Jos ihmisella on vielä 25-30vuotiaana opiskelut kesken..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Sosionomiksi 23vuotiaana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Sosionomiksi 23vuotiaana

Vieras
Niin mitä ihmettä te opiskelette? :o Tuli siis tuosta toisesta ketjusta mieleen, jossa oli että 27-vuotiailla on usein vielä opiskelut kesken. Ja tarkoitan ihmisiä joilla EI ole lapsia, ei siis äitiyslomia välissä.

mitä kummaa tuossa nyt on?
eikö ylioppilas ole 19v?
jos sitten hakee esim. kaksi kertaa yliopistoon, tai vaikka kolmannella tärppää, ja sen ajan lukee avoimessa tai käy töissä, niin on esim. 22v kun pääsee sisään.
ja siitä sitten esim. 6 v on normaali opiskeluaika, jos tekee laajan tutkinnon. itse suoritin noin 40-50 opintoviikkoa lukuvuodessa. se on paljon. opinnot kestivät 6 vuotta.

Alkuperäinen kirjoittaja siis:
mitä kummaa tuossa nyt on?
eikö ylioppilas ole 19v?
jos sitten hakee esim. kaksi kertaa yliopistoon, tai vaikka kolmannella tärppää, ja sen ajan lukee avoimessa tai käy töissä, niin on esim. 22v kun pääsee sisään.
ja siitä sitten esim. 6 v on normaali opiskeluaika, jos tekee laajan tutkinnon. itse suoritin noin 40-50 opintoviikkoa lukuvuodessa. se on paljon. opinnot kestivät 6 vuotta.

ja olin siis 27v kun valmistuin. ja en ole lääkäri tai juristi.

Älä ny viitti. Ei kaikki pääse yliopistoon heti lukion jälkeen, tai edes halua mennä. Monet viettää vapaaehtoisesti tai laiskuuttaan tai tahtomattaan välivuosia, ei ehkä tiedä mitä haluaa opiskella ja menee töihin. Ja hakee jatko-opintoihin vasta parinkympin paremmalla puolella. Ja valmistuminen voi myöhästyä samoista syistä:laiskuus, sairastuminen, työelämässä oleminen...

Terveisin 22-vuotiaana jatko-opintoihin lähtenyt ja 26-vuotiaana valmistunut.

Alkuperäinen kirjoittaja Ap:
Tietysti nämä, mutta voiko silloin sanoa että usea? Vai liikunko mä vaan niin ankeissa piireissä, ettei mun mielestä voi käyttää sanaa usea? :D

En todellakaan tiedä sen paremmin mistä puhuit, mutta sanoisin olevan enemmän sääntö kuin poikkeus, että vaativammat ylemmät korkeakoulututkinnot saadaa valmiiksi 25 - 30 -vuotiaana.

Ota huomioon yksin se seikka, että moniin yliopistoihin (ja miksei joihinkin ammattikorkeakouluihinkin) opiskelemaan päästäkseen on läpäistävä erittäin vaikea pääsykoe ennen opintojen aloittamista. Oikikseen esim. pääsi ainakin aiemmin keskimäärin vasta kolmannella yrittämällä.

Alkuperäinen kirjoittaja Jessi:
Älä ny viitti. Ei kaikki pääse yliopistoon heti lukion jälkeen, tai edes halua mennä. Monet viettää vapaaehtoisesti tai laiskuuttaan tai tahtomattaan välivuosia, ei ehkä tiedä mitä haluaa opiskella ja menee töihin. Ja hakee jatko-opintoihin vasta parinkympin paremmalla puolella. Ja valmistuminen voi myöhästyä samoista syistä:laiskuus, sairastuminen, työelämässä oleminen...

Niinpä. Itse kävin ensin ammattikoulun, sitten lukion, pidin välivuotta ja ensi vuonna olisi tarkoitus hakea yliopistoon eli 22-vuotiaana.

Noh, sosionomin tutkinto on pikkuisen lyhempi kuin esim yliopiston tutkinnot. Vaativuustasokin vähän toista luokkaa. Eikä siinä tarvi kuin kerran vaihtaa pääainetta tms niin heti napsuu pari vuotta lisää.

mies on tehnyt kovasti töitä (mm oma firma aikoinaan) eikä kerinnyt opiskella päätoimisesti vaan vain silloin tällöin. Siitä syystä vieläkin kesken vaikka on 27v (ja kokopäivätöissä siis).

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Jotkut joutuu tekemään välissä töitä maksaakseen opiskelunsa. Siksi ne venyy.

Olen itsekkin tehnyt töitä opiskelujeni välissä, tuskin se mullekkaan ilmaista on ollut?

Okei, no tosiaan sitten tuo, että osa pääsee 2 tai 3 hakukerran jälkeen, venyttää jo sinne 27vuotiaaseen suunnilleen :)

Olen itsekkin tehnyt töitä opiskelujeni välissä, tuskin se mullekkaan ilmaista on ollut?

Okei, no tosiaan sitten tuo, että osa pääsee 2 tai 3 hakukerran jälkeen, venyttää jo sinne 27vuotiaaseen suunnilleen :)

hyvin harva pääsee ekalla yrittämällä.
ja kaikki minun tuntemat yliopistosta valmistuneet ovat olleet 25-30v.

Alkuperäinen kirjoittaja jaahas:

hyvin harva pääsee ekalla yrittämällä.
ja kaikki minun tuntemat yliopistosta valmistuneet ovat olleet 25-30v.

Minäkin rupesin miettimään, että en kyllä montaa alle 25-vuotiaana yliopistosta valmistunutta tunne. Ammatillinen koulutus asia erikseen.

Yhteistyössä