Jos Suomessa ei saisi äitiysavustusta, äitiys-ja vanhempainrahaa ja lapsilisää

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tuli mieleen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tuli mieleen

Vieras
Jos Suomessa ei saisi äitiysavustusta, äitiys-ja vanhempainrahaa ja lapsilisää ym. vastaavia tukia, eläisitkö samalla tavalla kuin nyt elät?

kolme lasta minulla on ja varmasti olisin heidät myös halunnut. Mutta kotona tuskin lapsia hoitaisin tai ainakin kävisin iltatöissä.

No onhan mulla töissäkäyvä mies. Kotona hoidettaisiin, lapsiluku ehkä jäisi siihen kahteen.

Toisaalta tarjonta voisi olla erilaista esim. kotiinpalkattavien lastenhoitajien suhteen ja verotuskin lienis silloin pienempi jos mitään tukiaisia ei jaettaisi, joten saattaisimme palkata lastenhoitajan kotiin ja tekisin itse pienempää päivää töissä tms.

Tällä hetkellä noi avustukset ei kovasti vaikuta meidän budjetiiin, mutta kyllä sillon lasten vauva-aikana olisi varmaan pitäny miettiä talousasioita enemmän. Ja tuskin oltais omaa kämppää hommattu vanhempainvapaalla ja töihin olisi pitäny tietty palata paljon aikasemmin, joka ei tietenkään lapsen kannalta olisi ollu hyvä asia.

Jos Suomessa ei saisi äitiysavustusta, äitiys-ja vanhempainrahaa ja lapsilisää ym. vastaavia tukia, eläisitkö samalla tavalla kuin nyt elät?

kolme lasta minulla on ja varmasti olisin heidät myös halunnut. Mutta kotona tuskin lapsia hoitaisin tai ainakin kävisin iltatöissä.

Vähemmän matkoja ja muuta "ekstraa" olisi ollut elämässä.
Muuten uskon, että eläisin aika lailla samoin kuin nytkin.

olisin ollut 3 kk max, kotona ja mennyt töihin. Niinhän on muuallakin päin. Ei näin pitkiä ja hyvää
äitiyspv-rahaa varmaan ole monessa maassa.
Äitini tai isäni olisi hoitanut poikamme päivisin. Olisin varmaan tehnyt lyhyempää työaikaa.

Minulla ei ole lapsia, mutta en muutenkaan hankkisi lapsia pelkkien tukien varaan. Jos joskus lapsia saan niin tarkoitus on lapset kasvattaa ulkomailla ilman kotihoidontukia ym. En nytkään saa mitään tukia ja olen laskenut, että pärjättäisiin yhden ihmisenkin palkalla. Omasta työtilanteesta kun en osaa mitään sanoa niin ei voi omien tulojen mukaan mitään miettiä.

Yhteistyössä