äitisi vielä sen? :saint: :D

:laugh:
Juu lämmittää vielä :saint:

\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.05.2007 klo 00:05 DakotanEmo kirjoitti:
\
\

:laugh: :laugh: :D

\
Isoveljeni kun syntyi vuonna -65 oli äitiysloma 3 viikkoa pitkä! Ei siinä äidin kertoman mukaan juuri kerennyt imettää, töihin oli mentävä ja nykyistä kotiinjäämismahdollisuutta ei ollut.
Korvikkeelle sitten vaan.

Minun, vuonna -80 syntyneen olisi jo voinut imettääkin, mutta kuules ap. luuletko että kaikkien elämäntilanteet sallii sen?
Isäni alkoholisti, äitini aina peloissaan, minä tyttö-vauva vaikka poikaa toivottiin... Äidillä kaksi pientä lasta aikaisemmasta liitosta, heidän isä kuollut, minun isä heitä inhosi ja teki elämästä #&%?$!*... jne. Ei tosiaankaan ole imetys voinut onnistua!

\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.05.2007 klo 23:53 pepi kirjoitti:
Niin miten käy?.. Minun ja yksin omaan minun mielipide on,että äidin"tissimaito" pitää hengissä niinä alkukuukausina. Mutta miksi jotkut kertoo ja kailottaa jo kovaan ääneen ku vauva on vielä mahassa,että minähän en imetä koska tissit alkaa roikkuu tai jotain muuta. IHMISET ON NIIIIN ITSEKKÄITÄ :headwall:

Ei mun kuullen ainakaan kukaan koskaan ole moisia kailottanu.. mä vähän luulen että ei niin moni oikeasti noin ajattele kuin annetaan ymmärtää... tuskimpa tuo nyt se päällimmäinen syy monille on.

\

[/quote]

Hyvä juttu :hug: Nyt kun sä olet siinä iässä, että sä osaat jo puhua sekä kirjoittaa niin pyydä hienovaraisesti lisäämään vähän kaakaota mukaan :p <br><br>

anteeksi että olette käsittäny väärin.Minun mielestäni imettäminen on yhtä selvää kui esim.raskaus,seksi. Jos "harrastaa" ja tulee raskaaksi ,niin ihan itsestäänselvää että myös ruokkii jälkeläistään. Ja siksi mä sanon että ihmiset ovat"itsekeskeisiä" :headwall: :headwall:

PEPI!!! Pääsit juuri minun ärsytys-listalleni. Älä tuomitse ihmisiä asioissa joista et mitään tiedä.
Ole vaan ylpeä siitä mihin itse pystyt, mutta aivan turhaa yrittää toisia halveksua/tuomita jos toisin käy.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.05.2007 klo 00:09 pepi kirjoitti:
anteeksi että olette käsittäny väärin.Minun mielestäni imettäminen on yhtä selvää kui esim.raskaus,seksi. Jos "harrastaa" ja tulee raskaaksi ,niin ihan itsestäänselvää että myös ruokkii jälkeläistään. Ja siksi mä sanon että ihmiset ovat"itsekeskeisiä" :headwall: :headwall:

Kattos ny muru, kun se ei ole aina itsestä kiinni... ota pää puskasta ja tule meidän kanssa tähän samaan maailmaan ;)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.05.2007 klo 00:10 The titityy kirjoitti:
PEPI!!! Pääsit juuri minun ärsytys-listalleni. Älä tuomitse ihmisiä asioissa joista et mitään tiedä.
Ole vaan ylpeä siitä mihin itse pystyt, mutta aivan turhaa yrittää toisia halveksua/tuomita jos toisin käy.

Kukas se kissan hännän nostaa... :saint:

\
Niin mutta kun se imetys ei todelakaan ole kaikille äideille mahdollista tai edes suositeltavaa.
Mahtaisi tuntua kivalle kuulla olevansa "itsekeskeinen" jos ajattelee lapsensa parasta ja jättää imettämättä :/

\

Sitten mää saankin kiillottaa sun edessä säde kehääni kun imetin lastani 2,5kk vaikka se sattui aivan törkeästi joka ikinen kerta ja kiljuin riemusta saadessani rintatulehduksen ja kun se tulehdus parani, oli maito gone, GONE :heart: :whistle:

\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.05.2007 klo 00:09 DakotanEmo kirjoitti:
\

Hyvä juttu :hug: Nyt kun sä olet siinä iässä, että sä osaat jo puhua sekä kirjoittaa niin pyydä hienovaraisesti lisäämään vähän kaakaota mukaan :p

[/quote]

*reps, kops*

Pitää pyytää jos se suostuis, vois maistua hyvältä :p ;)

Wau!! itse olen imettäny neljä lastani noin 4-5kk ja maidontulo pikkuhiljaa hiiiipppuuuu.... MUTTA mun pointti on että jättää sen takia imettämättä,koska pelkää että tissit alkaa roikkuu????? :/

\

Kaikkia lapsia ei saa imettää. On olemassa sairauksia joissa lapsen ravinnoksi ei käy rintamaito koska elimistö ei sitä pysty kunnolla käsittelemään. Minun vauvani oli vaikeasti aliravittu jo kuusiviikkoisena vaikka hän söi rintamaitoa lähes ympäri vuorokauden. Sellaista lasta ei ruokita rintamaidolla vaan aminohappopohjaisilla erikoiskorvikkeilla, öljylisillä, lisävitamiineilla, proteiinijauheilla, hiilihydraattijauheilla, rautalisällä, kalsiumlisillä, magnesiumlisillä, fosfaattilisillä, kaliumlisillä ja toivotaan että edes jotain imeytyisi ettei jouduta turvautumaan suonensisäiseen nutritioon.

Kuinkakohan moneen kertaan yritin selittää miksi lopetin imetyksen, mutta ei ketään kiinnostanut koska äidinmaito on parasta ravintoa lapselle... Siksi sanon vieraille utelijoille milloin mitäkin, maidon loppumisesta siihen että tissit rupsahtavat jos imettää. Nääs kun en jaksa vääntää siitä voiko lapsi syödä rintamaitoa vai ei ja miksi ei voi ja olenko nyt ihan varma asiasta ja miten niin muka korviketta... :headwall: \|O

Yhteistyössä