Jos lähettää 10 000e Western unionin kautta EU:n sisällä Suomeen, niin kiinnostuuko verottaja niistä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äiti

Vieras
Jos lähettää 10 000e Western unionin kautta EU:n sisällä Suomeen, niin kiinnostuuko verottaja niistä?
Avoni äiti haluaisi laittaa rahaa pojalleen. Siitähän pitäisi maksaa lahjavero?

Kaiketi sun pitäis itse ilmoittaa siitä...

"Lahjaveroa on suoritettava, kun omaisuus lahjana siirtyy toiselle:

1) jos lahjanantaja tai lahjansaaja asui lahjoitushetkellä Suomessa; sekä

2) Suomessa olevasta kiinteästä omaisuudesta sekä sellaisen yhteisön osakkeista tai osuuksista, jonka varoista enemmän kuin 50 prosenttia muodostuu Suomessa olevasta kiinteästä omaisuudesta.

Suomessa asuvan henkilön saamasta muusta kuin 1 momentin 2 kohdassa tarkoitetusta omaisuudesta suoritettavasta lahjaverosta vähennetään samasta lahjasta vieraalle valtiolle suoritettujen verojen määrä (ulkomaisen veron hyvitys). Tämä hyvitys ei saa olla suurempi kuin määrä, joka vastaa yhtä suurta osaa lahjaverosta kuin vieraasta valtiosta saadun omaisuuden arvo on Suomessa lahjaveron perusteena olevan omaisuuden arvosta."

Alkuperäinen kirjoittaja v:
ei kai kukaans voi tietää jos joku laittaa sun tilille rahaa. ei pankki ainakaan ilmoita verottajalle että nyt tuli sata tonnia sen ja sen tilille.

Suomalainen pankki ilmoittaa kyllä verottajalle. Esim. Sveitsissä on pankkisalaisuus eli ei ilmoiteta.

Jos mahdollista niin laittaa rahat vaikka sinun, miehesi ja lapsesi tileille eli jakaa summan jotta lahjaveron raja ei kenenkään kohdalla ylity. Myöhemmin rahoja voi sitten siirrella pojan tillille.

Mä laitoin ihan hiljattain MoneyGramin kautta tyttärelle rahaa, mutta mulla ei ole nyt enää sitä paperia, missä mainittiin jotain suurten summien siirtämisestä. Mutta jos laittaa pienemmissä erissä ja vaikka osan sun nimelle ja osan miehesi nimelle, niin tuskin siitä mitään ilmoitusta menee verottajalle.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja v:
ei kai kukaans voi tietää jos joku laittaa sun tilille rahaa. ei pankki ainakaan ilmoita verottajalle että nyt tuli sata tonnia sen ja sen tilille.

Suomalainen pankki ilmoittaa kyllä verottajalle. Esim. Sveitsissä on pankkisalaisuus eli ei ilmoiteta.

No kun ei näitä rajoja koskaan tarvitse pankkiin laittaa. Etkö tiedä, mikä on WU?

Ystävä möi talonsa Englannissa ja halusi siirtää varat Suomen tililleen (varmaan 100 000 euron tilisiirto) niin Suomessa pankkiin piti toimittaa selvitys mistä rahat ovat peräisin (kauppakirja tmv.), tarkistavat ettei kyse ole rahanpesusta. Eivät tainneet kyllä ilmoitella verottajalle mitään. Mieheni on saanut vanhemmiltaan 17 000 euron tilisiirron ihan Sampoon eikä verottoja eikä pankki kysellyt mitään.

Nämä rahansiirtopalvelut joutuvat erityisesti huomioimaan rahanpesun mahdollisuuden, joten tuollaisesta summasta joutuu jo selvittelyjä tekemään. Itse asiassa esim. MoneyGram ei edes anna lähettää kerralla 10000 euroa.

Yhteistyössä