jos osaat tehdä ruskean kastikkeen hyvin niin kertoisitko minulle miten?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
siis paljon voita ja paljo jauhoja?kauan niitä pitää sekottaa pannulla?lisäänkö kylmää vettä vai lämmintä?miten saan sen onnistumaan ettei jauho voi seos ole ryynimäisenä veden seassa?kertokaa mahdollisimman tarkkaan!kiitos!

Mä oon tossa aika käsi, ja ne jauhot jää pikkumöykyiksi. Keksinpä sitten heittää sen paksuuntuneen kastikkeen siivilänläpi :p Sen jälkeen meillä onkin syöty nakkikastiketta hyviällä ruokahalulla(mausteilla siitä saa ihanan)

Mä teen aina ison kastikkeen, kun syöjiäkin on monta.Eli 100g margariinia, pieni liraus öljyä ja desin verran jauhoja. Laitan jauhot pannulle vasta sitten ku margariini ei enää vaahtoa.

Sekottelen seosta ja lisään tarivttaessa jauhoja lisäää. Seoksen on oltava sellaista löysää, mutamaista, niin ei tule rakeista kastiketta. Kun seos on kauniin ruskea, lisään lämmistä vettä vajaan litran ja voimakkaasti vatkaan kunnes on aivan tasaista. Sitten lisään vettä vähän kerrallaan kunnes kastike on halutun paksuista. Mausteiksi laitan lihaliemikuution, hiukan mustapippuria ja valkopippuria.

mie teen muuten samalla systeemillä ku Seanna paitti että siinävaiheessa ku lisätään se vesi niin lisään vähän kerrallaan että ei tule niitä klönttejä.

Anopin ohjeella teen näin tämän paljon parjatun perinteisen ruskean kastikkeen:

- kattilan on oltava puhdas ja kuiva vedestä, sanoin puulastan/siivilän (itse olen havainnut tämän kätevämmäksi), jolla hämmennän.
- laitan voita (n. 50g/400g jauhelihaa), sulatan sen kattilan pohjalla, en ruskista vielä
- vehnäjauhoja laitan sekaan sopivasti, en koskaan mittaa, mutta sillä tavalla sopivasti, että seoksesta tulee sopivan notkea, ei siis paakkuinen
- pyörittelen ja ruskistelen aikani niin, että seos on kauniin ruskeaa. Liikaa jos ruskistaa, niin sitten se palaa. Lisäväriä saan lihaliemikuutiolla.
- muuta maustetta en laita itse kastikkeeseen. Jauhelihan sekaan laitan mausteita tai jos teen esim. makkarakastiketta, tykkään, että ei ole liian mausteinen ja pippurinen kastike. Meille on riittänyt lihaliemikuutiosta tulevat mausteet.
- lisään vettä pikkuhiljaa raivokkaasti vispilällä vatkaten, ettei jää niitä paakkuja. Kun koostumus on sopivaa, jätän vähäksi aikaa hautumaan ykköselle.
- lisään lihan/makkaranpalaset tmv. ja annan vielä hetken maustua.

Ja on herkkua, voe että!

Alkuperäinen kirjoittaja raasku:
Anopin ohjeella teen näin tämän paljon parjatun perinteisen ruskean kastikkeen:

- kattilan on oltava puhdas ja kuiva vedestä, sanoin puulastan/siivilän (itse olen havainnut tämän kätevämmäksi), jolla hämmennän.
- laitan voita (n. 50g/400g jauhelihaa), sulatan sen kattilan pohjalla, en ruskista vielä
- vehnäjauhoja laitan sekaan sopivasti, en koskaan mittaa, mutta sillä tavalla sopivasti, että seoksesta tulee sopivan notkea, ei siis paakkuinen
- pyörittelen ja ruskistelen aikani niin, että seos on kauniin ruskeaa. Liikaa jos ruskistaa, niin sitten se palaa. Lisäväriä saan lihaliemikuutiolla.
- muuta maustetta en laita itse kastikkeeseen. Jauhelihan sekaan laitan mausteita tai jos teen esim. makkarakastiketta, tykkään, että ei ole liian mausteinen ja pippurinen kastike. Meille on riittänyt lihaliemikuutiosta tulevat mausteet.
- lisään vettä pikkuhiljaa raivokkaasti vispilällä vatkaten, ettei jää niitä paakkuja. Kun koostumus on sopivaa, jätän vähäksi aikaa hautumaan ykköselle.
- lisään lihan/makkaranpalaset tmv. ja annan vielä hetken maustua.

Ja on herkkua, voe että!

Nimenomaan SIIVILÄLLÄHÄN se anoppi on opettanut vatkaamaan :D Tarkoitin kyllä myöhemmin mainittua VISPILÄÄ :D

Mä laitan voita noin ruokalusikallisen ja jauhoja noin 1dl. Seos jää siis jauhoiseksi vähän voi-määrän vuoksi. ruskistan jauhot ja sitten kymää vettä ja voimakas vispilän käyttö, sileää on tullut. Aiemmin kun käytin enemmän voita, tulos oli paakkuinen vaikka kuinka hämmensi tai vispasi

Yhteistyössä