Jos toinen lapsi tulisi yli 4v ikäerolla, miten esikoisen hoito/kerhokuviot?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja yksi vielä vaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Y

yksi vielä vaan

Vieras
Me ollaan mietitty, että voitaisiin alkaa piakkoin yrittämään toista lasta. Esikoinen on jo yli kolmevuotias, ja saimme hänelle juuri päiväkotipaikan. Siellä hän aloittaa tämän vuoden elokuussa tekemään lyhyttä viikkoa ja päivää. Tätä ennen käynyt vuoden kerhossa (2krt 3h sekä 1krt 2h puistotädillä). Mietin, että JOS meille nyt toinen lapsi joskus tulisi (ikäeroa tulisi aivan vähintään 4v), niin miten esikoisen systeemit järjestettäisiin? Tarhan aloittaa kuitenkin nyt elokuussa ja itse menen kouluun. Mutta jos toinen saisi alkunsa yllättävänkin nopeasti, niin miten järjestäisit esikoisen "virikkeet"? Yrittäisitkö hakea kerhoon (tietenkin tämä on se kannatettu äippälomalaisten vaihtoehto), vai jatkaisiko esikoinen päiväkodissa? (itse ajattelin 4h 3krt viikossa voisi olla sopiva tuon ikäiselle). Itse mietin eniten sitä ryhmänvaihdosta TAAS.

Päiväkoti on tosi ihana pieni 17 lapsen päiväkoti, jossa todellakin on aikaa puuhata muita kuin perusjuttuja. Joka aamupäivälle on jotain spesiaalia ohjelmaa ulkoilun lisäksi, eli varhaiskasvatukselle on henkilökunnalla aikaa. On mm. luontoretkeä, kirjastoreissua, jumppapäiviä, muskaripäiviä, käsityöpäiviä. Päiväuniajaksi voisi jo hakea kotiin, mitäpä siellä turhaan makailemaan :) "Tavallisen" päiväkodin kanssa en ehkä miettisi näin tarkkaan (vaan ottaisin kerhoon), mutta ryhmä ohjaajineen on pieni ja pysyvä. (kyseessä siis yksityinen, mutta kunnan ostopalvelupk)

Mutta spekulaatiota vain :) Mietityttää paljon, kun vihdoin lapsi siirtymässä päiväkotielämään! Ja että loppuisiko se sitten heti!

Olen itse ollut samassa tilanteessa, ja meillä esikoinen jatkoi tutussa päikyssä 2 pv/vko kun olin äitiyslomalla ja hoitovapaalla. Ihan paras ratkaisu, ei menetetty mahtavaa hoitopaikkaa, tutut kaverit säilyivät, ja kuopuskin pääsi aikanaan samaan päiväkotiin (sisarukset etusijalla paikkoja täytettäessä).

Meillä myös kyseessä sisarusryhmä ja pieni pk. Tosin ikäeroa tulee niin paljon, että ei varmaan toinen ehtisi päikkyyn kun esikoinen menee sitten eskariin jo parin vuoden sisään. ap

Uppis. Kenelläkään ajatuksia? Tuntuu, että kaikilla on niin pienillä ikäeroilla lapset. Tämä tuntuu vähän haasteelliselta, sillä itse vähän periaatteellisesti vastusta kyllä päiväkotihoitoa, jos äiti on kotona. Toisaalta taas tämä päiväkoti on hyvin samankaltainen kuin kerho, jossa lapsi on käynyt. Paitis tekevät enemmän retkiä :) ap

Nelivuotias kaipaa niitä kodin ulkopuolisia aktiviteetteja ja etenkin samanikäisiä kavereita. Valitset sen vaihtoehdon, kumpi tuntuu helpommalta toteuttaa kuljetusten yms suhteen. Puolipäivähoito voisi olla hyvä vaihtoehto, jos on mukava paikka. Pakkohan sinne ei ole joka päivä edes mennä, vaikka olisikin jokapäiväinen hoito valittu.

[QUOTE="...";29669123]Mulla tulee sama ongelma eteen syksyllä... Ja kipuilen vähän suuntaan ja toiseen asian kanssa. huoh![/QUOTE]

Mä en suoraan sanottuna ymmärrä, mitä kipuilua tässä on. Minusta on ihan normaalia järkätä sille isommalle ikätasonsa mukaista aktiviteettia, se on sitten perheestä kiinni mikä tässä on järkevin tapa. Me katsottiin, että on järkevintä pitää kiinni pysyvyydestä, tutuista paikoista, kavereista ja hoitotädeistä, sen sijaan että ois lähdetty etsimään jotain kerhoa tms. jostain.

Meillä on pojilla 4,5 vuotta ikäeroa (esikoinen silloin 6,5),kun jäin sairasloman kautta äitiyslomalle otin molemmat samantien pois hoidosta,pidettiin pitkä kesäloma ja syksyllä esikoinen meni eskariin. Isompi poika oli kaksi kertaa vikkossa kerhossa,sen lisäksi käytiin perhekahvilassa yms,hyvin saatiin aika kulumaan.:)

No meillä on lapset lyhyellä ikäerolla mutta mun mielestä se olis win-win -tilanne kaikille jos esikoinen jatkais päikyssä lyhyempää päivää tai pari pv viikossa. Pysyis hyvä hoitopaikka ja kaverit, saisi ikätasoista seuraa. Sulla olis helpompaa myös kotona kun saisit välillä olla kahdestaan vauvan kanssa. Mutta esikoinen pääsisi silti viettämään niitä kiireettömiä kotipäiviä äidin kanssa ja saisitte olla lasten kanssa yhdessä. Näin mä ajattelisin asian.

[QUOTE="vierastus";29669188]Mä valitsisin kerhon, saisi hyvän pk-paikan joku oikeesti sitä tarvitseva ja pari kertaa viikossa kerho kyllä riittää ennen eskarin alkua.[/QUOTE]

Meillä vielä se "ongelma", että kerho ja päiväkoti samassa rakennuksessa. Jos vaihtaisi kerhoon kaipaisi kuitenkin päiväkotikavereita, kun siitä ohi mentäisiin... Osa-aikahoidossa ollut tähän astikin ja samalla mentäisiin jatkossakin. Tämän tulokkaan kanssa en varmaan olisi kotona kuin maks. kaksi vuotta.

Tuo on juuri se vaikein homma: Jos ajattelee lapsen tunteita, kannattaisi pitää päiväkotipaikka; mutta toisaalta jos vaihtaisi kerhoon saisi joku tarvitseva(?) senkin pk-paikan...

[QUOTE="vierastus";29669188]Mä valitsisin kerhon, saisi hyvän pk-paikan joku oikeesti sitä tarvitseva ja pari kertaa viikossa kerho kyllä riittää ennen eskarin alkua.[/QUOTE]
Ongelma on se, että lapsen nykyiset ovat sitä mieltä, että yli 5v:lle ei enää heidän kerho riitä, sillä kerhossa olevat lapset ovat kaikki 3-5 vuotiaita... Meidän lapsi aloittaa eskarin vasta 6,5vuotiaana, kun alkuvuodesta syntynyt. ap

Alkuperäinen kirjoittaja yksi vielä vaan;29669230:
Ongelma on se, että lapsen nykyiset ovat sitä mieltä, että yli 5v:lle ei enää heidän kerho riitä, sillä kerhossa olevat lapset ovat kaikki 3-5 vuotiaita... Meidän lapsi aloittaa eskarin vasta 6,5vuotiaana, kun alkuvuodesta syntynyt. ap
Nykyiset kerhotädit. Alueellamme on huutava pula kotihoidossa olevista isommista lapsista.

Onko sun tarkoitus olla minkä aikaa kotona? Eli kerkeekö kakkonen päiväkotiin esikoisen kanssa? Jos olet pidempään kotona, niin en jatkais päiväkodissa. Kolme kerhopäivää kuulostaa hyvältä ja siellä tapaa muita kotona olevia lapsia, joiden luona voi arkenakin käydä leikkimässä. Eskariin ja kouluun sit aikanaan.Jos taas olet kotona tyyliin vuoden, niin en katkaisis rutiinia ja nuorempi pääsee samaan päikkyn.

On toinenkin kotona 3v. Kerhoa tosiaan 2krt viikossa, puistotäti lopettaa toiminnan keväällä. Mietin tätä siksi, että alueella ei ole edes yli 3v lapsia juurikaan kotona. Kerhosta ovat sanoneet, että 5 vuotiaalle tuskin riittää enää sieltä kaveria kun kaikki pitävät virikehoidossa lapsiaan. Ap

Alkuperäinen kirjoittaja yksi vielä vaan;29669230:
Vaatisihan se vähän enemmän viitsimistä kerhotädeiltä, järjestää yhdelle viskaritehtäviä tms. mutta voi niitä tehtäväkirjoja täytellä kotonakin niinä päivinä ku ei oo kerhoa. Mielestäni 5- ja 6-vuotiaan ero on niin pieni että jos kerhossa olisi 5-vuotiaita niin kyllä niidenkin kanssa voisi ihan hyvin leikkiä, eikä se takia tarvitsisi päiväkotia. Itse edelleenkin olisin kerhon kannalla, ja tulisi se varmaan halvemmaksikin kuin päiväkoti.

[QUOTE="...";29669216]Meillä vielä se "ongelma", että kerho ja päiväkoti samassa rakennuksessa. Jos vaihtaisi kerhoon kaipaisi kuitenkin päiväkotikavereita, kun siitä ohi mentäisiin... Osa-aikahoidossa ollut tähän astikin ja samalla mentäisiin jatkossakin. Tämän tulokkaan kanssa en varmaan olisi kotona kuin maks. kaksi vuotta.

Tuo on juuri se vaikein homma: Jos ajattelee lapsen tunteita, kannattaisi pitää päiväkotipaikka; mutta toisaalta jos vaihtaisi kerhoon saisi joku tarvitseva(?) senkin pk-paikan...[/QUOTE]

No eikö niitä päiväkotikavereita sitten näkisi ulkoillessa, jos on sama piha?

Kerhossa pääasiassa 3-4v lapsia. Tällä hetkellä taitaa olla yksi keväällä 5v täyttävä ja hän ei ole oikein pienestä ryhmästä enää kaveria kuulemma löytänyt.

Mutta jos toinen lapsi syntyisi 'kesken kauden' niin kerhopaikkaa ei edes saisi. Mekin haimme kerhopaikkaa jo 4kk ennen toivottua aloitusta, mutta jäi saamatta vuoden vaihteessa kun ryhmä oli vaan täynnä. Saatiin sitten kesken kauden hyvällä tuurilla.

Alkuperäinen kirjoittaja yksi vielä vaan;29669589:
Kerhossa pääasiassa 3-4v lapsia. Tällä hetkellä taitaa olla yksi keväällä 5v täyttävä ja hän ei ole oikein pienestä ryhmästä enää kaveria kuulemma löytänyt.

Mutta jos toinen lapsi syntyisi 'kesken kauden' niin kerhopaikkaa ei edes saisi. Mekin haimme kerhopaikkaa jo 4kk ennen toivottua aloitusta, mutta jäi saamatta vuoden vaihteessa kun ryhmä oli vaan täynnä. Saatiin sitten kesken kauden hyvällä tuurilla.

Tuon ikäinenhän (3-4v) sunkin lapses on eli seuraa on hyvin. Tilanne kerholasten suhteen muuttuu moneen kertaan ennen kuin on eskarissa. Luultavasti muutokset tulee siihen virikehoitoonkin ennen sitä.

Juu siis nyt lapsi tyytyväisenä kerhoileekin, mutta jos toinen tulisi 4-5v ikäerolla pitäisi taas ihmetellä mitä sitten... nyt kun JUURI saatiin hyvä pk paikka, harmittaa jos pitäisi taas heti alle vuoden sisään vaihtaa. Sitten taas mahdollisesti jos kerhossa ei kaveria riitäkään. (mikä nyt on yhdellä isolla lapsella tilanne) Vai pitäisikö vaan lykätä lapsihaaveita parilla vuodelka..

Mitä speciaalia on, jos päiväkodissa tehdään jotain muutakin kuin ulkoillaan? Ihan normaaliahan toimintaa se on, että jumpataan, askarrellaan, käydään metsätetkellä jne...

Mä pitäisin lapsen samassa tutussa hoitopaikassa, sisaruksen tulossa on lapselle ihan tarpeeksi muutosta, enempää ei kerralla tarvita.

Meille syntyy elokuussa vauva ja isosiskot kerkee täyttää ennen sitä 6v ja 4v. Esikoinen aloittaa luonnollisesti eskarissa ja tarkoitus oli pitää kuopus sama aika (4h/pv) hoidossa. Tänään kuopus sit sanoi, ettei tahdo mennä joka päivä hoitoon, joten luultavasti käy sitten ehkä 3pv/vk tuon neljä tuntia hoidossa..

Yhteistyössä