jos ei emo imetä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pepi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.05.2007 klo 00:19 pepi kirjoitti:
Wau!! itse olen imettäny neljä lastani noin 4-5kk ja maidontulo pikkuhiljaa hiiiipppuuuu.... MUTTA mun pointti on että jättää sen takia imettämättä,koska pelkää että tissit alkaa roikkuu????? :/

No hei haloo?? Yhkä yksi tuhannesta äidistä sanoo noin???

\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.05.2007 klo 00:21 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.05.2007 klo 00:09 pepi kirjoitti:
anteeksi että olette käsittäny väärin.Minun mielestäni imettäminen on yhtä selvää kui esim.raskaus,seksi. Jos "harrastaa" ja tulee raskaaksi ,niin ihan itsestäänselvää että myös ruokkii jälkeläistään. Ja siksi mä sanon että ihmiset ovat"itsekeskeisiä" :headwall: :headwall:

Kaikkia lapsia ei saa imettää. On olemassa sairauksia joissa lapsen ravinnoksi ei käy rintamaito koska elimistö ei sitä pysty kunnolla käsittelemään.
Ja on sairauksia joissa imettämällä voi tartuttaa lapsenkin eliniäksi tautiin.

\
Wau!! itse olen imettäny neljä lastani noin 4-5kk ja maidontulo pikkuhiljaa hiiiipppuuuu.... MUTTA mun pointti on että jättää sen takia imettämättä,koska pelkää että tissit alkaa roikkuu????? :/
No mulla ei se ainakaan oo ollu syynä ku mulla on tissit roikkunu jo ennen ku tulin edes raskaaksi.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.05.2007 klo 00:11 Piipi kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.05.2007 klo 00:10 The titityy kirjoitti:
PEPI!!! Pääsit juuri minun ärsytys-listalleni. Älä tuomitse ihmisiä asioissa joista et mitään tiedä.
Ole vaan ylpeä siitä mihin itse pystyt, mutta aivan turhaa yrittää toisia halveksua/tuomita jos toisin käy.

Kukas se kissan hännän nostaa... :saint:

Luitko sen ekan kirjoitukseni? :whistle: Sanos siihen jotain. :D <br><br>

\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.05.2007 klo 00:26 The titityy kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.05.2007 klo 00:11 Piipi kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.05.2007 klo 00:10 The titityy kirjoitti:
PEPI!!! Pääsit juuri minun ärsytys-listalleni. Älä tuomitse ihmisiä asioissa joista et mitään tiedä.
Ole vaan ylpeä siitä mihin itse pystyt, mutta aivan turhaa yrittää toisia halveksua/tuomita jos toisin käy.

Kukas se kissan hännän nostaa... :saint:

Luitko sen ekan kirjoitukseni? :whistle:

juu luin ja siis tarkoitin ap.ta ;)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.05.2007 klo 00:23 Kevätaurinko kirjoitti:
\
No mulla ei se ainakaan oo ollu syynä ku mulla on tissit roikkunu jo ennen ku tulin edes raskaaksi.

[SAMA TÄÄLLÄ. TIKU JA TAKU,MUTTA IHMEESTI NE ON VAIN KESKIPISTEESSÄ,PUHEENAIHEENA
/quote]

Olen yksin näitä itsekkäitä äitejä, kun en juurikaan imettänyt tätä nuorinta muksuani.
Ihan itsekkäästi totesin, että ei onnistu, en kiusaa itseäni vaan haluan että lapsi taatusti saa ruokaa, ettei minun tarvitse, vaikka äiti olenkin, roikottaa lasta rinnoilla imemässä tunnin välein. Itsekkäänä en siis ollut valmis imettämään lasta tunnin - puolen tunnin välein.

Rinnat oli täynnä maitoa, ja lapsella imuote napakka, niin napakka että sattui, suunnilleen ulvoin kivusta. Että semmonen ihana imetyskokemus.
Mutta vaikka lapsi osasi imeä, minulta tuli maitoa, ei imetys sujunut. Vauva ei vaivautunut imemään kuin sen pari tuskaista imaisua ja lopetti siihen.
Ja puolen tunnin tai tunnin päästä uudelleen.

Niinpä lypsin rinnat tyhjiksi. Ja juotin pullosta. Eikä minun maitoni edes riittänyt, puolet päivän maitotarpeesta tuli vain, joten loppu oli korviketta.

Hyvin kasvoi ja hyvin voi tuo lapsi, edelleenkin on elossa.

Enkä pidä itseäni edes itsekkäänä, en huonona äitinä. En häpeä kertoa asiaa: lapsi sai ruokaa kuten kuuluukin. Ja se on pääasia.

Odotan vauvaa. En ole miettinyt, miten toimin tämän vauvan kohdalla imetyksen suhteen. Ehkä imetys sujuu, ehkä ei. Korvikkeet tulee aika kalliiksi. Siinä mielessä soisi että imetys sujuu. Toisaalta pulloruokinta vapauttaa minua ja antaa miehellekin mahdollisuuden osallista vauvan hoitoon täysipainoisesti, kuten tuon isommankin kohdalla.

Nyt on pakko myöntää, etten olisi halunnut edes imettää toista lastani. Olisin mielelläni ollut edes aloittamatta. Syynkin voin sanoa, olin ihan tavattoman väsynyt kaikkeen, väsynyt ja surullinen. Lisäksi lapsi oli itkuinen eikä ollut koko pienen ikänsä aikana nukkunut kertaakaan kunnolla. Vaan puolestani päätettiin toisin. Poika oli n. 4kk ja sai korviketta minun ollessani kaupungilla. Sen jälkeen ei käynyt mikään maitotuote pojalle, eikä käy vieläkään. Se pahensi ilmeisesti jo olemassa olevia allergioita niin pahasti, että jäin itse maidottomalle ja munattomalle dieetille. Olisi ollut vielä turhauduttavampaa ryhtyä leikkimään erikoismaidoilla. Vaan kivuttomasti se ei käynyt. Lapsen suolisto ehti tulehtua eikä mikään enää imeytynyt, joten kasvu pysähtyi kuin seinään, plus kaikki muut yöraapimiset, huudot, itkukohtaukset, poskien punoitukset etc. Pääsin vähällä, dieetti rupesi puremaan, eikä lasta tarvinnut totuttaa kalliisin apteekkimaitoihin ja niiden sopivuuden kokeiluissakin on oma vaivansa. Rinnoista viis, mutta en olisi halunnut imettää.

itse aion imettää tulevaa muksua, mutta eipä se imettäminenkään mitään itsestäänselvää ole! Mä en ole missään vaiheessa ymmärtänyt, miksi ihmiset jaksaa nähdä vaivaa siitä, että imettääkö joku muu vai ei? Ymmärrän niitäkin, ketkä eivät vain nauti imettämisestä, silloin sitä tuskin väkisin tarvitsee jatkaa jos pahalta tuntuu. Hyvin kasvavia ja terveitä muksuja olen tavannut monia ketkä ovat vastiketta saaneet.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.05.2007 klo 00:44 MaRLaSingeR kirjoitti:
itse aion imettää tulevaa muksua, mutta eipä se imettäminenkään mitään itsestäänselvää ole! Mä en ole missään vaiheessa ymmärtänyt, miksi ihmiset jaksaa nähdä vaivaa siitä, että imettääkö joku muu vai ei? Ymmärrän niitäkin, ketkä eivät vain nauti imettämisestä, silloin sitä tuskin väkisin tarvitsee jatkaa jos pahalta tuntuu. Hyvin kasvavia ja terveitä muksuja olen tavannut monia ketkä ovat vastiketta saaneet.

Nimenomaan, luulisi sitä olevan omiakin ongelmia ja fiksumpiakin tapoja kuluttaa energiaansa ja aikaansa.. huvinsa toki kullakin.

Se imettäminen taitaa olla joillekkin vanhoille ihmiselille kauhea haloo.
Äitini sai esikoisen ja tuli ekaa kertaa katsomaan äitini ja isäni esikoista.
No mun mummoni sitten tuli ja kun äitini oli silloin imettämässä niin johan mun mummo ryntäs mun äidin tisseihin kiinni ja alko puristelemaan niitä että tuleeko nyt varmasti tarpeeksi maitoa :o :kieh:

No samainen mummoni sitten kun olen aina saanut lapsen niin kun soitellaan niin kyselee joka puhelun aikana että imetänkö vielä ja riittääkö maito.
No oltiin sitten mun mummolassa viikon verran ja toinen lapsistani oli silloin 3kk enkä enää imettänyt.
Ja meillä sitten tyttö vähän kitisi siinä ja oli just syönyt pullosta korviketta.
No johan mun mummo alko nyppimään mun paitaa ylös ja sanoi että anna sille nyt sitä rintaa vaan että kyllä se sitä syö että sillä on nälkä.
Sanoi että vauvalle on parasta rintamaito.
Otti mun tissistä kiinni ja tunki sitä meidän tytön suuhun :kieh:
Mä sitten nousin ylös tyttö sylissä siitä sohvalta ja tepastelin yläkertaan sanaakaan sanomatta ja mummoni huomasi että suutuin
No eipä oo sit sen kummemmin puhuttu siitä tapahtuneesta.
Mutta kuitenkin kolmannesta taas heti alkoi jysely että tuleeko hyvin maitoa.Se alkoi jo heti kyselemään silloin kun soitin vauva uutiset 2½h synnytyksen jälkeen.

Että ottaa päähän. :headwall: :kieh:

Niin ja mummoni siis tiesi että olin lopettanut imettämisen kun tyttö oli 2kk kun ei enää maitoa tullut.
Mutta ei voinut hyväksyä sitä. :/ <br><br>

Jos ajattelemme yleisesti nisäkkäitä, niin jos emo ei imetä silloin poikanen kuolee hitaasti nälkään. Ihminen on ainoa nisäkäs joka on kehitellyt keinoja kuinka välttyä imetykseltä. Ennen muinoin rikkaat ja ylhäiset veivät lapsensa imettäjille. Imettäjillä oli oman rintaruokittavan lisäksi useampi imetettävä (koska köyhän oli elantonsa jostain saatava) ja imeväisikäisten kuolleisuus olikin korkea. Ainoastaan siksi koska rikkaat eivät halunneet pilata rintojaan! Hengissä selvinneet tenavat palauutettiin koteihinsa 2 vuotiaina. Ja sopeutuminen saattoi olla hyvinkin vaikeaa.
Tässä valossa ajateltuna on tietenkin vain hyvä että korvikkeet on kehitelty. <br><br>

\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.05.2007 klo 08:21 apassin kyynel kirjoitti:
Jos ajattelemme yleisesti nisäkkäitä, niin jos emo ei imetä silloin poikanen kuolee hitaasti nälkään. Ihminen on ainoa nisäkäs joka on kehitellyt keinoja kuinka välttyä imetykseltä. Ennen muinoin rikkaat ja ylhäiset veivät lapsensa imettäjille. Imettäjillä oli oman rintaruokittavan lisäksi useampi imetettävä (koska köyhän oli elantonsa jostain saatava) ja imeväisikäisten kuolleisuus olikin korkea. Ainoastaan siksi koska rikkaat eivät halunneet pilata rintojaan! Hengissä selvinneet tenavat palauutettiin koteihinsa 2 vuotiaina. Ja sopeutuminen saattoi olla hyvinkin vaikeaa.
Tässä valossa ajateltuna on tietenkin vain hyvä että korvikkeet on kehitelty.

Aika harvinaista on toki ollut se, että lapsi on viety varakkaimmista oloista imettäjälle hoitoon. Kyllä se tavallisesti oli niin, että imettäjä tuli varakkaaseen taloon imetysajaksi. Joskus oma vauva oli mukana, joskus se oli menehtynyt, ja ikävä kyllä joskus imettäjä jätti oman vauvansa esim. mummon ruokiuttavaksi lehmän sarvesta tehdyllä "tuttipullolla". Toki oli niitäkin superimettäjiä (eilinen 4D !), joiden oma lapsi oli jo niin iso, että pärjäsi kiinteällä ruualla, mutta maitoa vain tuli yhä.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.05.2007 klo 00:35 itsekäs kirjoitti:
... ja antaa miehellekin mahdollisuuden osallista vauvan hoitoon täysipainoisesti, kuten tuon isommankin kohdalla.

Siis mitä??

Mä imetän, me otetaan milkkikset pullosta vaan kerran päivästä jos silloinkaan, ei joka päivä ollenkaan niitäkään. Silti kun mies on kotona, se hoitaa vauvaa paljon täysipainoisemmin kuin minä. Mä vain imetän, mies tekee muun. :D

\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.05.2007 klo 08:35 Historiansa lukenut kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.05.2007 klo 08:21 apassin kyynel kirjoitti:
Tässä valossa ajateltuna on tietenkin vain hyvä että korvikkeet on kehitelty.

Aika harvinaista on toki ollut se, että lapsi on viety varakkaimmista oloista imettäjälle hoitoon. Kyllä se tavallisesti oli niin, että imettäjä tuli varakkaaseen taloon imetysajaksi. Joskus oma vauva oli mukana, joskus se oli menehtynyt, ja ikävä kyllä joskus imettäjä jätti oman vauvansa esim. mummon ruokiuttavaksi lehmän sarvesta tehdyllä "tuttipullolla". Toki oli niitäkin superimettäjiä (eilinen 4D !), joiden oma lapsi oli jo niin iso, että pärjäsi kiinteällä ruualla, mutta maitoa vain tuli yhä.
Olen minäkin historian kirjoja lukenut... Harvinaista tai ei, lapsia todellakin annettiin imettäjien hoitoon ensimmäisiksi ikävuosikseen. Joillekin toki tuli imettäjät ihan kotiin. Mutta kun monella imettäjällä oli se omakin pesua huollettavana + ne vieraiden imetettävät, niin silloin rikkaiden lapset annettiin suoraan imettäjän kotiin. Jotkut imettäjät jopa ruokkivat niitä lapsia mm vuohen maidolla, kun oma maito ei kaikille riittänyt. <br><br>

Yhteistyössä