Heipsan vaan.
Kyllä täytyy sanoa, etten tunne yhtäkään sairaanhoitajaa, joka tienaisi tuon 2000-2500? kuussa lisienkään kanssa. Ja paljon sh:a tunnen! Tuohon usein julkisuudessa esitettyyn parin tonnin keskiarvopalkkaan on laskettu myöskin osastonhoitajien/vastaavien hoitajien ym. hallintopuolen palkat, jotka siis huomattavasti korkeampia kuin rivisairaanhoitajan palkat.
Itse valmistuneena sh:na tulen kesän ajalta tienaamaan 1700+lisät. Huomattavasti parempi palkka on mitä lähihoitajana työskennellessä, silloin tuo oli 1600+lisät.

Tosin satasen korotus ja älyttömästi lisää vastuuta ei kovin paljon mieltä lämmitä.
Ja vielä se, että kun tässä neljä vuotta on tahkonut tuon korkeakoulututkinnon kanssa, niin kyllä hieman kismittää kun palkka on mitä on. Huomattavasti enemmän tienasin ennen ko. ura valintaa.
Ja ei tätä alaa voida ajatella enää kutsumusammattina. Kyllä se on tosiasia, että lähivuosikymmeninä ollaan pahassa pinteessä vanhustenhoidon ym. suhteen jos ei hoitotyötä aleta arvostamaan oikeanlaisella palkkauksella ym. Eipä siinä sitten kutsumus enää riitä.
Ja nyt valmistuvana, en todellakaan tällä alalla meinaa loppuelämääni kuluttaa. Arvostus ja palkkaus on mitä on. Tuskinpa tilanne kovin paljon muuttuu tulevina vuosina palkkauksen suhteen. Siinäpä sitten kärsimme kun terveydenhuolto rupeaa tässäkin maassa rapistumaan. Ja kyllä itsekin taidan maasta muuttoa työnperässa (lue: palkan perässä) harkita.
Ihan oikeasti hei! Sh ja th tutkinnot ovat nykyään korkeakoulututkintoja ja pätevyysvaatimukset nousevat koko ajan. Ja työelämästä tulevat vaatimukset samoin! Ei tällä naurettavalla palkalla oikeasti huvita vastata kenenkään hengestä. Ei ole sen arvoista ei! Monet muut yhtä pitkän koulutuksen läpikäyneet saavat paljon paljon enemmän palkkaa, vaikka vähemmän vastuuta heidän työssään on.
Ja miksi olen alalla? Työtä löytyy joka maailman kolkasta. Eipä tarvitse kouluttautua työttömäksi. Ja huom. parempaa palkkaa saa helposti muualta.
Kiitti ja moi!
Ps. niin ja mielestäni lähihoitajat ansaitsevat ihan yhtälailla lisää liksaa raskaasta työstä.
Ps. kismittää tuollaiset valittajat, jotka kommentoivat hoitajien palkkavaatimuksia liian korkeiksi ja että kyllä monet muutkin kaipaavat lisää liksaa. Nii-in, mutta nyt on hoitajien vuoro! Ei näitä palkkoja olla korotettu aikoihin! Ja palkat eivät vastaa koulutusta, eivätkä työn vastuullisuutta!