Jos kysyisin yhden tosi hupsun ja typerän kysymyksen niin löytyisköhän täältä vastaajaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ninaTT
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

ninaTT

Aktiivinen jäsen
13.09.2007
18 922
0
36
Eka määritellään keneltä haluan kysyä: Onko täällä ketään jonka lapsilla olisi eri etniset taustat, ts yhden lapsen isä on selvästi eri näköinen kun toisen lapsen isä? Tai sitten ihan niinkin, että lapset ovat samalle isälle mutta isä selkeästi eri etnistä taustaa kun äiti...?

Itse kysymys: Miltä tuntui kun lapsi syntyi? Näkyikö ja tuntuiko erilaisuus vai tuntuiko lapsi heti omalta? Näkeekö lapsessa heti omiakin piirteitä?

Ja disclaimer: En siis missään nimessä tarkoita pahalla vaan ihan uteliasta pohdintaa harrastan... Ja mietin, että onko sillä väliä jos siemennesteen luovuttaja olisi juuri esim eri värinen kuin mitä itse olen.

Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
Suunnittelet toisen lapsen hankintaa :) Muistan vähän ajan sisällä sun sanoneen että podet vauvakuumetta ja mietit muutama päivä sitten tyttö lapselle nimiä.

Ainahan se on suunnitelmissa :) Tällähetkellä mun plani olis sillai, että toista rupeisin yrittää kesällä/syksyllä 2012. Mutta nää on näitä mun fantasioita - osa toteutuu, osa ei, ja paljon voi muuttua matkan varrella. Pohdin eri isäehdokkaita ja nyt yks niistä tuntuis tosi hyvältä. Lapsirakas mies joka varmasti olisi mukana lapsensa elämässä eikä missään nimessä jättäisi tuota esikoista huomioimatta vaikkei ole biolapsi.

Mutta olisko se hassua jos toinen lapsi olis ihan erinäköinen kun ensimmäinen?

siis en tiedä ymmärsinkö oikein mutta olen siis itse suomalainen ja mieheni on afrikasta. saimme pari vuotta sitten pojan ja Tietenkin lapsi tuntui omalta!! ihonväri oli syntyessä todella vaalea ja on tummunut vasta noin puolivuotiaasta eteenpäin.
Jotenkin todella omituinen kysymys jos sen nyt oikein ymmärsin....jos olen kasvattanut lasta 9 kuukautta sisälläni niin miten se ei voisi tuntua omalta??? ja sehän on perinyt puolet minun geeneistäni joten tietenkin lapsessa on minunkin piirteitäni.

Mulle se ei ainakaan merkkaisi mitään, jos olisi erivärinen tai ei muistuttaisi mua. Se olisi silti mun oma pieni lapsonen :) Voisin jopa adoptoida lapsen, joten ei haittaisi jos ei olisi omia geenejä. Tietysti, varmasti olisi kiva, jos olisi lapsi perinyt enemmän mua kuin isäänsä. :D

Alkuperäinen kirjoittaja Ultramariini:
Minkä tarkoitata selkeästi etnisesti eri taustaiseksi?

No esim juutalainen ja etnisesti suomalainen eivät niin hirveästi vielä eroa toisistaan, mutta japanilainen, afrikkalainen tai filippiiniläinen on todennäköisesti jo kovin erinäköinen kuin minä.

Hmm, jos nyt osun tuohon luokkaan mitä määrittelit, niin vastausta. Mun tyttären isä on Marokosta, ja tyttö on selkeästi tummempi kuin minä, hän ei ole musta mutta ''ruskettunut'', monesti ihmiset luulevat että tytön isä on mustalainen. Kyllä tytössä on selkeästi minun piirteitä ja selkeästi isänsä piiretitä. Ihon väri on hällä huomattavasti kyllä vaaleampi kuin isällään, tyttöllä on ruskeat silmät, minulla siniset, neidillä on ruskeat hiukset, minulla enemmänkin maantienharmaat, isällään mustat.
Lapsi on aina, aivan alusta saakka tuntunut omalta. Kun hän syntyi, tuntui, no varmasti samalta, miltä kenestä tahansa äidistä tuntuu kun lapsi syntyy. Itse ei tule hänen erilaisuuteensa kiinnitettyä niinkään huomiota, ulkopuoliset taasen kiinnittävät ja silloin sen ''huomaa'' itse.

Täs on vielä kuva:
020.JPG

Alkuperäinen kirjoittaja dee:
Mulle se ei ainakaan merkkaisi mitään, jos olisi erivärinen tai ei muistuttaisi mua. Se olisi silti mun oma pieni lapsonen :) Voisin jopa adoptoida lapsen, joten ei haittaisi jos ei olisi omia geenejä. Tietysti, varmasti olisi kiva, jos olisi lapsi perinyt enemmän mua kuin isäänsä. :D

Jostain syystä mä voisin kuvitella adoptoivani lapsen oli minkänäköinen tahansa, mutta tuntuu vieraammalta ajatella, että synnyttäisin ihan erinäköisen lapsen ku mitä viimeks :D

Eiköhän oma lapsi ole oma lapsi, oli se sitten minkä värinen vain. Jos oletetaan, että lapsen isä on esimerkiksi erivärinen kuin itse, ja siihenkin on rakastunut, niin miten ihmeessä ei pystyisi omaa lastaan rakastamaan?!

Jos taas puhutaan yksinäisen naisen lapsenhankkimisesta, on arveluttavaa ehdoin tahdoin valita itsestään eroavan etnisen taustan omaava luovuttaja - ja siksipä näin ei toimitakaan esimerkiksi klinikoiden toimesta, mutta itsehän yksityisesti voi etsiä millaisen tahansa luovuttajan.

Täällä vielä yks jota myöskin aihe kiinnostaa. Tummat ulkoiset piirteet on niin dominoivia, että ne peittää tällaiset vaaleat ja haaleat piirteet mennen tullen. Näkeekö omassa lapsessaan silloin ollenkaan omia piirteitään, vai onko laspi selvästi etnisesti erilainen kuin itse on?

Alkuperäinen kirjoittaja CandleLight:
Hmm, jos nyt osun tuohon luokkaan mitä määrittelit, niin vastausta. Mun tyttären isä on Marokosta, ja tyttö on selkeästi tummempi kuin minä, hän ei ole musta mutta ''ruskettunut'', monesti ihmiset luulevat että tytön isä on mustalainen. Kyllä tytössä on selkeästi minun piirteitä ja selkeästi isänsä piiretitä. Ihon väri on hällä huomattavasti kyllä vaaleampi kuin isällään, tyttöllä on ruskeat silmät, minulla siniset, neidillä on ruskeat hiukset, minulla enemmänkin maantienharmaat, isällään mustat.
Lapsi on aina, aivan alusta saakka tuntunut omalta. Kun hän syntyi, tuntui, no varmasti samalta, miltä kenestä tahansa äidistä tuntuu kun lapsi syntyy. Itse ei tule hänen erilaisuuteensa kiinnitettyä niinkään huomiota, ulkopuoliset taasen kiinnittävät ja silloin sen ''huomaa'' itse.

Täs on vielä kuva:
020.JPG

Kaunis tyttö :) Tosta kyllä huomaa teidän samankaltaiset piirteet. Niin se varmaan on, ettei sitä sitten itse kiinnitä asiaan huomiota... Ja lapsillekin se on ihan sama kun ovat kuitenkin asian kanssa aina kasvaneet. Ei mua näin mietityttäis tällanen pikkuasia ellei olisi jo lasta. Nyt jotenkin vaan tuntuu hassulta ajatella, että seuraava lapsi olisi todella erinäköinen kun tämä ensimmäinen.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Eiköhän oma lapsi ole oma lapsi, oli se sitten minkä värinen vain. Jos oletetaan, että lapsen isä on esimerkiksi erivärinen kuin itse, ja siihenkin on rakastunut, niin miten ihmeessä ei pystyisi omaa lastaan rakastamaan?!

Jos taas puhutaan yksinäisen naisen lapsenhankkimisesta, on arveluttavaa ehdoin tahdoin valita itsestään eroavan etnisen taustan omaava luovuttaja - ja siksipä näin ei toimitakaan esimerkiksi klinikoiden toimesta, mutta itsehän yksityisesti voi etsiä millaisen tahansa luovuttajan.

Niinno epäselvästi asian ilmaisin - kyseessä ei olisi vain luovuttaja, vaan hän olisi lapsille myös läsnäoleva isä. Parisuhteessa keskenämme emme kuitenkaan olisi.

Alkuperäinen kirjoittaja hankey2:
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Jostain syystä mä voisin kuvitella adoptoivani lapsen oli minkänäköinen tahansa, mutta tuntuu vieraammalta ajatella, että synnyttäisin ihan erinäköisen lapsen ku mitä viimeks :D

Mutta niihän käy, vaikka lapsen isä olisi suomalainenkin. Eri vanhemmat, eri sukupuoli ja kas, vauva näyttää ihan erinäköiseltä kuin isosiskonsa. Vuoden päästä he voivat kuitenkin olla samannäköisiä ja myöhemmin taas ei.

Nojuu, sanoinkin, että tää voi olla ihan hupsu ja typerä kysymys :ashamed: Oon nähny lähipiirissä eri isille, samalla äidille syntyneitä ja ulkopuolisin silmin kuitenkin näyttävät aika samanlaisilta. Ihonvärin eron tai hiusten rakenteen & värin selkeä ero näkyy kauemmaskin.

No enpä ole vielä kuullut et joku vierastaisi vastasyntynyttään siks et se on "väärän värinen" :D :D Kai sitä nyt asennoituu asiaan ihan eri tavalla kun on parisuhteessa tummemman tai muuten piirteiltään hyvin erinäköisen kanssa että lapsestakin tulee sekoitus, ei kai sitä nyt synnyttäessä rupee ihmettelemään, että ohoh, tällänenkös täältä tulikin?! :O

No enpä ole vielä kuullut et joku vierastaisi vastasyntynyttään siks et se on "väärän värinen" :D :D Kai sitä nyt asennoituu asiaan ihan eri tavalla kun on parisuhteessa tummemman tai muuten piirteiltään hyvin erinäköisen kanssa että lapsestakin tulee sekoitus, ei kai sitä nyt synnyttäessä rupee ihmettelemään, että ohoh, tällänenkös täältä tulikin?! :O

Siinäpä se - en ole parisuhteessa... Siksi ihmettelen ja uteliaisuudesta kyselen.

Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Kaunis tyttö :) Tosta kyllä huomaa teidän samankaltaiset piirteet. Niin se varmaan on, ettei sitä sitten itse kiinnitä asiaan huomiota... Ja lapsillekin se on ihan sama kun ovat kuitenkin asian kanssa aina kasvaneet. Ei mua näin mietityttäis tällanen pikkuasia ellei olisi jo lasta. Nyt jotenkin vaan tuntuu hassulta ajatella, että seuraava lapsi olisi todella erinäköinen kun tämä ensimmäinen.

Kiitos. :) Se piti sanomani, että tyttö kyllä itse kiinnittää erilaisuuteensa huomiota, hänellä oli tuossa n. pari vuotiaana jonkin lainen 'kriisi' asiasta. Hän pohti kovasti eroavaisuuttaan ja mistä ne erot tulevat. Suurin osa tytön kavereista ovat vaaleatukkaisia, supisuomalaisen näköisiä tyttöjä, joten meidän neiti eroaa huomattavasti joukosta. Sitä sitten tosiaan käytiin läpi, mistä erot johtuvat, miten ihmisiä on paljon erilaisia, eri näköisiä jne, mutta kaikki me ollaan kuitenkin samanlaisia. Nyt tyttö on ylpeä erilaisuudestaan ja kertoo mielellään ihmisille, mistä erilaiset piirteensä tulevat.

ymmärrän sun kysymyksen, mutta erinäköisyys ja se löytääkö lapsesta omia piirteitä ei ole aina edes väristä kiinni.

mun lapsilla on erinäköiset isät, vaikka samaa "pääväriä" ovatkin. lapset on keskenään aivan erinäköiset vaikka ovat kumpikin poikia. toisella on valkoinen iho, toisella hyvin tumma pinta. toisella valkoinen taipuisa tukka, toisella ruskea ja piikkisuora. toinen on tosi pitkä ikäisekseen, toinen vastaavasti lyhyt, toinen kevyt, toinen raskasrakenteisempi jne jne. vaikea uskoa, että on sama äiti

kun tämä pieni valkoinen vauvani syntyi niin mun oli hyvin vaikea löytää hänestä mitään omia piirteitäni eikä niitä kyllä ollutkaan. jollei vauva olisi ollut koko ajan mun kanssa niin olisin ollut varma, että vauva ei ole mun. välillä epäilin sitä vaikka tiesin, että vauva oli syntymästä lähtien koko ajan kanssani. vasta nyt kun lapsi on jo 5 niin jotain tuttuja piirteitä näkyy. lapsi on kuitenkin aivan erinäköinen kuin koko muu suku. vauva-aikana multa myös kysyttiin esim italiassa, että kenen tuo lapsi on? kun kerroin, että vauva on minun ihan oma niin ei meinattu uskoa millään.

mutta elikäs sun kysymykseen, lasten keskinäinen ulkonäköero ei ole ainakaan meitä haitannut, hauskoja tilanteita se kuitenkin aiheuttaa kun ulkopuoliset eivät ymmärrä, että kyseessä ovat veljekset tai eivät miellä minua kuin toisen äidiksi. :D

Alkuperäinen kirjoittaja niina:
jos valitset spermaa, ota nyt hyvä ihminen etnisesti samaa mitä itse olet. Jos taas valitset ihmisen, silloinhan ulkoiset seikat eivät merkitse.

Juu en mä ihonvärin takia tästä "ehdokkaasta" luopuisi, mutta silti pohdiskelen, että miltä se mahdollisesti tuntuisi :) Mulla on sellanen tapa fantasioida kaikenlaista tulevaisuudesta, yritän nyt kuvitella minkälaista elämä olisi vuosien päästä jos tähän ratkaisuun päätyisin.

Täällä vielä yks jota myöskin aihe kiinnostaa. Tummat ulkoiset piirteet on niin dominoivia, että ne peittää tällaiset vaaleat ja haaleat piirteet mennen tullen. Näkeekö omassa lapsessaan silloin ollenkaan omia piirteitään, vai onko laspi selvästi etnisesti erilainen kuin itse on?

No kyllä mulla on paljonkin äidin piirteitä, esim. suu on ihan samanlainen yms. Isä mulla arabi, ei siis ihan tummaihoinen. Mut tunnen myös perheitä, joissa osalla lapsista ruskeet silmät ja suorat tummat hiukset ja osalla siniset silmät ja kiharat vaaleat hiukset et ei oikeen ikinä tiedä mitä ne lapset keneltäkin perii. Samat vanhemmat siis, toinen vaaleatukkainen sinisilmäinen suomalainen ja toinen mustatukkainen ruskeasilmäinen ulkomaalainen.

Yhteistyössä