Jos saisit perheenlisäystä, niin kumman asuinpaikan valitsisit?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vogue
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Vogue

Jäsen
28.10.2011
704
1
16
Jos teille olisi tulossa perheenlisäystä, mutta siitä huolimatta jatkaisit töissäsi tai koulussasi äitiyslomalla satunnaisesti, niin kumman vaihtoehdon valitsisitte:

a) Asuisit niin, että sinulla ja puolisollasi olisi lyhyt työ-/koulumatka, mutta tuttavat/turvaverkko/sukulaiset olisivat suht kaukana.

tai

b) koulu-/työmatka pitenisi n. tuntiin, mutta kaverit ja sukulaiset olisivat lähellä?

Asia ei ole vielä minulle ajankohtainen, mutta kiinnostaa tietää miten muut toimisi vastaavassa tilanteessa.

A.

Kokemuksesta tiedän että yhteys ystäviin ja sukulaisiin säilyy vaikka välillä olisi satoja kilometrejä ja uusia ystäviä löytyy uudelta paikkakunnalta. En jaksaisi pitkää työmatkaa päivittäin enkä todella halua pidentää lasten hoitopäiviä jopa kahdella tunnilla vain tuon takia.

A. Turvaverkon voi rakentaa myös siihen lähelle uusien tuttavien avulla. Sen lisäksi että on siellä etäämmällä oleva turvaverkko. Järjetöntä kahden aikuisen ajella ees taas tuntia (huomaa että se on 2h lisää lasten hoitopäivään myös!) joka päivä.

Opintoja ei voi jatkaa äitiys/vanhampainvapaan aikana. Tai voi, mutta opintopisteitä/viikkoja ei saa tulla tai äitiysavustuksia ei saa vaan kuuluu opintotuen piiriin riitti. Kotihoidontuki onkin sitten jo ihan eri juttu.

Opintoja ei voi jatkaa äitiys/vanhampainvapaan aikana. Tai voi, mutta opintopisteitä/viikkoja ei saa tulla tai äitiysavustuksia ei saa vaan kuuluu opintotuen piiriin riitti. Kotihoidontuki onkin sitten jo ihan eri juttu.

Nyt täytyy korjata. Kelan sivuilla sanotaan näin: "Jos opiskelet päätoimisesti ja saat opintotukea, sinulle maksetaan opintotuen lisäksi äitiysrahaa vähimmäismääräisenä. Jos et nosta opintotukea etkä työskentele, äitiysraha maksetaan tavalliseen tapaan täysimääräisenä "

Miehellä ei työmatka pitenisi niin paljon ja työmatkat kuljetaan sellaiseen aikaan, että ei ole paljon liikennettä. Itse siis opiskelen ja lähes kaikki kurssit pystyisi käymään etänäkin.

Mun järki sanoo, että pitäis asua lähellä koulua, mutta tuolla kauempana olisi myös seuraa kavereista, joilla olisi myös pieniä lapsia. Mutta onneksi tää ei ole tän päivän asia, vaan pientä ajatusleikkiä vaan.

me valittiin b, ehkä a ois ollu helpompi, mut siihen vaikutti moni muukin asia. Maalla meillä on muuten helpompaa, ei pelkästään sukulaisten takia, vaan meidän elämäntyylin takia.

Mä ottaisin vaihtoehto B:n. Me asutaan nyt niin että miehen työmatkaan menee noin tunnin verran yhteen suuntaan, ja itselläni ennen äitiyslomaa koulumatka oli saman verran. Nyt ollaan muuttamassa lähemmäs koulua ja töitä, helpottaa elämää ainakin meillä tosi paljon ja lapsenkaan ei sitten kouluun paluuni koittaessa tarvitse olla niin pitkää päivää hoidossa.

Muoks. Valitsisin B:n myös siinä tapauksessa joa tulisi lisää perheenlisää.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Jos tuota matkaa pitäisi kulkea vain sen 1-2 kertaa viikossa, niin ehdottomasti valitsisin B:n. Kotona ollessasi sulla sitten tosiaan olis seuraa kavereista ja sukulaisista ja myöhemmin saisit niistä myös lastenhoitoapua (esim. silloin kun sulla menis pidempään töissä/opiskellessa matkan takia). Me ollaan itse kokeiltu kumpaakin vaihtoehtoa ja ollaan tykätty merkittävästi enempi B:stä. :)

B, minulla päivittäinen työmatka tunti yhteen suntaa, jos normaali liikenne (esim. tänä aamuna keli oli niin hidas, että tunti nelkytminuuttia meni)
En edes osaa pitää työmatkaa pitkänä, Helsingissä koti ja työpaikka, sekä pääkaupunkiseudulla se verkostokin, suurimmaksi osin.

A. Äitiyslomakin loppuu aikanaan ja sen jälkeen olisi helpompi palata kouluun/töihin kun työmatkaan ja lasten kuskaamiseen hoitoon ei kuluisi kohtuuttomasti aikaa. Tutustuuhan sitä uudellakin paikkakunnalla lapsiperheisiin.

Mä oon tosi huono tutustumaan uusiin ihmisiin ellei kyseessä ole esim. työpaikka tai koulu. Lapsen/lapsien hoitopäivät tulee olemaan melkolailla saman pituiset riippumatta työmatkojen pituudesta.

Yhteistyössä