Jos olet sairaslomalla paljon niin mitä työpaikalla sanotaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Jos joudutte olemaan paljon lapsen/lapsien sairauksien takia pois töistä niin katsovatko työkaverit pahalla? Tai onko sulla sellainen olo, että katsovat pahalla. Mites pomo suhtautuu?

Jos sanotaan vaikka, että kerran kuukaudessa olisit pois lapsen/lasten takia. Ja siihen päälle omat saikut, joita olisi ehkä parin kuukauden välein...Ja siis ihan todellisia sairaslomia, ei siis mitään "muuten vain haetaan saikkua"- lomia.

Meillä pomo on aina ensimmäiseksi sanonut, että etkö sä saa ketään hoitamaan sitä. Ja yleensä muistuttaa, että hänen ei olisi pakko antaa palkallista saikkua...

Mulla paha aavistus et lapsi tulossa sairaaksi..ja "just" 3 viikkoa sitten olin jo pois kun hänellä oli vähän lämpöä. Tässä välissä siis mies oli pois lapsen takia myös. Ja nyt taas olisi mun vuoro. Välillä kun tulee toi sairastelukausi niin sitten saakin olla pois ja paljon...ja sit ärsyttää kun töissä ei katsota hyvällä...varsinkaan pomo...

Oletteko sellaisessa työssä että työt on kuitenkin jonkun hoidettava? Eli niitä ei voi itse tehdä kun palaa lomalta? Onhan se ymmärrettävää että työkavereita ottaa päähän jos joutuu jatkuvasti hoitamaan toisen hommia!

Meillä on hyvä tukiverkko, joten tosi vähän oon joutunut olemaan poissa. Edellisessä työpaikassa pomo valitti, kun jouduin lähtemään kesken työpäivän sairaalaan kun esikoisen umppari oli puhjennut ja mies oli työmatkalla joten ei päässyt tulemaan. Juu, mielumminhan sitä sairaalassa katsoo kipeää lastaan kun näpyttelee töissä tietsikkaa...

Oletteko sellaisessa työssä että työt on kuitenkin jonkun hoidettava? Eli niitä ei voi itse tehdä kun palaa lomalta? Onhan se ymmärrettävää että työkavereita ottaa päähän jos joutuu jatkuvasti hoitamaan toisen hommia!

No olen joo. Mutta, sosiaalialan työ, luulisi olevan ymmärrystä...Sijaisen kun saa jos on tarve.

Mutta kun suurimmalla osalla työkavereistakin lapset ovat jo yli sen 10v.

[QUOTE="vieras";22153919]No tosi tiheään teillä kyllä sairastellaan, jos joka kk ja itsekin 2 kk välein?

Jos miehes jäis edes joskus vuorostaan hoitamaan kipeitä lapsia?[/QUOTE]

Meillä esim. korvakierteinen lapsi oli vielä tiuhempaan sairas. Ja jos lapsia on perheessä useampia niin kyllähän tuota sairastelua riittää.

[QUOTE="vieras";22153919]No tosi tiheään teillä kyllä sairastellaan, jos joka kk ja itsekin 2 kk välein?

Jos miehes jäis edes joskus vuorostaan hoitamaan kipeitä lapsia?[/QUOTE]

Tottakai mies on myös hoitamassa kipeitä lapsia!! Vuorotellen-systeemi meillä. Ei tosiaan vain toisen työpaikkaa voikaan kuormittaa. Olemme tiheään kipeinä, tiedän. Mutta minkä sille voi. Siis itse olen ehkä kausittain, flunssakautena saatan olla useastikin, mutta sitten taas keskitalvi, kesä, ei mitään. Työpaikka kun on lasten parissa niin sellaista se...

Alkuperäinen kirjoittaja yhden äiti;22153939:
Meillä esim. korvakierteinen lapsi oli vielä tiuhempaan sairas. Ja jos lapsia on perheessä useampia niin kyllähän tuota sairastelua riittää.

Montako kuukautta lääkärit antoi lapsen sairastaa noin tiheään ennen kuin putkittivat?

Ja oikeesti, aikuinen on 2 kk välein saikulla -mikä krooninen vaiva silloin on? Jos vain flunssa tms. niin kannattais muuttaa omat elintapansa terveellisimmiksi ettei joka pikku flunssa kaada petiin.

[QUOTE="vieras";22153970]Mieti ny oikeesti itsekin, onko tuo työnantajalle kovin hyvä juttu että porukkaa on koko ajan kipeänä, työt seisoo mutta palkka juoksee.[/QUOTE]

No ei tietenkään ole hyvä juttu, kuka niin sanoi? Mutta enhän mä voi sairasta lasta hoitoonkaan viedä. Ja valitettavasti meillä ei ole ketään hoitajiakaan täällä.

Meillä pomo on aina ensimmäiseksi sanonut, että etkö sä saa ketään hoitamaan sitä. Ja yleensä muistuttaa, että hänen ei olisi pakko antaa palkallista saikkua...

Miksei olis pakko antaa palkallista saikkua?

Meillä lapset on sairastelleet paljon kuluneen syksyn aikana, kun aloittivat päiväkodin. Ja mies on ollut töistä pois (ite opiskelen). Hänellä on oikeus olla kotona sairastavien lasten kanssa, ja niin hän myös tekee. Esimiehen tehtävänä on sitten etsiä vuoroon joku muu työntekijä, ei se ole sen työntekijän päänvaiva joka kotona on.

[QUOTE="vieras";22153958]Montako kuukautta lääkärit antoi lapsen sairastaa noin tiheään ennen kuin putkittivat?

Ja oikeesti, aikuinen on 2 kk välein saikulla -mikä krooninen vaiva silloin on? Jos vain flunssa tms. niin kannattais muuttaa omat elintapansa terveellisimmiksi ettei joka pikku flunssa kaada petiin.[/QUOTE]

Puoli vuotta. Välissä oli kuukauden "terve" kausi. Muutoin vaihtui antibiootti kuuri 1,5-2vkon välein, kun oireet vaan jatku ja tulehdus siirtyi toisesta korvasta toiseen ja välillä molempiin jne. Ja mainittakoon vielä, että peruutuspaikalle putkitukseen päästiin.

Jos aikuinen on kipeänä kahden kuukauden välein, niin mielestäni työterveyden pitäisi jo kiinnittää asiaan huomiota. Taustalla voi olla jokin oikeasti vakava sairaus.

Kyllä meidän koko tiimi pyrki katsomaan pahalla sellaisia, jotka olivat pitkään lyhyiden pätkien saikuilla. Puhuimme pahaa selän takana ja levittelimme huhuja mahdollisista mt-ongelmista. Aamupalaverien lykkääntyessä tiettyjen ihmisten poissaollessa huokailimme kyllästyneinä ja sadattelimme keskenämme kun tiesimme joutuvamme tekemään sen poissaolevan työt vajaalla miehityksellä.

Meillä on sellainen työterveyshuolto, joka kattaa lähes kaiken. Sen perimmäinen tarkoitus on saada immeiset pois pitkiltä saikuilta takaisin sorvin ääreen. Eli jos selkä vihoittelee, se leikataan yksityisellä suit sait sukkelaan ja ei kun vaan töihin.

Lasten sairastelut ymmärtää. Jos on useita pieniä lapsia, niin poissaoloja tulee helposti enemmän eikä siinä ole mitään ihmettelemistä. Enempi sen sijaan herättää ihmetystä, jos sairasteluja tulee oman sairauden vuoksi runsaasti.

[QUOTE="vieras";22153993]Miksei olis pakko antaa palkallista saikkua?

Meillä lapset on sairastelleet paljon kuluneen syksyn aikana, kun aloittivat päiväkodin. Ja mies on ollut töistä pois (ite opiskelen). Hänellä on oikeus olla kotona sairastavien lasten kanssa, ja niin hän myös tekee. Esimiehen tehtävänä on sitten etsiä vuoroon joku muu työntekijä, ei se ole sen työntekijän päänvaiva joka kotona on.[/QUOTE]

Niin, itseasiassa sinun opiskelijan pitäisi toimittaa mihelle työpaikkaa varten todistus, että sinä olet estynyt hoitamasta lasta. Se kun menee niin, että toisen vanhemmista on oikeus hoitaa sairasta lasta kotona max 3 päivää ja tuo aika on tarkoitettu sen hoitajan järjestämiseen. Ja silloin toinen ei saa olla kotona, eli et kait sinä jää perheesi seuraksi koulusta kotiin kun mies jo palkalla on hoitamassa kotona.
No en oikeasti usko että sinä tekisit niin. Mutta pakko sanoa, että esimiehenä vastaan tulee niin uskomattomattomia asiaoita, että on vaan tervettä hiukan epäillä. Esimerkikse se legenda, että työntekijät pitävät koko täyden palkan sairaslomansa ( se on ikään kuin lisä lomaa ) on osittautunut oikeaksi, muutamat ihan todella soittavat loppuvuodesta palkanlaskijalle ja kysyvät, montako säiraspäivää minulla on pitämättä.. Ikävää sitten että muutamien väärinkäytösten vuoksi epäillään muitakin etuisuuksien väärinkäyttäjiksi.
Ap, ilman muuta hoidatte sairaan lapsenne kotona kun tilanne sitä vaatii. Kiva että vuorottelette miehen kanssa.

Mulla tälle vuodelle lähes 30 sairaslomapäivää. Suurin osa lasten sairauksia. Kun perheessä on kolme lasta ja mies yrittäjä, niin se oon mä, joka jää palkan turvin lapsia hoitaan, ei mies, jolle kukaan ei maksa mitään.Välillä on tullut sanomista ja varsinkin nyt syksyllä lapset sairastelleet. Mun töitä ei kukaan tee mun puolesta, vaan ne odottaa tekijäänsä kun palaan.
Nyt oonkin sit hakenut terkkarista sairaslomalapun vaikkei tarttis. Eipähän tarvi selitellä.

mua raivostuttaa työpari, joka on juuri sellainen, että poissa milloin mistäkin syystä jatkuvasti, ei varmaan ole viimisen puolen vuoden aikana tehnyt yhtään täyttä työviikkoa.. ja tietysti se vaikuttaa mun hommiini, koska joudun paikkaamaan hänen poissaoloaan.. ajattelinkin pomolle sanoa, että voisin saada osan tämän ihmisen palkasta, koska teen hänen töitään.

Niin, itseasiassa sinun opiskelijan pitäisi toimittaa mihelle työpaikkaa varten todistus, että sinä olet estynyt hoitamasta lasta. Se kun menee niin, että toisen vanhemmista on oikeus hoitaa sairasta lasta kotona max 3 päivää ja tuo aika on tarkoitettu sen hoitajan järjestämiseen. Ja silloin toinen ei saa olla kotona, eli et kait sinä jää perheesi seuraksi koulusta kotiin kun mies jo palkalla on hoitamassa kotona.
No en oikeasti usko että sinä tekisit niin. Mutta pakko sanoa, että esimiehenä vastaan tulee niin uskomattomattomia asiaoita, että on vaan tervettä hiukan epäillä. Esimerkikse se legenda, että työntekijät pitävät koko täyden palkan sairaslomansa ( se on ikään kuin lisä lomaa ) on osittautunut oikeaksi, muutamat ihan todella soittavat loppuvuodesta palkanlaskijalle ja kysyvät, montako säiraspäivää minulla on pitämättä.. Ikävää sitten että muutamien väärinkäytösten vuoksi epäillään muitakin etuisuuksien väärinkäyttäjiksi.
Ap, ilman muuta hoidatte sairaan lapsenne kotona kun tilanne sitä vaatii. Kiva että vuorottelette miehen kanssa.

No en tietenkään ole ollut kotona silloin, kun mies on ollut. Miks mun pitäis todistusta hakea, eikö miehellä ole oikeus muka jäädä kotiin ilman sellaista?

[QUOTE="Josa";22154643]mies yrittäjä, niin se oon mä, joka jää palkan turvin lapsia hoitaan, ei mies, jolle kukaan ei maksa mitään.[/QUOTE]

Mitä miehes tykkäis jos hänen työntekijänsä olis kuukauden vuodesta saikulla eikä työntekijän puoliso laisinkaan?