Jos "maalainen" muuttais Helsinkiin, minne kannattais muuttaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kaukana Kehä III:sta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Lauttasaari on ainakin totaalisen yliarvostettua aluetta. Sieltä on tosi pitkä matka pois ja rannalla sinulla tuskin on varaa asua, joten meren läheisyydestä on ainoastaan haittaa. Siellä on aina kova tuuli ja kylmä.

Katso ensin mihin on varaa ja sen mukaan lähdet etsimään asuinaluetta. Missään alueessa ei ole pelkkiä huonoja puolia ja kaikkialta löytyy sekä hyviä että huonoja osoitteita, osasta toki suhteessa enemmän huonoja. Mutta esim. Itä-Helsingissä on kaikissa kaupunginosissa on jo kilometrin päässä metrosta ja ostarista pientaloasutusta ja todella paljon luontoa jopa suoraan kotiovelta.

Espoossa ja Vantaalla on jo ihan maaseutuakin tarjolla, mutta sitten pitää todella tarkasti huomioida kulkuyhteydet: jos lähimmälle bussipysäkille on 1 km matkaa ja siitä vielä likemmäs tunti bussilla kaupunkiin, tulee työmatkaa tunti suuntaansa ja lasten on todella hankalaa kulkea harrastuksiin.

No mites joku pienempi paikkakunta Hgin läheltä, esim. Kerava? Sieltä tulee junat n. 20 minuutissa Hkiin. Ja onhan niitä työpaikkoja muuallakin pääkaupunkiseudulla kuin Hgin keskustassa.
Asuisitte pikkukaupungissa, jossa kaikki ruokakaupat, lasten koulut ja harrastukset on lähellä.

[QUOTE="vieras";25449497]No mites joku pienempi paikkakunta Hgin läheltä, esim. Kerava? Sieltä tulee junat n. 20 minuutissa Hkiin. Ja onhan niitä työpaikkoja muuallakin pääkaupunkiseudulla kuin Hgin keskustassa.
Asuisitte pikkukaupungissa, jossa kaikki ruokakaupat, lasten koulut ja harrastukset on lähellä.[/QUOTE]

1.Kerava on kyllä maanpäällinen helvetti, en suosittelisi kenellekään
2.on hyvin paljon alasta riippuvaa onko työtä keskustan ulkopuolella vai ei.
3.Helsingissäkin voi asua niin, että ruokakaupat ja lasten koulut on lähellä

[QUOTE="vieras";25449553]1.Kerava on kyllä maanpäällinen helvetti, en suosittelisi kenellekään
2.on hyvin paljon alasta riippuvaa onko työtä keskustan ulkopuolella vai ei.
3.Helsingissäkin voi asua niin, että ruokakaupat ja lasten koulut on lähellä[/QUOTE]

Heh, Keravalla on jostain käsittämättömästä syystä huono maine. Voitko kertoa, mikä tekee siitä maanpäällisen helvetin?
Jos maalta muuttaa (eikä ole varaa 450.000 euron perheasuntoon), niin se on lapsiperheelle varmasti paljon parempi vaihtoehto kuin joku Itä-Hgin lähiö :D

[QUOTE="vieras";25449582]Keskiolutkuppila, thaihieromo, kebabpitseria, seksiliike, keskiolutkuppila jne...[/QUOTE]

lisätään vielä värikkäät naapurit, jotka "lainaa" ja myy kaikenlaista ja elävöittää muutenkin katukuvaa

Ihan ensimmäiseksi miettisin kauanko olen valmis käyttämään aikaa työmatkoihin ja millä ne kulkisin. Sen jälkeen rupeaisin haravoimaan sopivia asuinalueita sopivalta paikalta, missä sellaisen saisi sopivaan hintaan. Sen jälkeen voisin tulla kyselemään tänne, millaista aluetta on. Pääkaupunkiseutu on todella suuri ja huonoilla liikenneyhteyksillä niihin matkoihin uppoaa tosi kauan, etenkin jos joutuu ruuhka-aikaan kulkemaan. Hintahaitarikin on suuri.

No ei kannata muutaa Helsinkiin, toivottoman kallista. Kerava-Tuusula-Järvenpää-Vantaa kannattaa miettiä näistä kaikista hyvät yhteydet Stadiin ja halvemmalla pääsee.

Minusta kannattaisi ensin laskea budjetti, eli millaiseen asuntoon teillä olisi varaa ja kuinka paljon haluatte ja voitte asunnosta maksaa. Sitten alatte sen budjetin perusteella etsiä asuntoa, eli katsotte millaisilta alueilta saisitte teidän varoilla sellaisen asunnon, jossa haluaisitte/suostuisitte elämään. Sitten otat selvää niistä alueista ja kyselet vaikka täältä lisää niistä alueista tarkemmin. Käytte vaikka katsomassa muutamaa sellaista asuntoa ja samalla niitä alueita ja mietitte voisitteko ja haluaisitteko elää siellä. Jos tulette tulokseen, että ne asunnot mitä teidän budjetilla Helsingistä saisi, ei ole kelvollisia tai tarpeeksi hyvillä alueilla, voitte varmaan hyvällä syyllä haudata ajatuksen tänne muutosta. Mun mielestä kuitenkin suurin osa Helsingin alueista on ihan ok ja monien ns. pahamaineistenkin alueiden kohdalla porukan suhtautuminen on vähintäänkin hysteeristä ja aika kaukana todellisuudesta. Helsinkikin on loppujen lopuksi aika pieni ja rauhallinen kaupunki. (Itse muuten asun tällä hetkellä Mellunmäessä, joka on muka hirveän rauhatonta ja huonoa aluetta - oikeasti täälläkin on ihan rauhallista, suorastaan tylsistyttävän hiljaista.)

Mä en lasten kanssa muuttais maalta Helsinkiin. Sinkkuna tai lapsettomana Helsinki on paras paikka ja silloin ok jos siihen on tottunut. Mut ei tosiaan tunnu hienolta mestalta jos maalta tulee ja on lapsia.

[QUOTE="vieras";25449823]Mun mielestä kuitenkin suurin osa Helsingin alueista on ihan ok ja monien ns. pahamaineistenkin alueiden kohdalla porukan suhtautuminen on vähintäänkin hysteeristä ja aika kaukana todellisuudesta. Helsinkikin on loppujen lopuksi aika pieni ja rauhallinen kaupunki. [/QUOTE]
Tämä on erittäin totta.

voitteko todella sopeutua tänne? Täällä on oikeasti elämäntyyli ihan toista, ja minun mielestä elämänlaatua ei ole istua täysisssä junissa ja busseissa, matkustaa 10 km matkaa melkein tunti :(
Paljon yksinkertaisempaa on elämä jossain muualla kuin täällä, siksi tää maalainen lähtee takasin sinne missä elämä on helpompaa ja ennenkaikkea stressitaso varmaan palautuu normaali lukemiin taas.

Kuten moni on sanonut kannattaa katsella myos Helsingin ympariston alueita, kulkuyhteyden nopeita Helsinkiin mutta enemman tilaa, halvempaa, jopa maaseutumaisia asuinalueita loytyy paljon. Helsingista suosittelisin (kyllakin kallista) Pohjois-Helsinkia (EI Maunulaa mutta kaikki sita pohjoiseenpain, Pirkkala ihan vieressa on jo tosi kivaa aluetta). Lauttasaareen en muuttaisi sen jarjettoman tuulen takia.
Idempaa Herttoniemen seudulla on kivoja alueita.

Minä en kyllä Kallioon muuttaisi tilanteessa jossa on lapsia ja mahdollisesti aika pieni budjetti. Tarpeeksi iso ja siisti asunto kun löytyy tuolta alueelta, niin se maksaa jo mansikoita.

Me asutaan Pitäjänmäellä ja tykätään tosi paljon! Naapurit on mukavia, lapsiin on panostettu siten että on todella monta leikkipaikkaa ihan muutaman minuutin kävelyn päässä. Koirille on 2km säteellä kolme koirapuistoa, metsää löytyy, bussi pysäkki ihan nurkalla, ruokakauppoja on monta.
Lisäksi junat menee keskustaan ja Leppävaaraan ihan tuosta 100m päästä joten liikkuminen on tosi helppoa.

Alkuperäinen kirjoittaja maalainen myös;25450129:
voitteko todella sopeutua tänne? Täällä on oikeasti elämäntyyli ihan toista, ja minun mielestä elämänlaatua ei ole istua täysisssä junissa ja busseissa, matkustaa 10 km matkaa melkein tunti :(
Paljon yksinkertaisempaa on elämä jossain muualla kuin täällä, siksi tää maalainen lähtee takasin sinne missä elämä on helpompaa ja ennenkaikkea stressitaso varmaan palautuu normaali lukemiin taas.

Valintakysymyksiä. Itse olen pikkukaupungista ja olen asunut ja viihtynyt pääkaupunkiseudulla 15 vuotta. Aluksi ainoa asia, joka stressasi, oli juurikin tuo matkustaminen.
Asia ratkesi muuttamalla kantakaupunkiin. Sekä minulla, että mieheläni menee 10-20 min työmatkoihin, rahaa kuluu minulla n.50€kk, miehellä kävelymatka.
Asumme rauhallisella alueella kolmiossa, lapsia yksi. Auto(j)a ei ole, koska julkinen liikenne toimii hyvin.
Toki asunnot on täällä kalliita, mutta emme edes kaipaa mitään valtavaa omakotitaloa, ja nuo lähes olemattomat liikennekustanukset kyllä kompensoi aika paljon kallista asumista.
Musta jotenkin tuntuu, ettö tosta Helsingin kiireisestä rytmistä, melusta ja stressistä valittaa eniten ne, jotka on käynyt kerran elämässään jossain Kampissa.

[QUOTE="vieras";25449259]Jos tuo on teidän koko budjetti, niin monilta alueilta ette saa valitettavasti edes yksiötä, jos meinaatte omistusasunnon hankkia.[/QUOTE]

Tietyltä alueelta tolla sais oikeen komiasti rempatun kolmion palvelujen läheltä tosin monilla on ennakkoluuloa tätä aluetta kohtaan.

Uusimmat

Yhteistyössä