Jos isä ei maksa elaria, niin mitä sitten

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vahvistettu sopimus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vahvistettu sopimus

Vieras
Jos isä on maksanut elareita lapsestaan sopimuksen mukaisesti reilu 200 euroa kuussa ja isä katsoo että hän maksaa liikaa elareita, mutta äiti ei suostu elareiden laskuun, niin voiko tehdä seuraavasti. Jättää elarit maksamatta, jolloin kela alkaa maksamaan äidille elaria ja perii sitten sen isältä. Niin maksaako kela tuolloin äidille sen noin 150 euroa ja perii sen sitten isältä? Vai maksaako kela äidille sen reilu 200 euroa ja perii sitä sitten isältä?

Eli maksaako kela äidille tuon vahvistetun sopimuksen mukaan vai pelkästään sen laskennallisen minimin mukaan?

Sen enempää spekuloimatta sitä, miksi isä näkee aiheelliseksi maksavansa liikaa.

Elatusapu maksetaan kuukausittain etukäteen tai se voidaan sopia maksettavaksi kertasuorituksena. Elatusapu on maksettava erääntymispäivänä ja se maksetaan pääsääntöisesti lapsen lähivanhemman pankkitilille. Jollei elatusapueriä makseta erääntymispäivänä, ne voidaan ulosmitata elatusvelvolliselta. Elatusapu on viivästyskorollista velkaa ja se vanhenee viidessä vuodessa. (Elatuslaki 6 §, 16b §, 16c §)

Tälläisen teksti löysin täältä:
Sosiaaliportti - Lapsen elatus

No minä olen ymmärtänyt että Kela maksaa vain tuota elatustukea, ja perii sitten sen elatusvelvolliselta jos tällä on tuloja/varoja. Minusta Kela ei maksa koskaan korkeampaa tukea (eli vanhempien sopimaa). Siinähän olisi taas mahdollisuus vedättää valtiolta rahaa eli sovitaan korkea summa, etä jättää maksamatta, Kela maksaa sen ja yrittää periä siinä onnistumatta syystä tai toisesta, ja tämä kaikki ex-puolisoiden yhteisestä sopimuksesta. Onhan näitäkin kulissieroja, sellaisessahan tuo onnistuisi jos etävanhempi tuloton tai sellaiseksi tulossa.

No minä olen ymmärtänyt että Kela maksaa vain tuota elatustukea, ja perii sitten sen elatusvelvolliselta jos tällä on tuloja/varoja. Minusta Kela ei maksa koskaan korkeampaa tukea (eli vanhempien sopimaa). Siinähän olisi taas mahdollisuus vedättää valtiolta rahaa eli sovitaan korkea summa, etä jättää maksamatta, Kela maksaa sen ja yrittää periä siinä onnistumatta syystä tai toisesta, ja tämä kaikki ex-puolisoiden yhteisestä sopimuksesta. Onhan näitäkin kulissieroja, sellaisessahan tuo onnistuisi jos etävanhempi tuloton tai sellaiseksi tulossa.

Nostelen vielä tätä ja kyselen, että tietääkö joku onko asia juuri näin?

Kela maksaa vain elatustukea, jonka suuruus löytyy kelan sivuilta, ja perii sen suuruisen summan isältä.

Sen sijaan jos asian pistää vireille itse ulosottoviranomaisten kautta, ulosotto perii summan isältä ja tilittää sen äidille. Eli jos isällä on tuloja kannattaa käyttää tätä reittiä.

• Tykkää
Reactions: DuskyLeDoux
[QUOTE="poikia3";25565453]Kela maksaa vain elatustukea, jonka suuruus löytyy kelan sivuilta, ja perii sen suuruisen summan isältä.

Sen sijaan jos asian pistää vireille itse ulosottoviranomaisten kautta, ulosotto perii summan isältä ja tilittää sen äidille. Eli jos isällä on tuloja kannattaa käyttää tätä reittiä.[/QUOTE]

Niin, paitsi että nyt kysellään isälle niitä neuvoja. Isä, joka kokee olevansa pelkkä rahapussi. Eli ei ulosottoon, vaan kelan kautta ;)

Yhteistyössä