Jos lapsi pistää hanttiin pukemiselle..?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap.

Vieras
Mitä teet, jos muksu oikein täysin voimin alkaa pyristellä vastaan, kun häntä puetaan? Otatko aikalisän, puetko väkisin, muuta, mitä?

Mun oli juuri pakko pukea kaksivuotias, joka erittäin tosissaan huitoi, potki ja parkui. Ulos päästessään hän rauhoittuu, mutta pukeminen on välillä niin tätä... Usein hän suostuu yhteistyöhön kun jutellaan mukavia ja hän itse saa osallistua. Nyt ei kelvannut mikään, kiskoin ipanan kertaalleen puolipukeissa sohvapöydän välistäkin saadakseni jatkaa pukemista. Mun ymmärtääkseni en voi antaa lapsen kiukulle periksi, mutta silti vähän epäilyttää. Miten te muut toimitte?

Ikinä ei ole jäänyt pukematta siksi että lapsi pistää hanttiin (ja sitä tulee kausittain teilläkin eteen vielä monta vuotta). Olen pukenut kylmästi väkisin. Lapsi kyllä pompottaa juuri niin paljon kuin siihen annat mahdollisuutta. Tylyä mutta totta.

Meillä on välillä kans tollasta. Yritän saada lapsen keskittymään muuhun asiaan ennen pukemisen aloittamista. Katsotaan sylissä jotain lelua ja puhutaan siitä minkä väriset hiukset sillä on tai mikä sillä on kädessä jne. Vaatteet oon laittanut sohvalle jo valmiiksi ja siitä vaivihkaa sukkaa jalkaan ja samalla puhuu että mitäs se kädessä oleva ukko nyt sanois :D Tai toinen on että samalla etsitään missä lamppu, missä kello, missä vauva jne.
Joskus menee sitten ihan tappeluksi se, lasken lapsen lattialle ja sanon että jää sitten yksin kotiin, me lähdetään vauvan kanssa. Joskus tepsii, joskus ei. Viimeinen keino on vaan pukea väkisin lapsi. Pidän sylissä niin kauan että vähän rauhottuu edes, lopettaa rimpuilun. Jää itkemään syliin mutta loppujen lopuksi antaa pukea itsensä sitten sen itkun kera.

jos ei ole pakko lähteä mihinkään niin sitte lapsi jää sisälle. jos on pakko lähteä niin sitte lähtee vaikka ilman vaatteita ja otan vaatteet mukaan ja antaa kyllä ne pukea kun kylmä tulee.

Meillä ei enää vihoitella pukemista kun samalla puhutaan siitä että mitä kivaa ulkona tehdään ja mitä leluja otetaan mukaan. Lapsi myös saa auttaa pukemisessa kykyjensä mukaan eli laittaa housut jalkaan ja toisen hanskan sekä pipon.

Puen vain kiukuttelusta huolimatta ja isomman lapsen pukemisjuonittelu menee sillä ohi kun teen selväksi ettei ulos tai reissuun lähdetä jos aletaan juntturoimaan. Pari kertaa olen sen tehnytkin et reissu peruttu ja siitä oppi, nykyään menee niin nätisti vaatteet päälle =)

Mulla kävi kyllä oikotienä mielessä "ei sitten lähdetä" mutta kai tuo lapsi oppisi, että jos joku ei miellytä, rimpuilemalla siitä pääsee. Paska fiilis vaan sulloa toinen väkisin vaatteisiin huutavana. Etenkin, kun otteet eivät voi olla höyhenenkevyet, ettei lapsi putoa sylistä tai lyö päätään tms. Pelottaa oikeasti, että lapsi satuttaa itseään hanttiin laittaessaan.

Minkähän ikäinen oivaltaa, että ne kamppeet kannattaa sittenkin pukea, jos sen puolipukeisen veisi ulos sellaisenaan?

Yhteistyössä