Jos lapsi kuuluu kirkkoon, niin voiko kuitenkin osallistua et-tunneille uskontotuntien sijaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huom harmaana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Huom harmaana

Vieras
Onko kenelläkään ollut sellaista tilannetta, että lapsi kuuluisi kirkkoon, mutta haluaisi osallistua et-tunneille uskontotuntien sijaan? Onko onnistunut? Kavereilla on näkemys, että ei onnistu, mutta en ole valmis uskomaan.

(Tähän en sitten kaipaa vastakysymyksiä että miksi näin halutaan toimia. )

Meillä ei ainakaan käy. Jos kuuluu siis ev.lut. seurakuntaan sitä kai tarkoitit?? Voihan sitä kuulua moneen muuhunkin kirkkoon ja silloin voi osallistua et-tunneille.

Meillä ei ainakaan käynyt, jos puhut tosiaan tuosta ev.lut.seurakunnasta. Uskonnon tunneille on tällöin osallistutttava sekä muihin tilaisuuksiin, esim. aamunavaukset jne.

[QUOTE="juu";22002068]Meillä ei ainakaan käynyt, jos puhut tosiaan tuosta ev.lut.seurakunnasta. Uskonnon tunneille on tällöin osallistutttava sekä muihin tilaisuuksiin, esim. aamunavaukset jne.[/QUOTE]

Kiitos. Siis ihan normi ev lut seurakunnasta on kyse.
Mihin tämä mahtaa perustua, ts. mikä järki siinä on? Mikseivät vanhemmat saa valita?

Kiitos. Siis ihan normi ev lut seurakunnasta on kyse.
Mihin tämä mahtaa perustua, ts. mikä järki siinä on? Mikseivät vanhemmat saa valita?

siihen että uskonnon opetus kuuluu opetusjärjestelmään ev.luttilaisille ja näin ollen ei vapaavalintainen.

mä kuulun ort.kirkkoon ja mulla on ollu vapautus uskonnontunneista mutta mulla on sit ollu oma opettaja ja näinollen kompensoineet puuttuvat uskonnontunnit.

miksette eroa kirkosta jos ette halua lapsen osallistuvan uskontotunneille?

koulun tunnit ei oo sellasia mitkä vanhemmat saa valita mihin lapsensa osallistuu.

Viimeksi muokattu:
siihen että uskonnon opetus kuuluu opetusjärjestelmään ev.luttilaisille ja näin ollen ei vapaavalintainen.

mä kuulun ort.kirkkoon ja mulla on ollu vapautus uskonnontunneista mutta mulla on sit ollu oma opettaja ja näinollen kompensoineet puuttuvat uskonnontunnit.

Uskonnon opetus kuuluu kaikille! Se on siis pakollinen oppiaine. Toiseen uskontokuntaan kuuluvat eivät saa vapautusta vaan heidän tulee suorittaa joko et tai oman uskontonsa mukaiset uskontotunnit, joka arvostellaan todistukseen ihan samalla tavalla.

Meillä ei ainakaan saanu osallistua, edes ortodoksi. Ortodoksit laitettiin luterilaiseen uskonnon opetukseen. Myöhemmin tuli ort. opetusta jonne lapset siirrettiin sitten.

Meillä ei ainakaan saanu osallistua, edes ortodoksi. Ortodoksit laitettiin luterilaiseen uskonnon opetukseen. Myöhemmin tuli ort. opetusta jonne lapset siirrettiin sitten.

meillä sai halutessaan osallistua ja jos vanhemmat anto luvan ( miksei antais? ) uskonnonopetusta meillä oli vain tunti viikossa. ei meinattu saada opettajaa mistään.

miksette eroa kirkosta jos ette halua lapsen osallistuvan uskontotunneille?

koulun tunnit ei oo sellasia mitkä vanhemmat saa valita mihin lapsensa osallistuu.

Me vanhemmat emme kumpikaan kuulu kirkkoon.
En vaan ymmärrä, että jos kirkkoon kuulumaton lapsi (tai siis vanhemmat) saavat valita, että osallistuuko lapsi uskonnonopetukseen vai et:hen niin miksei sama valinta onnistu toisinpäin. Jos ne katsotaan kuitenkin ns. tasaveroisiksi.

Entä jos lapsi käy vaikka kaksi vuotta usokkitunnilla ja sitten vanhemmat irtisanovat lapsen kirkosta. Meneekö lapsi sitten vanhempien halutessa et tunnille? Ja entä jos vanhemmat saavat uuden herätyksen ja liittävät lapsen seurakuntaan muutaman vuoden päästä? Onko lapsen taas pakko mennä kuuntelemaan uskonnollista propagandaa?

Saako ortodoksi osallistua ev.lut. uskontotunteihin? Itselläni huonot kokemukset ort. uskontotuntien järjestämisestä ja haluaisin lapseni siis ihan tavallisille uskontotunneille.

Ei saanu enää siinä vaiheessa ku ort. uskontoa järjestettiin. Silloin kuin ei järjestetty niin silloin lapset laitettiin lut. uskonnonopetukseen eikä siis et-tunneille saanu osallistua. Mut siis mä luulisin että jos koulussa ort. uskontoa järjestetään niin silloin ei voi osallistua muuhun.

Lahden kouluissa koko alakoulu on sitä uskonnon opetusta millä aloitetaan. Yläkoulu on kokonaan sitä millä se aloitetaan, mutta siinä välissä saa siis vaihtaa. Kesken alakoulun tai kesken yläkoulun ei voi vaihtaa.

[QUOTE="vieras";22002595]Lahden kouluissa koko alakoulu on sitä uskonnon opetusta millä aloitetaan. Yläkoulu on kokonaan sitä millä se aloitetaan, mutta siinä välissä saa siis vaihtaa. Kesken alakoulun tai kesken yläkoulun ei voi vaihtaa.[/QUOTE]

Tottakai voi vaihtaa, jos eroaa kirkosta!

Ei saanu enää siinä vaiheessa ku ort. uskontoa järjestettiin. Silloin kuin ei järjestetty niin silloin lapset laitettiin lut. uskonnonopetukseen eikä siis et-tunneille saanu osallistua. Mut siis mä luulisin että jos koulussa ort. uskontoa järjestetään niin silloin ei voi osallistua muuhun.

Tiedän että täällä järjestetään ort. uskontotunnit ja oppilaita on yleensä alle 5 koko ryhmässä. Täytyy sitten vaihtaa kirkkoa, koska olen sen päättänyt jo että lapseni saa mennä ihan tavallisille uskontotunneille luokkalaistensa kanssa.

Yhteistyössä