Hoitovapaalla olo

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Jokuv
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

Jokuv

Vieras
Tuli tuosta toisesta ketjusta mieleen. Te jotka olette hoitovapaalla lapsen/lasten kanssa, mikä on teidän elämäntilanne? Onko olemassa työpaikkaa, johon palata vai ei? Onko opiskelut opiskeltu vai vielä kesken vai tarkoitus aloittaa?

Ja vielä mielenkiinnosta, onko mies ollut hoitovapaalla lasten kanssa? Vai onko se naisten "osa"?

Vakituinen työpaikka on mutta asutaan nykyään eri paikkakunnalla, joten käytännössä en voi sinne palata. Mies ei ole pitänyt hoitovapaata, isyyslomaa ja isäkuukauden kylläkin.

Menen vuoden päästä syksynä kouluun ja mies sitten siirtyy n. vuodeksi kotihoidontuelle ettei lasta tarvitse vielä päiväkotiin tai minnekkään muuallekkaan laittaa. Sitten se yksi vuosi on vielä suunnittelematta. Eli se kun käyn viimeisen vuoden koulua.

Näillä näkymin mies jää työttömäksi ja hoitaa lasta siihen asti, että valmistun.

Olen hoitovapaalla siihen asti, kunnes lapsi täyttää 2v, mummu hoitaa puoli vuotta siitä eteenpäin ja minä teen kolmea päivää viikossa töitä siihen asti, kunnes lapsi on 3. En siis kylläkään ole kolmea vuotta kotona, mutta vastaanpa silti.

Koulut on käyty ja vakituinen työpaikka odottaa. Mies ei ole ollut hoitovapaalla eikä pitänyt isäkuukauttakaan.

Minä olen ollut jo useamman vuoden hoitovapaalla ja vielä on vuosi jäljellä.
Vakityö on mutta en jatka sitä työtä enään vaan siirryn muihin työympyröihin osa-aikaisesti ja ihan lasten vuoksi haluan lyhyempää työpäivää tehdä.
Mies ei ole ollu hoitovapaalla, koska on parempi palkkaisempi niin hänen työt kannattaa tehdä että pärjätään ja miksei mieskin voisi olla hoitovapaalla, minusta ois kiva.

Alkuperäinen kirjoittaja taas näitä..;28477391:
Työttömyysaikanahan on tarkoitus työllistyä mahdollisimman nopeasti. Miten aiotte ratkaista tilanteen, jossa miehellesi osoitetaan työhaastattelu ja hän saa paikan? Työttömyyskorvausta ei ole tarkoitettu lapsen kotihoidon rahoittamiseksi.

Edelleen kotihoidontukea voidaan maksaa vaikka molemmat olisi töissä. Sitä että joku pystyy järjestämään lapsen hoidon jotenkin muuten kuin kunnallisessa päivähoidossa ei kannata kadehtia... vai onko siitä jotakin hyötyä?

A siihen asti kun lapsi 3, eli ensi tammikuuhun. Sitten takaisin töihin ja näillä näkymin ylennys tulossa. Haastattelut viimeisellä kierroksella ja sanoivatettei puolen vuoden odotus heitä haittaa...pitäisi selvitä tänään iltapäivällä. Jännää...

Olen esikoisen (kohta 2v) kanssa kotona ja odotan perheen toista lasta. Koulut on käytynä, vakituista virkaa ei ole. Koulutus on terveydenhoitaja-sairaanhoitaja (ja pohjalla lähihoitaja), joten työllistymisestä en ole osannut olla huolissani. Ainakin nyt reilun kahden vuoden poissaolon jälkeen töitä saisin yhdellä puhelinsoitolla. Ja olen tietoisesti tehnyt päätöksen, että jos pitkä poissaolo työelämästä estäisi uudelleen työllistymisen, sitten voin tarvittaessa vaikka hankkia uuden ammatin. Sen riskin olen valmis ottamaan saadakseni olla pienten lasten kanssa kotona (ja tämä ei sisällä hitustakaan kruununkiillotusta, ei ole erityinen ansio tai hyvän äitiyden mitta, vaan ihan vain oma kokemus).

Harkitsimme miehen kanssa, että hän olisi jäänyt kotiin ja minä olisin mennyt töihin tässä lasten välissä joksikin aikaa, ja mies olisi tähän ollut tietysti valmis vaikkei siitä erityisesti haaveillutkaan. Mutta se on taloudellisesti niin typerä ratkaisu (miehen palkka siis selvästi parempi), että jätimme toteuttamatta. Sitä paitsi minä viihdyn kotona, verkostoidun mukavasti ja pyöritän sujuvasti arkea, mies sen sijaan ei varmaan samaan tapaan löytäisi vertaisverkostoja ja voisi pitkästyä.

Menen vuoden päästä syksynä kouluun ja mies sitten siirtyy n. vuodeksi kotihoidontuelle ettei lasta tarvitse vielä päiväkotiin tai minnekkään muuallekkaan laittaa. Sitten se yksi vuosi on vielä suunnittelematta. Eli se kun käyn viimeisen vuoden koulua.

Näillä näkymin mies jää työttömäksi ja hoitaa lasta siihen asti, että valmistun.

Kyllä se vaan on helppoa asua suomessa...

Mulla on hyväpalkkainen vakivirka, mutta aion olla hoitovapaalla melkein siihen asti, kun pienin on kolme. Vaikka ansaitsen kaksi kerta enemmän kuin mieheni ei se estänyt minua jäämästä hoitovapaalle. Mies on kerran aiemmin ollut vuoden kotihoidontuella kotona, kun minä olin töissä. Ei toiminut.