Jos suku on kristitty ja vainaja pakana, niin....

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Keittiönoita
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Keittiönoita

Vieras
...miten teillä on hautajaiset sujuneet? Tuli vaan tuosta yhdestä toisesta ketjusta mieleeni. Ja tästä on toki puhuttu kotonakin.

Tai aloitetaan yksinkertaisemmin: kun kuolet, kuka päättää siitä, miten sut monttuun pannaan ja millaisin menoin? Syntyykö eripuraa suvun kesken, ovatko kaikki tietoisia omista toiveistasi, kuka joustaa, jos kuvio ei sovi?

Minä olen ilmoittanut että tuhkataan ja monttuun.Mieluiten kotipihalle.Mutta jos laittavat kirkkomaahan niin aivan sama:mitä väliä missä sitä maatuu kun ei siihen jeesusteluun kuitenkaan usko.

Äiti oli kirkosta karannu, eikä uskonu.
Järjestin mielestäni äidin näköisen muistotilaisuuden, jossa oli uurna muistopöydällä, valokuvia äidistä, jokainen joka halus sai sanoa jotain ja ruokaa.

Sain positiivista ja negatiivista palautetta.
Yks ilmoitti, että häneltä riistetään viimeisten hyvästien mahdollisuus, kun ei pääse arkun äärelle hyvästelemään...
Toinen sit kyseli kaiken tilaisuudesta ja sen järkkäämisestä, kun haluu itelleenkin samanlaisen tilaisuuden.

Alkuperäinen kirjoittaja Timppa:
Minä olen ilmoittanut että tuhkataan ja monttuun.Mieluiten kotipihalle.Mutta jos laittavat kirkkomaahan niin aivan sama:mitä väliä missä sitä maatuu kun ei siihen jeesusteluun kuitenkaan usko.
Mä olen käynyt omalla haudallani jo monta kertaa. Meillä on sukuhauta ja siellä paikka jokaiselle. Mutta en ole enää ollenkaan niin varma, että siihen hautaan haluan.

Alkuperäinen kirjoittaja Viime Vuosikymmenen Melonit:
Äiti oli kirkosta karannu, eikä uskonu.
Järjestin mielestäni äidin näköisen muistotilaisuuden, jossa oli uurna muistopöydällä, valokuvia äidistä, jokainen joka halus sai sanoa jotain ja ruokaa.

Sain positiivista ja negatiivista palautetta.
Yks ilmoitti, että häneltä riistetään viimeisten hyvästien mahdollisuus, kun ei pääse arkun äärelle hyvästelemään...
Toinen sit kyseli kaiken tilaisuudesta ja sen järkkäämisestä, kun haluu itelleenkin samanlaisen tilaisuuden.
Musta tuntuu, että aikanaan likka ja junnu joutuu kohtaamaan just jotain tuollaista. Ja mitä itse ajattelen? Olisitpa tyttäreni =)

Mun veljen kohdal tätä jouduttiin miettimään, kun hän oli mukana Jehovissa, mutta ei tarpeeks saadakseen sielt Jehovist ketään puhumaan hautajaisiin. Poika halus isälleen siunaamisen ja siitä lähdettiin rakentaa koko juttua. Luovittiin sitten koko juttu siin välimaastos. Tosin serkun kanssa veli oli paljon puhunut uskon asioist, joten sen pohjalta mentiin.
Vaikea tilanne, tosi vaikea kun veljen kanta lopulta ei ollut täysin selvä. Jos olis ollut täysin selvä, niin siunausta ei olis otettu lainkaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Musta tuntuu, että aikanaan likka ja junnu joutuu kohtaamaan just jotain tuollaista. Ja mitä itse ajattelen? Olisitpa tyttäreni =)

Se nyt oli alusta asti selvää, et mitään siunaamista ei tule vaan jonkun harakan mieliksi...
Jaa kelpaisin tyttäreksi vaikka kasvatan tyttärestä leppäkerttu kuosista pissistä ;)

Jaa-a ei kyl mitään kokemusta. Mut hitsit kun mummun puolen suvusta osa on hellareita ja osa tapakristittyjä niin hautajaiset tahtoo mennä yhdeksi väännöksi. No hard feelings hellareita kohtaan mut osa niistä menoista... :xmas:

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Jaa-a ei kyl mitään kokemusta. Mut hitsit kun mummun puolen suvusta osa on hellareita ja osa tapakristittyjä niin hautajaiset tahtoo mennä yhdeksi väännöksi. No hard feelings hellareita kohtaan mut osa niistä menoista... :xmas:
Siitä voi muuten syntyä suurempiakin vääntöjä. Mulla on hautaustestamentti ihan vaan sitä varten, ettei lasteni tarvitse tapella muun suvun kanssa.

Me ollaan likan kanssa puhuttu siitäkin, että entäpä jos kristitylle suvulle ei puhuisi koko hautajaisista. Voihan suku viettää ihan omat kekkerinsä Raamattuineen, Jeesuksineen, taivaaneineen ja helvetteineen,, eikö vain? Eihän hauitajaiset kuitenkaan ole mikään veroviraston järjestämä ja kaikille kansalaisille oikeutettu tapahtuma vaan ihan sen vainajan ja ´viranomaisten välinen pisnes.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Me ollaan likan kanssa puhuttu siitäkin, että entäpä jos kristitylle suvulle ei puhuisi koko hautajaisista. Voihan suku viettää ihan omat kekkerinsä Raamattuineen, Jeesuksineen, taivaaneineen ja helvetteineen,, eikö vain? Eihän hauitajaiset kuitenkaan ole mikään veroviraston järjestämä ja kaikille kansalaisille oikeutettu tapahtuma vaan ihan sen vainajan ja ´viranomaisten välinen pisnes.

No aika ankee näkökulma. Tosin jos sukulaisesi ei sinulle mitään merkitse eläessäsikään, niin ymmärrän kyllä tämän. täytyyhän kuitenkin ihmisillä jotka sinua rakastavat ja ikävöivät olla mahdollisuus hyvästellä ja sitä kautta päästä surusta. Edellyttäen tietenkin että sellaisia ihmisiä on olemassa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Ai miten niin hellarien hautajaisissa on jotain ihmeellistä? Mä olen aika monissa ollut. Työnkin puolesta (pitopalvelu), ihan samanlaisia ne on kuin luterilaisetkin.
Ensin siunaus sitten hautaus ja muistotilaisuus. Ei mitään sen kummallisempia menoja.
Missä ihmeesssä sä olet ollut, jos siellä jotain kummallisia menoja on?

Alkuperäinen kirjoittaja Mellu:
kirkkomaahanhan ei haudata sellaista joka on kirkosta eronnut eikä ole kirkollisveroa maksanut...

eiköhän kaikki vainajat samalle hautausmaalle haudata kuitenkin? aikanaan oli hautausmailla sellainen erillinen nurkka ei-kirkkoonkuuluville.
Mutta hautausmaita säätelee kyllä muutkin kuin kirkon "lait" eli kyllä sinne muitakin haudataan, ellei nyt aivan viime aikoina ole muuttunut ja ole tullut muita hautausmaita.

kirkkomaahanhan ei haudata sellaista joka on kirkosta eronnut eikä ole kirkollisveroa maksanut...

Tänäpäivänä se on kyllä ihan sama. KIrkkomaahan haudataan kuului kirkkooon tai ei ja vielä ihan samalla hinnalla.

Mä en kyllä ymmärrä mitä suunnittelemista siinä on jos haluaa ei kristilliset hautajaiset.
Kylmiöstä suoraan uuniin ja uurnanlasku tai sirottelu haluamaansa paikkaan.

Ellei seurakunnalla ole erikseen maa-aluetta johon kirkkoon kuulumattomat/eronneet/ateistit haudataan (ja harvalla varsinkaan pienemmällä seurakunnalla on) niin tällainen vainaja haudataan tietylle alueelle joka on erotettu ihan siitä normaalista "siunatusta" kirkkomaasta. Kustannussyistä...

Tunsin ihmisen joka oli ateisti eikä kuulunut kirkkoon, kun hän kuoli niin äitimuorinsa oli sitä mieltä että kyllä se kuuluu poika siunata -ja näinpä pappi sitten siunasi vainajan haudan lepoon. Vastoin vainajan vakaumusta ja toiveita.

Sen verta oon ohjeistanu, että mun hautajaisiin saa tulla vain lähimmät _ystävät_ , sekä suku. En halua ketään, jonka kanssa en ole ollut tekemisissa, enkä ketä ole nähnyt herrasiin aikoihin. Heittäkööt mun ruumiin vaikka kompostiin! Mua voi muistella ilman, että tarvii haudalla käydä.

Kumma, miten joidenkin mielestä se haudalla käyminen on oikee tapa muistaa vainajaa? Miksei kotona muisteleminen aja samaa asiaa?

Mun appiukkoni on ateisti ja on tehnyt selväksi, ettei halua tulla haudatuksi kristillisin menoin. Suku tietenkin kunnioittaa hänen tahtoaan ja järjestää aikanaan hänen näköisensä muistojuhlan :) Appi on tähtitieteilijä ja tämä elämäntyö todennäköisesti tulee näkymään juhlassa oleellisesti. Hää itse ehdotti riehakkaita ryyppäjäisiä kuoppaamisen päätteeksi mutta tuskinpa väki ihan sillä tuulella kuitenkaan on :xmas:

No kyllä haudataan. Mihis ne sit haudataan, siihen hautausmaan portin taaksekko? Mulle on ihan sama mitä mulle tehään ja mihin mut laitetaan, en mä sitä ite ole enää siinä vaiheessa katsomassa...

Yhteistyössä