jos opiskelee ja saa toimeentulotukea, mutta sitten tulee kuukauden aprin tauko opiskeluissa,miten menee talousasiat?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "nipsukka"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

"nipsukka"

Vieras
seuraako siitä jotain? jos on hyvä syy? mies lähti 2päivää sitten, ja tämä tarkoittaa sitä että joudun nostamaan toimeentulotukea.mutta koulussa on juuri työharjoitteluaika menossa, ja työ on fyysisesti raskasta.

itse nukun todella huonopsti ja veto muutenkin veks, en siis jaksaisi käydä tuolla työharjoittelussa(eikä minun ole järkevääkään pistää jaksamistani sinne,koska ensisijaisesti pitää huolehtia lapsista. lapsista huolehtiminen ei ole ongelma,mutta jos käyn työharjoittelussa 8tuntia päivä+hoidan lapset+en nuku kunnolla niin siitä voikin seurata sitten ongelmia).

eli saanko toimeentulotuen myös siltä opintotuen osuudelta? vai pitäskö mun vaan nostaa opintotuki ja sopia takasin maksusta pikku hiljaa.

pelkään myös että seuraa ls-ilmoitus, jos ilmoitan että en eron takia nuku kunnolla enkä jaksaisi käydä työharjoittelussa.

vaikka siis jaksaminenhan on taattu sillä jo etten kuluta voimia työharjotiteluun,vaan lepäilen päivällä ja haen lapset aiemmin hoidosta. kun ne lapset ei oo se mikä verottaa voimia vaan tuo työharjoittelu(mikä sit vois alkaa vaikuttaa lastenkin kanssa jaksamiseen).

mitä tekisit?

[QUOTE="vieras";27954883]Oletko varma että saat toimeentulotukea?[/QUOTE]

olen! meillä on lasten kanssa perusosat yhteensä reilusti yli tonni, ja opintotuki on 240e+lapsilisät... ei oo vaikee laskee että vajetta jää useampi sata euroa(vaikka sitten laskettais opintolainakin tuloksi).

eihän tätä opiskelua olisi jäljellä kuin 6kk sitte vois saada töitä.. mutta tuntuu että nyt on järkevä löysätä vähän vaikka opinnot pitkittyy parilla viikolla..

[QUOTE="Eräs";27954909]Minä hakisin sairaslomaa.[/QUOTE]

sairaslomaa? lemmensuruihin? :O no ei se ainakaan olis pitkä sairasloma..

jos se on tyyliin 2viikkoo ja mulla on tuloina opintotuki,niin mites se käytännössä menis? saisko kelalta sairaspäivärahaa? koska eikö se ole ole niin että työnantaja maksaa sairaspäivärahaa tietyt päivät alkuun ja seitte kela..mutta eihän mulla ole palkallista työtä.

[QUOTE="nipsukka";27954914]olen! meillä on lasten kanssa perusosat yhteensä reilusti yli tonni, ja opintotuki on 240e+lapsilisät... ei oo vaikee laskee että vajetta jää useampi sata euroa(vaikka sitten laskettais opintolainakin tuloksi).

eihän tätä opiskelua olisi jäljellä kuin 6kk sitte vois saada töitä.. mutta tuntuu että nyt on järkevä löysätä vähän vaikka opinnot pitkittyy parilla viikolla..[/QUOTE]

Opintotuki, lapsilisät yh-korotuksella, elatusmaksu, opintolaina. Ei välttämättä toimeentulotukea tipu.

En ymmärtänyt mitään mutta itse en saanut tarpeeksi opintopisteitä jolloin opintotukeni keskeytettiin ja elin toimeentulotuella vuoden. Olin masentunut enkä oikein saanut käytyä koulua eikä tt-tukea koskaan keskeytetty. Sitä kun ei voida kieltää keneltäkään vaikka henkil kieltäytyisi kaikista töistä ja koulutuksista. Sitä voidaan alentaa mutta vain jos katsotaan ettei se vaaranna henkilön elintasoa ja koska alennus sen yleensä tekee, ei sitä yleensä koskaan alenneta.

[QUOTE="vieras";27954936]Opintotuki, lapsilisät yh-korotuksella, elatusmaksu, opintolaina. Ei välttämättä toimeentulotukea tipu.[/QUOTE]

joo ja asumistuen jälkeen jää vuokraa maksettavaksi 350e+ sähkölasku+perusosat.

ja kun elatusmaksut on minimit niin eh..kyllä mä osaan laskea.

ja laskurillakin tulee lähes 600e toimeentulotuen määräksi...

Alkuperäinen kirjoittaja kljölj;27955330:
En ymmärtänyt mitään mutta itse en saanut tarpeeksi opintopisteitä jolloin opintotukeni keskeytettiin ja elin toimeentulotuella vuoden. Olin masentunut enkä oikein saanut käytyä koulua eikä tt-tukea koskaan keskeytetty. Sitä kun ei voida kieltää keneltäkään vaikka henkil kieltäytyisi kaikista töistä ja koulutuksista. Sitä voidaan alentaa mutta vain jos katsotaan ettei se vaaranna henkilön elintasoa ja koska alennus sen yleensä tekee, ei sitä yleensä koskaan alenneta.

niin no mä mietin sitä että joudunko maksaa opintotuen yhdeltä kuulta takaisin jos käytän toipumiseen muutaman viikon. sitten mietin sitä että jos keskeytän opintotuen väliaikaisesti että saanko sen toimeentulotukena,vai katsotaanko minun laiminlyöneeni velvollisuuteni.

sitten mietin että jos ilmoitan sossuun että en saa opintotukea 1kuukaudelta koska en jaksa työharjoittelua että seuraako siitä jotain?

mutta eniten huolettaa se että ruokaa on saataca pöytään ja pienissä rahoissa tuo 240e on paljon.

Yhteistyössä