Jos minä maksan perinnöstäni yhteistä asuntolainaa...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kaisa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kaisa

Vieras
eli olen saamassa noin satatuhatta perintöä lähiviikkoina.
meillä yhteinen talolaina, 50/50%

entäs jos minä nyt maksaisin siitä kerralla pois vaikka 50 000e, jotta kk erät ja laina-aika pienenisi, niin mites jos tulee ero?
eikös silloin mahdollisesta talon myyntivoitosta mulle kuulu se 50 000e enemmän kuin miehelle? vai miten se menee?

Perinnössä on voitu myös määrätä, että puolisolla ei ole avio-oikeutta perintöön. Tai sitten voi tehdä myös avioehdon koskemaan tuota perittyä omaisuutta. Mutta jos olette naimisissa, niin pistäkää paperit kuntoon.

ihan avioliitossa ollaan. siksi mietinkin että JOS ero tulisi niin kaikkihan menis puoliksi vaikka minä maksanu noin ison osan, isäni perinnöstä.
eli jollain lakipaperilla sen voisi sit varmistaa vissiin? että eron sattuessa saisin sen perintöosuuden takaisin

Alkuperäinen kirjoittaja kutku:
Oot ilmeisesti avoliitossa? Koska avioliitossa ilman erillistä paperia kaikki on yhteistä.

Perinnönantaja on voinut testamentissa olevalla lauseella sulkea lapsensa aviopuolison "ulos" perinnöstään eli eron yhteydessä lapsen puoliso ei hyödy perinnöstä.

Alkuperäinen kirjoittaja Kaisa:
ihan avioliitossa ollaan. siksi mietinkin että JOS ero tulisi niin kaikkihan menis puoliksi vaikka minä maksanu noin ison osan, isäni perinnöstä.
eli jollain lakipaperilla sen voisi sit varmistaa vissiin? että eron sattuessa saisin sen perintöosuuden takaisin

Hmm, mielestäni menee niin, että jos käytät sen rahan johonkin niin, ei sitä varsinaista perintöä ole enää erikseen, vaan sinulla on omaisuutta yhdessä puolisosi kanssa, joka vain on rahoitettu sillä perinnöllä.

Oletpa fiksu ihminen, kun uskallat miettiä käytännön asioita noin pitkälle. :flower: :flower:

Pankistakin osaavat neuvoa noissa lakiasioissa. Tarvitset siis paperin, joka todistaa, että omistat isomman osan kuin mies. Omistussuhteitahan voi sitten muuttaa, kun saatte taas lainaa maksettua pois enemmän.

Alkuperäinen kirjoittaja äippä77:
mä perin isältäni suuren summan pari vuotta sitten ja sillä lyhensin koko as.lainaa.
avioehtoa meillä oo et en tiiä mite käy jos joskus erottas :/
en tiiä voiko avioehtoa tehä jälkeenpäin..?

Voi tehdä jälkeenkin päin. Tässäpä linkkiä: http://www.maistraatti.fi/avioehto.html

mä perin isältäni suuren summan pari vuotta sitten ja sillä lyhensin koko as.lainaa.

Kyllä voi tehdä. Ja kannattaakin tehdä. :)

Kyllä voi tehdä.

Oot ilmeisesti avoliitossa? Koska avioliitossa ilman erillistä paperia kaikki on yhteistä.

Eikä ole. Omaisuus ja velat ovat henkilökohtaisia. Mahdollisessa erossa tasinko lasketaan brutto- ja nettovarallisuuksien erosta. Mutta jos omistat vaikkapa kiinteistön 100%, ei puoliso omista siitä lainkaan, vaikka kuinka naimisissa olisitte.

Alkuperäinen kirjoittaja Annat väärää tietoa:

Eikä ole. Omaisuus ja velat ovat henkilökohtaisia. Mahdollisessa erossa tasinko lasketaan brutto- ja nettovarallisuuksien erosta. Mutta jos omistat vaikkapa kiinteistön 100%, ei puoliso omista siitä lainkaan, vaikka kuinka naimisissa olisitte.

Öö täh?? Meni ohi :ashamed:

Alkuperäinen kirjoittaja laki:

Kyllä voi tehdä.

kiitos!

Mut eikös tää oo niin, että jos se toinen osapuoli ei suostu tekemään sitä, niin sitten ei voi tehä?

Rikkaampi maksaa köyhemmalle tasausta, mutta oletuksena kumpikin hallitsee ja hoitaa omaa omaisuuttaan

Alkuperäinen kirjoittaja Mie vaan:

Rikkaampi maksaa köyhemmalle tasausta, mutta oletuksena kumpikin hallitsee ja hoitaa omaa omaisuuttaan

Mutta eikös erotilanteessa kuitenkin ole kaikki puoliksi? Siis jos on naimisissa, niin toki on omat velat ja varat, joita hallitaan, mutta erotilanteessa ne katotaankin yhteiseksi omaisuudeksi/veloiksi ja näin ollen ne on 50-50?? :o

Meillä on avioehto. Olen perinyt useasti ja rahat ovat kiinni yhteisessä asunnossa, vaikka nimellisesti omistus on 50-50. Avioehto takaa sen, että esim. asuntoon sijoitettu perintö kuuluu jakotilanteessa sen oikealle omistajalle -oli kyseessä sitten kumman perintö vaan.

Minusta on ajatuksena tökerö, että ero oikeuttaisi toisen omaisuuteen, esim. vanhemman perintöön. Ei sillä ainakaan rakkauden kanssa ole mitään tekemistä. Ja avioehtohan on myös kuolemantapauksen varalta.

Yhteistyössä