Jos lastasi kiusataan, puututko siihen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "sad"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

"sad"

Vieras
Ihmettelen vaan onko se yleistäkin, etteivät vanhemmat puutu siihen jos heidän lastaan kiusataan päiväkodissa tai koulussa tms.

Itseäni kiusattiin koko peruskoulu, mutta vanhempiani ei asia kiinnostanut ollenkaan :( jopa syyllistivät minua tilanteestani. Apua.. hyi.

Nyt olen kuitenkin jo aikuisen iässä...

Riippuu tilanteesta, en välttämättä heti olisi opettajalle soittamassa, vaan neuvoisin miten lapsi voi tilanteessa toimia, ja jos lapset eivät keskenään saisi selvitettyä välejään, ottaisin kouluun yhteyttä.

Jos lastani todella kiusattaisi ottaisin ensimmäiseksi yhteyden kiusaajan perheeseen. Ellei sitä kautta asiat muuttuisi tekisin ls ilmon, tai jopa rikosilmoituksen voisin tehdä mikäli kiusaaminen olisi fyysistä.

Todella siis puuttuisin!!

Riippuu onko kyse "kiusaamisesta" vai ihan oikeasta KIusaamisesta. Pipon pois otto ja naaman lumella pesu voi olla kumpaa tahansa. Vanhemmilla pitäisi olla tuntosarvet ylhäällä tulkitsemaan kummasta on kyse.

[QUOTE="Jeera";28864633]Riippuu onko kyse "kiusaamisesta" vai ihan oikeasta KIusaamisesta. Pipon pois otto ja naaman lumella pesu voi olla kumpaa tahansa. Vanhemmilla pitäisi olla tuntosarvet ylhäällä tulkitsemaan kummasta on kyse.[/QUOTE]

Joo, oikeasta kiusaamisesta oli mun ajatuksissa kyse.

Totta kai puutun, ja olen puuttunutkin. Ei todellakaan mikään alakoululainen/päiväkotilainen ole niin vahva, että voi sellaiset tilanteet hoitaa ilman aikuisen apua.

Vanhempi ei voi taistella lapsen taisteluja mutta voi antaa siihen sellaiset aseet että lapsi pärjää.

Haluaisitko tarkentaa tätä hieman? Millaiset aseet? Miten ne annetaan? Esim. tilanteessa jossa ekaluokkalaista ei oteta leikkiin, jätetään ulkopuolelle, ei koskaan kutsuta synttäreille, ei vastata jos hän yrittää jutella/pyytää kaveriksi - millaisilla aseilla lapsi tuon tilanteen klaaraa?

[QUOTE="Jenis";28864753]Haluaisitko tarkentaa tätä hieman? Millaiset aseet? Miten ne annetaan? Esim. tilanteessa jossa ekaluokkalaista ei oteta leikkiin, jätetään ulkopuolelle, ei koskaan kutsuta synttäreille, ei vastata jos hän yrittää jutella/pyytää kaveriksi - millaisilla aseilla lapsi tuon tilanteen klaaraa?[/QUOTE]

Ennen kuin mä vastaan niin esitän vastakysymyksen. Miten sä vänhempana puutut (eli pakotat) toiset lapset ottamaan sen syrjityn mukaan hommiin? Saako se lapsi oikeaa hyväksyntää ja kaveruutta itselleen sillä että hän saapuu synttäreille minne hänet on pakolla kutsuttu?

Ennen kuin mä vastaan niin esitän vastakysymyksen. Miten sä vänhempana puutut (eli pakotat) toiset lapset ottamaan sen syrjityn mukaan hommiin? Saako se lapsi oikeaa hyväksyntää ja kaveruutta itselleen sillä että hän saapuu synttäreille minne hänet on pakolla kutsuttu?

Ainakin pk-seudulla on monet koulut kiva-kouluprojektissa, koulussa on "pakko" olla kaikkien kanssa, ei tietenkään vapaalla ja aloituksessahan oli lähinnä kyse päiväkodissa/koulussa tapahtuvasta kiusaamisesta..

Ei kai kukaan pakota muita lapsia ottamaan hänen kiusattua/syrjittyä lasta mukaan vapaalla ja omalle lapselle voi ikätason mukaisesti kertoa, ettei hänessä ole mitään vikaa, vaikkei kaikki hänen kanssa halua ollakkaan.Näin koulukiusatun äidin näkökulmasta katsottuna.

[QUOTE="Jenis";28864753] Millaiset aseet?[/QUOTE]

Minä ajattelen että hyvä "ase" kiusaamista vastaan on hyvä itsetunto, itsensä hyväksyminen ja myös toisten ihmisten hyväksyminen.

Ootko tutustunut esim. Kiva koulu-periaatteisiin? Siellä nimenomaan otetaan kaikki mukaan kaikkeen, ja piste. Ja monesti käykin niin, että syrjitty havaitaan ihan normaaliksi kaveriksi, jonka kanssa voi leikkiä siinä kuin muidenkin. Problem solved. Mikä se toinen vaihtoehto olisi? Annetaan osan syrjäytyä jo päiväkodissa?

Synttäreille en pakota omaakaan lasta kutsumaan muita kuin lähimpiä kavereita, mutta päikyssä/koulussa kohdellaan kaikkia ihmisiä ystävällisesti ja samalla tavalla.

Minä ajattelen että hyvä "ase" kiusaamista vastaan on hyvä itsetunto, itsensä hyväksyminen ja myös toisten ihmisten hyväksyminen.

Tiedän kokemuksesta, että se hyväkin itsetunto rapisee aika vauhtia, kun joka puolelta tulee vastaan torjuntaa. Eikä se edelleenkään ratkaise ongelmaa, että katsotaan olevan OK jättää joku porukan ulkopuolelle. Laumaeläin kuolee, jos hänet jätetään lauman ulkopuolelle...

[QUOTE="Jenis";28864848]Ootko tutustunut esim. Kiva koulu-periaatteisiin? Siellä nimenomaan otetaan kaikki mukaan kaikkeen, ja piste. Ja monesti käykin niin, että syrjitty havaitaan ihan normaaliksi kaveriksi, jonka kanssa voi leikkiä siinä kuin muidenkin. Problem solved. Mikä se toinen vaihtoehto olisi? Annetaan osan syrjäytyä jo päiväkodissa?

Synttäreille en pakota omaakaan lasta kutsumaan muita kuin lähimpiä kavereita, mutta päikyssä/koulussa kohdellaan kaikkia ihmisiä ystävällisesti ja samalla tavalla.[/QUOTE]

Olen, omaa lastani pydettiin koulun puolelta vertaisovittelijaksi ja meidän koulussa tämä pyörii aktiivisesti.

Kyllä, koulussa on kaikki otettava mukaan, tietenkin. Lasta rikkova kiusaaminen onkin sitä mikä tapahtuu koulumatkoilla, vapaalla ja muualla aikuisen silmän ulottumattomissa.

Näitä tilanteita varten lapsen itsetunto on kasvatettava tarpeeksi lujaksi. Jos joku nälväisee, saa nälväistä takaisin. Itseään saa ja pitää puolustaa. Omista oikeuksista on pidettävä kiinni.

Lapsen omaa aktiivista "aseiden käyttöä" on myös se että jos tuntuu että ei pärjää niin hakee välittömästi aikuisen apuun selvittämään tilannetta eikä vain heittäydy uhriksi.

Lapsen ei siis TARVITSE selvitä yksin vaan kyse on siitä että lapselle opetetaan mitä hän tekee missäkin tilanteessa jos/kun häntä kiusataan (hakee vaikka sitten sen aikuisen paikalle). Siten hän näyttää kiusaajilleen että hän ei anna periksi eikä hän suostu uhriksi vaan aktiivisesti puolustaa itseään. Siten kiusaajat oppivat että tuota ei voi kiusata ilman seuraamuksia.

[QUOTE="Jenis";28864854]Tiedän kokemuksesta, että se hyväkin itsetunto rapisee aika vauhtia, kun joka puolelta tulee vastaan torjuntaa. Eikä se edelleenkään ratkaise ongelmaa, että katsotaan olevan OK jättää joku porukan ulkopuolelle. Laumaeläin kuolee, jos hänet jätetään lauman ulkopuolelle...[/QUOTE]

Tiedän kyllä sen itsekin ja aikuiselta eniten olisinkin odottanut rohkaisua siihen. Porukan sisälle ottamiseen on kovin vaikea muita pakottaa. Jos jää kaikkien ryhmien ulkopuolelle pitää toki miettiä syitä mitkä siihen johtaa. Systemaattiseen kiusaamiseen, takanapäin puhumiseen yms. toki puutuisin myös muilla keinoilla.

Ei työelämässäkään voi valita työkavereita. Kaikista ei tarvitse tykätä ja kaikkien ei tarvitse miellyttää koulussakaan.

Syrjiminen on rikos, joten sitä ei pidä hyväksyä.

Yhteistyössä