Jos olette itse vatsataudissa, niin viettekö lapset hoitoon?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Greippi:
Alkuperäinen kirjoittaja 123:
Alkuperäinen kirjoittaja Tallamuspurkuna:
Toivon ettei kukaan vie lapsiaan hoitoon jos itse sairastaa vatsatautia :x Meidän lapset eivät päiväkodissa ole olleet mutta kyllä minä ne olen kotona hoitanut jos itse olen kipeänä. Sille ei vaan voi minkään, hoidettava on.

miksi ei veisi?voihan siellä tulla joku lapsikin päivän aikana kipeeksi joka oksentaa ja tartuttaa..ihan hysteeristä porukkaa täällä

Ei siinä ole mitään hysteeristä, ettei ymmärrä, jos joku tahallaan haluaa aiheuttaa muille saman kärsimyksen kuin mitä itsellä on. Kun ei se vatsatauti todellakaan ole mitään herkkua. Se on ihan eri asia, jos joku äkillisesti sairastuu hoidossa eikä vanhemmat tienneet sitä hoitoon viedessä.

mutta eihän se kipeä äiti mee sinne hoitoon..

Alkuperäinen kirjoittaja w:
Alkuperäinen kirjoittaja juuei:
Olen niin monta kertaa pitänut lapset kotona kun itse olen kipeä etten sitä virhettä enää tee. Eli jos lapset on terveet, niin menevät kyllä hoitoon. Vain lepäämällä paranee itse, muuten saa jonkun viikkokausia kestävän jälkitautihässäkän. No ehkä ei mahataudista mutta flunssasta kyllä.
kamalinta on se, kun on itse ja lapset kipeät, mutta terve mies menee töihin...

Miten tiedät, ettei lapsesi sairastu seuraavana eli tartuta hoidossa ollessaan kaikkia tarhakavereita, kun nuo vatsataudit ovat niin ärhäköitä tarttumaan.
Flunssa on ok, mutta vatsatauti todellakaan ei ole.

no hei haloo,onko teillä kaikki kotona jos joku on kipeenä?nii että koululaisetkin on pois sitte koulusta jos vaik yksi on kipeenä,ettei vaa tertuta..ja mieskin pois töistä.heh,ei taida onnistua.

No on kyllä, jos joku oksentaa. Koska ne taudit tarttuvat tasan kaikkiin perheenjäseniin vuorollaan. Kuten totesin, flunssa on eri asia.

toi ois kyl ihan pakko nähdä..et jos nuorin oksentaa ni kaikki muut terveet jää kotiin odottelemaan taudin tarrtumista.hah en oikeen usko juu.

Usko pois. Jos minä oksentaisin kotona, niin tasan varmasti tauti tarttuisi myös lapseen. Ja tuolloin jokainen lapsi on potentiaalinen tartuttaja, ei heitä voi ihan terveeksi kutsua...

Nyt ei muuten ollut kyse kouluikäisistä tässä aloituksessa vaan siitä, että veisitkö lapsen HOITOON.

Joo mutta sinä hälmö väität että koko perhe jää kotiin..no tehkää te tavallaan,ja ei ooo taattu että tarttuu kaikkiin,ei voi todellakaan olettaa vaan niin.meillä on ollu useesti vaan osa porukasta eikä toiset voi olla pois vaan siksi että ehkä tulee kipeeksi..

Mutta kun katsos meidän KOKO perhe on minä, mies (joka voi tehdä etätöitä tarvittaessa) ja poika 3,5 v. Jos minä oksentaisin, poika jäisi kotiin, samoin mies.

juu mutta otatko huomioon että akikilla ei asiat ole noin,ainokainen voi ollakkin 6 tai 12 lasta..ei voi kaikki olla varmuudeksi pois.

Mutta otapa itse huomioon, että minä vastasin vain ja ainoastaan tähän heittoon:
toi ois kyl ihan pakko nähdä..et jos nuorin oksentaa ni kaikki muut terveet jää kotiin odottelemaan taudin tarrtumista.hah en oikeen usko juu.

Toivon ettei kukaan vie lapsiaan hoitoon jos itse sairastaa vatsatautia :x Meidän lapset eivät päiväkodissa ole olleet mutta kyllä minä ne olen kotona hoitanut jos itse olen kipeänä. Sille ei vaan voi minkään, hoidettava on.

miksi ei veisi?voihan siellä tulla joku lapsikin päivän aikana kipeeksi joka oksentaa ja tartuttaa..ihan hysteeristä porukkaa täällä

Ei siinä ole mitään hysteeristä, ettei ymmärrä, jos joku tahallaan haluaa aiheuttaa muille saman kärsimyksen kuin mitä itsellä on. Kun ei se vatsatauti todellakaan ole mitään herkkua. Se on ihan eri asia, jos joku äkillisesti sairastuu hoidossa eikä vanhemmat tienneet sitä hoitoon viedessä.

Ei menekään, mutta se tautia kantava taaperoikäinen menee. Joka sairastuu aika varmasti seuraavana...

Jos minä olisin oksennustaudissa, niin en kyllä olisi kynevä viemään. Jos ihan viimeisenä olisin porukasta sairaana, niin sitten voisivat mennä, jos mies voisi viedä ja anoppi käydä hakemassa, muutoin joutuisivat kotona äidin kanssa kärvistelemään.

Te, jotka ette missään nimessä vie lapsia hoitoon muita tartuttamaan, jätättekö myös itse menemättä töihin, jos miehenne on mahataudissa, ettekä tietysti silloinkaan vie lapsia hoitoon, koska kantajiahan te lastenne kanssa saatatte olla?!

Ei menekään, mutta se tautia kantava taaperoikäinen menee. Joka sairastuu aika varmasti seuraavana...

voi hyvä ihme,te oikeen oletatte että lapsi tulee automaattisesti kipeeksi jos joku perheestä on,ei hyvää päivää.

Alkuperäinen kirjoittaja Ennariina:
Te, jotka ette missään nimessä vie lapsia hoitoon muita tartuttamaan, jätättekö myös itse menemättä töihin, jos miehenne on mahataudissa, ettekä tietysti silloinkaan vie lapsia hoitoon, koska kantajiahan te lastenne kanssa saatatte olla?!

Niinpä! En ole koskaan kuullut kenenkään jäävän kotiin ja pois töistä jos mies on vatsataudissa!!! Tai kummankin vanhemman jäävän kotiin jos lapsi on sairaana! :o

Juu ja ei voi mennä se iskä tai äiti töihinkään kun kantaa sitä tautia. Vaikka sattuisi vielä olemaan päiväkodissa töissä! Hui kauhistus! Äkkiä kaikki kotiin jotka vaan vähän jotain tautia saattaisi naapurin tutulta kantaa.... Ja vesirokkoaikana, rokkohan on tarttuvimmillaan ennen näppyjen ja kuumeen ilmestymistä... Mistäs te tiedätte jos vaikka sitä levitätte joka paikkaan???

Alkuperäinen kirjoittaja Gluteus maximus:

Niinpä! En ole koskaan kuullut kenenkään jäävän kotiin ja pois töistä jos mies on vatsataudissa!!! Tai kummankin vanhemman jäävän kotiin jos lapsi on sairaana! :o

Aikuiset eivät tartuta/hanki tartuntaa yhtä helposti, koska muistavat pestä käsiään, olla pärskimättä toisten naamalle, eivät laita leluja suuhunsa eivätkä välttämättä ole yhtä pienessä tilassa suuren ihmislauman kanssa kuin päiväkotilapset.

Niinpä! Kyseltiin kerran päiväkodin hoitajalta tällaisessa vastaavassa tapauksessa että jäätkö itse kotiin jos miehesi on mahataudissa etkä tule tänne töihin päiväkotiin lapsia tartuttamaan, ja vastaus oli hoitajalta että ei tietenkään jää.

Alkuperäinen kirjoittaja Jellonainen:

Aikuiset eivät tartuta/hanki tartuntaa yhtä helposti, koska muistavat pestä käsiään, olla pärskimättä toisten naamalle, eivät laita leluja suuhunsa eivätkä välttämättä ole yhtä pienessä tilassa suuren ihmislauman kanssa kuin päiväkotilapset.

Juuri näin.

Tosin itse jätin menemättä töihin (tein etänä) siksi, että kaverin perhe sairastui ja olin ollut siellä käymässä edellisenä päivänä. Koska tauti oli erityisen karmea ja helposti tarttuva, en halunnut jakaa sitä koko 40 hengen toimiston kanssa.

Niinpä! Kyseltiin kerran päiväkodin hoitajalta tällaisessa vastaavassa tapauksessa että jäätkö itse kotiin jos miehesi on mahataudissa etkä tule tänne töihin päiväkotiin lapsia tartuttamaan, ja vastaus oli hoitajalta että ei tietenkään jää.

Niinpä. lisäksi se vois olla irtisanomisperuste... Jää tulematta töihin ilman pätevää syytä (eli lääkärintodistusta).

mä pistäisin nyt vielä lisäpainoa sille, että on melkoisen epätodennäköistä, että lapset on samaan aikaan terveitä kun äiti ei ole. Eli teoreettista pohdintaa on tämä. Mut kysymys olikin, et jos lapsi on TÄYSIN TERVE, ei siis puolikuntoinen...
Ja kyl meil mies vie lapset jos mä olen kipeä, itse asiassa se vie joka arkiaamu lapset hoitoon, minä haen iltapäivällä... Kun about jokatoinen sanoo, et ei pystyis silloin viemäänkään. (voiko olla niin paljon yh:jia täällä?)

Alkuperäinen kirjoittaja Myy-80:
Mä ainakin veisin, jos lapsella hoitopaikka olis. Oltiin just vatsataudissa koko perhe, jokainen vuorollaan ja ihan mahdotonta olis ollu kipeenä lasta hoitaa. Mietittiinkin miehen kanssa mitä oltais tehty, jos mies ja minä oltas samaan aikaan oltu kipeenä. Mä oksuilin illan ja keräsin voimia yön, mies alotti aamuyöstä ja oli ihan pois pelistä vielä seuraavankin päivän. Poika oli tuolloin jo toipunu. Jos siis oltais oltu molemmat samaan aikaan kipeenä, ei oltais selvitty... Täällä ei saa edes kodinhoitajaa, joten toivottavasti ei tuu sellasta tilannetta koskaan.

Ja muiden lasten vanhemmat olivat taatusti kiitollisia. Aika itsekästä, sanoisin.

Jos ei o vaihtoehtona antaa jonkun tutun hoidettavaks, niin mitä muuta vois? Kerro ihmeessä, jos sulla tollaseen tilanteeseen on joku ratkaisu... Helpottais huomattavasti, jos joskus käy silleen, että ollaan miehen kaa molemmat kipeinä.

*Muoks* Mitä itsekästä siinä on, että tarvii itekin toipumisaikaa? Mun mielestä se on inhimillistä.

Etkö ymmärrä, että muissa perheissä ei kaivata vatsatautia vaan siksi, että sinusta on ok viedä lapsesi hoitoon tietoisesti tartuttamaan muita? Se on itsekästä.

Jotenkin sitä kummasti vaan sairaanakin on lapset pakko hoitaa. Kyllä siitä jotenkin selviää. Vaikka sitten pää ämpärissä.

Jos onnistuu sulta, niin hyvä homma. Mun poika on nyt reilu 1½ vuotta, eikä tosiaan pärjää, jos molemmat vanhemmista on pää ämpärissä ja voimattomina. Joku lähemmäs kouluikää oleva oliskin jo ihan eri asia... Sellasen kans varmaan päivän pärjäiskin jotenkin.

Tähän on pakko sanoa kenties jo hieman ilkeästikin, että se on vaan pystyttävä. Vai ollaanko sitä niin pilalle lellittyjä/jaksamattomia, että on pakko saada sairastaa rauhassa, vaikka tartuttaisi kaikki muut alueen ihmiset? Tai pyytää äitiä apuun.

Pyytäsin mielelläni äitini, anopin, siskon tai jonkun kummeista apuun, jos se olis mahdollista. Toinen sisko asuu lähellä, mut käy töissä ja sillä on itelläänkin pieni lapsi. Meillä ei o täällä ketään, joka auttais tollasessa tilanteessa.

Pilalle lellitty enkä jaksamaton o sen enempää ku muutkaan. Ootko tullut ajatelleeks, että joillakin sairastaminen vie täysin voimat pois ja toisilta vaan parhaan energisyyden. Toiset siis jaksaa kipeenäkin jotenkuten, musta ei vatsatautisena o liikkumaan sohvalta ämpärin vierestä ku korkeintaan vessaan ja sekin tekee tiukkaa. Onneks oon vatsataudissa tosi harvoin, mut sit kun se tulee se tulee tosi rajuna.

Nostan hattua kaverilleni, joka oli miehensä ja lastensa kanssa vatsataudissa jouluna. Lapset 1,5 ja 3,5 v ja vanhemmat molemmat sängyn pohjalla. Kävin heille ruokaostoksilla, kun eivät päässeet kauppaan. Sanoi, että rankkaa oli, mutta kyllä siitä selviää, kun on pakko.
Ja useimmat selviävätkin.

Kyllä mäkin hattua nostan tollasille. En silti yritä väkisin venyttää itteeni sellaseen, mihin tiedän olevani kykenemätön. Mun täytyy joskus pysähtyä oman hyvinvointini takia (siinä samalla perheenikin) ja sen itelleni sallin. Porskuttakoon muut oksennus suussa, jos niin tahtovat.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Vai miten saatte itse hoidettua lapset?

Ei siinä 2pvä sairasloman aikana levätä ja parannuta, saatikka juosta vessassa ämpäri sylissä jos lapset kotona :(

Mietin tässä, että uskallanko lapsia laittaa tarhaan vai mitäs niille tehen kun kipeänä olen?

kuule ei siinä paljon auta jos lapsi ei ole tarhassa edes jos itse olet sairaana kuin hoitaa se lapsi siitä huolimatta!

Mua ainakin vitutti kun vein omaani kun yks äiti kertoi et on koko yön oksentanut ja sokeripalan voimin toi lapset hoitoon!

Mä ainakin veisin, jos lapsella hoitopaikka olis. Oltiin just vatsataudissa koko perhe, jokainen vuorollaan ja ihan mahdotonta olis ollu kipeenä lasta hoitaa. Mietittiinkin miehen kanssa mitä oltais tehty, jos mies ja minä oltas samaan aikaan oltu kipeenä. Mä oksuilin illan ja keräsin voimia yön, mies alotti aamuyöstä ja oli ihan pois pelistä vielä seuraavankin päivän. Poika oli tuolloin jo toipunu. Jos siis oltais oltu molemmat samaan aikaan kipeenä, ei oltais selvitty... Täällä ei saa edes kodinhoitajaa, joten toivottavasti ei tuu sellasta tilannetta koskaan.

aika avutonta! Ei se ole mahdotonta. Jos on kuule pakko niin siitä on selvittävä!

Alkuperäinen kirjoittaja Jellonainen:

Niinhän sitä luulisi!

Alkuperäinen kirjoittaja juuei:

Niinpä. lisäksi se vois olla irtisanomisperuste... Jää tulematta töihin ilman pätevää syytä (eli lääkärintodistusta).

mä pistäisin nyt vielä lisäpainoa sille, että on melkoisen epätodennäköistä, että lapset on samaan aikaan terveitä kun äiti ei ole. Eli teoreettista pohdintaa on tämä. Mut kysymys olikin, et jos lapsi on TÄYSIN TERVE, ei siis puolikuntoinen...
Ja kyl meil mies vie lapset jos mä olen kipeä, itse asiassa se vie joka arkiaamu lapset hoitoon, minä haen iltapäivällä... Kun about jokatoinen sanoo, et ei pystyis silloin viemäänkään. (voiko olla niin paljon yh:jia täällä?)

en ole yh, mutta tarha ei ole uki kun miehen työpäivä alkaa klo 2.30 ;-)

Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Joskus oikeasti voi olla niin sairas, ettei pysty hoitamaan kuin hädin tuskin itsensä, kun molemmista päistä tulee ja kivut on hirveät ja kuume korkea.

Sitä vaan ei tahdo muistaa jos ei itsellä ole viimeaikoina sellaista tautia ollut. Voin sanoo, ettei ikinä olla niin kipeitä oltu ku mitä viimeksi oltiin.

no joillakin ei ole sitä äitiä jolle lykkää lapset hoitoon.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

aika avutonta! Ei se ole mahdotonta. Jos on kuule pakko niin siitä on selvittävä!

Minkäs mä sille voin, että vatsatautisena en o riittävän voimissani hoitaakseni lasta.

Yhteistyössä