Jos kotiäiti sairastuu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pöpö
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pöpö

Vieras
Mahdollisesti tulevana kotiäitinä mietin näin flunssakauden kunniaksi... Miten silloin toimitaan, jos kotona lapsia hoitamassa oleva vanhempi sairastuu ihan vaan vaikkapa flunssaan? Jääkö töissäoleva sitten hoitamaan koko populaa pariksi päiväksi :-p vai hoitaako äiti lapsia vaikka itse olisi sairas? Ei hirveästi houkuta ajatus että pitäisi lähteä lasten kanssa kauppaan ja puistoon ja leikkiä yms. yli 38 asteen kuumeessa...

Varmaan typerä kysymys, naurakaa vaan mutta ihan tosissani kysyn.

Kotiäiti hoitaa silloin itsensä, kodin ja lapset. Meillä ei ainakaan mies jää sen takia pois jos mulla on flunssa... ja eihän silloin kun itse on kipeä niin tarvi tehdä kun pakollliset, hoitaa ja ruokkia lapset, eihän ne lapsetkaan mene kuumeessa ulos..

Voi ei. Täytyy valitettavasti kertoa sulle et ei ole mitään lakisääteisiä kotiinjäämisen mahdollisuuksia, jos kotivanhempi sairastaa. Siis jos voi työt ihan ite järjestää niin et voi olla pois niin sitte voi, vaan ei ole samalla tavalla oikeutettu oleen pois töistä ku jos lapsi sairastaa. Niinpä paska juttu vaan minkäs teet. Ite oon hoitanu mahatautisena kahta mahatautista lasta ku mies on ollu reissuhommmissa.
Ei oo kovin herkkua...

äitihän sen porukan joutuu hoitamaan... sitten pitää vaan ottaa iisimmin, pyörtää kaikki hyvät päätökset ettei koko päivää tuijoteta telkkua ja laittaa iskä pihalle kun tulee töistä kotiin.... ja syöttää valmisruokia!

Kyllä isä tollasessa tilanteessa saa saikkua. Tai tilapäistä hoitovapaata, mitä lie nyt onkaan. Työnantajasta sitten riippuu onko palkallista vai palkatonta. Just oli juttua jossain lehdessä...

Mä olin sairaalassa ja mies joutui olemaan palkattomalla lomalla töistä, sillä olin äitiyslomalla silloin ja ainakin metalliliitto on sitä mieltä, että jos puoliso on kotona(sairas tai ei) palkkaa ei makseta. Mutta nuo on työnantaja kohtaisia juttuja hyvin pitkälle. Miehen oli vielä mentävä töihin kun pääsin sairaalasta, joten hyvin huonossa kunnossa oli hoidettava vauvaa ja taaperoa(vajaa 2v.). Eli mä ainakin hoidan lapsia itse sairaanakin.

no ei meilläkään mies nyt flunssasta jää,m utta jos minä muksiu ollaan kipeenä niin sitten jää..
niin ja jos vaan olen minä niin no sitten melkein aina olen lapsen joten kuten saanut hoidettua, paitsi todella kovassa kuumeessa

Ainakin hoidan nenä punaisena omat lapseni jotka myöskin sairaana.
Helppoa se ei ole, mutta mitä vaihtoehtoja??
Olin jokin aika sitten keuhkokuumeessa ja niin vaan oli pakko silloinkin omat lapset hoitaa itse...

Eipä siinä flunssan kourissa paljon muuta voi tehdä kun pakolliset hommat eikä miettiäkään mitään ulkoiluja. Hyvällä tuurilla saisi lapset katsomaan telkkarista lastenohjelmia, että saisi itse edes vähän levätä. Mies ei kovin herkästi voi olla tollasessa tapauksessa töistä pois.

Jaa, sitä vähän arvelinkin. Huono homma mutta minkäs teet, kun ei ole nää semmoisia sukuyhteisöjä kuin ennen että joku aina ehtisi auttamaan.

Se ehkä vielä menisi että sekä lapset että itse on kipeinä, silloin kaikki kai lepäilee kotona. Mutta jos itse olis todella kipeä ja lapset terveitä, niin kyllähän ne tahtois sitten ulos leikkimään... Pakko olisi siis pitää ne sisällä tai mennä puistonlaidalle tutisemaan. :-/ Tai laittaa puolisko ulos lasten kanssa heti töistä päästyään.

Kiitos vastauksista.

Alkuperäinen kirjoittaja Borkku:
Jos mä oon töistä pois siks et oon sairaana niin ei kukaan muukaan meille tuu lasta hoitamaan sen vuoks et mä oon kipeenä.

Jos sä olet töissä, onko se lapsi yksin kotona? Eihän noita voi verrata...

Alkuperäinen kirjoittaja pöpö:
Jaa, sitä vähän arvelinkin. Huono homma mutta minkäs teet, kun ei ole nää semmoisia sukuyhteisöjä kuin ennen että joku aina ehtisi auttamaan.

Se ehkä vielä menisi että sekä lapset että itse on kipeinä, silloin kaikki kai lepäilee kotona. Mutta jos itse olis todella kipeä ja lapset terveitä, niin kyllähän ne tahtois sitten ulos leikkimään... Pakko olisi siis pitää ne sisällä tai mennä puistonlaidalle tutisemaan. :-/ Tai laittaa puolisko ulos lasten kanssa heti töistä päästyään.

Kiitos vastauksista.

Voi oikeesti oot niin lutunen :D Lapset ja äiti lepäilee kipeenä kotona :D

Alkuperäinen kirjoittaja jessus:
Jos mä oon töistä pois siks et oon sairaana niin ei kukaan muukaan meille tuu lasta hoitamaan sen vuoks et mä oon kipeenä.

Niin mulla on kouluikänen laps jo vaan eipä se siihen työpäivään se päivä lopu ainaka meillä vaan sit on vielä iltapäivä ja ilta siinä.

Alkuperäinen kirjoittaja jessus:

Niin mulla on kouluikänen laps jo vaan eipä se siihen työpäivään se päivä lopu ainaka meillä vaan sit on vielä iltapäivä ja ilta siinä.

Aivan.
Kyseessä on kotiäiti jolla saattaa olla useampi alle kouluikäinen lapsi.

kyllä se on niin vaan että kotona olija hoitaa...
eihän ne lääkäritkään kirjota sulle poissaolo todistusta jos kerran vaan kotona oot...
ja saatikka sitten miehelle ku vaimo on sairas...

ellet sitten ole niin sairas ettet yksinkertaisesti pysty ja kykene hoitamaan lasta...

*kerran mahataudin sairasteena ja tiputuksessa maanneena* ;)

Yhteistyössä