Jos teidän lapsella on kaveri kylässä eikä se ymmärrä lähteä kotiin ollenkaan niin mitä te teette?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Eedla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Eedla

Aktiivinen jäsen
06.07.2011
7 832
2
36
Yks tuttu vaan avautui kun sen pojalla oli ollu kaveri monta tuntia kylässä kunnes sen vanhemmat kävi hakees ku ei lasta kuulunu kotiin, niin kysyin vaan siltä että no mikset sä sanonut sille kaverille että sen tarvii nyt lähteä jo. Se oli ihan ihmeissään kun sellasta ehdotin. Miten te teette? Kyllä mä ainakin sanon lapsen kavereille että nyt pitää lähteä, jos kerran on tilanne että kavereiden pitäis lähteä eikä ne itse ymmärrä sitä tehdä.

Kysytään, että koska olisi kotona jos nyt lähtisi.
Niille lapsille voi ihan suoraan sanoa, että kello on nyt niin paljon, että lähde kotiin. Jos vanhemmat ovat tulossa hakemaan, niin niille voi soittaa joko itse tai sanoa lapselle, että soita itsellesi hakija.

[QUOTE="vieras";26007434]Kysytään, että koska olisi kotona jos nyt lähtisi.
Niille lapsille voi ihan suoraan sanoa, että kello on nyt niin paljon, että lähde kotiin. Jos vanhemmat ovat tulossa hakemaan, niin niille voi soittaa joko itse tai sanoa lapselle, että soita itsellesi hakija.[/QUOTE]

Mä kehoitin tuttuani että seuraavalla kerralla sanoo liian kauan oleville lapsivieraille ihan suoraan että nyt pitää lähteä. Eihän sitä epäystävällisesti tarvii sanoa mut sillain jämäkästi niin että asia tulee selväksi. ja itse aina sitte lisään että voivat tulla sitte toisena päivänä uudestaan leikkimään.

Sanon yleensä omalle lapselleni, että nyt on XXX:n aika lähteä kotiin.

Samoin minä. Ihan nätillä sanomisella nuo ovat lähteneet. Käytännössä joudun sanomaan noin useita kertoja viikossa. Samoin omat lapset tulevat usein kotiin, koska kaverin perheelle tuli vieraita/ryhtyivät syömään/menivät saunaan/menivät kauppaan. Ihan normaalia mun mielestä. Lapsi ei ainakaan tietyssä iässä tajua lähteä, jos kylässä on kivaa. Eikä mun mielestä lasten tarvitse sellaisia juttuja miettiäkään. Aikuinen sanoo, ja oma lapsi saattelee ovelle ja vilkuttelee. Samalla joskus sopivat seuraavista leikeistä.

Kyllä sanon, että nyt olisi aika lähteä kotiin. Jos on kyse tutummasta lapsesta ja vanhemmista, saatan soittaa ja kysyä, että jääkös teidän lapsukainen meille yökylään vai joko lähettelen kotiin päin....

Mä saatan jo kaverin tullessa meille sanoa, että puoli kahdeksaan saa olla, sitten on aika lopettaa leikit. Useimmilla on kyllä itselläänkin joku kotiintuloaika, joka yleensä sopii meidänkin aikatauluun.

Tietysti sanon lapselle, että nyt on kotiinlähtöaika. Mistä lapsi muuten ymmärtäisi lähteä kotiinsa. Ei sanomisessa ole mitään ongelmaa, sillä ainakin meillä se oli lähes jokailtainen käytäntö.

Mä sanon, että on aika lähteä. Joskus hämmästyttää, miten toiset lapset voivat olla vaikka koko illan, esim 6 tuntia, ilman että vanhemmat kyselevät perään ja eivät käy välillä edes syömässä kotonaan. Omilla lapsillani on aina kotiintuloajat ja ruoka-aikana on oltava kotona.

Lapsellani on yksi kaveri joka viihtyisi vaikka kuinka pitkään meillä.
Jos häntä ei ole soiteltu kotiin ja mulla alkaa esim. mitta täyttyä niin sanon asiasta kyllä ja yleensä hän uskoo ilman suurempia mutinoita.:)

Sanon, että vieraiden on aika lähteä kotiin. Yhden pojan olen aikoinaan joutunut taluttamaan ovesta ulos, että saatiin lähtemään, olisi jäänyt meille vaikka kuinka pitkäksi aikaa synttäreiden jälkeen, kun kaikki muut olivat lähteneet. Ja asui samassa pihassa toisessa talossa.

jos ei ei tajua lähteä kun sanotan nin lapsi "nostetaan" pihalle. Talo elää tavallaan ja jos on sovittu että esim klo 19 lähdetään niin siloin lähdetään. tää koske kaikia vieraita, myös täysi-ikäisiä. ( esim tyttö-ja poikakavereita myös)
ylensäkään lapset ( Vaik olis täysi-ikäinen ) ei tuo kotiin ketään kysymätä ensin vanhemilta.

Yks tuttu vaan avautui kun sen pojalla oli ollu kaveri monta tuntia kylässä kunnes sen vanhemmat kävi hakees ku ei lasta kuulunu kotiin, niin kysyin vaan siltä että no mikset sä sanonut sille kaverille että sen tarvii nyt lähteä jo. Se oli ihan ihmeissään kun sellasta ehdotin. Miten te teette? Kyllä mä ainakin sanon lapsen kavereille että nyt pitää lähteä, jos kerran on tilanne että kavereiden pitäis lähteä eikä ne itse ymmärrä sitä tehdä.

en yleensä sano noin, paitsi jos mun lapsella on sovittu meno tai jos haluan, että syömme ihan rauhassa -ja tuolloin kaveri on ollut jo vaikka aamusta saakka tai parisen tuntia jo muutenkin ja leikit näyttävät olevan leikitty ja väsymystä ilmassa.

en sano aikuuisllekaan vieraille yleensä että antaa vetää jo. en osaa olla epäkohtelias. olen liian hienotunteinen kai ja ällistyn, aina uudestaan, kun toiset ovat röyhkeitä ja itsekkäitä.

Meillä on naapurissa perhe, jonka poika saattoi tulla meidän pihalle "pyörimään" vaikkei lapsemme edes olleet pihalla. Siinä sitten kehotettiin (yleensä ilta-aikaan, jolloin omat lapset jo nukkumassa), että jospa lähtisit omalle pihallesi...joskus joutui sanomaan useampaan kertaan.
Tämän pojan äiti sitten kerran pihalla ollessamme ruvesi räyhäämään, "ettei meidän poikaa käsketä toisten pihalta pois jne. jne.". Pysyttiin miehen kanssa rauhallisina ja kuunneltiin naapurin rouvan uskomatonta valitusta.....Onneksi sen oma mies tuli vetämään rouvaansa sivummalle ja rauhoitteli tyyliin "anna olla"...:)
Off topic, mutta...Meillä tämän naapurin perheen lapsen kasvattamisen ymmärtämys ja muukin ymmärtäminen loppui siihen kun sen perheen "kiva isukki" uhkasi tappaa toisen alzheimeria sairastavan naapurimme, kun tämä oli höperyydessään leikannut pensasaidan "liian" matalaksi.

Yhteistyössä