jos ei kuukautisia kuukausiin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja cinziella
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
C

cinziella

Vieras
Heippa

kerron tässä hieman tilannettani ja kaipaisin neuvoja ja tietoa!?

Olen syönyt e-pillereitä putkeen 9v ajan aluksi Melianeja ja sitten Yasmineja. Jätin pillerit poissa toukouun lopussa jolloin tuli myös normaali tyhjennysvuoto.. Sen jälkeen eli yli 5kk ei kuukautisista ole tietoakaan. Olen käynyt gynekologilla syyskuussa ja ensi maanantaina olisi tarkoitus mennä verikokeisiin mittauttamaan hormooniarvot.. Nyt on kuitenkin pari päivää ollu rinnat hirmu arat (etenkin nännit), valkovuoto on runsaampaa ja nenä on omituisesti tukossa vaikkei flunssaa ole. Jonkin verran on turvonnut olo..

Noin kk sitten olin yhdynnässä mieheni kanssa mutta hän ei "tullut" sisään. Sen jälkeen olemme käyttäneet kortsua joka valitettavasti petti noin 10pv sitten. Ajattelin että tuskimpa tässä raskaaksi voi tulla kun ei kerran ole mitään muutakaan toimintaa hormoonitasolla ollut... Nyt näiden oireiden pohjalta olen miettinyt että joko ne johtuvat ovulaatiosta vai voisinko todellakin olla raskaana? Onko se edes mahdollista..? Siis voisiko tuntemuksia olla näin aikaisessa vaiheessa? Olen 26-vuotias.

Heipsan!
Tota kutsutaan kaiketi laiskoiksi munasarjoiksi... Tosin eräällä kaverillani oli vastavanlainen tilanne, e-pillereiden lopettamisen jälkeen menkkoja ei kuulunut ja kaveri määrättiin vaan jatkamaan pillereitä. Myöhemmin sitten tuli pitkittynyttä flunssaa ja väsymystä (plus turvotus joka on kyl selkeesti nähtävissä varsinkin valokuvista noilta ajoilta). Meni kilpparikokeisiin--> paha vajaatoiminta. Tässä tapauksessa pillerit kaiketi laukaisivat kilpirauhasen vajaatoiminnan ihmisellä, jolla oli siihen perinnöllinen alttius (suvussa oli muitakin).
Toki voit olla raskaanakin ja sehän näkyy sit testeissä.
Kysäse noita kilpparitestejä, jos niitä ei olla vielä ottamassa, tosin monia muitakin syitä menkkojen poisjäämiseen kaiketi on. Olennaista kuitenkin on, että jokin syy löydetään! Eli tutkituta niin kauan, että syy tulee ilmi!

Mulla kävi samoin pillereiden lopettamisen jälkeen. Otettiin ensin kilpparikokeet, lisäksi mm. prolaktiini ainakin, mutta kaikki oli ok. Määrättiin terolutia, jolla kierto käynnistettiin, kun ei muutoin käynnistynyt.

Mäkin ehdin kyllä tuona aikana kuvittelemaan kaikenlaisia plussaoireita, todeksi ne eivät kyllä tulleet. Mutta testaamallahan se selviää, ja onneksi olet nyt noihin hormonikokeisiin menossa!

Mulla sana juttu viime vuoden kesällä. Meillä oli haave kolmannesta lapsesta ja jätin ehkäisyrenkaan pois. Yhdet menkat tuli tyhjennysvuodon jälkeen normaalisti, sen jälkeen ei mitään. Kävin lääkärillä papassa ja selvitettyäni tilannetta otettiin myös kilpirauhaskokeet. Tulokset normaalit. Odottelin ja odottelin ja päätin n. kahden viikon kuluttua tästä tehdä raskaustestin, ihan "varmuuden vuoksi". No se näyttikin plussaa!

Meillä kaikki lapset ovat saaneet alkunsa vaikka minulla on ollut tosi epäsäännöllinen kierto (siis ei menkkoja kahteen-kolmeen kuukauteen). Ilmeisesti ovuloin mutta ei hajuakaan milloin :) Vastaukseni on, että on hyvinkin mahdollista että olet raskaana.

myöskin muutokset painossa voi vaikuttaa menkkoihin. eli oletko laihtunut viime aikoina hurjasti (yli 1kg/vko)? alipainoisena menkat jäävät usein tulematta.

Vastaan tähän vanhaan aloitukseen, kun tilanne on niin ajankohtainen minulle. Kuukautisia ei ole tullut 4,5 kuukauteen eli sen jälkeen kun kesällä lopetin Yasminet. Sain lääkäriajan vasta kahden kuukauden päähän! Piinaavaa. Kertokaa jotakin rohkaisevaa tähän tilanteeseen. Ei kai tämä nyt ole alkua lapsettomalle taipaleella?

Söin yasmineja ennen ensimmäistä lastani ja jätettyäni pillerit pois kesti 6kk ennen kuin kuukautiset alkoivat. Eli kroppani reagoi herkästi noihin hormooneihin. Tuon puolen vuoden aikana tuntui välillä omituisia oireita ja tein useita negatiivia raskaustestejä. Kun 6kk jälkeen kuukautiset alkoivat, kului 2kk niin oli raskaana :) eli yhdet (tai kahdet? en muista niin tarkasti..) kuukautiset ehti olla välissä ja tulin raskaaksi. Ekan lapsen jälkeen kokeilin minipillereitä, joista meni kierto niin sekaisin että lopetin ne hyvin pian kun vuosin melkein 2kk putkeen, välillä runsaasti ja välillä tiputellen. Toisen lapsen jälkeen laitettiin hormoonikierukka joka on nyt poistettu ja taas tuntuu kierto olevan omituinen (viikko poistotsta menkat, kestivät 2päivää ja kahden viikon kuluttua taas menkat, nyt ei kuukautisia kuulu, kiertopäivä 30 menossa..)
Itse en käynyt lääkärissä tai kokeissa pillereiden lopettamisen jälkeen, odottelin vaan rauhassa ja käynnistyihän se kuukautiskierto sitten ajallaan itsestään. Eli voihan olla että kehosi vain reagoi herkästi hormooneihin, eli kierto menee sekaisin kun lopettaa pillerit?

Vauvaa ei ole suunnitteilla, mutta huolenaiheeni on silti suuri, kun kuukautisia ei tullut reiluun puoleen vuoteen. Sairastuin 12-vuotiaana anoreksiaan, joka häiritsi kehittymistäni niin, että puberteetti hidastui ja kuukautiset käynnistettiin n. 17-vuotiaana lopulta pillereillä. Sen jälkeen jätin jossain vaiheessa itse e-pillerit pois, koska kuvittelin kuukautiskiertoni olevan normaali ilman niitäkin. Nyt olen 22-vuotias ja kuukautiset ovat niin epäsäännölliset, että tulevat n. 2 kertaa vuodessa jos silloinkaan. Nyt viimeiset kuukautiseni ja ainoat tänä vuonna olivat heinäkuussa, eli puoleen vuoteen ei ole taaskaan kuulunut mitään. Tällä hetkellä mitoiltani olen jopa hieman ylipainoinen, 162 cm ja 65 kg, mutta tästä suuri osa on lihasmassaa. Olen kilpaurheilija voimailupuolella, mikä osaltaan voi vaikuttaa siihen, että hormonitoiminnassa on häikkää jatkuvien ruokavaliokikkailujen ja painon pudotuksen vuoksi.

Tiedän, että asiaan olisi pitänyt puuttua jo paljon aikaisemmin, mutta olen ajatellut, että enhän minä kuukautisilla mitään tee, kun en raskaaksi halua. Nyt kuitenkin pelkään, että koko hormonitoimintani on aivan nurin. Onko kellään muulla samoja ongelmia, erityisesti, jos harrastaa intensiivisesti liikuntaa ja joutuu välillä pudottamaan painoaan? Ovatko e-pillerit ainut keino saada kuukautiskierto kohdilleen? Olen skeptinen kaikkiin pillereihin, enkä toisaalta haluaisi kauhukertomusten jälkeen aloittaa sekoittavia e-pillereitäkään...

Yhteistyössä