Jos mies ei laita ruokaa, onko sen oikeus odottaa että nainen sen valmistaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Ap

Vieras
Ei ole lapsia vaan ollaan pelkkä pariskunta. Juttu on niin että mies ei ikinä laita ruokaa. Siis ei ikinä. Sinkkuna se söi töissä lounasruoan ja kotona mumelsi leipää ja valmisruokaa.

Nyt sitten, minä olen tottunut laittamaan ruokaa enkä elämään eineksillä. Nyt tuntuu että koska laitan usein ruokaa mies odottaa että automaattisesti teen sen joka päivä. Ja mähän en ole mikään kodinkone. Olisi kiva joskus vain ostaa pikku määrä aineksia ja laittaa niistä itselle pieni ateria. Nyt pitää kaupassa aina miettiä että onko nyt tarpeeksi sitä ja tätä ja riittääkö varmaan kun mies syö varmaan kolme kertaa enemmän kuin minä. Mies mankuu "mitä ruokaa" ja itse olen kateellinen kaverien miehille jotka oikeasti laittavat ruokaa. Oon puhunut miehelle mutta ne puheet pysyvät sen muistissa sen kolme päivää.

On tuo älykäs, kyllä se osaa salaatin valmistaa ja pizzan paistaa mutta ei sitä kiinnosta. H'lvetti.

no jos mä tykkäisin itelleni tehä ruuan, ni kyl mä siin ohes sille puolisollekin pyöräyttäsin vaik hän ei kokiskaan sitä kokkailu hommaa omaks jutukseen.
mut mä olen vissiin vähän outo näissä asioissa.

Eikö susta ole kiva tehdä toiselle ruokaa? Samallahan se tulee kahdelle kuin yhdellekin. Ja mukavampi syödä yhdessä. Eipä ole meilläkään mies ruokaa laitellut.

En tainnut selittää tarpeeksi hyvin. Mies siis olettaa että laitan ruoan joka päivä vaikka itse söisin päivällisen esim. ystävän kanssa ravintolassa tai kotiintultuani olisin päättänyt syödä itselleni ostamani valmissalaatin kun ei huvita tehdä lämmintä ruokaa. Mies olettaa että haluanpa sitä lämmintä ruokaa tai en, minun pitää se tehdä vaikka vain hänelle.

Joka päivä pitäisi siis tehdä aamulla ilmoitus laitanko ruokaa vai en. Enhän mä sitä voi aamulla tietää mitä mun tekee mieli illalla. Ihan kuin olisin sen äiti tai vastaava. Orjuuttavaa. Ei kai voi olla reilua että mies laittaa naisystävänsä vastaamaan omasta ruokahuollostaan ja heittäytyy täysin avuttomaksi.

Ei meilläkään mies ruokaa laita eikä tuo mikään ongelma ole, ihan samalla vaivalla kaksi annosta syntyy kuin yksikin. Jos taas et itse halua ruokaa laittaa laisinkaan niin olisi toki kohtuullista että mies sitten laittaisi tai ostaisi omat pöperönsä mutta ilmeisesti kuitenkin itsekin mielummin syöt itse laittamaasi ruokaa? Toki kotityöt sitten muuten pitäisi jakaa jotenkin tasapuolisesti eli meillä mies esimerkiksi vastaa suurimmalta osin pyykkihuollosta ja tiskaamisesta ja roskien viennistä kun minä taas imuroin ja kokkaan.

Eli onko kyse nyt siitä, että mies VAATII että sinä laitat hänelle ruokaa vaiko vain siitä että hän haluaa TIETÄÄ laitatko ruokaa vai et? Jälkimmäisen ymmärrän erittäin hyvin, koska itse ainakin ärsyyntyisin pahemman kerran jos mies olisikin käynyt ahtamassa maarunsa täyteen kebabia kun minä olen käyttänyt koko iltapäivän hellan ääressä ja siksi mies tietysti haluaa tietää aionko kokata illalla vai en.

Meillä mies onneksi tykkää tehdä ruokaa, kokeilee uuttakin jos sitä hänelle ehdotan. Mutta ei ehkä omatoimisesti niinkään kokeile, laittaa kyllä useampaa ruokaa. Itse olisin vain laittamatta ja sanoisin että sen vuoro laittaa sulle ruokaa. Jos sanoo että ei osaa niin sitä suuremmalla syyllä opettelemaan. Itse laitoin miehen opettelemaan kaikki kotityöt ja lasten jutut, kunhan opetellut niin sen jälkeen sitten kumpi sitten kerkiää, jaksaa tai tykkää. Kauan laittoi vastaan silittämisestä ja nykyään silittää omat paitansa, kyllä ne kummasti osaa ja oppii kun ei muuta vaihtoehtoa ole.

Hyvää treeniä niitä aikoja varten, kun sulla on lapsia. Niillekin pitää väsätä ruokaa joka päivä, vaik itse ei tekiskään mieli.
Just tämmöstä, et eihän mun tartte ku en haluu?!:headwall:

ps. Kuka teillä siivoaa ja tekee muut kotityöt? Mieskö?

Toki voit myös vaatia että miehesi auttaa ruoanlaitossa vaikkei itse varsinaisesti kokkaakaan, ts. kuorii perunat, raastaa juurekset (meillä mies ainakin tekee ihan mieluusti kaikkea mihin voi käyttää yleiskonetta :D ), latoo likaiset kulhot ja kattilat astianpesukoneeseen.

Alkuperäinen kirjoittaja mökö:
Hyvää treeniä niitä aikoja varten, kun sulla on lapsia. Niillekin pitää väsätä ruokaa joka päivä, vaik itse ei tekiskään mieli.

Ei naisen kuulu olla miehensä orja.
Meillä ainakin mies tekee myös perheelleen ruokaa, siivoaa, hoitaa tiskejä jne.

Vaikea sanoa, kun lapsiperheessä ainakin meillä on kaapissa aina jotain josta voi ruokaa tehdä tai vähintään leipää jota pupeltaa. Itse en alkaisi miehelle tekemään ruokaa, jos itse en söisi. Jos tietäisisin seuraavana päivänä syöväni muualla, voisin tehdä edelliseksi päiväksi ruokaa reilummin, jotta mies voisi sitä lämmittää tai laittaa ruoanjämiä pakkaseen, josta mies voisi halutessaan sulatella itselleen, jos haluaisi.

Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä:
Alkuperäinen kirjoittaja Hankey:
Te olette vissiin vaan muuttaneet samaan asuntoon ette avo- tai avioliittoon?

Tota eikö samassa asunnossa asuva pariskunta elä avoliitossa?

:) Tarkoitan sitä, että yhteenmuuttaessa voi miettiä miten meidän perhe elää tai sitten vaan muuttaa yhteen ja keplotella parisuhteen ja soluasumisen välillä.

Alkuperäinen kirjoittaja hankey:

:) Tarkoitan sitä, että yhteenmuuttaessa voi miettiä miten meidän perhe elää tai sitten vaan muuttaa yhteen ja keplotella parisuhteen ja soluasumisen välillä.

Mutta monelle naiselle parisuhde tarkoittaa miehen passaamista.

ja moni nainen kuvittelee, että se on passaamista jos toiselle tekee asioita suhteessa. vaikkei asia olis edes ongelma, siitä on sellainen tehtävä.

Alkuperäinen kirjoittaja endie:

ja moni nainen kuvittelee, että se on passaamista jos toiselle tekee asioita suhteessa. vaikkei asia olis edes ongelma, siitä on sellainen tehtävä.

Passaamista on se että toinen osapuoli ei osallistu kotihommiin vaan olettaa että toinen hoitaa kaiken. Ja toinen hoitaa. Siinä kuvitelmille ei kuule jää mitään sijaa. Asia on ongelma jos toinen ei osaa tehdä mitään koska häntä on aina passattu.
Onhan näitä reppana miehiä joita äiti on passannut kotona ja parisuhteessa sitten puoliso jatkaa passaamista.

Alkuperäinen kirjoittaja mökö:

Ei naisen kuulu olla miehensä orja.
Meillä ainakin mies tekee myös perheelleen ruokaa, siivoaa, hoitaa tiskejä jne.

Ihan ok, paitsi sillon, jos mies käy töissä ja sä olet "kotiäiti". Sillon on pikkusen hakusessa teillä hommat. Tekeekö se naisesta orjan, jos hän tekee miehelle ruokaa? Teillä vissiin mies on sun orjas? Mut se on varmaan ihan ok?

Kyllä, mä kokkaan perheen ruuat ja teen muutkin sisätyöt, mutta mies hoitaa pihan, pienii puut, huoltaa autot, pyörät jne. Kuka se "orja" siis oikein on?

Okei.

Mies siis huomenna herää töihin enkä itse herää ja nouse miettimään laitanko tänään ruokaa vai en ja ilmoita miehelle vaan jatkan uniani.

Sitten tulen kotiin illalla väsyneenä ajatuksena laittaa itselleni vaan lautasellinen kaurapuuroa tai ehkei sitäkään. Mies karjahtaa "missä on mun ruoka?! Mul on nälkä!"

Tällöin sipaisen esiliinan lanteilleni ja kiiruhdan keittiöön laittamaan miehelleni ateriaa.
Toki pyydän ensin anteeksi mieheltä.
Onhan hän sentään mies eikä miehen voi olettaa viettävän aikaa keittiössä tai huolehtivan itsestään. Olenhan minä sentään nainen jonka tehtävä on huoltaa perhettä ja hoivata miestä.

Olen ihan totta kieroutunut kun epäilin että tässä olisi jotain mätää. Olen vissiin käynyt liikaa kouluja tai jotain kun tasa-arvohöpötykset ovat tarttuneet päähän. Anteeksi teillekin. Ja kiitos kun kerroitte että olen väärässä.

Yhteistyössä