Jos toinen lapsi tulisi yli 4v ikäerolla, miten esikoisen hoito/kerhokuviot?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja yksi vielä vaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Niin ja meillä lapset siis ovat nyt kokopäivähoidossa.., sit kun jään kesälomalle ja siitä suoraan äippälomalle, niin lapset on koko kesän lomalla. Sit kun eskari alkaa noin menee myös kuopus hoitoon... Eli vähintään 1,5kk loma on lapsilla. :)

Mieti, oisko parempi jos vaikka 2pv viikossa kokopäiväisenä (esim. 8:30-15) - vauvan päiväuniaikaan ei ole välttämättä paras lähteä hakemaan isompaa ja se voi käydä rasittavaksi jos on vain sen kolmisen tuntia joka päivä. Mulla oli 4v. pph:lla "virikehoidossa" ;) kaksi-kolme päivää viikossa kun nuorin syntyi.

Onko sun lapsellasi siis vielä yli 3 vuotta eskarin alkuun? Hän on nyt alkuvuonna täyttänyt 3 vuotta?

Sinähän et ole vielä edes raskaana ja kun nyt monen vuoden jälkeen olet jatkamassa/aloittamassa opintoja, niin eikö sun kannattaisi niihin jonkin aikaa panostaa? Kuulostaa maksimaaliselta sluibailulta, jos nyt siis ilmeisesti notkut työttömänä vailla aikomusta töitä edes hakea ja odottelet syksyllä alkavia opintoja ja sitten meinaatkin suurinpiirtein samantien jäädä taas äitiyslomalle ja vielä pitää esikoisen päivähoidossa. Ja olla taas vähintään kolme vuotta kotona.

Mutta jos nyt kuitenkin tulisit pian raskaaksi, ehtisit pitää esikoisen kotona 2,5 vuotta ennen kuin eskari alkaa. Ehkä päiväkotipaikka voisi olla kerhoja parempi vuotta ennen eskarin alkua, eli lapsesi ollessa 5,5-vuotias, mutta sitä ennen ei missään nimessä tarpeen eikä silloinkaan mikään välttämättömyys.

Tasan 4-vuotiaan ottaisin itse automaattisesti kotiin. Lähemmäs ja yli 5-vuotiaalta lapselta kysyisin hänen omaa mielipidettään. En veisi siis väkisin hoitoon, jos hän haluaisi olla mieluummin kotona minun ja pikkusisaruksen kanssa mutta jos haluaisi päiväkodissa jatkaa, pitäisin osa-aikaisen paikan.

Itse ottaisin t

Meillä oli lasten ikäero 5vuotta. Valinta oli melko helppo, sillä päiväkoti oli huono ja siellä oli aivan liian paljon lapsia. Vanhempi lapsi vaihtoi kerhoon (3x/Vko 3h kerrallaan). Se oli hyvää paikka, paljon liikuntaa ja retkiä ja tekemistä, sellaisia asioita joihin ei itse ratkennut heti vauvan syntymän jälkeen. Lisäksi oli pari kivaa harrastusta.

Eskarissa vanhempi oli eskariajan ja päivät olivat sopivan mittaisia.

Nyt tästä on jo aikaa kulunut mutta edelleen vanhempi lapsi hehkuttaa noita vuosia. Eihän se aina ruusuista ollut vaan aika venymistäkin oli välillä saada vanhemmalle tekemistä ja seuraa. Mutta omat fiilikset kanssa tosi hyvät, tekisin edelleen ihan samoin,.

Niin ja meillä lapset siis ovat nyt kokopäivähoidossa.., sit kun jään kesälomalle ja siitä suoraan äippälomalle, niin lapset on koko kesän lomalla. Sit kun eskari alkaa noin menee myös kuopus hoitoon... Eli vähintään 1,5kk loma on lapsilla. :)

Miksei lapset saa lomailla lapsuuttaan? Miksi pitää mennä jonnekin kun kotonakin voisi olla?!
Eikö aikuisia ihmisiä yhtään hävetä?

Ap:kin taitaa olla aika tyhmä :headwall:

Esikoisen päivähoito loppui, kun äitiysloma alkoi ja jatkoi siitä sitten oman vauvalomansa jälkeen pelkässä eskarissa. En millään verukkeella olisi pitänyt toista päivähoidossa, kun itse olin kotona vauvan kanssa.

Meillä pidettiin pk-paikka tuolle 2,5-vuotiaalle. Harvoin siellä kävi (kuukauden-parin taukojakin) ja nyt kun ikää 3,5 niin käy 1-3pv/vko ja kohta menee pikkusisarus samaan pk:hon.

Ap ihmettelee, miksi olisi tyhmä? En ole sluibaillut kolmea vuotta, olen opiskellut 2,5-vuotta lähes täysipäiväisesti lapsi kotihoidossa, lisäksi tehnyt alani töitä keikkaluontoisesti. Opinnot (työharjoittelut) pitää saada loppuun, joten siksi tarvitsee päiväkotipaikan. Koska muutos on lapselle iso, en haluaisi pompotella edestakaisin päiväkodin ja kerhon väliä, jos nyt toinen lapsi sattuisi tulemaan. Pelkkä muutto oli valtava isku lapselle ja edellisen kerhon vaihtaminen. Saatika pikkusisarus ja taas paikanvaihdos. Lasta ei olisi TODELLAKAAN tarkoitus pitää täyttä päivää hoidossa, vaan 2-3krt viikossa muutaman tunnin ajan (kuten sitä kerhoakin olisi!). Lähinnä mietityttää se, että lapsi joutuisi taas vaihtamaan paikkaa ja ryhmää.

Ja huolestuneille, itse en aio koko 3v olla kotona, vaan isä pitää mm. puolet vanhempainvapaasta ja taloudellisten resurssien mukaan osan hoitovapaasta ;) Lapset nyt meillä on kotihoidossa sinne päälle 3-vuotiaaksi. ap

Ja tietty sekin mietityttää, että asumme alueella jossa virikehoito on sääntö eikä poikkeus, eikä kerhoissa todellakaan niitä isoimpia lapsia ole. Saatika sitten lähitienoon puistoissa/perhekahviloissa/avoimilla päiväkodeilla. ap

Alkuperäinen kirjoittaja neljäs_tulossa;29670242:
Mieti, oisko parempi jos vaikka 2pv viikossa kokopäiväisenä (esim. 8:30-15) - vauvan päiväuniaikaan ei ole välttämättä paras lähteä hakemaan isompaa ja se voi käydä rasittavaksi jos on vain sen kolmisen tuntia joka päivä. Mulla oli 4v. pph:lla "virikehoidossa" ;) kaksi-kolme päivää viikossa kun nuorin syntyi.

Tätä meidän päivystä suosittelevat jos lapsi on virikehoidossa. Mieluummin kaksi pidempää päivää kuin kolme lyhyttä. Lapsi pääsee kuulemma mukaan tekemiseen ihan eri tavalla ja kaverisuhteiden solmiminenkin on asteen helpompaa.

Ko päikyssä on vissiin aika monta osa-aikaista (virikenimikkeen takia), että vähemistönä taisi olla ne säännölliset täysaikaiset... lapsi kuitenkin nytkin on sitten osa-aikainen, eikä pitkiä päiviä tule.. ap

Yhteistyössä