Jos teiltä kysyttäisi, voiko lapsenne osallistua islam-opetukseen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hankey
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja JONSERED Baroness of Bastardia:
Ja silti olette valmiita laittamaan päiväkoti-ikäisen kristilliseen uskonnon opetukseen, vai?

Niin, jos vanhemmat on kristittyjä niin mikä ongelma? Tai kun Suomessa suurin osa on kristittyjä, niin miksi ei?

Alkuperäinen kirjoittaja Phoebs:
Ja silti olette valmiita laittamaan päiväkoti-ikäisen kristilliseen uskonnon opetukseen, vai?

Niin, jos vanhemmat on kristittyjä niin mikä ongelma? Tai kun Suomessa suurin osa on kristittyjä, niin miksi ei?

Joku peräänkuulutti lapsen oikeutta valita. Miksi valtauskonnon opetus olisi jotenkin eri asia, kuin muiden uskontojen?

Itse en ole kristitty, mutta lapsieni soisin oppivan eri uskontojen perusteita, ymmärtääkseen paremmin tätä maailmaa ja sen kansoja ja tapoja.

-Siihen ev.lut pyhäkouluun tms olen valmis laittamaan, koska asiat ovat itselleni tuttuja ja osaisin illalla vastata kysymyksiin. Helvetin tulella tms en silti antaisi lastani pelotella, jos sellaisesta kuulisin, loppuisi se pyhäkoulu siihen paikkaan.

Laitoin avauksen, koska minusta on ihan tyhmää houkutella vanhempia tekemään vastoin vakaumustaan. Jokaisella on oikeus (onneksi ) jättää lapsensa pois kirkosta, pyhäkoulusta ja muusta tunnustuksellisesta toiminnasta.

Kyllä koska se on minunkin uskontoni. Tästäkin asiasta hän saa myöhemmin päättää haluaako itse jatkaa saman kirkon jäsenenä ja mihin uskoo :D Siihen saakka opetan lapselle samaa kuin mihin itse uskon.

Alkuperäinen kirjoittaja muumuu:
Kyllä koska se on minunkin uskontoni. Tästäkin asiasta hän saa myöhemmin päättää haluaako itse jatkaa saman kirkon jäsenenä ja mihin uskoo :D Siihen saakka opetan lapselle samaa kuin mihin itse uskon.

Eikö tuotakin voisi pitää kärjistetysti pakkosyöttönä?

*herättelee lisää keskustelua*

miksi sun lapsen pitäisi uskoa samaan kuin sinä?

No, mikä ettei. Jospa lapsi oppisi enemmän suvaitsevaisuutta ja sitä, että maailmassa on paljon erilaisia ihmisiä. Ja, saisipahan vähän tietoa isänsä uskonnosta, minä kun olen huono siitä kertomaan.

Ohoh, enpä ole kuullutkaan tämmöisestä. Ihan kiinnostaisi mitä käytännössä nuo tunnit tarkoittaa, kerrotaanko siellä yleisesti islamin opeista ja muslimien tavoista?
Itse kun olen muslimi, kokisin aika loukkaavana jos lapseni pitäisi opetella vieraan uskonnon rukouksia. Siksi en myöskään oikein ymmärrä miksi kristityn/juutalaisen/buddhalaisen pitäisi opetella islamilaisia rukouksia.
Se taas ei haittaisi minua ollenkaan, että lapselleni kerrotaan tyyliin "Kristityt uskovat kolmiyhteiseen Jumalaan jne, ja heillä on tapana viettää joulua Jeesuksen syntymäjuhlana sekä pääsiäistä koska he uskovat että Jeesus ristiinnaulittiin silloin..." Mutta jos pitäisi alkaa rukoilemaan Jeesusta, tulisi kyllä melko kovasanaista palautetta päiväkodille...

Siinä tapauksessa, että lapset tulisivat perheestä, jossa nimenomaan halutaan lapsen oppivat tasapuolisuuden nimissä kaikkien uskontojen tapoja, en näe mitään pahaa eri uskontojen rukoustenkin opettelussa.

Perheen omaa vakaumusta tulee aina kunnioittaa.

Eikö tuotakin voisi pitää kärjistetysti pakkosyöttönä?

*herättelee lisää keskustelua*

Minusta Vanhemmat saavat ihan pikkuisen pakkosyöttää, mutta muiden ei tarvitse sitä tehdä.

Alkuperäinen kirjoittaja v:

miksi sun lapsen pitäisi uskoa samaan kuin sinä?

Joo ei tarvi :laugh: ootas kun varaan niille kaikille jonku eri uskonnon opetuksen. Mitkähän olis neljä kivaa :xmas:
On kai melkosen normaalia et lapsille opetataan samat arvot kuin mitä vanhemmat pitää tärkeinä oli se sitte uskonto tai muut alämän arvot. Ja kyllä se on tärkeää että lapsella on samat arvot kuin muulla perheellä, pienenä. Isompana hän voi sitten miettiä mikä on omaa moraalista arvomaailmaa lähellä, mutta luulempa että useimmat jatkavat samaa kuin lapsuuden perheessä.

Uskontojen tunnustuksellinen opetus pitäisi lailla kieltää alle 18-vuotiailta! :whistle:

Mutta maailmanuskontojen pääpiirteet tulisi kaikkien hallita, miksei sitten vaikka yksi rukouskin. Eikö se muutu rukoukseksi vasta, kun siihen uskoo? :)

Ei voisi osallistua islamin uskontotunnille, koska on evlutti kuten minäkin. Mun mielestäni uskontotunneilla pitää käsitellä myös muita uskontoja, mutta en laittaisi lastani varsinaiselle islam-kurssille. Miksi hänen pitäisi opetella islamilaisia tapoja, juhlia ja rukouksia, jos ei kerran asuta islamilaisessa maassa? Tärkeämpää on saada tietoa oman uskontokunnan synnystä, vaiheista ja tavoista.

Alkuperäinen kirjoittaja Amina:
Ohoh, enpä ole kuullutkaan tämmöisestä. Ihan kiinnostaisi mitä käytännössä nuo tunnit tarkoittaa, kerrotaanko siellä yleisesti islamin opeista ja muslimien tavoista?
Itse kun olen muslimi, kokisin aika loukkaavana jos lapseni pitäisi opetella vieraan uskonnon rukouksia. Siksi en myöskään oikein ymmärrä miksi kristityn/juutalaisen/buddhalaisen pitäisi opetella islamilaisia rukouksia.
Se taas ei haittaisi minua ollenkaan, että lapselleni kerrotaan tyyliin "Kristityt uskovat kolmiyhteiseen Jumalaan jne, ja heillä on tapana viettää joulua Jeesuksen syntymäjuhlana sekä pääsiäistä koska he uskovat että Jeesus ristiinnaulittiin silloin..." Mutta jos pitäisi alkaa rukoilemaan Jeesusta, tulisi kyllä melko kovasanaista palautetta päiväkodille...

Siinä tapauksessa, että lapset tulisivat perheestä, jossa nimenomaan halutaan lapsen oppivat tasapuolisuuden nimissä kaikkien uskontojen tapoja, en näe mitään pahaa eri uskontojen rukoustenkin opettelussa.

Mietin, että mitä haittaa rukouksesta on, vaikka se olisi muslimin, luterilaisen, katolilaisen? Eikö rukouksen tarkoituksena ole kuitenkin yksi ja sama päämäärä, pyyntö hyvään? Olipa rotu tai uskomus mikä tahansa.

Alkuperäinen kirjoittaja ixus:
Alkuperäinen kirjoittaja Amina:

Mietin, että mitä haittaa rukouksesta on, vaikka se olisi muslimin, luterilaisen, katolilaisen? Eikö rukouksen tarkoituksena ole kuitenkin yksi ja sama päämäärä, pyyntö hyvään? Olipa rotu tai uskomus mikä tahansa.

Islamissa on selkeä linja, ettei rukouksia tule osoittaa kenellekään muulle kuin Jumalalle, koska vain Hän voi auttaa eikä kukaan muu. Hänellä ei ole ketään vertaista. Siksi en voisi kuvitellakaan antavani lapsen rukoilla/palvoa vaikkapa Buddha-patsaan edessä.
Itse olen siinä käsityksessä, ettei missään muussakaan uskonnossa katsota kovin hyvällä, jos rukoilee jotain muuta kuin "pääasiallista palvonnan kohdetta", oli se sitten mikä tahansa. En tiedä olenko ihan tollo kun minulla tämmöinen käsitys on, mutta eikai kristittykään voisi kumarrella tuota Buddha-patsasta sen kummemmin kuin me muslimitkaan? Raamatussahan kerrotaan kuinka Jeesus rikkoi temppelistä epäjumalanpatsaat ja kuinka Jumala vihaa epäjumalanpalvojia jne.

Mielestäni muslimi/kristitty/juutalainen tekee oman uskontonsa näkökulmasta suurta syntiä jos palvoo jotain muuta kuin Jumalaa. Siksi heiltä ei pidä sitä vaatia, yleissivistyksen kannalta se ei todellakaan ole tarpeellista. Toisista uskonnoista voi ja pitääkin opetella pääasiat ilman että tekee omaa vakaumustaan vastaan.

Mikäli kyse on siitä että joku islaminuskoinen kävisi pitämässä esittelyluontoisen tuokion/tuokioita niin tottakai. En usko että lasta vahingoittaa tieto siitä että maailmassa on monenlaisia ihmisiä ja heillä erilaisia uskontoja ja tapoja harjoittaa uskontoaan.

sellaista yleisluontoita opetusta ylipäätään uskonnoista miekin kannatan. kaikista parasta ois jos eri uskontokuntien edustajat voisi itse tulla kertomaan uskonnostaan. sellainen edistäisi pitemmän päälle jopa maailmanrauhaa .ei kuitenkaan vielä päiväkodissa.

itse olen opiskellut elämänkatsomustietoa ja olen ikuisesti kiitollinen että sain osallistua sellaiseen opetukseen. se avasi tätä maailmaa todella sivistävästi ja opetti ajattelemaan suvaitsevasti. en tiedä miten uskonnon tunneilla opetetaan. :saint:

En antaisi, mutta annan kyllä osallistua kristinuskon mukaiseen oheistoimintaan, vaikka minä tai lapseni emme kuulukaan kirkkoon. Asumme kulttuurissa, jossa kristinuskon perusteet ja siihen liittyvät traditiot ja syvempi hengellinen olemus on hyvä tuntea. Jos muuttaisimme islaminuskoiseen maahan, toivoisin lapseni oppivan sen uskonnon perusperiaatteet voidakseen ymmärtää sitä kulttuuria ymmärtämään. Lukio- tai yläasteikäisenä voi täällä Suomessa asuessa käydä valtauskontojen perusasiat koulussa läpi.

ja minusta tulisi myös taata, että kaikki voivat saada oman uskontonsa opetusta, jos uskonnon opetusta ylipäätään annetaan. eli kristityille kristinuskoa, islaminuskoisille islamia jne.

Yhteistyössä