Olenko ainut näin ahdasmielinen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";24841167]Miksi sinä kuulut kirkkoon jos et kerran usko?
Tukeaksesi kirkon toimintaa vai miksi?

Ongelma on siinä, miksi kouluissa/päiväkodeissa ylipäätään juhlitaan kristillisin menoin joulua kun nykyaikana ateismi on jo niin yleistä eikä joulu ole enää pelkkä kristillinen juhla.
Miksi ei voi järjestää esim. joulukirkkoa näille uskoville(tai taidetaanhan se järjestääkin) ja itse JOULUJUHLA voisi olla neutraali juhla jossa on tilaa eri uskonnoille tai uskonnottomuudelle?[/QUOTE]

En sanonut, etten usko. Sanoin "olematta sen enempää uskonnollisia". Joo, mä uskon jollain tasolla. Mun elämässä uskonto on aina jollain tasolla ollut läsnä, muttei sellaisena voimakkaana, vaan enempi taustalla. Mä itken kirkossa, koska se paikka saa mut vilunväreisiin joka kerta. Se on niin vaikuttava, jonkun korkeemman "koti". Mä tykkään jopa muutamasta virrestä. Mä olen srk:n kerhon "kasvatteja", kun mua ei laitettu päiväkotiin, vaan isovanhemmat hoiti ja kuskas srk:n kerhoon. Mä olen käynyt riparin, viettänyt MAISTRAATTIHÄÄT, koska en halunnut suuria häitä ja läheisen ihmisen menetys oli liian läsnä avioituessani. Kyllä meidän liitto myöhemmin siunattiin kirkossa, kun suruaika oli mennyttä. Mä olen sellanen !semi-uskovainen", se kuuluu elämään jossain määrin, muttei niin etä kokisin tarvetta viikottaisiin kirkkokäynteihin tms.

[QUOTE="a.p";24841210]En sanonut, etten usko. Sanoin "olematta sen enempää uskonnollisia". Joo, mä uskon jollain tasolla. Mun elämässä uskonto on aina jollain tasolla ollut läsnä, muttei sellaisena voimakkaana, vaan enempi taustalla. Mä itken kirkossa, koska se paikka saa mut vilunväreisiin joka kerta. Se on niin vaikuttava, jonkun korkeemman "koti". Mä tykkään jopa muutamasta virrestä. Mä olen srk:n kerhon "kasvatteja", kun mua ei laitettu päiväkotiin, vaan isovanhemmat hoiti ja kuskas srk:n kerhoon. Mä olen käynyt riparin, viettänyt MAISTRAATTIHÄÄT, koska en halunnut suuria häitä ja läheisen ihmisen menetys oli liian läsnä avioituessani. Kyllä meidän liitto myöhemmin siunattiin kirkossa, kun suruaika oli mennyttä. Mä olen sellanen !semi-uskovainen", se kuuluu elämään jossain määrin, muttei niin etä kokisin tarvetta viikottaisiin kirkkokäynteihin tms.[/QUOTE]

Ajatuskatko, maistraattihäät = siviilivihkiminen

[QUOTE="vieras";24841083]En ole ateisti, vaikka en kuulu suomen evankelisluterilaiseen kirkkoon. Olen uskovainen, mutta ev. lut kirkko on minulle liian liberaali ja toisaalta aivan kaavoihinsa kangistunut.

Mitä eroa on enää ev. lut jumalanpalveluksella ja katolisella jumalanpalveluksella? Minusta ei juuri mitään.[/QUOTE]

ev.lut jumalanpalveluksella ja katolisella jumalanpalveluksella on todellakin aika paljon eroa. itse kuulun luterilaiseen kirkkoon ja mieheni katolilaiseen. uskontojen väliset erot näkyvät myös ihan arjessakin.

ev.lut jumalanpalveluksella ja katolisella jumalanpalveluksella on todellakin aika paljon eroa. itse kuulun luterilaiseen kirkkoon ja mieheni katolilaiseen. uskontojen väliset erot näkyvät myös ihan arjessakin.

Tarkoitin tällä sitä että myös ev. lut. kirkon jumalanpalveluskaava on todella kaavamainen, kuinka moni oikeasti ymmärtää mtä siinä missäkin vaiheessa tapahtuu. Tämä jumalanpalveluskaava ei ole Raamattuun kirjoitettu.

Minusta ev. lut. kirkkko kaipaisi uutta uskonpuhdistusta. Mutta se on vain oma mielipiteeni.

Uskon siihen ettei mene kovin kauaa kun syntyy ev. lut. kirkon rinnalle jokin uusi herätysliike joka kerää uskovia kirkon piiristä huomaansa. Tai jonkin jo olemassaolevista herätysliikkeistä toimii tällaisena.

Ev. lut. kirkko taitaa tällä hetkellä parhaiten soveltua ns. rivikristitylle joka käy kirkossa jouluna ja ehkä joskus pääsiäisenä, häissä, hautajaisissa ja lasten kastetilaisuuksissa. Sellaiselle joka ei juuri uskonasioilla päätään vaivaa. Ja toisella laidalla SETAn kannattajille yms. vähemmän Raamatun opetukseen uskoville.

Mutta missä kirkon sisällä on USKO ja USKOVAISET? Vähemmistönä, olettaisin. Ei ole kenenkään etu että vihkimisoikeus on kirkolla, koska näin uskoon sekoitetaan asioita jotka eivät siihen kuulu.

[QUOTE="uskis";24841269]Tarkoitin tällä sitä että myös ev. lut. kirkon jumalanpalveluskaava on todella kaavamainen, kuinka moni oikeasti ymmärtää mtä siinä missäkin vaiheessa tapahtuu. Tämä jumalanpalveluskaava ei ole Raamattuun kirjoitettu.

Minusta ev. lut. kirkkko kaipaisi uutta uskonpuhdistusta. Mutta se on vain oma mielipiteeni.

Uskon siihen ettei mene kovin kauaa kun syntyy ev. lut. kirkon rinnalle jokin uusi herätysliike joka kerää uskovia kirkon piiristä huomaansa. Tai jonkin jo olemassaolevista herätysliikkeistä toimii tällaisena.

Ev. lut. kirkko taitaa tällä hetkellä parhaiten soveltua ns. rivikristitylle joka käy kirkossa jouluna ja ehkä joskus pääsiäisenä, häissä, hautajaisissa ja lasten kastetilaisuuksissa. Sellaiselle joka ei juuri uskonasioilla päätään vaivaa. Ja toisella laidalla SETAn kannattajille yms. vähemmän Raamatun opetukseen uskoville.

Mutta missä kirkon sisällä on USKO ja USKOVAISET? Vähemmistönä, olettaisin. Ei ole kenenkään etu että vihkimisoikeus on kirkolla, koska näin uskoon sekoitetaan asioita jotka eivät siihen kuulu.[/QUOTE]

Totta toisaalta. Jos kirkkoon kuumisen kriteereinä olisivat viikottaiset käynnit kirkossa, ja oppien kaavamainen noudattaminen, olisi aika paljon pienemmät seurakunnat.
Mutta vihkimisoikeus ei ole kirkolla, siviilivihkiminen on ihan yhtä pätevä tai eihän se ole mikään tämän "uskontokunnan" yksinoikeus.
Musta ei mitään uudistusta kaivata, kirkko on mukautunut/mukautumassa siihen, että nykyihmisten elämässä se ei ole läsnä niin vahvasti, toiset haluavat kuulua johonkin uskontokuntaan, toiset toiseen ja jotkut ei mihinkään.
Mahtuuhan niitä ihan oikeasti tosi ahdasmielisiä joka porukkaan, ei kaikki muslimitkaan ole sellaisia kun millaista kuvaa tiedotusvälineet heistä maalaa, tai ei kaikki usko Räsäsen ahtaaseen katsomukseen.

Mä en myöskään voi lainkaan ymmärtää että miksi ateistit haluavat noudattaa joitakin valitsemiaan kristillisiä perinteitä. Joko sitä kuulutaan kirkkoon tai sitten ei.

Minä ainakin katson viettäväni kaupallista enkä kristillistä joulua.
Herkkuruokia = mässäystä.
Lahjoja = materiaa.
Käynti haudoilla = vainajainpalvontaa.
Kuusi = pakanasymboli.

No joskus saattaa vahingossa radiosta jouluvirsi luikahtaa mutta ehkä niitä riittää muutama uskomattoman korvaankin...

[QUOTE="a.p";24841336]Totta toisaalta. Jos kirkkoon kuumisen kriteereinä olisivat viikottaiset käynnit kirkossa, ja oppien kaavamainen noudattaminen, olisi aika paljon pienemmät seurakunnat.
Mutta vihkimisoikeus ei ole kirkolla, siviilivihkiminen on ihan yhtä pätevä tai eihän se ole mikään tämän "uskontokunnan" yksinoikeus.
Musta ei mitään uudistusta kaivata, kirkko on mukautunut/mukautumassa siihen, että nykyihmisten elämässä se ei ole läsnä niin vahvasti, toiset haluavat kuulua johonkin uskontokuntaan, toiset toiseen ja jotkut ei mihinkään.
Mahtuuhan niitä ihan oikeasti tosi ahdasmielisiä joka porukkaan, ei kaikki muslimitkaan ole sellaisia kun millaista kuvaa tiedotusvälineet heistä maalaa, tai ei kaikki usko Räsäsen ahtaaseen katsomukseen.[/QUOTE]

Mistä sä tän Räsäs- kortin otit? Itse peräänkuulutan vain sitä että minusta on outoa että valta kirkossa on enemmistöllä joka ei usko siihen mitä Raamatussa sanotaan. Ja jos kirkon opetus ei perustu Raamattuun tai Jeesukseen niin pidän koko instituutiota erittäin erikoisena?

Mikä sen funktio on? Kulttuurin ylläpitäminen?

Tarkoitin vihkimisoikeudella sitä että minusta olisi hyvä jos kaikki kävisivät ensin maistraatissa siviilivihkimyksessä ja sen jälkeen kirkossa siunattaisiin ne jotka haluavat tulla siellä siunatuiksi - ja jotka kirkko haluaa siunata.

Minä olen varmaan paska ihminen, kun en kuulu kirkkoon eikä lapsikaan kuulu, mutta hän käy silti muiden mukana mm. joulukirkossa :D. Tuntuisi tyhmältä jättää pieni lapsi yksin päiväkodille, kun muut menevät juhlimaan...

[QUOTE="vieras";24841361]Mistä sä tän Räsäs- kortin otit? Itse peräänkuulutan vain sitä että minusta on outoa että valta kirkossa on enemmistöllä joka ei usko siihen mitä Raamatussa sanotaan. Ja jos kirkon opetus ei perustu Raamattuun tai Jeesukseen niin pidän koko instituutiota erittäin erikoisena?

Mikä sen funktio on? Kulttuurin ylläpitäminen?

Tarkoitin vihkimisoikeudella sitä että minusta olisi hyvä jos kaikki kävisivät ensin maistraatissa siviilivihkimyksessä ja sen jälkeen kirkossa siunattaisiin ne jotka haluavat tulla siellä siunatuiksi - ja jotka kirkko haluaa siunata.[/QUOTE]

No ainakin mä olen sitten toiminut sun mallin mukaan, kun olen käynyt siviilivihkimisessä ensin ja sitten vasta kirkossa siunaamassa liiton.
Räsäs-kortti? Kunhan nyt liitin sen tohon, että on typerää yleistää uskontoja johonkin ahdasmieliseen ryhmään, kuten esim. muslimien kohdalla tai sitten tässä meidän kotikutoisessa kristinuskossamme, jossa moni koki asiakseen erota tälläisen vanhankantaisen ajattelumallin julkitulon myötä.
Kirkon on pakko mukautua nyky-yhteiskuntaan, muuten sille käy huonosti. tai jäähän sinne aina osa, joka uskoo siihen kirjaan sanasta sanaan. Mutta pitäisi myös muistaa, että ne opit on tuhansia vuosia vanhoja, niistä osa pätee aina, mutta joiltain osin ne auttamatta jäävät vanhanaikaisiksi. Aviorikoksen tekeminen on väärin, tapahtui se sitten tuhat vuotta sitten tai eilen, mutta joissain näkökannoissa myönnettäköön, MONET uskonnot ovat vanhanaikaisia. Kyllähän se katolinenkin kirkko alkaa pakon edessä joustamaan.
En koe että mitään suurta uudistusta tarvitaan, on hyvä että jokaiselle on tarjolla jotakin, jos vaikka se oma paikka löytyy. Joustoa puolin jos toisin, tarvitaan sitäkin enemmän. :)

Minä olen varmaan paska ihminen, kun en kuulu kirkkoon eikä lapsikaan kuulu, mutta hän käy silti muiden mukana mm. joulukirkossa :D. Tuntuisi tyhmältä jättää pieni lapsi yksin päiväkodille, kun muut menevät juhlimaan...

Laitetaan sen piikkiin, että evlut seurakunta panostaa tässä palveluidensa markkinointiin potentiaaliselle tulevaisuuden asiakkaalle.

Miten niin ap kaverisi ei päässyt riparille? Kait sinne pääsee vaikkei kirkkoon kuuluisi tai kuuluisi toiseen yhteisöön? Tiedän esim. helluntailaisesta kodista olevan tytön joka käynyt riparin.

[QUOTE="Vieras";24841544]Miten niin ap kaverisi ei päässyt riparille? Kait sinne pääsee vaikkei kirkkoon kuuluisi tai kuuluisi toiseen yhteisöön? Tiedän esim. helluntailaisesta kodista olevan tytön joka käynyt riparin.[/QUOTE]

Ei ollut mun kaveri, vaan toisessa ketjussa mainittua.

mä taas en ymmärrä miten joku voi olla niin suvaitsematon että pitää omaa tapaansa kuulua kirkkoon ainoana oikeana.
Jos toiset haluaa kirkolta ristiäiset, papin aamenen häihinsä ja se riittää heille kirkon tarjonnasta,onko se jotenkin sinulta pois?

mä taas en ymmärrä miten joku voi olla niin suvaitsematon että pitää omaa tapaansa kuulua kirkkoon ainoana oikeana.
Jos toiset haluaa kirkolta ristiäiset, papin aamenen häihinsä ja se riittää heille kirkon tarjonnasta,onko se jotenkin sinulta pois?

Ei. Mutta miksi haluta ne jos ei halua sitä "koko pakettia"? kuten jo aiemmin mainittu, kermat kakun päältä, miksi maksaa kirkollisveroa, jos voi halutessaan ottaa vaan ne mitä haluaa. Ei ole ainutta oikeaa tapaa kuulua tai olla kuulumatta johonkin, mutta jos annetaan ne jutut jotka kuuluvat siihen uskontoon (kaste, kummit, ripari, kirkkohäät) olla niiden juttu, kenelle ne kuuluu niinkuin sen kautta, että maksavat näistä sitä kirkolisveroa, eikä yritetä vain tavoitella sitä omaa etua, ottamalla omaksi vain ne jutut jotka sattuvat kiinnostamaan. Jos haluaa ristiäiset, papin aamenen häihin, liittyy kirkkoon. Tai toinen ainakin. Sillä tavoin saa ne. Yksinkertaista, sanon mä. En mäkään halua toisten uskontokuntien "parhaita paloja" vaan siksi, että ne on musta kivoja.

En tajua. Jos itse olet eronnut kirkosta, koska sen toiminta instituutiona ei vastaa sinun maailmankatsomustasi, miksi ihmeessä haluaisit liittää lapsesi tämän seurakunnan jäseneksi? Eikö olisi viisaampaa jättää kastamatta ja oikeasti antaa sitten lapsen päättää vanhempana asiasta? Nähdäkseni kastamatta jättäminen antaa päätösvallan lapselle, mutta kastaminen taas liittää lapsen tietoisesti seurakunnan jäseneksi - seurakunnan, johon itse et halua kuulua. Iiiiiso ristiriita.

Kunhan ihmettelen...

mitä et tajua? kirjoittaja on siis käsittääkseni syvällä kristinuskossa mutta kirkon linjaukset ja toiminta eivät mene hänen mielestään yksiin sen kanssa. mielestäni kunnioitettavaa kastaa lapsensa seurakunnan jäseneksi ja antaa tämän aikanaan itse muodostaa käsityksensä sen maailmanajan kirkkoinstituutiosta. ja se että on itsellä aivoja ajatella ja erottautua joukosta jos ei mene asiat oman arvostuksen vaatimalla tavalla mutta antaa lapselle mahdollisuuden eikä kasvata siihen omaan ajattelumalliinsa.

vai onko tää sitä jankkausta ettei voi olla uskossa jos kyseenalaistaa kirkon toimintaa?

meillä pelkkä syy siihen että lapsi menee rippikouluun on se että suurin osa luokkalaisista käy rippikoulun. mitään syvempää syytä ei siihen ole. ainoastaan se että ns, kaikki muut käyvät.
yleensä lienee ettei mitään uskontoon liittyvää ole kirkkoon kuulumiseen tai siihen että haluaa sen sakramentteja.

mielestäni olet ahdasmielinen, ainakin jos kristinuskoon verrataan. jos oikeasti olet ns, uskovainen ja kirkko tai kristinusko sinulle jotain merkitsee, suosittelen sinua tutustumaan jeesuksen opetuksiin.

Minä en olis välittäny alkuunkaan kastaa lastani mutta sepä ei suvulle sopinut. En viittiny sitten tehdä heti alkuunsa lapsestani eriarvoista, outoa ja hylkiötä koska sen sukunsa kanssa se joutuu elämääm. Ja minä myös..
Erotkoon sitte jos vanhempana siltä tuntuu.

Vietän kyllä joulua ja pääsiäisenäkin on ollu pupukoriste esillä.
En kuulu kirkkoon eikä mun joulu ole uskonnollinen vaan perhejuhla jossa jaetaan lahjoja. Pääsiäinen on enemmänkin kevään juhla, aika jolloin voi vaihtaa vaaleat verhot ja syödä suklaamunia, ei siis myöskään uskonnollinen.

Mun lapsia ei kasteta eikä kukaan heistä mene peruskoulussa uskonnontunneille.
Rippikoulusta en oo varma että annanko itse valita vai käskenkö odottaa täysi-ikäiseksi asti.

En siis koe valitsevani parhaita paloja uskonnosta vaikka vietänkin joitakin samoja juhlia kuin kristitytkin, sillä mun juhlat ei oo uskonnollisia.

Asiasta valkosipuliin, mutta tuolla ketjun alussa mainittu juhannus on tosiaan myös kristillinen juhla, jota vietetään Johannes Kastajan muistoksi. Toki myös pakanallinen alunperin (ja edelleen!) mutta siis yhtälailla kristilliseen perinteeseen liitetty.

Yhteistyössä