Jos ei jouluna ois viiniä...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Isi ihmeissään...
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

Isi ihmeissään...

Vieras
Kaikki varmaan tietävät laulun "Jos ei jouluna ois lunta, voisko joulupukki tullakaan"?

No, nuorempi tyttäreni 9v tuossa lauleskeli sitä laulua muutetuilla sanoilla. Sanat olivat "Jos ei jouluna ois viiniä, voisko äiti olla iloinen".

En sitten tiedä. Pitäisikö olla mitä mieltä asiasta? Itse en nauti alkoholia lainkaan. Mutta vaimoni. Esimerkiksi syksyn ajan tahti oli lähes pullo viiniä päivässä. Edes lasten kanssa tehdyn lomareissun ajan ei voinyt olla ilman. Joulusta puhumattakaan, vielä kun oli suvun (hänen) joulu johon joulupöydässä kuuluvat snapsit, kalja, viinit, konjakit koko juttu.

En oikein tiedä mitä tekisin. Mutta jos lapset alkavat tuohon malliin lauleskella? Niin kertooko se sitten jostakin ja jos niin mistä. Tosiaan ei päivää kulu ilman viiniä ja mikään harvinaisuus ei ole sellainen päivä että koko pullo menee ihan arkipäivän iltanakin. Rentoutumiseen. Vaimoni ei räyhää eikä mitään eikä mielestäni vaikuta humalaiselta. Mutta lapset? Miten he asian kokevat?

Alkuperäinen kirjoittaja M:
Alkuperäinen kirjoittaja Mun:
Mun provotutkani huutaa.

Meinaatko ettei tällaista tapahdu???

Valitettavasti on täyttä totta... Noin nuorempi tyttäreni lauloi...

Ja totta on myös että vaimoni juo pullollisen verran viiniä päivässä.

Ja totta on myös tuo joulupöytä...

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:
Pullo päivässä on ihan liikaa, ja tiedät sen aivan varmasti itsekin.
Keskustelu kotona, ja vaimo lääkärin puheille.

Yritetty. Ei onnistu. Vaimo on omasta mielestään kohtuukäyttäjä. Tyon määrän huomasin kun aloin ihmetellä kun viinibagit hupenivat aika vauhdilla. Ja aloin ostaa pulloja. Viikossa menee 5-8 pulloa viiniä viikosta riippuen.

Oletko kertonut vaimosi juomisesta täällä ennenkin, tuo kuulostaa tutulta?

Joo, todellakin piäisi jo vaimollakin hälytyskellot soida kun kuulee lapsenkin lauleskelevan noin. Hoitoon pitäisi saada.

Alkuperäinen kirjoittaja Isi ihmeissään:
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:
Pullo päivässä on ihan liikaa, ja tiedät sen aivan varmasti itsekin.
Keskustelu kotona, ja vaimo lääkärin puheille.

Yritetty. Ei onnistu. Vaimo on omasta mielestään kohtuukäyttäjä. Tyon määrän huomasin kun aloin ihmetellä kun viinibagit hupenivat aika vauhdilla. Ja aloin ostaa pulloja. Viikossa menee 5-8 pulloa viiniä viikosta riippuen.

Älä osta..??

Alkuperäinen kirjoittaja Mun:
Mun provotutkani huutaa.

Meinaatko ettei tällaista tapahdu???

Valitettavasti on täyttä totta... Noin nuorempi tyttäreni lauloi...

Ja totta on myös että vaimoni juo pullollisen verran viiniä päivässä.

Ja totta on myös tuo joulupöytä...

Kuuluu sarjaan:

- Mieheni suutelee toista naista aina mun nähden, mitä voisin tehä kun loukkaannun tommosista pikkujutuista? Sekä kaverini että mieheni sanovat että kysymys on vaan kaverinuoleskelusta.
- Mieheni isä pyysi mua istumaan sylissään saunassa, olinko epäkohtelias kun kieltäydyin? Heidän perheensä istuu usein sylikkäin.
- Vaimoni hakkaa lastamme kepillä, miten voisin kauniisti sanoa että meidän suvussa ei ole tuollainen tapana? Vaimoni suvussa tämä on yleisesti tapana.
- Löysin käytetyn kondomin sängystämme vaikka emme käytä ehkäisyä, mies kertoi käyttävänsä kumia masturboidessaan. Pitäisikö minun teidän mielestänne huolestua? Olenko vainoharhainen?
- Lapsemme lauleskelee äidin alkoholiongelmasta ja vaimoni juo kun pesusieni, onkohan se merkki jostakin ja pitäisiköhän tässä huolestua? Ylireagoinko nyt asiaan?

Älä osta..??

Ostaa kyllä itse jos en minä osta. Kunhan kartoitin tuon määrän että paljonko menee. Koitin kyllä joku kerta vähän rajoittaa ja en ostanut ja totesin että eikös voisi vähän aikaa olla ilman. Seuraus? Ei juonut minun nähteni viikkoon ja kuvittelin että oli ollut ilman. Kunnes löysin kaapista viinibagin piilotettuna.

Alkuperäinen kirjoittaja Kerää koko sarja:
Kuuluu sarjaan:
- Lapsemme lauleskelee äidin alkoholiongelmasta ja vaimoni juo kun pesusieni, onkohan se merkki jostakin ja pitäisiköhän tässä huolestua? Ylireagoinko nyt asiaan?

Tää oli hyvä!!! Juttu naurattaisi jos se ei olisi minun arkipäivääni... Tiedän kyllä että se on ongelma. Ja mielestäni vaimollani on alkoholiongelma. Mutta omasta mielestään hänellä ei ole. Ja kun yritän asialle jotakin tehdä niin yritän vain kontrolloida ja rajoittaa häntä. Eli kyllä, minulla on ongelma. En ylireagoi mutta en ole asialle mitään pystynyt tekemäänkään.

Jotenkin tuntuu, että viiniä pidetään sen verta "hienonpana", ettei sen runsastakaan päivittäistä kulutusta pidetä alkoholismina. Vedotaan aina keski-eurooppalaiseen viinikulttuuriin. Mutta omasta mielestäni pullo päivässä, jopa se kuuluisa terveellinen lasi punkkua, on liikaa. Mitäs jos näin uuden vuoden kunniaksi ehdottaisit emännälle terveyskuuria ja ette söisi herkkuja, lisäisitte liikuntaa ja ikään kuin tämän varjolla ette ostaisi enää viiniä?

Tää sama on ollu täällä aiemminkin, sillon se meni niin että ensin osti bägejä, sitten pulloja, yritti olla ostamatta mutta vaimon kanssa meni riitelyksi niin piti ostaa ettei lapset kärsi tms.

Alkuperäinen kirjoittaja Rossetti harmulina:
Jotenkin tuntuu, että viiniä pidetään sen verta "hienonpana", ettei sen runsastakaan päivittäistä kulutusta pidetä alkoholismina. Vedotaan aina keski-eurooppalaiseen viinikulttuuriin. Mutta omasta mielestäni pullo päivässä, jopa se kuuluisa terveellinen lasi punkkua, on liikaa. Mitäs jos näin uuden vuoden kunniaksi ehdottaisit emännälle terveyskuuria ja ette söisi herkkuja, lisäisitte liikuntaa ja ikään kuin tämän varjolla ette ostaisi enää viiniä?

Tähän liittyy vähän se että olemme aika lailla eri taustaisia. Vaimoni on ruotsinkielistä sukua jossa alkoholi jossakin muodossa on kuulunut jokaiseen päivään. Aterialla tai iltajuomana tai jonain mutta läsnä jokapäiväisessä arjessa. Itse taas kotoisin lähes absolutistiperheestä. Vaikeaa on hyvinkään perusteltua mielipidettä saada läpi kun aina törmätään jo tähän kulttuurieroon.

Alkuperäinen kirjoittaja Rossetti harmulina:

Tähän liittyy vähän se että olemme aika lailla eri taustaisia. Vaimoni on ruotsinkielistä sukua jossa alkoholi jossakin muodossa on kuulunut jokaiseen päivään. Aterialla tai iltajuomana tai jonain mutta läsnä jokapäiväisessä arjessa. Itse taas kotoisin lähes absolutistiperheestä. Vaikeaa on hyvinkään perusteltua mielipidettä saada läpi kun aina törmätään jo tähän kulttuurieroon.

no voisko tollasia kulttuurieroja funtsia vähän etukäteenki et mitä ne mahdollisesti tuo tullessaan

Alkuperäinen kirjoittaja Kerää koko sarja:
Kuuluu sarjaan:

Tää oli hyvä!!! Juttu naurattaisi jos se ei olisi minun arkipäivääni... Tiedän kyllä että se on ongelma. Ja mielestäni vaimollani on alkoholiongelma. Mutta omasta mielestään hänellä ei ole. Ja kun yritän asialle jotakin tehdä niin yritän vain kontrolloida ja rajoittaa häntä. Eli kyllä, minulla on ongelma. En ylireagoi mutta en ole asialle mitään pystynyt tekemäänkään.

Ei alkoholistilla omasta mielestään koskaan ole ongelmaa... Sitten kun herää ongelmaan on valmis hakemaan apuakin, mutta sitä ennen "ongelmaa ei ole", eli voihan sitä nyt pullon viiniä rentoutuakseen juoda tai mäyriksen kaljaa kun se vaan on niin hyvän makuista tms. Etkä voi tehdä muuta kuin asettaa omat rajasi ja pitää niistä kiinni, tyyliin, jos et voi / halua rajoittaa muutamme lasten kanssa pois tai muuta vastaavaa ja sitten myös teet niin, et uhkaile vaan kerrot totuuden.

Yhteistyössä