Jos synnyttää yksin... (Helsinki)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Huolestunut"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="Huolestunut";26971296]Mutta eikö juuri tuo olisi kätilön tehtävä?[/QUOTE]

Lämmitellä kauratyynyjä ja hieroa selkää. Ei ole. Siellä on todennäköisesti monta synnytystä samaanaikaan käynnissä, joten silloin kun selkää juilii toisella repeää väliliha. Arvaa missä se kätilö silloin on?

Lämmitellä kauratyynyjä ja hieroa selkää. Ei ole. Siellä on todennäköisesti monta synnytystä samaanaikaan käynnissä, joten silloin kun selkää juilii toisella repeää väliliha. Arvaa missä se kätilö silloin on?

No kun olet noin näppärä, niin kerro mitenkäs sitten tekee kätilö, jos on kaksi yksin synnyttävää ja molemmilla ponnistusvaihe samaan aikaan?

Eipä ihme, että synnytyspelot ovat lisääntyneet ja suurin osa ottaa epiduraalin. Koska todellakin kätilön tehtävä OLISI olla läsnä MYÖS avautumisvaiheessa, auttaa ja tukea. Ikävää, jos Suomen synnytyssairaalat ovat noin ankeita paikkoja.

Kyllä aina tulivat kun soitin kelloa.

Kätilö istui välillä vieressä ja ehdotti että menen istumaan / makaamaan.
Hierontaa tms ei kyllä ollut tarjolla.

Mulla sen verran rajusti käynnistyi synnytys kun käynnistettiin, etten tykännyt yhtään siitä että muhun koskettiin. Halusin kipulääkettä ja olla yksin.
Mutta kaikki ovat omanlaisiaan omine toiveineen ja tarpeineen.

Suosittelen lämpimästi doulaa, joka varmasti sitten on siellä sinua varten ja osaa tukea.

Mulla oli synnytyspelkoa ja siksi sanon sydämeni pohjasta, älä turhaan huolehdi tai pelkää.

Synnytyksesi tulee menemään hyvin ja turvallisesti.

Mä oon käsittäny että lääkkeettömässä synnyksessä on nimenomaan kyse siitä että osaa suhtautua siihen kiouun oikein, oikealla asenteella ja tärkeintä mitä siinä taphtuu on oman pään sisällä, ei se hierooko joku vai ei. Mulla ei oo mitään kokemusta lääkkeettömästä synnytyyksestä, kunhan arvailen..
Mutta tosiaan jos salit ok täynnä niin kätilöllä on kaks synnyttäjää yhtäaikaa. Toki ne yritetään jakaa niin että Saman kätilön vauvat ei syntyis yhtäaikaa, mutta jos niin sattuis tapahtumaan niin sitten toista ponnistusvaihetta hoitamaan menee joku muu kätilö.

[QUOTE="Annika";26971445]Mä oon käsittäny että lääkkeettömässä synnyksessä on nimenomaan kyse siitä että osaa suhtautua siihen kiouun oikein, oikealla asenteella ja tärkeintä mitä siinä taphtuu on oman pään sisällä, ei se hierooko joku vai ei. Mulla ei oo mitään kokemusta lääkkeettömästä synnytyyksestä, kunhan arvailen..
[/QUOTE]

Tämän lisäksi se kyllä mitä suurimmassa määrin tarkoittaa myös lääkkeetöntä kivunlievitystä, synnyttäjän omaa aktiivisuutta ja liikkumista, tukihenkilön ja kätilön antamaa tukea ja apua, jne.

[QUOTE="Huolestunut";26971231]Mutta kun itse en siis haluaisi sitä epiduraalia, vaan tarvitsisin enemmänkin tukea oikeanlaiseen hengittämiseen, tsemppaajaa, mahdollisesti että joku kokeilisi hieroa, lämmittäisi kaurapussia, tukisi avautumisvaiheen eri asennoissa... Tuleeko ne silloinkin, jos soitan kelloa, vai onko se kello vain sitä epiduraalia ja ponnistusta varten?[/QUOTE]

Ota doula. Opiskelijoita on pääsääntöisesti virka-aikana ainoastaan, eikä välttämättä silloinkaan.

Kätilöstä varmaan olisi kiva olla läsnä, mutta eivät koko aikaa pysty. Eka synnytys?

Ota doula. Opiskelijoita on pääsääntöisesti virka-aikana ainoastaan, eikä välttämättä silloinkaan.

Kätilöstä varmaan olisi kiva olla läsnä, mutta eivät koko aikaa pysty. Eka synnytys?

Tai siis paitsi etteivät ehdi olla koko aikaa, eivät paljoa muutenkaan ehdi hengailla. Mutta kyllä ne tarpeelliset hommat hoitaa, usko vaan! Kelloa saa soittaa ja kysyä voi.

Ei, vaan toka. Eka oli Tammisaaressa, mutta siellä oli tukihenkilö mukana. Tosin myös kätilöopiskelija taisi olla ihan koko ajan, kätilökin kyllä aika paljon, mutta en muista tarkkaan.

Yhteistyössä