Jos rinnassa on möykky...?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tietääkö kukaan?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Duffy:
Hei käykö se ohut- tai paksuneulanäytteenotto kipeää? Mua jotenki se kammoksuttaa, äiti kerto, että se on niin ku naulapyssy :x

mulla se ei sattunut yhtään - ohutneulanäytteenotto siis. olin kyllä niin hermostunut muutenkin. lääkäri oli sellai vanha mies joka kyl tuntui osaavan asiansa, joten josko sekin vaikutti et osas oikein" tökkästä ".

kertokaa millainen se patti on jonka tunnette? J
Minulla itselläni on rinnan alla paljon jotain muhkuraa, liikkuvia palloja. Kävin kerran tarkistuttamassa ja rinnassa tuntui pahkura, jonka lääkäri totesi olevan imetyksen jälkeen tukkeutunut tiehyt (tunnustelemalla tämän totesi) ja jos patti kasvaa, niin kuukauden päästä uudelleen tutkimuksiin. Patti katosi, mutta sen jälkeen ilmestyi tuo muhkuramatto tuonne rinnan alle.

Mulla muljuaa se patti, ei oo kauhean pieni, mut toisaalta ei hirveän isokaan. Kyllä sen hyvin löytää kun tunnustelee. Ja kun sitä tunnustelee niin pientä aristusta on. Välillä rinta on muutenkin kipeä.

Mulla oli alle 20 vuotiaana ollu monta vuotta kyhmy rinnassa, mut sitten se alkoi kasvaa ja kasvoi sen verran isoksi, että kun en isoa rintavarustusta omaa, niin en voinut esim. mahallaan nukkua kun kyhmy painoi.

No sanoin siitä terkalla seuraavalla pillerireseptin uusimiskerralla ja tosi takkusten takana oli että sain lähetettä omalle tk-lääkärille. Hoki vain sitä kuinka harvinaista nuorten rintasyöpä on, vaikka en syöpää pelännyt yhtään vaan kun siitä kyhmystä oli suoranaista haittaa.
No omalääkäri anto lähetteen mammografiaan, sieltä ei selvinny mitään muuta kuin se ettei se ollu rasvapatti.
Sit seuraavaksi ohutneulanäytteeseen, mikä ei kyllä sattunut kuin hyttysen piston verran vaikka neula on iso. Vasta jälkeenpäin sinä päivänä alkoi aristaa niin etten sen puolen kättä voinut kunnolla käyttää.
Ohutneulanäytettä otettaessa selvisi jo heti ettei ollut kysta, koska se olisi tyhjentynyt näytteenotossa.
Sitten sain viimein lähetteen naapurikaupungin sairaalan kirurgille, joka suositteli leikkuuta kyhmyn koon takia ja toki minäkin siitä eroon halusin.
Viikkoja leikkuun jälkeen soitin sitten patologiset tulokset ja oli hyvänlaatuinen kasvain.

Iltoja naiset :wave:

Kerroin tänään äidilleni tästä patista ja jokseenkin olo huojentui kun hän kertoi että hälläkin on niitä ollut useampikin, eivät koskaan kuitenkaan ns. syöpäkasvaimia. Yksi on poistettu ja kaksi muuta ovat edelleen. Jotenkin nyt helpompi ajatella että ehkä kyseessä ei ole mitään pahaa..

No niin, täällä on käyty nyt ultrassa ja ottivat ohutneulanäytteen. Ultrassa ei kuulemma näyttänyt syöpäkasvaimelta ja näytekkin oli melkeen kokonaan rasvaa. Lopullisen varmistuksen saa 1-2vkn päästä, mutta ei kuulemma tarvi olla huolissaan koska ei tosiaan ollut syöpään viittaava =)

Duffy: Onnea hienoista uutisista! Loistavaa!

Ilmoittelen nyt tänne pinoon tämän päiväisen lääkärikäynnin tuloksista kuten sovimme. Elikkäs hyvältä näytti :) Toisessa rinnassa on paljon kystia (joku 7-10 kpl), mutta ne eivät ole vaarallisia, ja toinen oli ihan puhdas. Olo on aivan suunnattoman helpottunut =)

Yhteistyössä