Jos rahat olisi tiukilla, niin kummalla tavalla eläisit?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";26242700]No kyllä vaan on. Jos tilanne on se, että kukaan perheestä ei ole vuosiin käynyt kampaajalla/parturissa, vaan parturoidaan kotona. Äiti ei värjää tukkaa. Arkena ei meikkaa, jottei rahat törsääntyisi. Ainoat hygieniatuotteet rainbown halvin mahdollinen shampoo ja hoitoaine, rainbown kasvojenpuhdistusaine ja saman merkin "perusvoide", jota käytetään joka tarpeeseen. Ei voi käydä viihteellä. Leivät leivotaan itse. Liha alesta. Ei voi matkustella. Lapset 5v ja 7v ja 5v käy uimakoulussa ja 7v koulun yleisurheilukoulussa, ei muita harrastuksia. Aikuiset käy kävelyllä ja hölkkälenkeillä, ei maksullisia harrastuksia aikuisilla. Kerran kesässä voi käydä huvipuistossa eväiden kanssa, muuten lähistöllä oleilua. Vaatteet kirppikseltä ja sielläkin saa katsoa mitä raaskii ostaa. Tai sitten loppualeista ja aina vain pieni määrä vaatetta. Itsellä sama talvitakki jo 5. vuotta. Vaatteet pestään pesutuvassa, ei ole omia pesukoneita.

Niin kyllä se melko tiukkaa on, vaikka joskus harvoin jäisi 300 euroa säästöön.

Kun nettotulot tukineen koko 4-hengen perheeltä on 1500 euroa, siitä vuokrat, ip-kerhomaksut (ei ole tulosidonnainen), TV-luvat, pakolliset vakuutukset, sähkölasku, ruoat, pakolliset vaatteet, noi lasten pari harrastusta yms. niin kyllä vaan on tiukkaa, uskokaa pois.

Ei sitä sen mukaan lasketa paljonko jää säästöön, että onko tiukkaa vai ei. Voihan joku elää koko ajan velaksikin yli varojensa, eikä silti ole köyhä jos tulot on vaikka 5000e/kk.

t. ap[/QUOTE]

Missä asutte? Tosi hyvin saatte säästöön, jos noin pienistä tuloista pystyy säästämäänkin.

Eletään vähän välimuotoa. enempi ehkä a:n kaltaista elämää, mutta mun hermoni ei kestä kirppiksellä kiertelyä (ainoa poikkeus huuto.net, josta joskus ostan lapsille vaatteita, esim toppavehkeitä). Rahaa jää säästöön pari kymppiä kuussa ja ne on säästössä pahan päivän varalle tai sellaseen menoon, johon muuten ei olis varaa. Syödään kyllä joskus ulkona, mutta ei missään 5 tähden ravintolassa. Esikoinen saa harrastaa jalkapalloa kesällä koska tykkää siitä tosi paljon (tosin tässä voidaan pihistää sillä, että mies suostuu valmentamaan noita nappuoita...). Tänä kesänä saatetaan poikkeuksellisesti käydä jopa kahdessa huvittelu paikassa, riippuu miltä rahatilanne näyttää. Iloisena asiana sanottakoon, että mulle on tulossa niin löysä kesä, että ehditään lasten kanssa mukavasti rannalle ja puistoilemaan :)

Niin, meillä kumpikin vanhempi opiskelee tällä hetkellä (tosin minä saan sentään työmarkkinatukea)

Meillä tällähetkellä toi b vaihtoehto. Tosin sillä erotuksella että mulla on hätävaratili siltä varalta että ruoka loppuis tai pitäis saada lääkäri, lääkkeitä tms pakollista. Mut toi mun tili on siis sitä varten että kaikki muut keinot on jo käytetty.
Vielä vuosi sitten en olisi ikinä uskonut olevani näin "köyhä". On mulla jotain sijoituksia jotka on lasten aikuistumista ja omia eläkepäiviä varten laitettu ja niihin ei kosketa.

[QUOTE="mona";26242730]Ap, ootteko te työttömiä vai mikä tilanne teillä on, kun nettotulot noin pienet?[/QUOTE]

Ollaan molemmat opiskelijoita ja tehdään molemmat siinä ohessa aina joskus töitä. Esim. minä teen kolmena iltana viikossa töitä ja mies on silloin lasten kanssa, viikonloput olen aina vapaalla. Mies taas viikolla illat vapaalla ja viikonloppuisin käy aina toisen päivän töissä.

Asumme vuokralla PK-seudulla.

-ap-

[QUOTE="vieras";26242777]Ollaan molemmat opiskelijoita ja tehdään molemmat siinä ohessa aina joskus töitä. Esim. minä teen kolmena iltana viikossa töitä ja mies on silloin lasten kanssa, viikonloput olen aina vapaalla. Mies taas viikolla illat vapaalla ja viikonloppuisin käy aina toisen päivän töissä.

-ap-[/QUOTE]

Ja siis jos ihmettelette mun pientä palkkaa niin pari tuntia/kerta menee mulla kun käyn siivoamassa erästä "laitosta" koulun jälkeen tuon 3 kertaa viikossa. Eipä siinä hirveästi tienaa, mutta kuitenkin opintotuen lisänä hyvä summa!

Oletko rollolainen koskaan kysynyt lapsiltasi kärsivätkö he teidän rahatilanteesta? veikkaan että kärsivät. Ja miehelläsi kun on jo kaksi ammattia niin miten hän voi aina olla työtön?

[QUOTE="vieras";26242777]Ollaan molemmat opiskelijoita ja tehdään molemmat siinä ohessa aina joskus töitä. Esim. minä teen kolmena iltana viikossa töitä ja mies on silloin lasten kanssa, viikonloput olen aina vapaalla. Mies taas viikolla illat vapaalla ja viikonloppuisin käy aina toisen päivän töissä.

-ap-[/QUOTE]

Ok, no erittäin todennäköisesti teidän taloustilanne tulee paranemaan.. :)

[QUOTE="äiti";26242807]Oletko rollolainen koskaan kysynyt lapsiltasi kärsivätkö he teidän rahatilanteesta? veikkaan että kärsivät. Ja miehelläsi kun on jo kaksi ammattia niin miten hän voi aina olla työtön?[/QUOTE]

olen, eivät koe jäneensä MISTÄÄN paitsi. Heillä on kaikkea mitä tarvitsevat =)

Kyllä se meinaa lipsahtaa B:n puolelle, mutta A:han pyritään ;)
Mulle vaatteet on heikkous. Tykkään, että lapsilla on kauniit ja laadukkaat ja yhteensopivat ja ominaisuuksiltaan hyvät vaatteet. Itsellekin tulee osteltua...
Mieheni taas sortuu käymään ulkona syömässä ja kahviloissa ja kuppiloissa ja ostelemaan lapsille leluja ja DVD-leffoja ja itselleenkin kaikenlaista pientä.

A, mutta
-Kesällä voisitte käydä yhden kerran joko Linnanmäellä tai Puuhamaassa tai Särkänniemiessä-
jätettäisiin väliin. Joskus on käyty, mutta lapsia ei juurikaan kiinnosta.

Ite elän enempi b kaltaisesti..tosin koen että on siihen nyt varaakin..ei olla
tiukilla.

Lapsuus oli sitä että ei koskaan ollu rahaa mihinkään mikä muille oli
ihan normaalia. Käydä joskus ravintolassa tai edes kahvilassa, saada uutta vaatetta,
käydä huvipuistossa jne.
Kyllä siitä jollain lailla kärsi ja elän itse erilailla. Jos mulla on tilillä 200e "ylimääräistä"
niin hyvinkin voin ostaa lapsille vaatetta tai käydä kampaajalla. Kunhan rahat riittää
kaikkeen peruselämään ja laskuihin kuitenkin. Elämästä täytyy voida myös nauttia.

Meillä eletään juurikin noin, kun tuossa A vaihtoehdossa. Silti lapsilla on tosi kivoja vaatteita ja jokaisella harrastus! Jopa joskus jotain merkkivaatteita on osteltu. Eivät ole jääneet paitsi mistään. Harrastuksia on kyselty, että mitä haluaisitte ja jokainen saanut mieleisensä. Mutta onneksi täällä pienelläkin paikkakunnalla on löytynyt edullisia mieleisiä harrastuksia. Kun kaveritkaan ei harrasta mitään kallista (vaikka osalla olis varmasti varaa), niin ei meilläkään haluta. Yksi lapsista sai itselleen soittimen ja kahdelle ostettiin. Soittotunneilla käy siis suurin osa lapsista, nekin on pystytty maksamaan. Joka kesä on joku pieni reissu tehty. Me ei käydä huvipuistoissa, lapset itse valkkaavat mieluummin kylpylän tai muun vaihtoehdon. Kun järkevästi rahansa käyttää, niin ne saa juuri ja juuri riittämään. Joskus voi jopa jonkun dvd:n ostaa. Ale-myynteihin meillä satsataan ja aina jollekin lapsista jotain sieltä ostetaan ja vähän jemmaankin, että on sitten aina isompia vaatteita odottamassa. Itse tehdään alusta saakka kaikki ruoka ja joskus leivotaan itse leipää. Makeat leivonnaiset leivon kaikki itse ja kun niitä tekee, niin lapset ei niin paljoo karkkia edes halua, kun on jotain hyvää. Pienillä valinnoilla pystyy säästämään tosi paljon! Kesäsin on yleensä joka puolella jotain ilmaisia tapahtumia, jotka kannattaa kans hyödyntää.

Me eletään kuin A. Mutta käydään välillä "ulkona", erityisesti lounasaikaanlomilla on edullista käydä koko perheen kesken seisovassa pöydässä. Ja esim take-away kebaprulla tulee edullisemmaksi kuin makaronilaatikko ja yhdestä täyttyy jo koko perhe :D

Minusta 100e lasten harrastuksiin kaudessa on järjettömän suuri summa. Lastemme harrastukset ovatkin sellaisia, joissa voimme olla talkoissa mukana auttamassa harrastuksen kannattavuutta (arpajaiset, pääsymaksut jne.). Rahalla maksettavaa jää reilusti alle satanen kaudessa.

A vaihtoehto meillä. Mitään ei jää säästöön kylläkään koska opintotuki on naurettavan pieni. Vararahastoa onneksi löytyy ennestään, ne yritän saada riittämään koko yliopistoaikaa varten. Voi luoja meillä on niin luksusta kun valmistun ja pääsen töihin. Mihinköhän sitä edes osaa kaikki rahat lykätä...

Enemmän me eletään tuon A-vaihtoehdon mukaan. Arjen luksusta minulle on vaikka tulppaani- tai neilikkakimppu työviikon päätteeksi. Kovin suureen luksukseen ei siis ole varaa. Elinkustannukset ovat tällä hetkellä melkein niin minimissään kuin mahdollista ja kaikki tulot menevät suoraan laskuihin tai ruokaan, vaatteita ostetaan todella harvoin uutena (ulkovaatteet ja kengät ostetaan lapsille uutena). Lasten - tai oikeastaan esikoisen harrastuksiin uppoaa kyllä kohtuuttoman paljon rahaa vuodessa, kuuluuko se tuohon arjen luksukseen?

Mieluummin kyllä valittaisiin tuo B-vaihtoehto jos jostain saisi muutaman euron säästettyä..

A tietysti.

B-ihmiset ovat niitä pikavippeilijöitä, luottotiedottomia... niitä, jotka eivät varaudu ollenkaan yllätyksiin ja sitten ihmettelevät hoomoilasena, että mistäs sitä rahaa repiskään tiukan paikan tullen.

Yhteistyössä