V
"vieras"
Vieras
Päiväkodissa/koulussa? En ole töissä kummassakaan.
No siellä on ammattikasvattajat sitä varten. Jos he eivät puuttuisi ja lopettaisi kiusaamista, totta kai ilmoitat rehtorille.
Katso alla oleva video nähdäksesi, kuinka asennat sivustomme verkkosovellukseksi kotinäytöllesi.
Huomio: Tämä ominaisuus ei välttämättä ole käytettävissä kaikissa selaimissa.
Päiväkodissa/koulussa? En ole töissä kummassakaan.
Kysyin kyllä miten kasvatetaan sitä vierasta lasta joka kiusaa omaani.
Puutun. Lyön vaikka kiusaajan vanhempia turpaan jos on tarvis.
Tottakai voin. Mun esikoinen on vitosella ja siellä onkoko ala-asteen ollut menossa juuri tätä parin tytön vallanhakua ja voimien koittelua. Jokaista vuorollaan koittavat luokassa tökkiä, myös minun tyttöäni. Yhdessä tytön kanssa ollaan pohdittu että miten näihin kiusaamisyrityksiin pitää (on hyvä) reagoida ja tyttö toimii sitten niiden mukaan.
Viime vuonna mun tyttöni oli häädetty parhaan kaverinsa kanssa pois tangolta koska muutama tyttö oli halunnut kokeilla onnistuuko se. Tyttöni oli antanut tilaa. Onneksi kertoi siitä kotona koska sanoin heti että sinun ei tarvitse antaa tilaa vaan jos olette olleet siinä ensin niin kellään ei ole oikeutta teitä häätää siitä pois. ja että kiusaaminen alkaa juuri noilla pienillä tökkäisyillä jotka vaan pahenevat pahenemistaan jos ei heti reagoida ja puolusteta itseään alkumetreistä lähtien. Tyttä siten totesi ettei voi antaa niin käydä ja marssi seuraavana päivänä sanomaan opettajalle. Asia selvitettiin (vähän myöhässä mutta selvitettiin kuitenkin) ja samat tytöt eivät ole enää yrittäneet mun tyttöäni kiusata kun tietävät että joutuvat heti teoistaan vastuuseen.
Ja jos lapseni ei olisi uskaltanut yksin marssia opettajalle selvittämään asiaa niin minä olisin tehnyt sen tyttöni kanssa, tosin niin että loppupeleistä kiusaajille olisi jäänyt se tunne että tyttöni oli päättänyt että hänelle ei ryppyillä.
Jos alusta asti lapsi opetetaan reagoimaan jo ensimmäiseen kiusausyritykseen niin toisia ei tule.
Kaikessa on aina eka kerta, mikään ei ole toistuvaa ja järjestelmällistä heti.
Jos alusta asti lapsi opetetaan reagoimaan jo ensimmäiseen kiusausyritykseen niin toisia ei tule.
Kaikessa on aina eka kerta, mikään ei ole toistuvaa ja järjestelmällistä heti.
Tämä on kyllä totta mutta miten sitten aikuinen pakottaa kiusaajat lopettamaan tämän tyyppisen kiusaamisen?
Voi apua, missä mä vieritin syyn uhrille... Koittakaa ajatella vähän laajemmin ja lukea kaikki lauseet ja kommentit eikä vain yksittäisiä lauseita asiayhteydestä irroitettuina.
Näitä tilanteita varten lapsen itsetunto on kasvatettava tarpeeksi lujaksi. Jos joku nälväisee, saa nälväistä takaisin. Itseään saa ja pitää puolustaa. Omista oikeuksista on pidettävä kiinni.
Lapsen omaa aktiivista "aseiden käyttöä" on myös se että jos tuntuu että ei pärjää niin hakee välittömästi aikuisen apuun selvittämään tilannetta eikä vain heittäydy uhriksi.
Lapsen ei siis TARVITSE selvitä yksin vaan kyse on siitä että lapselle opetetaan mitä hän tekee missäkin tilanteessa jos/kun häntä kiusataan (hakee vaikka sitten sen aikuisen paikalle). Siten hän näyttää kiusaajilleen että hän ei anna periksi eikä hän suostu uhriksi vaan aktiivisesti puolustaa itseään. Siten kiusaajat oppivat että tuota ei voi kiusata ilman seuraamuksia.