V
Katso alla oleva video nähdäksesi, kuinka asennat sivustomme verkkosovellukseksi kotinäytöllesi.
Huomio: Tämä ominaisuus ei välttämättä ole käytettävissä kaikissa selaimissa.
Mihis ne haudataan?Alkuperäinen kirjoittaja Mellu:kirkkomaahanhan ei haudata sellaista joka on kirkosta eronnut eikä ole kirkollisveroa maksanut...
Toki heillä on oikeus hyvästellä. Mutta millä tavalla? Mun ja lähimpien omaisteni tavalla vai omalla tavallaan? Ehkä on järkevää, että ensin mun lapseni pitää monttubileet mulle ja sen jälkeen muu suku saa pitää kekkerit kristillisin menoin.Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:No aika ankee näkökulma. Tosin jos sukulaisesi ei sinulle mitään merkitse eläessäsikään, niin ymmärrän kyllä tämän. täytyyhän kuitenkin ihmisillä jotka sinua rakastavat ja ikävöivät olla mahdollisuus hyvästellä ja sitä kautta päästä surusta. Edellyttäen tietenkin että sellaisia ihmisiä on olemassa.
Kuullostaa hienolta =) Siis että vainajan tahtoa kunnioitetaan. En mäkään lähtisi hautaamaan kristittyä äitiäni pakanallisin menoin, vaikka pakanahautajaiset olisivatkin mulle mieluisammat.Alkuperäinen kirjoittaja Kylkiluu:Mun appiukkoni on ateisti ja on tehnyt selväksi, ettei halua tulla haudatuksi kristillisin menoin. Suku tietenkin kunnioittaa hänen tahtoaan ja järjestää aikanaan hänen näköisensä muistojuhlanAppi on tähtitieteilijä ja tämä elämäntyö todennäköisesti tulee näkymään juhlassa oleellisesti. Hää itse ehdotti riehakkaita ryyppäjäisiä kuoppaamisen päätteeksi mutta tuskinpa väki ihan sillä tuulella kuitenkaan on :xmas:
Alkuperäinen kirjoittaja Kylkiluu:Mun appiukkoni on ateisti ja on tehnyt selväksi, ettei halua tulla haudatuksi kristillisin menoin. Suku tietenkin kunnioittaa hänen tahtoaan ja järjestää aikanaan hänen näköisensä muistojuhlanAppi on tähtitieteilijä ja tämä elämäntyö todennäköisesti tulee näkymään juhlassa oleellisesti. Hää itse ehdotti riehakkaita ryyppäjäisiä kuoppaamisen päätteeksi mutta tuskinpa väki ihan sillä tuulella kuitenkaan on :xmas:
Missään laissa ei muuten ole kielletty, etteikö omaiset saisi laittaa vainajaa kotonaan. Nykyimmeiset obn vaan niin kuolemasta vieraantuneet, etteivät halua tehdä sitä itse.Alkuperäinen kirjoittaja Lunatic:Kaitpa sisko, äiti ja tytär (jos on jo vanhempi sillon) päättävät hautajaismenoistani.. siis ne jotka noista on hengissä.. toivottavasti kaikki ovat.
Tuntevat kyllä ajattelutapani.. etten tykkää mistään uskontopotaskasta.. MUTTA se onkin sitten eri asia jaksavatko panostaa siihen ettei sellasta tulisi mukaan.. toivottavasti.
Kumminkin sinne pappi tulee notkumaan raamattunsa kanssa. Aina sama juttu kun joku heittää veivin. Sanokaa mun sanoneen.
Minusta sekin tapa oisi hieno että perhe saisi viettää aikaa vainajan kanssa ja pukea sen/hänet viimiselle matkalle. Kuten ennenvanhaan. Nyt pitää maksaa julmetut rahat johonkin hautaistoimistoon että saavat vainajan puettua ja arkkuun.
Paljon luonnollisempaa olis että vainaja laitettaisiin kotona ja perheen parissa.
Mä olin kauan sitten parhaan ystäväni lesken ja muutaman muun hyvän ystävän kanssa kantakapaikassa bailaamassa sinä iltana, kun ystäväni oli aiemmin sinä päivänä kuollut. Oli ollut vainajan toive ja sen toiveen täytimme. Ystävällisesti DJ:kin soitti kaikki ne biisit, jotkas kävimme pyytämässä. Ystäväni lempibiisit.Alkuperäinen kirjoittaja Lunatic:Tätini toivoi myös että porukka menis hänen lempipubiinsa hautajaisten jälkeen. Ja niin myös menivät, ja oli ollut ihan mukavaa kuulemma ja tätiä oli muisteltu iloisissa merkeissä. =)
(kuoli syöpään ja tiesi antaa ohjeet)
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:Mä olin kauan sitten parhaan ystäväni lesken ja muutaman muun hyvän ystävän kanssa kantakapaikassa bailaamassa sinä iltana, kun ystäväni oli aiemmin sinä päivänä kuollut. Oli ollut vainajan toive ja sen toiveen täytimme. Ystävällisesti DJ:kin soitti kaikki ne biisit, jotkas kävimme pyytämässä. Ystäväni lempibiisit.