Jos lapsesi tekee ilkivaltaa maksaisitko?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Jos lapsesi esim rikkoisi tahallaan jonkun ikkunan ja jäisi siitä kiinni.
Oletetaan että kyseessä vaikka naapurin ikkuna. Uuden ikkunan arvo olisi 600e.
Miten toimisit? Tässä tapauksessa et saisi vakuutukselta senttiäkään korvausta.
Antaisitko asian mennä oikeuteen asti?

Miltä sinusta tuntuisi jos jonkun lapsi tulisi tahalteen rikkomaan kotisi ikkunan ja hänen vanhempansa ei suostuisi sitä maksamaan?
Kyllä minä lapsen tuhot maksaisin ja lapsi saisi maksaa siitä toisella tavalla, maksamatta jättäminen olisi väärin niin uhria kuin lastasi kohtaan.
Sekä varmasti jos oikeuteen asti menisi, niin rikkojan vanhemmat olisivat maksajina siinä kohtaa sekä tuhotyöstä että oikeudenkäynti kuluista.

Tottakai maksaisin, ison anteeksipyynnön kera!
Lapsikin tajuaisi olla todella pahoillaan ja pyytäisi anteeksi.

Olis kyllä noloa, mutta joskus sattuu ja tapahtuu.

Tarjoutuisin myös auttelemaan tietenkin siivouksissa yms.

No en todellakaan antaisi mennä oikeuteen asti vaan maksaisin. Koska lain mukaan minun maksettavaksi se lankeisi kuitenkin, vanhemmat ovat korvausvelvollisia myös alle 15-vuotiaiden vahingoista.

Lisäksi tuossa vaiheessa maksettavaksi tuli minulle molempien osapuolien oikeudenkäyntikulut, se on tuhansia euroja. Lisäksi mukana olisi tuossa vaiheessa lastensuojelu.... Kylläpä naurattais...

Siis tietty kuuluu maksaa.

Mä maksoin kun poika muuten vaan riekkuessaan aiheutti sen että luokkakaverin omaisuutta tärveltyi reilun parinsadan edestä. Toki poikani tekee kaikenlaista "ansaitakseen" sen parisatasen itse.

Se kuka rikkoo, maksaa. Ja sillä sipuli. Jonkinlainen selkäranka pitää olla.

Mikä kysymys. Tottakai maksaisin ja häpeäisin silmät päästäni jos lapseni olisi ilkivaltaa tehnyt.

Näin minäkin.

On muuten oikeasti jännä juttu, että todellisuudessa vanhemmat ovat oikeasti aika koviakin kieltämään lastensa teot. Nyt puhun vähän vakavemmista aiheista, tuttavaperheen poika jäi kiinni alaikäisen pojan hyväksikäytöstä ihan kiistattomasti ja silti vanhemmat sokeana kieltävät koko asian.

Tuttavan tuttu taas kieltää poikansa tappaneen exänsä, vaikka tämä teki sen suuren joukon edessä.

Yhteistyössä