Jos suoraan sanotaan niin toimeentulotuella pärjää hiton hyvin, varsinkin jos lapsia monta.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja häääh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

häääh

Vieras
Meillä on tilanne nyt, että mieheni sairastui ja joutui pienelle päivärahalle. Itse taasen opiskelen ja saan työkkärinrahaa sekä siihen päälle ylläpitokorvauksen 180e kuussa. Tätä ylläpitokorvausta ei lasketa tuloksi sossussa. Saamme siis nyt asumistukea, lapsilisät, mun tyttömyysrahan ja miehen pienen sairaspäivärahan. haimme sossusta sitten toimeentulotukea kun palkkatulot menivät pois. Yllätys oli ihan kiva kun huomasin, että saamme nelihenkisenä perheenä kuukaudessa vuokran jälkeen tukia 1602 euroa kuukaudessa. Tässä siis nelihenkisen perheen perusosat mitä pitää jäädä käteen sossun mukaan. Lisäksi tässä on se ylläpitokorvaus, jota ei lasketa tuloksi. Eli saamme 180e enemmän kuin mitä saisi perhe, jossa kukaan ei ole opiskelemassa.

On se kumma kun näin sitä rahaa vaan saa sossusta. Ja huom. elämme näin vain sen aikaa kun mies sairaana, eli ei tarvitse pummiksi ruveta kutsumaan. En enää ihmettele että jotkut ei mene töihin.Lisäksi tähän sossuhan maksaa terveydenhuoltomenot ja sähkölaskut sekä kotivakuutuksen. Tässähän jää melkein plussan puolelle kun ajattelee mitä mies tienasi ja mitään tukia ei saanut.

Ja siksi kirjoitin että pärjää varsinkin jos lapsia on monta, koska sossu maksaa jokaisesta syntyvästä lapsesta n. 250e lisää perusosaa perheen käyttöön:=0 Laskekaapa kannattaako olla töissä jos perheessä vaikkapa 5 lasta. No way.

No meillä 4 lasta ja saamme työssäkäymällä 3200e/kk enemmän kuin toimeentulotukena saisimme.
Eikä meidän palkkamme yllä edes keskiansioon.
Olen kyllä sitä mieltä että työssäkäynti kannattaa.

Viimeksi muokattu:
Riiviöiden äiti. jos saisitte toimeentulotukea niin teille pitäisi jäädä vuokran jälkeen 2026e suunnilleen kuussa elämiseen. Aika hyvin jos molemmat olisivat kotona vaan. tarkoitan, että kyllä sossun rahoillakin näemmä pärjää.

[QUOTE="aapee";28160754]Vieras, millaiset tulot teillä sitten on? Me saimme meinaan heti tukea kun haettiin. Tulot kun olivat pienet.[/QUOTE]

6 lapsesta lapsilisät, minulla työmarkkinatuki ja miehen eläke, oilikohan jotain 1200e. Alle 3000e jää kumminkin yhteenlaskettuna ja kohta putoaa pois 200e lapsilisä, kun vanhin täyttää 17v. Jos asuttaisiin vuokralla, niin tulisi tukea, koska koko vuokra huomioitaisiin menoksi. Nyt kun on oma talo, vain korko huomioidaan, joka on noin 30e.

Ymmärrän mitä tarkoitat. Meillä aikanaan mies sai töistä palkkaa 1500€, minä sain lapsilisät 350 euroa + minimiäitiyspäiväraha n. 500€ eli yht. 2350€, asumismenot kaikkineen sähkölaskuineen oli 1000 euroa (meitä siis viisi henkilöä ja 75 neliön asunto). Muihin menoihin jäi sitten reilu tonni.
Ehkä oltais saatu toimeentulotukeakin, ei vaan tajuttu. Olen sitä mieltä, että työnteko kannattaa ja miehen matalapalkkainen työstä tullut tulo oli hyväksi vaikka "saman olisi saanut sossustakin." Mutta....no tänään tulee a-talkista juuri tästä että kotona olosta saa enempi rahaa kun matalapalkkaisesta työstä. Kattokaa ykköseltä 21.05!

ps. mies nykyään yrittäjä ja tienaa moninkertaisesti :)

No se on mukavaa toimintaa siellä Porvoon sossussa.

Itse olen yhden lapsen yh ja saan kaikkine tukineen 1300€ josta pitää maksaa kaikki vuokrasta lähtien. Ei paljon naurata ja senttejä saa laskea, että kaiken saa maksettua! Mua vituttaa ihmiset jotka väittää, että sossun rahoilla eletään vaikka kuinka leveästi!

[QUOTE="aapee";28160787]Riiviöiden äiti. jos saisitte toimeentulotukea niin teille pitäisi jäädä vuokran jälkeen 2026e suunnilleen kuussa elämiseen. Aika hyvin jos molemmat olisivat kotona vaan. tarkoitan, että kyllä sossun rahoillakin näemmä pärjää.[/QUOTE]

nyt meille jää (tosin bruttotuloista laskettuna) vuokran jälkeen 4700e. Nettona ero ei tietysti olekaan niin suuri, mutta toimeentulon varassa ei taas voi elää vuodesta toiseen, ja näilläkin tuloilla kaikki menee tällä hetkellä (tt ei huomioisi 2 autoa ja niiden kuluja)

Alkuperäinen kirjoittaja riiviöiden äiti;28160840:
nyt meille jää (tosin bruttotuloista laskettuna) vuokran jälkeen 4700e. Nettona ero ei tietysti olekaan niin suuri, mutta toimeentulon varassa ei taas voi elää vuodesta toiseen, ja näilläkin tuloilla kaikki menee tällä hetkellä (tt ei huomioisi 2 autoa ja niiden kuluja)

Lisäksi toimeentulotuella eläessä ei kartu eläke (jos nyt meikäläiset koskaan mitään eläkkeitä saa, mutta noin ajatuksen tasolla kuitenkin).

• Tykkää
Reactions: riiviöiden äiti
Riiviöiden äiti. Tietenkään teidän tapauksessanne ei toimeentulotuella eläminen olisi järkevää, koska teillä on mukavat palkat. mutta pienituloiselle se on jopa kannattavampaa elää toimeentulotuella. esimerkiksi tuttavani ovat molemmat kaupassa töissä ja palkkaa tulee käteen molemmilla 1300-1400 kuussa. myyjillä on näemmä huonot palkat. lapsia on kaksi ja saavat lisiä sen 220e. Siinä kaikki. Asumistukea ei tule yhtään. Itse maksavat sähköt, terveysmenot ja vakuutukset. jos jäisivät kotiin niin saisivat 1422 kuussa asumisen jälkeen ja sossu maksaisi terveysmenot yms. Nyt saavat vuokran jälkeen käteen n. 1900e kuussa. Ja kun laskee terveysmenot, sähköt(n. 60ekk) kotivakuutuksen mukaan ja miinustaa työmatkakulut(arviolta 150ekuussa) niin ei paljoa naurata. melkein sama summa jää käteen kuin kahdella kotona makaavalla:0

[QUOTE="aapee";28160798]Niin ja valmistun jouluna ja palkkani tulee olemaan vajaa 3000e käteen. Alaa en kerro, mutta korkeakoulutukinto.[/QUOTE]

Mistä voit olla niin varma etukäteen??

Ehkä silloin jos on tottunut pienituloisen elämään. Mutta jos vanhemmat saavat ihan hyvää/normaalia palkkaa niin siihen verrattuna toimeentulotuki on kyllä pieni määrä rahaa vaikka olisi montakin lasta.

Itse laskeskelin joskus, kun vertasin meidän kanssa saman kokoisen, tukien varassa elävän perheen tuloja omiimme, oli että siinä ja siinä ettei tukia saavalla ollut jopa meitä paremmat tulot sitä kautta, että heille sossu maksoi terveysmenoja, sähköt, vakuutukset tai jotain vastaavaa. Meillä oli vain jokusen kympin isommat tulot (ei saada asumistukia tai muita) mutta maksetaan itse vakuutukset ym.

Oon silti tyytyväinen, ettei tarvii anella rahaa mistään ja selitellä millekään taholle meidän tuloja ja menoja :)

[QUOTE="aapee";28160914]Ei ole provo. katsokaa itse toimeentulotukilaskurista.[/QUOTE]

Eilen oli samanlaista ketjua ja oli just puhe noista laskureista, ettei ne pidä paikkaansa. Esim. meille näytti kerran, että 500e tulisi ja oikea summa oli 50e. Ja ihan oikeat tulot ja menot laitoin laskuriin, kun tiedän, mitkä laskut sossu hyväksyy ja mitä ei.

[QUOTE="vieras";28160958]Eilen oli samanlaista ketjua ja oli just puhe noista laskureista, ettei ne pidä paikkaansa. Esim. meille näytti kerran, että 500e tulisi ja oikea summa oli 50e. Ja ihan oikeat tulot ja menot laitoin laskuriin, kun tiedän, mitkä laskut sossu hyväksyy ja mitä ei.[/QUOTE]

Ahaa, meille kyllä ilmoitti laskuri ihan oikein. nehän hyväksyy menoina vuokran ja sitten lääkekulut, terveysmenot, kotivakuutuksen ja sähkölaskut.

[QUOTE="aapee";28160947]Sattuu olemaan työpaikka tiedossa. Eikä tuo nyt niin korkea palkka ole mun alalla edes.[/QUOTE]

Hyvä homma, palkkasi nousee varmasti vielä ajan myötä.

[QUOTE="aapee";28160914]Ei ole provo. katsokaa itse toimeentulotukilaskurista.[/QUOTE]

No mistä mä voin hakea noita mielettömän suuria rahasummia kun ei oman paikkakunnan sossusta saa sellaisia rahoja, että niillä pärjäisi hyvin?!?

Yhteistyössä