Jos läskinä olemisen syy on pelkästään itsekurin puute,

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Läski
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

Läski

Vieras
niin selittäkää mulle miten mä olen onnistunut lopettamaan tupakoinnin mutta en ole onnistunut laihduttamaan? Kumpikin vaatii itsekuria ja tupakoinnista tulee jopa ihan oikeita fyysisiä vieroitusoireta, jotka onnistuin voittamaan ilman purukumia, tms. Jos kyse on siis vain ja ainoastaan itsekurista, niin miksi mä silti painan yli 100kg?

No ei ole itsekurin puute se syy, vaan liikaa syöminen ;) Mä olen sekä lopettanut tupakoinnin että laihduttanut, ja kyllä toi jälkimmäinen vaikeampaa oli - syömistä kun ei voi lopettaa kokonaan kuitenkaan.

Lihavuus voi johtua myös siitä, ettei ole tietoa kunnon ruokavaliosta. Tai siitä ettei viitsi nähdä vaivaa tehdäkseen esim itse ruokaa kunnon raaka-aineista. Tai sitten ettei viitsi lähteä liikkumaan. Kunnon ruokavalio ja liikunta tarkoittaa lisävaivaa (toisin kuin esim tupakoinnin kohdalla), mitä ei viitsitä nähdä.

Mistä itse uskot sen johtuvan? Ilmeisesti kuitenkin syöt enemmän kuin kulutat, eli miksi näin. Ehket sitten halua laihtua, pidät herkuttelua tärkeämpänä tms?

Omalla kohdallani nuo ylimääräiset kilot johtuvat juuri laiskuudesta ja itsekurin puuttumisesta eli liian vähästä liikkumisesta ja liiasta (väärien ruokien) syömisestä.

Alkuperäinen kirjoittaja Läski:
niin selittäkää mulle miten mä olen onnistunut lopettamaan tupakoinnin mutta en ole onnistunut laihduttamaan? Kumpikin vaatii itsekuria ja tupakoinnista tulee jopa ihan oikeita fyysisiä vieroitusoireta, jotka onnistuin voittamaan ilman purukumia, tms. Jos kyse on siis vain ja ainoastaan itsekurista, niin miksi mä silti painan yli 100kg?

Vähennä hiilihydraatteja ja sokeri ja valkoiset vehnäjauhot KOKONAAN pois. Ja ruoka-annokset puolitat niin siitä lähtee tupakan perään läskitkin! :)

Minä painoin yhtä paljon kuin ap. Tunnesyöminen lihotti ja painoa on HELVETIN VAIKEA saada tippumaan nyt kun aineenvaihdunta on ihan sekaisin, mässäilyn tuloksena tietty :(. Vain kituuttamalla tai olemalla syömättä pitkiä aikoja sain pois 7kg ja paino nyt 101kg. Tein 2kk kokeilun, jonka aikana söin "fiksusti" ja kalorit siinä 1300-1700/pvä. Joo-o; paino ei tippunut mihinkään!!

Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:
Mistä itse uskot sen johtuvan? Ilmeisesti kuitenkin syöt enemmän kuin kulutat, eli miksi näin. Ehket sitten halua laihtua, pidät herkuttelua tärkeämpänä tms?

Se johtuu ihan siitä, että ruoka on hyvää ja liikunta on tylsää. Mä istun mieluummin koneella ja teen kivoja juttuja kuin lähden tonne märkään ja pimeään lenkille. Ja mikä onkaan ihanampaa kuin syödä hyvää, maistuvaa ruokaa (ei salaatinlehtiä ja selleriä).

Enkä oiekastaan ymmärrä mitä merkitystä sillä tupakoinnin lopettamisen vaatimalla itsekurilla on siihen tielanteeseen ettei itsekuri riitä laihduttamiseen. Ihmisellä voi riittää itsekuri yhteen asiaan muttei sitten toiseen.

Tunnen ihmisiä jotka ovat alkoholisteja, onnistuneet lopettamaan juomisen (siinä sivussa mahdollisten muidenkin aineiden käytön) ja tupakoinnin, mutta silti itsekuri ei riitä ylipainon laihduttamiseen. Ja siis sen myöntävät itse.

Alkuperäinen kirjoittaja Ap:

Se johtuu ihan siitä, että ruoka on hyvää ja liikunta on tylsää. Mä istun mieluummin koneella ja teen kivoja juttuja kuin lähden tonne märkään ja pimeään lenkille. Ja mikä onkaan ihanampaa kuin syödä hyvää, maistuvaa ruokaa (ei salaatinlehtiä ja selleriä).

Eli ei ole itsekuria ottaa itseään niskasta kiinni ja siirtyä terveellisempiin elämäntapoihin mitkä auttaisivat pudottamaan sitä painoa. Ihan sama juttu kuin minullakin. =)

ps. sen terveellisen ruuan ei tarvi olla pelkkiä salaatinlehtiä ja selleriä

Itsekuri ei ole avain painonpudotukseen. Vain normaalipainoinen, muutamaa kiloa kiloa kesäksi nipistävä ihminen voi luulla, että itsekuri auttaisi laihtumaan... vääristynyt suhde ruokaan johtuu johtuu jostakin henkisestä lukosta, joka pitäisi ensin avata. Sitten vasta onnistuu elintapojen muutos.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Itsekuri ei ole avain painonpudotukseen. Vain normaalipainoinen, muutamaa kiloa kiloa kesäksi nipistävä ihminen voi luulla, että itsekuri auttaisi laihtumaan... vääristynyt suhde ruokaan johtuu johtuu jostakin henkisestä lukosta, joka pitäisi ensin avata. Sitten vasta onnistuu elintapojen muutos.

No tuota minä olen perustyytyväinen, onnellinen ja iloinen. Ei ole ollut mitään ongelmia oikeastaan koskaan, eikä suurempia suruja. Syön, koska ruoka on hyvää. Pidän kokkauksesta ja leivon ja laitan ruokaa paljon. Ja olen lihava.

Alkuperäinen kirjoittaja kele:
Minä painoin yhtä paljon kuin ap. Tunnesyöminen lihotti ja painoa on HELVETIN VAIKEA saada tippumaan nyt kun aineenvaihdunta on ihan sekaisin, mässäilyn tuloksena tietty :(. Vain kituuttamalla tai olemalla syömättä pitkiä aikoja sain pois 7kg ja paino nyt 101kg. Tein 2kk kokeilun, jonka aikana söin "fiksusti" ja kalorit siinä 1300-1700/pvä. Joo-o; paino ei tippunut mihinkään!!

jos kalorien laskeminen ei tuota tulosta, kannattaa kokeilla karppaamista. En tuputa mitään, mutta oikeesti kannattaa.

Syö kalaa, kanaa, lihaa ja munia, ja paljon kasviksia eri muodoissa. Juustoa, kermaakin saa käyttää. Amupalalla puolikas jälkiuuniruisleivän pala juustolla ja ja illalla se toinen. Marjoja ilman sokeria.

Ei perunaa eikä banaania. Tummaa pastaa tai riisiä neljäsosa siitä, mitä ennen, ja harvoin.

Eli ei ole itsekuria ottaa itseään niskasta kiinni ja siirtyä terveellisempiin elämäntapoihin mitkä auttaisivat pudottamaan sitä painoa. Ihan sama juttu kuin minullakin. =)

Sepä se. Eikö ole hassua, että on itsekuria ottaa itseään niskasta kiinni, lopettaa tupakanpoltto kaikkine fyysisine oireineen, mutta ei ole itsekuria laihduttaa...

Sepä se. Eikö ole hassua, että on itsekuria ottaa itseään niskasta kiinni, lopettaa tupakanpoltto kaikkine fyysisine oireineen, mutta ei ole itsekuria laihduttaa...

Niin se vaan on. Itsekuri ja yritys voi riittää yhteen asiaan muttei toiseen. Elämä olisi aika helppoa jos pelkkä tupakoinnin lopettaminen takaisi automaatisesti sen että onnistuu kaikessa muussakin.

No tuota minä olen perustyytyväinen, onnellinen ja iloinen. Ei ole ollut mitään ongelmia oikeastaan koskaan, eikä suurempia suruja. Syön, koska ruoka on hyvää. Pidän kokkauksesta ja leivon ja laitan ruokaa paljon. Ja olen lihava.

Minä olin tuollainen. Sitten kun se oma ylipaino alkoin häiritä ja tahdoin laihtua, piti kohdata ne syyt, jotka johti siihen, että "ruoka on hyvää ja tykkään syödä". En minä itsekurilla laihtunut, vaan itsetutkiskelulla.

Alkuperäinen kirjoittaja Läskimyös:
Alkuperäinen kirjoittaja Been there done that:
Alkuperäinen kirjoittaja s:
Täytät ruualla jotain henkistä aukkoa mihin ei itsekuri liity?

Jota ennen täytit tupakoinnilla..

Mä olen ollut lihava jo ennen tupakoinnin aloittamista.

Mitä se tähän liittyy? Ensin mässäsit, sit tupakoit (ja ehkä mässäsit) ja nyt vaan mässäät.

Sitä, että olen aina mässännyt. Sitten tupakoin ja mässäsin. Nyt vain mässään taas. Eli ei voi sanoa, että syömisellä täyttäisin henkistä aukkoa, jota aiemmin täytin tupakoimalla.

Minä olin tuollainen. Sitten kun se oma ylipaino alkoin häiritä ja tahdoin laihtua, piti kohdata ne syyt, jotka johti siihen, että "ruoka on hyvää ja tykkään syödä". En minä itsekurilla laihtunut, vaan itsetutkiskelulla.

No kaipa minä itse tiedän omat tunteeni jne. Minun syy lihavuuteni on yksinkertainen: ruoka on hyvää ja syön sitä liikaa :) Näin luulen, että suurimmalla osalla on. Masentuneethan usein laihtuvat ; ruoka ei maistu.

Saako kysyä, mitkä ne sun oikeat syyt oli? Etkö enää pidä ruoasta? Onko leipomukset tai muut alkaneet maistua suussasi pahalta?

Elintavat ja syö sen minkä kulutat on tietenkin ykkösasia. MUTTA ylipainoon liittyy myös geneettisiä tekijöitä. Uusin tutkimusnäkemys on se, että geneettiset taipumukset eivät niinkään näy aineenvaihdunnassa, vaan esim. aivokemiassa; siis mielihyvätuntemuksissa ja kylläisyydentunteessa.

Yhteistyössä