Jos lapsi ns kaksikätinen(hienomotorisesti), minkä ikäisenä pitää toista kättä alkaa vahvistamaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "kaksikätisen" äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"kaksikätisen" äiti

Vieras
Eli jos lapsi piirtää, kirjoittaa, leikkaa jne vaihdellen molempia käsiä ja molemmilla onnistuu yhtä hyvin, niin minkä ikäisenä pitää alkaa vahvistamaan jompaa kumpaa kättä, eli käskeä aina kynä ja sakset samaan käteen? Tai miten eskarissa tai koulussa suhtaudutaan, jos tekee molemmilla käsillä?

Tai jos jollain on jakaa kokemuksia lapsista, joilla kätisyys on itsestään ratkennut vasta myöhäisellä iällä?

lapsi oppii sen itsestään, omalapsi käytti molempia käsiään, vaihtoi kättä piirtelyn mukaan vielä alkueskarissa, sitte alkoi käyttä enempi vasenta kättään ja ajattelin että tulee vasuri, mutta oikea kätinen lapsesta tulikin eskarin päättyessä. ja ihan itse sen kätisyyden valitse, sanoin vain itse että kumpi käsi?molemmilla ei voi tehdä.

Minkä ikäinen lapsi? Meille terkka sanoi, että kätisyys alkaa vahvistua viimeistään tuossa viiden vuoden iässä, siihen saakka voi mennä ihan kummalla kädellä vain :)

Nyt kysyn tyhmänä miksi on pakko alkaa vahvistamaan jompaa kumpaa? Miksei saa käyttää molempia jos sen hallitsee?
Vai tuleeko kenties jotain ongelmia jos jompi kumpi ei ole vahvempi?

Nyt kysyn tyhmänä miksi on pakko alkaa vahvistamaan jompaa kumpaa? Miksei saa käyttää molempia jos sen hallitsee?
Vai tuleeko kenties jotain ongelmia jos jompi kumpi ei ole vahvempi?

En minä tiedä :) Aina vaan sanotaan, että jos tekee molemmilla, niin sitten ei osaa kummallakaan tehdä hyvin, vaan tekeminen on semmoista räpellystä kummallakin kädellä. Enkä tiedä mitä sitten koulussa jne meinataan jos kirjoittaa vuorotellen molemmilla käsillä?

Hei, meillä myös tällainen molempikätinen tapaus, 3- vutoias :)! Leikkaa saksilla kummallakin kädellä, pyörittelee kynää molemmissa käsissä ja saa aikaiseksi sitä esittävää kuvaakin sekä kirjaimia, mutta syö vasemmalla kädellä :). Himpun verran on vaikea vahvistaa ainakin toistaiseksi, kun näyttää hankalalta, ts. tulosta tulee kummallakin kädellä. Meille on kohta tulossa neljävuotisneuvola, joten odotan viisauksia sieltä - muutoitioloissa katsotaan- linjauksella. Itsellä tosin pienoinen mutu- tunne siitä, että olisikin vasen kätinen...

Itse muuten olen tällainen molempikätinen; kirjoitan oikealla kädellä mutta mailapeleissä käytän vasurin mailaa ;) - mies omaa samaa "vikaa" :).

Mun kummipoika oli molempi kätinen 5-vuotiaana ja neuvolasta sanottiin että olis hyvä kun ennen eskaria vakiintuis jompi kumpi käsi. Havaitsin sitten kummipojassani sellaisen piirteen ettei pystynyt ylittämään keskiviivaa käsillään eli lapsen on vaikea laittaa esim oikealla kädellä vasempaan jalkaan kenkä tai piirtää vasemmalla kädellä paperin vasempaan laitaa ja oikealla oikeaan laitaan.

Tällä on joku hieno niminyskin en vain muista. Aivoissa ei joku juttu ole kehittynyt. No kummipoikani äidille tästä mainitsin niin hän kysyi asiaa uudestaan neuvolassa (neuvolassa siis ei oltu huomattu tätä). Sai sitten uuden ajan neuvolaan ja sitä kautta pääsi toimintaterapiaan. Nyt on 6,5-vuotias eskarilainen ja toinen käsi vakiintunut, jos ei olisi käynyt toimintaterapiassa voisi olla edelleen molempi kätinen, nyt toinen käsi vakiintui kuin itsestään kun ensin hoidettiin tuo pieni ongelma alta pois.

Eli joskus molempi kätisyyteen liittyy lapsella tälläinen ongelma kuin kummipojallani oli. Se ei ole välttämättä vakava, vaan vaatii pientä harjoitusta, esim. kummipoikani sai kotia labyrintti tehtäviä ja ne piti tehdä vain yhdellä kädellä. Samoin paperille piirrettiin esim. sahalaitaa ja se piti jäljentää vain yhtä kättä käyttäen.

[QUOTE="kaksikätisen" äiti;22502395]En minä tiedä :) Aina vaan sanotaan, että jos tekee molemmilla, niin sitten ei osaa kummallakaan tehdä hyvin, vaan tekeminen on semmoista räpellystä kummallakin kädellä. Enkä tiedä mitä sitten koulussa jne meinataan jos kirjoittaa vuorotellen molemmilla käsillä?[/QUOTE]

Tunsin aikanaan vanhemman 'kaksikätisen' herrasmiehen, jonka käsiala oli mieheksi kaunista eikä pystynyt sanomaan, että kummalla kädellä teksti oli kirjoitettu, joten mutun voi jättää omaan arvoonsa.

Mun kummipoika oli molempi kätinen 5-vuotiaana ja neuvolasta sanottiin että olis hyvä kun ennen eskaria vakiintuis jompi kumpi käsi. Havaitsin sitten kummipojassani sellaisen piirteen ettei pystynyt ylittämään keskiviivaa käsillään eli lapsen on vaikea laittaa esim oikealla kädellä vasempaan jalkaan kenkä tai piirtää vasemmalla kädellä paperin vasempaan laitaa ja oikealla oikeaan laitaan.

Tällä on joku hieno niminyskin en vain muista. Aivoissa ei joku juttu ole kehittynyt. No kummipoikani äidille tästä mainitsin niin hän kysyi asiaa uudestaan neuvolassa (neuvolassa siis ei oltu huomattu tätä). Sai sitten uuden ajan neuvolaan ja sitä kautta pääsi toimintaterapiaan. Nyt on 6,5-vuotias eskarilainen ja toinen käsi vakiintunut, jos ei olisi käynyt toimintaterapiassa voisi olla edelleen molempi kätinen, nyt toinen käsi vakiintui kuin itsestään kun ensin hoidettiin tuo pieni ongelma alta pois.

Eli joskus molempi kätisyyteen liittyy lapsella tälläinen ongelma kuin kummipojallani oli. Se ei ole välttämättä vakava, vaan vaatii pientä harjoitusta, esim. kummipoikani sai kotia labyrintti tehtäviä ja ne piti tehdä vain yhdellä kädellä. Samoin paperille piirrettiin esim. sahalaitaa ja se piti jäljentää vain yhtä kättä käyttäen.

Kiitos tästä vastauksesta! En ole koskaan ajatellut asiaa noin, pitääpä alkaa seuraamaan tekeekö tosiaan noin, että piirtää aina siihen laitaan paperia, kummalla kädellä tekee. Jos näin on, kannattaisiko ottaa neuvolaan yhteyttä aiemmin vai odottaa kevääseen?

olen vasenkätinen mutta huomaan helposti että maailma on tehty oikeakätisille, siksi käytän oikeaa kättänikin paljon. minusta tuollaista kätisyysjuttua ei kannattaisi miettiä, tulee luonnostaan lapselta, antaa itse päättää.

Aikanaan ala-asteella kynä siirrettiin oikeaan käteen . Kirjoittaminen olikin helpompaa niin . Kudoin oikealla , ompelin vasemmella ,piirsin vasemmalla . Nyt jo eläkeläisenä teen molemmilla käsillä . Keitot syön vasemmalla. Aika huvittavaa tarkkailla itseään. Ompelen aina vasemmalla , kuvioneuletta voin kutoa molemmilla. Piirrän ja maalaan vasemmalla. Ainoa missä on oltava tarkka on suunnan määrittäminen esim kauppakeskuksissa. Siis minulla enemmän rikkaus kuin haitta. Kirjoitan myös molemmilla ja vasemmalla osa vasemmalle yhta aikaa oikean kanssa. Jokaisen lapsen kohdalla on erikseen mietittävä. Yksi lastenlapsista on kaltaiseni 8v ja kaikki sujuu hyvin.

Ei kannata alkaa toista kättä "vahvistamaan". Parempi on, jos osaa molemmilla käsillä toimia luontevasti.

Kirjoittaminen on helpompaa ja siistimpää oikealla kädellä (vasemmalla kädellä kirjoitettaessa peittää tekstin koko ajan, käsi sotkee tekstiä jne), joten häntä voi asiassa neuvoa. Sitten saksien käyttö jne. on molemmilla käsillä aivan yhtä selvää.

Yhteistyössä