Jos jää hoitovapaan aikana uudelle äitiyslomalle, niin maksaako työnantaja silti ne ekat 3 kk palkkaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Maatushka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Maatushka

Jäsen
04.05.2011
387
0
16
Eli olen nyt äitiyslomalla esikoisesta ja tarkoituksena olisi että jäisin puoleksi vuodeksi hoitovapaalle vanhempainvapaan jälkeen.

Mitä jos tulen raskaaksi ja tämän toisen vauvan äitiysloman pitäisi alkaa jo vaikka viimeisellä työnantajalle ilmoittamallani hoitovapaakuukaudella, niin maksaako työnantaja kuitenkin sen ekat 3 kk palkkaa vai saanko vaikka sen ekan äitiyslomakuukauden kelalta ja sitten kun työnantajalle ilmoitettu hoitovapaa on ohi niin työnantaja alkaa sitten maksaa palkkaa?

Erittäin epäselvästi kirjoitettu mutta pointti oli se että maksaako työnantaja aika kaikissa tilanteissa sen 3 kk palkkaa jos se on TES:ssä vaikka olisin työpaikaltani hoitovapaalla?

Riippuu joo tyehtosopimuksesta. Mun työpaikka maksaa palkan koko äitiyslomalta (sen 105pv), mutta ehtona on, että on ollut ennen äitiyslomaa töissä vähintään 6kk. Ja koska hoitovapaata ei rinnasteta töissä oloon, niin jos jää suoraan hoitovapaalta uudestaan äitiyslomalle, niin sitä äitiysloma-ajan palkka ei saa.

Melkein kaikki työehtosopimukset löytyy netistä: finlex.fi. Itse kaupan alalla, ja palkan maksaminen edellyttää välillä töihin palaamista. Palaamisen pituudesta ei tosin ole määräyksiä, että päiväkin riittää..

[QUOTE="vieras";24073661]Mulla alkoi uusi ä-loma kesken hoitovapaan. Kela maksoi jo ilmoitetulta hoitavapaajaksolta ä-loman (1kk) ja sitten lopun 2kk maksoi työnantaja palkkaa.[/QUOTE]

minkä alan tes?

Jos TES:ssä määritelty et pitää mennä ennen uuden äitiysloman alkua töihin saadakseen sen palkan ekalta 3 kk:lta niin kuinka pitkäks aikaa yleensä pitää mennä takas töihin? :) Mulla meni suunnitelmat nyt ihan täysin uusiksi kun en ollu tajunnu tätä...

Eihän se ero palkan ja kelan tuen välillä ole paljoakaan juuri niinä ekoina kuukausina. Muutama satanen sinne tänne. Mieti vielä, varsinkin, jos joutuisit totuttaa isomman lapsen hoitoon ja maksaa päivähoitomaksut siltä ajalta.

Yhteistyössä