jos sairaanhoitajien lakko toteutuu

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kauhistus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
lisään vielä että en minäkään ole sairaanhoitaja, mutta olen elämäni aikana joutunut heidän kanssaan tekemisiin aika useasti. Ja nostan siis hattua heille ja arvostan heitä paljon paljon enemmän kuin esimerkiksi niitä paljon puhuttuja paperityöläisiä tai IT-alan immeisiä. He hoitavat sentään arvokkaita asioita, ihmishenkiä, ilman heitä oltaisiin kyllä aika pulassa koko kansa.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.05.2007 klo 14:15 kauhistus kirjoitti:
lisään vielä että en minäkään ole sairaanhoitaja, mutta olen elämäni aikana joutunut heidän kanssaan tekemisiin aika useasti. Ja nostan siis hattua heille ja arvostan heitä paljon paljon enemmän kuin esimerkiksi niitä paljon puhuttuja paperityöläisiä tai IT-alan immeisiä. He hoitavat sentään arvokkaita asioita, ihmishenkiä, ilman heitä oltaisiin kyllä aika pulassa koko kansa.

mutta kannattaa myös muistaa, että kun arvottaa eri ammatteja, niin ne ovat myös riippuvaisia toisistaan... esim. it-alan immeisetkin helpottavat omalla työllään hoitajien työtä... tällaisia "riippuvuuspareja" voisi keksiä lukemattomia...
 
tulihan tostakin kommentista herneitä nenään... mä saan liksaa 1350?/kk -verot, enkä valita!!!!! menen 6.30 töihin teen sen 8h töitä ja lähden kotiin!!! mun työ on varmaan ihan yhtä arvokasta kun hoitajienkin.

hoitajat itse mollaavat perushoitajia tai terveydenhoitijia. mulla on vaan sellanen kuva et hoitajat (osa ainakin) teke sitä työtä vaan palkan takia!! laske et 2000? on 12000MK eli vanhassa rahassa hel***in hyvin! lisistä en tiedä, muuta kun sen mitä olen kuullut! minäkin olen ollut vuorotyössä, eikä se mun palkkaan paljoa vaikuttanut. okei hoitajat tekee 3-vuorotyötä, mutta eikö siitä saa vuorolisää? ja mitä tulee pyhiin, ei kannata hakeutua alalle, missä joutuu oleen joulut ja juhannukset työssä!!! ihan samallalailla poliisit, palomiehet, lääkärit (ei hernettä nenään) kaupan kassat joutuu olemaan töissä, eikö?? mun tarkoitus EI ole mollata hoitajien palkka-ahdinkoa, vaan kun ite olen hyvin hyvin huonopalkkaisessa työssä, en vaan ymmärrä tota palkan molaamista?

joku aika sitten tv:ssä sanottiin et 20% palkan lisä toisi 80.000 hoitajan paikkaa lisää!!! hei haloo, eikö lisää hoitajia olisi parempi kun pulleampi palkkanauha??? totta sekin, ettei nuoret enää mene töihin kun liksa on niin huono, mutta eikö se ole aikuisten asia sanoa, että ei maailma kaadu ellei saa 5000? kuukaudessa?

sanotaan että ahneella on pas**nen loppu, niin käy hoitajillekkin!!!
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.05.2007 klo 14:26 Udenforstående kirjoitti:
tulihan tostakin kommentista herneitä nenään... mä saan liksaa 1350?/kk -verot, enkä valita!!!!! menen 6.30 töihin teen sen 8h töitä ja lähden kotiin!!! mun työ on varmaan ihan yhtä arvokasta kun hoitajienkin.

hoitajat itse mollaavat perushoitajia tai terveydenhoitijia. mulla on vaan sellanen kuva et hoitajat (osa ainakin) teke sitä työtä vaan palkan takia!! laske et 2000? on 12000MK eli vanhassa rahassa hel***in hyvin! lisistä en tiedä, muuta kun sen mitä olen kuullut! minäkin olen ollut vuorotyössä, eikä se mun palkkaan paljoa vaikuttanut. okei hoitajat tekee 3-vuorotyötä, mutta eikö siitä saa vuorolisää? ja mitä tulee pyhiin, ei kannata hakeutua alalle, missä joutuu oleen joulut ja juhannukset työssä!!! ihan samallalailla poliisit, palomiehet, lääkärit (ei hernettä nenään) kaupan kassat joutuu olemaan töissä, eikö?? mun tarkoitus EI ole mollata hoitajien palkka-ahdinkoa, vaan kun ite olen hyvin hyvin huonopalkkaisessa työssä, en vaan ymmärrä tota palkan molaamista?

joku aika sitten tv:ssä sanottiin et 20% palkan lisä toisi 80.000 hoitajan paikkaa lisää!!! hei haloo, eikö lisää hoitajia olisi parempi kun pulleampi palkkanauha??? totta sekin, ettei nuoret enää mene töihin kun liksa on niin huono, mutta eikö se ole aikuisten asia sanoa, että ei maailma kaadu ellei saa 5000? kuukaudessa?

sanotaan että ahneella on pas**nen loppu, niin käy hoitajillekkin!!!

Anteeksi, mutta en huomannut mikä on alasi??
Kuka on edes sanonut, että 5000e pitäisi kuussa saada??Kommenttisi on kyllä tosi naiivi.Miksi esim.Ruotsissa tai Norjassa maksetaan sairaanhoitajille paremmin??Se johtuu siitä, koska siellä on ymmärretty, että alalla tarvitaan muitakin kuin vain muodollisesti päteviä sair.hoitajia.Tajusitko??
 
niin suomessahan sairanhoitajat aliarvioivat lähi- ja perushoitajia!!! sairaanhoitajien mielestä nuo eivät kuulu heidän työympäristöön... ainakin jossain sairaalassa!!!

5000? oli vain esimerkki, mihin palkkavaatimukset johtavat!!!

en sitä sano että tehdystä työstä pitää saada asiallinen korvaus, mutta sairaanhoitajat alkavat nyt vähän ahnehtimaan, se ei ole oikein!!!
 
niin suomessahan sairanhoitajat aliarvioivat lähi- ja perushoitajia!!! sairaanhoitajien mielestä nuo eivät kuulu heidän työympäristöön... ainakin jossain sairaalassa!!!

5000? oli vain esimerkki, mihin palkkavaatimukset johtavat!!!

en sitä sano että tehdystä työstä pitää saada asiallinen korvaus, mutta sairaanhoitajat alkavat nyt vähän ahnehtimaan, se ei ole oikein!!!
 
niin suomessahan sairanhoitajat aliarvioivat lähi- ja perushoitajia!!! sairaanhoitajien mielestä nuo eivät kuulu heidän työympäristöön... ainakin jossain sairaalassa!!!

5000? oli vain esimerkki, mihin palkkavaatimukset johtavat!!!

en sitä sano että tehdystä työstä pitää saada asiallinen korvaus, mutta sairaanhoitajat alkavat nyt vähän ahnehtimaan, se ei ole oikein!!!
 
Heipsan vaan.

Kyllä täytyy sanoa, etten tunne yhtäkään sairaanhoitajaa, joka tienaisi tuon 2000-2500? kuussa lisienkään kanssa. Ja paljon sh:a tunnen! Tuohon usein julkisuudessa esitettyyn parin tonnin keskiarvopalkkaan on laskettu myöskin osastonhoitajien/vastaavien hoitajien ym. hallintopuolen palkat, jotka siis huomattavasti korkeampia kuin rivisairaanhoitajan palkat.

Itse valmistuneena sh:na tulen kesän ajalta tienaamaan 1700+lisät. Huomattavasti parempi palkka on mitä lähihoitajana työskennellessä, silloin tuo oli 1600+lisät. ;) Tosin satasen korotus ja älyttömästi lisää vastuuta ei kovin paljon mieltä lämmitä.

Ja vielä se, että kun tässä neljä vuotta on tahkonut tuon korkeakoulututkinnon kanssa, niin kyllä hieman kismittää kun palkka on mitä on. Huomattavasti enemmän tienasin ennen ko. ura valintaa.

Ja ei tätä alaa voida ajatella enää kutsumusammattina. Kyllä se on tosiasia, että lähivuosikymmeninä ollaan pahassa pinteessä vanhustenhoidon ym. suhteen jos ei hoitotyötä aleta arvostamaan oikeanlaisella palkkauksella ym. Eipä siinä sitten kutsumus enää riitä.

Ja nyt valmistuvana, en todellakaan tällä alalla meinaa loppuelämääni kuluttaa. Arvostus ja palkkaus on mitä on. Tuskinpa tilanne kovin paljon muuttuu tulevina vuosina palkkauksen suhteen. Siinäpä sitten kärsimme kun terveydenhuolto rupeaa tässäkin maassa rapistumaan. Ja kyllä itsekin taidan maasta muuttoa työnperässa (lue: palkan perässä) harkita.


Ihan oikeasti hei! Sh ja th tutkinnot ovat nykyään korkeakoulututkintoja ja pätevyysvaatimukset nousevat koko ajan. Ja työelämästä tulevat vaatimukset samoin! Ei tällä naurettavalla palkalla oikeasti huvita vastata kenenkään hengestä. Ei ole sen arvoista ei! Monet muut yhtä pitkän koulutuksen läpikäyneet saavat paljon paljon enemmän palkkaa, vaikka vähemmän vastuuta heidän työssään on.


Ja miksi olen alalla? Työtä löytyy joka maailman kolkasta. Eipä tarvitse kouluttautua työttömäksi. Ja huom. parempaa palkkaa saa helposti muualta.

Kiitti ja moi!

Ps. niin ja mielestäni lähihoitajat ansaitsevat ihan yhtälailla lisää liksaa raskaasta työstä.

Ps. kismittää tuollaiset valittajat, jotka kommentoivat hoitajien palkkavaatimuksia liian korkeiksi ja että kyllä monet muutkin kaipaavat lisää liksaa. Nii-in, mutta nyt on hoitajien vuoro! Ei näitä palkkoja olla korotettu aikoihin! Ja palkat eivät vastaa koulutusta, eivätkä työn vastuullisuutta!

 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.05.2007 klo 14:24 Hanskin mamma harmaa kirjoitti:
mutta kannattaa myös muistaa, että kun arvottaa eri ammatteja, niin ne ovat myös riippuvaisia toisistaan... esim. it-alan immeisetkin helpottavat omalla työllään hoitajien työtä... tällaisia "riippuvuuspareja" voisi keksiä lukemattomia...
Täällä ilmoittautuu yksi ikävä it-alan ihminen, joka koittaa helpottaa hoitajien työtä tekemällä hoitajille tietojärjestelmiä, jotka säästäisivät aikaa siihen oikeaan potilastyöhön tarvittavan tiedon etsimisen sijasta :wave:

Hoitajien lakko ei tosiaankaan ole sellainen lakko kuin esim AKT:n lakot. Kansalaisten kannalta se on hyvä juttu, hoitajien kannalta huono juttu. Hoitotyön täydellinen pysäytys julkisella sektorilla varmasti vaikuttaisi paljon tehokkaammin hoitajien palkkatasoon tai muihin lakolla ajettaviin vaatimuksiin kuin nykyisen kaltainen suojelutyön määräyksiä noudattava lakko. Tosin ihmisiä saattaisi kuolla, mikä taas on aika harvinaista muiden alojen lakkojen kohdalla.

Mutta oletteko te hoitajat ihan varmoja, että teidän pitää mennä lakonkin aikana töihin? Mä ehdin olla HUSin palveluksessa tasan 5 päivää ennen alan vaihdostani ja silloin vuodenvaihteessa 2000 kaikki entisen Hyksin sairaanhoitajien virat lakkautettiin ja meidät hoitajat palkattiin vanhoina työntekijöinä toistaiseksi voimassaoleviin työsuhteisiin. Silloin jo pohdittiin, mitä tapahtuukaan hoitajien seuraavan lakon aikana. Siihen aikaan nimittäin suojelutyövelvoite koski ainoastaan viranhaltijoita ja -sijaisia, ei työsopimussuhteisia. Onko teidän TESiin tehty näiden vuosien (2000-2007) aikana jokin muutos, että myös teitä työsopimussuhteisia koskee sama velvoite kuin vuosituhannen vaihteessa ja sitä ennen viranhalitjoita?

Soisin hoitajille lisää palkkaa, onhan toimenkuva ja potilaatkin muuttuneet aika paljon siitä, kun meikä sairaanhoitajaksi valmistui. Hoitajien lakolla ei kuitenkaan nykyisessä muodossaan ole ainakaan meille kovin suurta merkitystä, koska julkisen terveydenhuollon piiriin ei muutenkaan pääse (terveyskeskuksen ajanvaraus ei edes vastaa) vaan on käytävä "normaaleissa" sairastumistapauksissa yksityisellä. Ja vakavat sairastumiset/tapaturmat hoidetaan lakonkin aikana kuten nytkin.
 

Yhteistyössä