Jos lapsi ei menisi rippileirille

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kyselen etukäteen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kyselen etukäteen

Vieras
vaan jättäisi väliin tai menisi sille toiselle, mikä prometheus-leiri,niin hänelle ei varmaan ole mitään prometheus-juhlaakaan? vai miten se menee?

eli jos ei mene ollenkaan millekään leirille, niin ei mitän juhlaa?

Meillä tähän on vielä joku vuosi aikaa, mutta lapsi kertoi jo 6v, että ei usko Jumalaan.

Prometheusleirillä on päätösjuhla, jossa leirin päätteeksi jaetaan kaulakoru jokaiselle. Miksei sitä voisi kutsua sukulaisia tuohon päätösjuhlaan tai järjestää kotona samantapaisia juhlia kuin rippijuhlat?
Mutta jos ei mene ripariin eikä Protuleirille, niin ei kai sitä mitään juhlaa pidetä, kun ei sellaiseen ole syytä. Synttärijuhlat vaan.

Alkuperäinen kirjoittaja kyselen etukäteen;23688619:
vaan jättäisi väliin tai menisi sille toiselle, mikä prometheus-leiri,niin hänelle ei varmaan ole mitään prometheus-juhlaakaan? vai miten se menee?

eli jos ei mene ollenkaan millekään leirille, niin ei mitän juhlaa?

Meillä tähän on vielä joku vuosi aikaa, mutta lapsi kertoi jo 6v, että ei usko Jumalaan.

Onko tosiaan ne juhlat ja lahjat ainoo syy mennä riparille????? Käsittämätöntä.

[QUOTE="vierailija";23688698]Onko tosiaan ne juhlat ja lahjat ainoo syy mennä riparille????? Käsittämätöntä.[/QUOTE]

Miten sinä tällaiseen käsitykseen tulit? Minulle on ihan sama meneekö lapseni millekään leirille.

Ja salaa toivon että ei menisi, niin jäisi stressi juhlien järjestämisestä pois.

Jos taas menee riparille, niin pakkohan se on järjestää, varmasti kaikille kavereillekin järjestetään.

Pidän juhlista ja juhlien järjestämisestä ja seurustelusta, mutta sukulaiset asuvat kaukana, joten se majoituspuoli olisi todella raskasta.

[QUOTE="a p";23688724]Jos taas menee riparille, niin pakkohan se on järjestää, varmasti kaikille kavereillekin järjestetään.

Pidän juhlista ja juhlien järjestämisestä ja seurustelusta, mutta sukulaiset asuvat kaukana, joten se majoituspuoli olisi todella raskasta.[/QUOTE]

Taidat keretä tätä pohtia ihan huolella jos aikaa on vielä 9 vuotta nähin "rippijuhliin".

[QUOTE="jepjep";23688752]Taidat keretä tätä pohtia ihan huolella jos aikaa on vielä 9 vuotta nähin "rippijuhliin".[/QUOTE]

ei ole 9 vuotta aikaa mahdolliseen ripariin. pari vuotta on aikaa.

[QUOTE="vierailija";23688698]Onko tosiaan ne juhlat ja lahjat ainoo syy mennä riparille????? Käsittämätöntä.[/QUOTE]

Kyllä ne aika monen nuoren mielestä on, kun olen heitä työni sivussa haastatellut. Tytöillä lisäksi on kirkkohäät, mutta hyvin maallistuneita ovat rippikouluun liittyvät ajatukset. Harvat edes muistavat ysiluokan syksyllä, mitkä ovat luterilaisen kirkon kaksi sakramenttia vaikka varmasti viimeiset ovat ne juuri ennen koulun alkua riparilla opetelleet.

Totta kai juhlia voi järjestää ihan mistä syystä ja koska tahansa. Ei siihen tarvita mitään ulkopuolisen tahon siunausta tai edes erityistä syytä. Kuitenkin nuoren astuminen aikuistumisen kynnykselle, tai ainakin ihan selkeästi lapsuudesta nuoruuteen on kyllä juhlimisen arvoinen asia, jos sen kokee niin.

Prometheus -leirin jälkeen voi aivan hyvin järjestää juhlan, kutsua sinne sukulaisia ja ystäviä ja viettää sitä itse parhaaksi katsomallaan tavalla.

Nuoren omaakin mielipidettä kannattaa kunnioittaa. Monet nuoret käyvät rippikoulun juhlissa saatavien lahjojen innoittamana, mikä ei kyllä ole miltään kannalta ajateltuna kovin hyvä syy. Tästäkin kannattaa nuoren kanssa keskustella, eli protuleiriäkään ei kannata käydä vain sen juhlan vuoksi.

Ja mikä parasta, juhlan voi aivan hyvin järjestää myös ilman mitään leirejä, jos sellaisen käyminen tökkii. Toisaalta leireillä kyllä yleisesti oppii paljon kanssakäymistä toisten nuorten kanssa ja samalla myös itsenäistymistä, ollaanhan siellä usein ensimmäistä kertaa vähän pidempään erossa vanhemmista. Ei sen ensimmäisen leirikokemuksen kuitenkaan ole pakko olla mitenkään elämänkatsomukseen liittyvä, onhan noita leirejä muidenkin aiheiden tiimoilta vaikka kuinka paljon. Esimerkiksi urheiluharrastuksiin ja taiteisiin liittyvät leirit ovat kesäaikana todella yleisiä.

Lapsi on ollut jo monena vuonna kesäisin leireillä harrastukeen liittyen.

Uskomatonta, että joku kuvittelee kenenkään käyvän rippileiriä tai järjestävän juhlia lahjojen toivossa. Käsittämätöntä. Mitä itse sain rippilahjaksi jonkun korun, tuskin niillä mitään rahallista arvoa on.
Ylioppilaslahjaksi muutaman kupin tiettyä astiastoa, joita suku sanoi jatkavansa ostamista, mutta eihän tätä koskaan tapahtunut. Kaikilla sukulaisilla on omat lapset ja perheet. Aikuisille ei ostella joululahjoja tai vastaavaa.

Ainoa syy, miksi tätä pohdin, on, että haluan että lapsi saa halutessaan olla kuten toiset nuoret. Jos toisilla on juhlat mahdollisen prometheusjuhlan jälkeen, niin sitten meilläkin. Vaikka siellä sitten olisi vain oma perhe ja naapurin täti, jos majoitus suvulle ei onnistu.

No oli kyllä ainakin 99%:lle omista ikätovereista silloin joskus.

Mä ainakin koin tarvetta tutkia niitä asioita, mistä ripari koostuu. Oli musaripari se minkä kävin. Järjestimme afrikkalaisen messun ja tutkimme sydämiämme/sielujamme. Vetäjät eivät olleet tiukkiksia, opetuksia sai kyseenalaistaa ja väittelimme paljon.

Meillä oli vaihtoehtona lähinnä tämä perinteinen, menetkö normileirille vai käytkö rippikoulun iltamuotoisena. Kyllä monella tytöllä oli silloin mielessä että saa sitten ne kirkkohäät joskus, mutta välitön hyöty oikeastaan kaikille joita tiesin oli lähinnä juhlat ja siihen liittyen lahjat. Muutama kaveri hurahti riparin voimin uskoon, että kaippa siitä oli kirkollekin sitten hyötyä.

Mä olen eronnut kirkosta, kun esikoinen oli pieni. Hänet on kyllä kastettu aikanaan ja ihan oikein kirkossa. Kun hän tuli ripari-ikään, isän puolen mummo alkoi kyselemään ja vähän painostaan riparille menoa. Kysyin pojalta, että haluaako mennä, en kiellä, enkä suutu, oli päätös mikä tahansa. Hän halusi sitten käydä, ehkä suurin syy oli pelko jäädä lauman ulkopuolelle (se on vaan niin tärkeetä teineille, vaikka aikuisista se ehkä on outoa, naurettavaa tms). Ei se mulle sitä sanonut suoraan, mutta jotenkin sen vaistosin. Hän kävi sitten loppukesästä leirin, jonka jälkeen järjestettiin juhlat lähimmille. Kutsuttiin vain mummit, tädit, enot, sedät ja kummit. Siitäkin tuli jo reilu 30 henkeä. Siskoni kanssa itse tehtiin ruuat, mummi hoiti jälkiruuat. Mielestäni se oli vaivan arvoista. Ja meillä teini ainakin aikuistu tuon jälkeen huomattavasti, koki ehkä enemmän olevansa lähempänä aikuisuutta ja alkoi myös käyttäytyä sen mukaisesti. Ripari on kuitenkin tärkeä osa kasvamista lapsesta aikuiseksi.

No oli kyllä ainakin 99%:lle omista ikätovereista silloin joskus.

No niin minullakin + leirielämä oli hauskaa - sisältö ihan hanurista. Täyttä tuubaahan se on :D

Minäkään en tarvitse instituutiota, että juhlia voi järjestää. Ja juhlat kannattaa järjestää sellaisena kuin itse haluaa, eikä sellaisena kuin ympäristö ne vaatii. On näin paljon hauskempaa. Hassua että joku voi stressata juhlista paria vuotta aikaisemmin (tosin oma äitini on samanlainen ja en ole tätä puolta hänessä koskaan ymmärtänyt)

[QUOTE="a p";23689497]
Uskomatonta, että joku kuvittelee kenenkään käyvän rippileiriä tai järjestävän juhlia lahjojen toivossa. Käsittämätöntä. Mitä itse sain rippilahjaksi jonkun korun, tuskin niillä mitään rahallista arvoa on.
Ylioppilaslahjaksi muutaman kupin tiettyä astiastoa, joita suku sanoi jatkavansa ostamista, mutta eihän tätä koskaan tapahtunut. Kaikilla sukulaisilla on omat lapset ja perheet. Aikuisille ei ostella joululahjoja tai vastaavaa.
[/QUOTE]

Uskomatonta mutta totta.
Minä ainakin kävin rippileirin vain lahjojen vuoksi,samoin miltein kaikki ystäväni.
Useimmat saivat rippilahjaksi jotain isompaa, kuten mopon,ulkomaanmatkan yms.

Oma tyttö meni leirille vaikka pienenä kovin sanoikin ettei mene. Rippileiri on aika monelle nuorelle upea kokemus (en nyt puhu ukoontulosta yms) vaan siis kokemus. Pääsee kunnon lomalle vanhemmistaan ja saa kokeilla ekan kerran siipiään. Tosin mun tyttö oli jo pyörinyt ympäri maailmaa ilman minua.
Heidän ikäsille järjestettiin myös pelkkä kaupunkikoulu mutta niitä ei järjestetty kun kukaan ei niihin osallistunut. Leirit ovat suosittuja.
On mielestäni turha miettiä vielä millaisia juhlia järjestää, anna ajan kulua.

Pääsee kunnon lomalle vanhemmistaan ja saa kokeilla ekan kerran siipiään.

Onkohan se yleistäkin, että vasta 15-vuotiaana näin kävisi? Kuulostaa tosi vanhalta minusta, kun itse tuli luuhattua 8-vuotiaasta alkaen harrasteleireillä viikko kerrallaan muutaman kerran vuodessa. Ripari-ikäisenä tehtiin jo kaveriporukassa itsenäisiä mökkireissujakin. Huh, täytyy omat ipanat muistaa potkia reissuillensa ajoissa, ettei tarvitse itkeä koti-ikävää teininä...

Yhteistyössä