Jos ihmiselle on tehty eutanasia niin mikä se näistä kuolemansyyn luokasta on?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tiedättekö?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tiedättekö?

Vieras
Wikipedia:
"Kuolintodistukseen merkitään myös kuolemanluokka, joita ovat Suomessa tauti, ammattitauti, tapaturma, lääketieteellinen hoito tai tutkimustoimenpide, itsemurha, henkirikos, sota ja epäselvä kuolema."

Jos matkustaisin ulkomaille ja mulle tehtäisiin eutanasia, niin merkittäisiinkö se itsemurhaksi?

Ja entä kuolemanrangaistus? Jos vastaavasti mut teloitettaisiin valtion toimesta laillisesti jossain ulkomailla, niin mitä mun kuolintodistukseen tulisi kun eihän silloin kyseessä olisi murha...?

Tää nyt jostain syystä kiinnostaa mua tämä asia :snotty:

No eikös noista ulkolaisista "eutanasiaklinikoista" suurimmalla osalla ole tapana vaan tuoda ne myrkyt siihen käden ulottuville ja asiakas itse hoitaa loput? Jos sä itse sen myrkyn otat, niin mun maalaisjärjelläni se on itsemurha. Ja eikös eutanasian käännös ole "avustettu itsemurha" ihan "virallisestikin"?

[QUOTE="vieraana";30441242]Niin tuohon teloitukseen ei varmaan sattuneesta syystä löydy suomenkielistä luokitusta...[/QUOTE]

Mutta mitä kuolintodistukseen sitten merkittäisiin jos suomalainen saisi ulkomailla kuolemantuomion?

[QUOTE="a.p";30441255]Mutta mitä kuolintodistukseen sitten merkittäisiin jos suomalainen saisi ulkomailla kuolemantuomion?[/QUOTE]

Villi veikkaus; Se kuolintodistus kirjoitettaisiin siinä maassa, jossa teloitus tehtäisiin ja sille on siellä maassa oma luokituksensa? Sitä tuskin tehdään suomenkielellä, jollon suomenkielistä vastinetta ei ole?

Sun täytyy varmaan soittaa kohdemaan konsulaattiin tai jonnekin ja kysyä ne luokitukset?

[QUOTE="a.p";30441255]Mutta mitä kuolintodistukseen sitten merkittäisiin jos suomalainen saisi ulkomailla kuolemantuomion?[/QUOTE]

Henkirikos, koska eutanasia on Suomessa murha.

[QUOTE="niinno";30441265]Henkirikos, koska eutanasia on Suomessa murha.[/QUOTE]

Niin, kun se eutanasia ja teloitus tehtiin ulkomailla... Joten silloin ei varmaan olla suomen lainsäädännön kanssa tekemisissä?

[QUOTE="niinno";30441265]Henkirikos, koska eutanasia on Suomessa murha.[/QUOTE]

Eutanasia ei välttämättä ole murha, koska itsemurhassa avustaminen ei ole kriminalisoitu Suomessa.
Jos ojennan lääkkeet,mutta tyyppiottaa. Ne. Itse, et tee rikosta

Kuolintodistukseen tulee pitkä-aikaissairaudet ja kuolemaan johtaneet syyt. Suomessa ei ole olemassa eutanasialuokistusta (http://www.valvira.fi/ohjaus_ja_valvonta/terveydenhuolto/kuolemansyyn_selvittaminen).

Esimerkiksi: Pneumonia NID (Keuhkokuume), St post trombosis cerebri cum hemiparesis 1.dx. Insuff. cordis, Depressio mentis, tapahtunut oikeanpuoleinen halvaus ja tämän jälkeen toistuvia TIA-kohtauksia vuodepotilaana.

PVM: potilas valvonut koko yön, valitellut. Kuumetta ollut ad 39,8 astetta. Keuhkojen auskultaatiossa kuultu pneumoniaan sopivat löydökset. Aloitettu Kefexin 500 mg 2 x 3 10 vrk kuuri. Lääkkeet annettu murskattuina koska nieleminen ollut ennestään vaikeaa. Panadol supoilla pidetty kuumetta kurissa. PVM+4 potilaalle aloitettu nesteinfuusiona G5-liuosta. Kuume sahannut edelleen ja exitus PVM+7 klo 22:10.

Alkuperäinen kirjoittaja riiviöiden äiti;30441357:
Eutanasia ei välttämättä ole murha, koska itsemurhassa avustaminen ei ole kriminalisoitu Suomessa.
Jos ojennan lääkkeet,mutta tyyppiottaa. Ne. Itse, et tee rikosta

Avustettu itsemurha on sallittua:

"Avustettu kuolema eli avustettu itsemurha on sallittu Suomen rikoslaissa. Lääkäri voi siis kirjoittaa potilaalleen tappavan annoksen kuolemaa jouduttavaa lääkettä, kunhan potilas vain pystyy tämän lääkkeen itse ottamaan ja nielemään. Avustetusta kuolinavusta ei kuitenkaan ole mitään tarkempia säädöksiä lain piirissä. "

Muutenhan jokainen lääkkeillä itsensä tappaneiden lääkäri joutuisi linnaan, kun on määrännyt lääkkeet :)

Avustettu itsemurha on sallittua:

"Avustettu kuolema eli avustettu itsemurha on sallittu Suomen rikoslaissa. Lääkäri voi siis kirjoittaa potilaalleen tappavan annoksen kuolemaa jouduttavaa lääkettä, kunhan potilas vain pystyy tämän lääkkeen itse ottamaan ja nielemään. Avustetusta kuolinavusta ei kuitenkaan ole mitään tarkempia säädöksiä lain piirissä. "

Muutenhan jokainen lääkkeillä itsensä tappaneiden lääkäri joutuisi linnaan, kun on määrännyt lääkkeet :)

Niin, eli juuri kuten sanoin: itsemurhassa avustaminen EI ole kriminalisoitua.

Yhteistyössä