Jos pitää haukkua toisen ulkonäköä yms. niin onko silloin haukkujalla omat asiat kunnossa?

Scarlett O Harava

Tunnettu jäsen
17.08.2004
61 304
187
63
Mun mielipide on se, että ei voi olla asiat kunnossa jos pitää haukkua toisia. Täällä palstalla niin monta kertaa haukutaan ihmisiä ja sitten nämä haukkujat samaan hengenvetoon väittävät heidän itsetuntonsa olevan kohdillaan. JA tapahtuuhan haukkumista ihan IRL.

No jos itsetunto on kohdillaan ja asiat muutenkin hyvin, niin miksi pitää haukkua? :whistle: Kyllä mä ainakin tunnen hyvällä itsetunnolla varustettuja ihmisiä eikä heillä ole mitään tarvetta haukkua ketään =)

Olen samaa mieltä. Negatiivisiin asioihin huomionsa kiinnittävät on ainakin negatiivisia ihmisiä, ellei muuta. Mun mielestä se negatiivisuus ja kriittisyys kuitenkin lähtee itsestä päin.

Kysymys, jolla saan omat lapseni hiljenemään on, että kysyn heiltä: "Voiko ihminen valita minkä näköisenä syntyy?" Kun kieltävä vastaus tulee, sanon päälle vain "No niin". Ja se siitä sitten taas. Toinen kysymys on onko ystävän ulkonäöllä väliä. Saadessani kieltävän vastauksen nonnittelen taas siihen päälle.

vastaan: ei oo kaikki kunnossa jos on tarvetta haukkua. :| pitää olla aika kylmä ihminen jos pystyy suoraan (ja netin kautta) ilkeesti. moni ei edes usko miten paljon se sattuu. :snotty: :'(

Koulukiusaamistutkimuksessa tutkittiin koulukiusaajia ja vastoin kaikkia "luuloja" koulukiusaajat eivät ole mitään jalkoihin tallattuja ressukoita tai hulluja. Joillakin ihmisillä on lounnostaan tapa alistaa muita ja se vain on persoonan piirre eikä mikään sairaus tai heikkous. Nämä ihmiset hakevat sillä valtaa jo lapsena ja myös sitä saavat.

Mielestäni aikuisen pitää kestää ulkonäköäarvostelu kohtuuden rajoissa, eihän se nyt maailmaa kaada mille näyttää jonkun yhden mielestä. Vai kaataako? Onko ulkonäkö sellainen ettei siitä voi heittää vitsiä. Itse ainakin nauroin vielä jälkeenpäin kuin sain kuulla kuittailua isosta koostani nykyään.. ei todellakaan loukannut :D .. Koska itse oon läskini hommannut ja näytän tosi erilaiselle raskaana kuin sitä ennen, ymmärrän sen huvittavuuden. ( vk 25 menossa ja kiloja +15 lisää.... normaaliin...) Lapselta ei voi odottaa samaa. Valitettavan usein vain lapsia haukutaan enemmän ulkonäön perusteella kuin aikuisia.

Vielä yksi pointti. On olemassa mielisairaudeksi laskettu haukkumissairaus. "agressiivinen persoonallisuushäiriö" Sellainen ihminen haukkuu muita jatkuvasti ja yleensä sairauteen liittyy myös se että sairas on myös väkivaltainen fyysisellä tasolla. Voisi myös kuvitella että monet mielisairaudet jotka laskevat itsetuntoa niin saattavat katkeroittaa joitakin ihmisiä ja saada heidät haukkumaan. Vainoharhainen ihminen varmaan myös haukkuu ( voisi kuvitella ainakin näin tapahtuvan).

voi pyhä hyvyys! ei kaikki ulkonäön arvostelu ole haukkumista ja toisen mollaamista vaikka sanookin negatiivisesti esim. missikisat joita on järjestetty kautta aikain. kaikkien ulkonäkö ei aina miellytä kaikkia ja joskus voi tulla vastaan ärsyttävät kasvonpiirteet omaava henkilö vastaan, mutta se on siinä sitten paremman ihmisen merkki kun pitää mielipiteensä vain omanatietonaan =)

Toinen tykkää äidistä ja toinen tyttärestä. Niin kauan on toisten arvostelua kun on erilaisia mielipiteitäkin. Eikä sillä välttämättä ole mitään tekemistä huonon itsetunnon kanssa.

Tässä voisi kysyä vastakysymyksen. Onko sillä ihmisellä itsellä itsetuntoongelmia jotka ei kestä kritiikkiä ulkonäöstänsä? Mua ei ainakaan hetkauta jos joku sanoo, että on mukamas ruma tai lihava ja että mulla on kaksoisleuka tai selluliittiä. Koska tiedän olevani hyvä just näin!

Alkuperäinen kirjoittaja Vastakysyjä:
Tässä voisi kysyä vastakysymyksen. Onko sillä ihmisellä itsellä itsetuntoongelmia jotka ei kestä kritiikkiä ulkonäöstänsä? Mua ei ainakaan hetkauta jos joku sanoo, että on mukamas ruma tai lihava ja että mulla on kaksoisleuka tai selluliittiä. Koska tiedän olevani hyvä just näin!

Totta tuokin on. Jos on oma itsetunto ja -tuntemus kunnossa ja sinut itsensä kanssa niin ei toisten haukut hetkauta sitä puoleen eikä toiseen. Mutta miks pitää yleensäkin haukkua, sanoa toiselle ilkeästi tai pahasti. Eikö olisi paljon mukavampi olo itselläkin jos vois keskittyä enemmänkin niihin ihmisen hyviin puoliin kuin miettiä vaikka toisen sellureisiä ja vielä kommentoida niitä.

Mulla on onneksi itsetunto kohonnut vuosien saatossa vaikka lapsena ollut koulukiusattu. Mutta mun ystävät ovat saaneet mut uskomaan itteeni ja sillä tavoin saanut luottamusta omaan henkiseen minuuteeni. Karaoke on yksi asia joka on saanut mun itsetunnon kohoamaan ihan hyvälle mallille kun olen saanut paljon positiivista palautetta laulustani. Ne jotka mua haukkuu niin en enää korviani lotkauta niitten sanomiselle, tuumaan vaan että tää on vapaa maa, että mäkin saan tehä sitä ja tätä ilman että joku tulee sanomaan että mee kotias. Voihan ne sitäkin sanoa mutta siinäpä aukovat suutaan kuin kala kuivalla maalla.
Ja se mitä ulkonäköasioihin tulee, siitäkin olen kuullut mutta kaikkeen tottuun ja nykysin pelkästään positiivista palautetta painonpudotukseni johdosta. Ja mulla ei ole tarvetta haukkua ketään ulkonäön perusteella, tosin arvostelen joittenkin ihmisten vaatteita täällä kotona mutta en koskaan sano kenellekään päin naamaa mitä olen mieltä heidän asuvalinnoistaan tai ulkonäöstään, ei ole tarvetta sellaselle.

Alkuperäinen kirjoittaja palleriina:
Koulukiusaamistutkimuksessa tutkittiin koulukiusaajia ja vastoin kaikkia "luuloja" koulukiusaajat eivät ole mitään jalkoihin tallattuja ressukoita tai hulluja. Joillakin ihmisillä on lounnostaan tapa alistaa muita ja se vain on persoonan piirre eikä mikään sairaus tai heikkous. Nämä ihmiset hakevat sillä valtaa jo lapsena ja myös sitä saavat.

Mielestäni aikuisen pitää kestää ulkonäköäarvostelu kohtuuden rajoissa, eihän se nyt maailmaa kaada mille näyttää jonkun yhden mielestä. Vai kaataako? Onko ulkonäkö sellainen ettei siitä voi heittää vitsiä. Itse ainakin nauroin vielä jälkeenpäin kuin sain kuulla kuittailua isosta koostani nykyään.. ei todellakaan loukannut :D .. Koska itse oon läskini hommannut ja näytän tosi erilaiselle raskaana kuin sitä ennen, ymmärrän sen huvittavuuden. ( vk 25 menossa ja kiloja +15 lisää.... normaaliin...) Lapselta ei voi odottaa samaa. Valitettavan usein vain lapsia haukutaan enemmän ulkonäön perusteella kuin aikuisia.

Jaa a.....Aika lailla erimieltä olen kyllä kanssasi. Ei kenenkään pidä joutua sietämään edes "kohtuuden rajoissa" nimittelyä ja ulkonäön haukkumista. Ja väittäisin tilanteesi olevan hiukan eri kuin jonkun oikeasti "lihavan". Hyvähän se raskaana ollessa on nauraa itse ja olla vitsin kohde, kun tietää et synnytyksen jälkeen taas palautuu entiselleen tai ainakin lähes. Toista on ihmisellä joka on oikeasti "lihava" ja saa jatkuvasti perään huuteluita ja nimittelyä ihan missä tahansa kulkeekin. Ja jos joku pieni lapsi sanoo läskiksi niin kyllähän sen tietenkin tavallaan ymmmärtää, siinä kohti on kasvatus jäänyt vanhemmilta vähän vajaaksi, mutta se että aikuiset huutelevat perään ja nauravat niin on todella väärin ja tuomittavaa eikä sitä pidä sietää edes "kohtuuden rajoissa"!!! :kieh:

Alkuperäinen kirjoittaja TiiaNooraMarjaLeena:
Alkuperäinen kirjoittaja palleriina:

Jaa a.....Aika lailla erimieltä olen kyllä kanssasi. Ei kenenkään pidä joutua sietämään edes "kohtuuden rajoissa" nimittelyä ja ulkonäön haukkumista. Ja väittäisin tilanteesi olevan hiukan eri kuin jonkun oikeasti "lihavan". Hyvähän se raskaana ollessa on nauraa itse ja olla vitsin kohde, kun tietää et synnytyksen jälkeen taas palautuu entiselleen tai ainakin lähes. Toista on ihmisellä joka on oikeasti "lihava" ja saa jatkuvasti perään huuteluita ja nimittelyä ihan missä tahansa kulkeekin. Ja jos joku pieni lapsi sanoo läskiksi niin kyllähän sen tietenkin tavallaan ymmmärtää, siinä kohti on kasvatus jäänyt vanhemmilta vähän vajaaksi, mutta se että aikuiset huutelevat perään ja nauravat niin on todella väärin ja tuomittavaa eikä sitä pidä sietää edes "kohtuuden rajoissa"!!! :kieh:

No kaduilla perään huutelu ja nauraminen on törkeää ja lapsellista ja k***päistä touhua.

Yhteistyössä