Jos tunnette köyhiä perheitä niin miten monessa perheessä..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hmph
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Millenia:
Ja joo, toi ap:n esimerkki pätee melkein kaikkiin tuntemiini köyhiin. Monilla parempituloisilla on säästeliäämmät elintottumukset, ei siis koko ajan tarvitse olla jotain kivaa, että viihtyisi. Itseasiassa lapsuudessa tuntui, että eniten ja hienoimpia leluja oli juuri niillä köyhien yksinhuoltajien lapsilla!

Tuo on niin naurettava väite, että on vaikeaa uskoa sinun olevan tosissasi. Parempituloisilla on koko ajan varaa siihen pieneen kivaan. Parempaa ruokaa, herkkuja, aina voi ostaa uuden vaatteen kun sitä tarvii, voi käydä ulkona syömässä, leffassa, pelata jne. Se että 5000 tuloilla sinulla jää 2000 tonnia säästöön ei tarkoita että elät säästeliäämmin, kuin että 1000 tuloilla ei jää mitään säästöön. Kai nyt ihan oikeasti ymmärrät tämän asian. Ehkä et ajattele että se suklaalevy tai HopLopissa käynti on mitään ylellisyyttä, mutta sitähän ne köyhemmille ovat. Se, että laittaa muutaman euron syrjään ja nauttii telkkarin ääressä perheen kesken joskus takeaway-ruuasta ei tarkoita, että rahaa tuhlataan koko ajan johonkin turhaan.

Yksinhuoltajien hienot lelut nyt eivät nekään mitään kerro. Mummot ja papat ostaa leluja, ja usein yksihuoltajat panostavatkin lapsiin eri lailla, meillä ainakin äiti hommasi aina ensin kaiken minulle ja veljelleni. Tämän lisäksi myös meidän isä tuki meitä rahallisesti, joten oli meilläkin hienoja vempeleitä. Yksinhuoltaja ei myöskään tarkoita automaattisesti köyhää, joten koko vertaus on ihan järjetön. Niin kuin koko yleistävä postauksesi.

Onko sulla joku henkilökohtainen vaikea kokemus tässä taustalla, kun aloit noin mesoa?

Onko se joku tabu, että osa köyhistä on köyhiä ja luultavasti tulisi parin vuoden kuluttua lottovoitostakin olemaan taas köyhiä, koska heiltä vaan puuttuu käsitys järkevistä rahankäyttötottumuksista ja kaikenlainen pitkäjänteisyys omien mielihalujen toteuttamisessa? Sinä nyt et tähän joukkoon kuulu, mutta ei se tarkoita, ettei sellaisia ihmisiä olisi paljonkin.

En tarkoittanut parempituloisilla mitään 5000 tienaavia, vaan keski- ja pienituloisia työssäkäyviä, joiden tulot kuitenkin ovat pikkuisen paremmat kuin esim. perheellä, jossa molemmat vanhemmat työttömiä, ja jotka niistä pikkuisenkin paremmista tuloista saavat huomattavasti enemmän säästöön. Niin paljon paremmat tulot heillä ei ole kuitenkaan, että varaa olisi törsätä tai ostaa aina mitä mieleen juolahtaa, vaan heilläkin vaikka leffassa tai kahvilassa käynti usein on sitten pois jostain muusta.

Tiedän, ettei yksinhuoltaja tarkoita köyhää, siksi puhuinkin erikseen köyhistä yksinhuoltajista. Ja muistan miten ihmettelin, miksei meillä muka ole varaa uusimpiin leluihin toisin kuin naapurin tytöllä, vaikka molemmat vanhemmat kävi töissä, kun kaverit, joiden yh-äidit oli työttömänä tai siivoojia, sai aina merkkivaatteita ja kaikkea mitä vaan keksivät toivoa. Tietty nyt aikuisena tajuan, että meidän perheessä panostettiin vähän toisenlaisiin juttuihin sitten, jotka eivät välttämättä lapselle olleet niin näkyviä ja varmaan joidenkin kavereiden perheissä vanhempi yritti vähistä rahoista huolimatta rahalla ja tavaralla paikata poissaoloaan.

En mielestäni mesonnut mitenkään, sinun tekstisi oli vain aika hurjaa yleistämistä. Missään ei puhuttu mitään että jotkut tai osa. Kaikki köyhät vaan törsää ja ne joilla on vähän enemmän rahaa ei niinkään. Tällä nyt vaan ei ole yhtään mitään perustaa. Ihan oikeasti, merkkaapa ylös kaikki karkit ja herkut mitä ostatte, meikit, korut, vaatteet. Joka kerta kun syötte ulkona tai ahette takeawayta, kun käytte leffassa, uimahallissa tms. ehkä kampaajalla tai muussa "hemmotteluhoidossa". Niitä tulee aika paljon eikä kukaan ole sanomassa kuinka "koko ajan pitäisi olla jotain erityistä kivaa". Mutta sitten kun joku köyhempi ostaa viinirypäleitä ja alesta vitosen paidan niin pitäisi "vähän miettiä mihin sitä rahaa laittaa". Siksi mielestäni tuo vertaus on naurettava.

Tietenkin on ihmisiä, jotka eivät hoida raha-asioitaan kunnolla, ja eniten niitä näkyy siellä köyhemmässä päässä, kun siellä ne rahat vaan loppuu ensimmäiseksi. Niinkuin sairaillakin yleensä menee terveitä enemmän rahaa sairastamiseen. Kuitenkin on myös keskituloisia ja varakkaita, jotka eivät osaa hoitaa raha-asioitaan laisinkaan, heille ei vaan tarvitse saarnata asiasta eikä heitä väheksyä, kun se on jotenkin parempaa tuhlata se parin tonnin nettopalkka siihen alkoholiin ja tupakkaan, kuin se Kelan tuki. Ja tämä on mielestäni kaksinaismoralismia. Pienituloisen on oikeasti todella helppo humpsahtaa rahaongelmiin, jopa ilman omaa syytään, mutta kyllä ne on niitä kunnon sankareita ne pariskunnat, joissa molemmat tienaa 3 tonnia kuussa ja silti eletään veitsenterällä. En siltikään jaksa tehdä aloituksia tai edes kommentoida kuinka "hyväpalkkaiset ei vaan osaa hoita raha-asioitaan".

Edelleen, oon itsekin pienituloinen. En tiedä tulojasi, mutta voisin melkein arvata, että olen pienituloisempi kuin sinä, tällä hetkellä tulot alle minimitoimeentulotuen, josta niistäkin muuten on mennyt viimeiset pari vuotta aika iso osa sairauteni hoitoon, jota en riesakseni ole valinnut. Enkä muuten muista, milloin olisin viimeksi käynyt uimahallissa tai ostanut viinirypäleitä tai vitosen alepaidan, vähät vaatteet löytyy kirppikseltä yleensä sieltä euron koreista...mutta ruokaa on kyllä kaapit täynnä ja ikinä ei ole tili ollut niin tyhjä, että laskuihin olisi pitänyt muilta rahaa ruinata. En suostu olemaan tuntematta ylpeyttä siitä.

Voin lohduttaa sua, että usein kyllä niistä varakkaistakin, jotka eivät osaa hoitaa raha-asioitaan ja mitoittaa elintasoaan tulojaan vastaavaksi, tulee jossain vaiheessa vähemmän varakkaita. Kyllä se kulutusluottokupla poksahtaa aina ennemmin tai myöhemmin. Raha-asiansa hyvin hoitavat todella pienituloisetkin sensijaan saattavat saada ihan ihmeellisesti varallisuutta kerrytettyä elämänsä aikana. Ja on se mun mielestä aika iso ero, mällääkö omia itse tienaamiaan rahoja vai yhteiskunnan tukia, joita vaatii sillä perusteella lisää, etteivät ne riitä perustoimeentulon lisäksi kaikkeen kivaan. En nyt väitä, että sinä olisit vaatinut, mutta moni noista tuntemistani köyhistä kyllä.

Niin ja sanoin "melkein kaikki tuntemani köyhät" ja "monet parempituloiset". Puhe ei siis ollut kaikista, vaan siitä porukasta kenen elämää olen sen verran seuraillut, että tuloistaan ja lukutustottumuksistaan ylipäänsä mitään tiedän.

Niin ja sanoin "melkein kaikki tuntemani köyhät" ja "monet parempituloiset". Puhe ei siis ollut kaikista, vaan siitä porukasta kenen elämää olen sen verran seuraillut, että tuloistaan ja lukutustottumuksistaan ylipäänsä mitään tiedän.

Meillä on pienet tulot, mutta tosiaan saadaan apuja vanhemmilta, he kun mielellään törsäävät tuohon meidän pikkuiseen, niin meidän tuet jää sitten "omaan käyttöön". En minä puhukaan pelkästään itsestäni. Tiedän, että meilläkin voisi vielä rahan menoa kiristää, silti minua ärsyttää nämä jatkuvat "kaikki köyhät ryyppää rahansa" jne. jauhamiset, jotka eivät todellakaan pidä paikkaansa. Minun mielestäni kuka tahansa pelkillä tuilla elävä on köyhä ja en tiedä montakaan tukien varassa ollutta, joka sitä rahaa tuhlailisi sinne tänne miten sattuu. Siksi tuo sinunkin "melkein kaikki tuntemani köyhät ovat ap:n tekstin mukaisia" tuntuu melko absurdilta väitteeltä.

Mielestäni se, että ihminen kaipaa rahaa joskus uimahalliin tai leffailtaan ei tarkoita, että hän on vinkumassa lisää tukea "kun pitäisi olla koko ajan jotain ylimääräistä kivaa". Tuo asenne on helkkarin negatiivinen ja leimaava. En minäkään nurise että minulle pitäisi maksaa mitään hupirahoja, enkä tunne ketään joka sellaista tekisi, niin missä tämä köyhien alkoholistien marinakuoro oikein sitten elää? Naurettavaa on sanoa, että jotkut eivät osaa hoitaa talouttaan koska ostavat joskus karkkia tai käyvät uimassa. Kaikki ihmiset käyttää rahaa johonkin "yimääräiseen" toisten mielestä. Jotkut asuu isossa mukavassa asunnossa mutta eivät käytä isompia summia yhtään mihinkään muuhun. Jotkut toiset asuu ahtaammin ja huonommalla alueella koska he viihtyvät enemmän ulkosalla ja harrastusten parissa. On suorastaan ihmisarvoa loukkaavaa, että jokaisen vähävaraisen pitäisi asua jossain slummisolussa ja kauhoa kaurapuuroa eikä ikinä saisi edes toivoa, että rahaa riittäisi vaikka ravintolailtaan.

Minä en ymmärrä mitä köyhien haukkumisella saavutetaan. Jotkut hoitaa raha-asiansa paremmin ja jotkut huonommin, niinkuin parempituloisistakin. En ymmärrä miksi asiaa pitää vatvoa, noita ihmisiä haukkua ja yleistää kaikki köyhät samaan nippuun. Jos joku tällä palstalla valittaa kun ei ole varaa lapsen kenkiin niin hitostako tiedätte mihin ne rahat on menneet? Ja vaikka olisivat menneet tupakkaan niin mitä sitten? Käykää vaikka vähän haistattelemassa sille ap:lle jos tulee parempi mieli, mutta en ymmärrä miksi pitäisi tehdä jälleen kerran yksi uusi aloitus, jossa mollataan sitä kun 99% köyhistä vaan ryyppää ja polttaa rahansa ja marisee 24/7 kun ei ole varaa mihinkään.

Ikinä ei ole ruoka loppunut ja lapsilla on vaatteet päällä vaikka köyhä olenkin.Tulot on tosi pienet,menot on pakko suhteuttaa sen mukaan.
Ei ole hienoa viihde-elektroniikkaa,äidin harrastuksista puhumattakaan.Tietokonekin on kaverilta lainassa kun oma hajosi.
Ostan neljä kertaa vuodessa siitä huolimatta hiusvärin jonka itse laitan,ripsivärin ja jopa hajuvettä.Ostan itsekkäästi joskus suklaalevyn tai karkkia vain minulle.
Ostan joskus jopa jonkun vaatteenkin ihan uutena,tarjouksesta.
Minäkin olen vain ihminen ja minullakin on ihmisoikeus vaikka tietysti niilläkin euroilla voisi aina ostaa jotain lapsille.
Terve ja nuori tuttavani joka käy töissä on aina peeaa,koti on hienoksi laitettu,kaikki velaksi ostettua.
Minulla on kaikki käytettyä,kirppareilta haalittuja,halvalla.
Velkaa ei ole.

Kyllä se monesti tuppaa menemään noin. Ei tietenkään aina. Mutta onhan siitä tutkimuksiakin, että köyhät kuluttavat esim. viihde-elektroniikkaan suhteessa ja monesti konkreettisestikin enemmän rahaa kuin "rikkaat".

Kai se on jokaisen oma asia muuten mihin ne rahansa tuhlaa, mutta pitäisi sen verran järkeä olla, että ensin turvaa itselleen ja perheelleen perustoimeentulon ja vasta sen jälkeen harkitsee muuta.

Tuttavapiirissämme on perhe, äiti, isä ja kolme lasta (2, 6, ja 10v), kaksi koiraa ja kaloja.
Äiti on hoitovapaalla, isä työttömänä. Sossun luukulla käyvät joka kuukausi, sallittakoot se heille.

Kuitenkin olen kiinnittänyt huomiota sellaisiin asioihin, mitkä mielstäni eivät ole okei.

- molemmat tupakoivat ja tupakkaan on AINA varaa ja rahaa.

- vanhemmat mättävät sipsiä ja karkkia ja limua harvasen päivä, lapset puhuvat tutuille ja sukulaisille: "äidillä ja iskälläkin on aina tota greippilimua, mut me ei olla saatu ikinä edes maistaa." JA tässä tapauksessa TIEDÄN että kyse ei ole siitä että lapsilla pitäisi olla terveelliset elämäntavat, vaan siitä ettei lapsille haluta antaa mitään. (paitsi 2 vuotiaalle jolle syötetään herkkuja mennen tullen ja 2 muuta lasta saavat katsoa vieressä.)

-Koiria on pitänyt ottaa kaksin kappalein, niiden ruokiin ja shampoisiin yms on AINA rahaa, ja sitten mietitään että millä rahalla ostetaan kuopukselle ensikengät. Ja ne kengät olisi pitänyt saada mieluiten vitosella, laadusta viis.

- Pienimmälle lapselle ostetaan KUUKAUSITTAIN uutta ja ihanaa vaatetta, esikko ja keskimmäinen kulkee jopa liian pienissä, ja aina melkeinpä loppuunkuluneissa vaatteissa, paitsi silloin kun joku sukulainen tai ystävä on ostanut heille jotain uutta ja ihanaa.

- Jos tilillä vahingossakin on rahaa vielä viikko ennenkuin seuraavat tulot tulee, ostavat pelikonsoleihin pelejä. Lapset eivät saa pelata, ettei konsolit vaan hajoa.
Pari päivää myöhemmin kolutaan sukulaiset, ystävät ja naapurit läpi, että josko jostain saisi rahaa lainaksi kun ei saa muuten ruokaa pöytään.

-Jos lapsella on nälkä esimerkiksi ulkoilun jälkeen, sanotaan että saat kohta ruokaa, mikä tarkoittaa siinä taloudessa että ruoka on noin kolmen tunnin päästä valmista. Siinähän lapsi sitten odottaa nälissään kun ei saa edes leipää tehdä.

- Diakonian apua haetaan vähintään kerran kuussa kun rahat on käytetty esimerkiksi noihin konsolipeleihin: EIKÖ RUUAN OSTO OLE TÄRKEÄMPI MENO??

- Kun lapset vierailevat sukulaisilla ja ystävillä, juovat limua ja mehua, ja syövät tarjottavia kaksin käsin. Toki ymmärrän kun eivät kotona saa. Mutta jos vanhemmat mässyttävät joka ilta, eikä lapsillekin voisi joskus antaa??

- Jos ei olevinaan ole rahaa ruokaan, vaatteisiin, eikä oikeastaan mihinkään mitä kahdelle vanhemmalle lapselle pitäisi ostaa, niin miten helvetissä on rahaa tupakkaan, kotieläimiin, konsolipeleihin, ja vanhempien limu-sipsi-karkki mättäyksiin???

EI MENE MUN TAJUNTAAN!

Kai ihmisiä kyrpii se, että joillain ei tunnu olevan minkäänlaista suhteellisuudentajua raha-asioiden kanssa, ainakin itse tunnustan tästä ärsyyntyväni kerta toisensa jälkeen. Sentyyppisestä retoriikasta, että kuka tahansa normaali työssäkäyvä on rahoissa kieriskelevä porvarisika, jolla on varaa mihin tahansa ylellisyyksiin, ja sit taas kaikki tuilla elävät köyhiä raukkoja, joiden ruokakaapin ja tilin tyhjyys on aina jonkun muun vika. Tai että köyhyys automaattisesti tekisi ihmisestä jotenkin paremman ja oikeuttaisi hänet suojaan kaikelta arvostelulta.

Kyllä mua ärsyttää kun jotain ulkomaanmatkoja tai harrastuksia pidetään vaikka kansalaisoikeutena, vaikkei niihin ole varaa kaikilla työssäkäyvilläkään ja harvoilla keskituloisillakaan ilman jostain muusta tinkimistä. Jotkut köyhät vaan katkeroituneina kuvittelevat, että he ovat ainoat vaille jääneet. Ja että se jopa olisi jollain tapaa varakkaampien vika.

Sit on pakko purnata täällä, kun ei luonnollisesti kehtaa päin naamaa sanoa, että mene kuule töihin niin näet että ei se raha ala puissa kasvaa siltikään.

Musta nimenomaan saa ja kannattaa toivoa, että rahat riittäisivät johonkin muuhun, kuin hengissä kituuttamiseen minimivaatimuksin, ihan kaikkeen aivan turhaankin. Jos ihmiset eivät toivoisi, ei kai kukaan enää nykyaikana viitsisi käydä töissä, se pelkkä hengissäselviytyminen kun onnistuu nykysuomessa tuillakin.

No ei meillä ainakaan ole noin, vaikka ollaan "köyhiä". No okei minä tupakoin, hyvin vähän tosin, meillä ei juoda, paitsi juhlissa yms, miehellä on kaiken maailman elektroniikkaa, mutta ansainnut ne ylimmääräisellä työllä, minä käyn jumpassa, vuosimaksu 80?... Mutta yksi mistä olen varma, on että lapsien menoista ei meillä tingitä, lapset + lapsien tarpeet ovat aina ykkössijalla, sitten vasta äidin ja isän! Olen itse huraktanut niin lastenvaatteisiin/tarvikkeisiin, että oikesti meillä on aivan liikaakin kaikkea :P

Alkuperäinen kirjoittaja nellaa:
No ei meillä ainakaan ole noin, vaikka ollaan "köyhiä". No okei minä tupakoin, hyvin vähän tosin, meillä ei juoda, paitsi juhlissa yms, miehellä on kaiken maailman elektroniikkaa, mutta ansainnut ne ylimmääräisellä työllä, minä käyn jumpassa, vuosimaksu 80?... Mutta yksi mistä olen varma, on että lapsien menoista ei meillä tingitä, lapset + lapsien tarpeet ovat aina ykkössijalla, sitten vasta äidin ja isän! Olen itse huraktanut niin lastenvaatteisiin/tarvikkeisiin, että oikesti meillä on aivan liikaakin kaikkea :P

Pakko lisätä lueskeltuani ketjua enempi, että me ei olla sossun asiakkaita, eikä käydä kerjäämässä mistään diakonialta rahaa. Eli kotihoidontuella ja työttömyyskorvauksella mennään... Joskus silloin tällöin jotain pientä ylinmääräistä työtä mies tekee

Meillä on välillä rahat tiukilla, perhe on suuri eikä tulot kovin isot, vaikka molemmat töissä. Ei tupakoida, minä en käytä alkoholia juuri koskaan, mies ostaa joskus, viihde-elektroniikkaan menee vähän rahaa. Omat vaatteet on aina tärkeysjärkestyksessä toisella sijalla, mutta joskus on pakko ostaa jotain siistimpää ja käydä parturissa, kun on sellaisessa työssä ettei voi ihan peikkona siellä olla.
Lapset on aina siisteissä ja lämpimissä vaatteissa, paitsi teini, joka toisten teinien tapaan kieltäytyy esim. laittamasta toppahousuja ja talvikenkiä, kun lähtee itse kouluun aamuisin.
Kodin sisustukseen ei riitä rahaa juuri lainkaan, mutta ostetaan tarpeen mukaan jotain. Lasten harrastusvälineisiin ja esim. urheiluvälineisiin yritetään aina etsiä rahat jostain, meidän lapsilta ei puutu suksia eikä luistimia, jos niitä koulun liikuntatunneilla tarvitaan.
Yritän säästää tuloistani vähän, ei lainailla rahaa keneltäkään, emmekä sitä sossusta saisikaan, ei tosin olla yritetty hakeakaan.
Ulkomaanmatkoihin tms. ei ole varaa. Kotimaassa matkustellaan välillä. Ruuassa yritetään aina säästää eli tehdään oikein paljon itse, mutta toisaalta panostetaan terveellisyyteen eli ostan sen tumman riisin, vaikka olisi kalliimpaa, tarjouksista valkkaan hedelmät, pakasteessa on marjoja jne.
Kerran viikossa herkutellaan karkkipäivänä.
On ikävä lukea yleistyksiä ja ehkä niitä syitäkin käytökseen voi etsiä kauempaa, mistä ja minkälaisista perheistä tulee näitä, jotka käyttää rahaa noin ja valittaa sen puutetta? Onko vanhemmat osanneet esim. opettaa perusarvoja ja rahankäyttöä, vaatia tekemään kotitöitä ja asettaa rajoja?
Sitäpaitsi en pidä yhtään parempina niitä, jotka näennäisesti tulevat toimeen hyvin, kaikki ulkoinen on hyvin tärkeää eli miltä naapurin silmiin näyttää, kaikki pitää olla uutta ja hienoa ja ylivelkaannutaan ja äveriäiltä vanhempia käytetään myös hyväksi nyhtämällä rahat uusiin autoihin tai etelänmatkoihin.

Useimmissahan noin on, mutta harvoja poikkeuksiakin löytyy. Kun yhdessä ystäväperheessä lomautettiin kerrasta molemmat vanhemmat, he lopettivat ihan ensimmäisenä tupakoinnin ja baareilun kokonaan. Tuolloin ei vielä ollut mikään ahdinko päällä, mutta päättivät ennakoida tulevan. Ja onneksi ennakoivatkin. Nyt heillä talous todella tiukalla. Kaikki on karsittu minimiin ja vanhemmilta ylellisyydet poistuneet täysin, lapselta ne ovat halpuneet.

Alkuperäinen kirjoittaja Lex:
Mun mielestä hyvinvoiva ihminen ei voi koko ajan kieltäytyä kaikesta.

Kyllä köyhänkin on jaksaakseen joskus saatava panostaa myös itseensä, vaikkei sen rahallisesti tarvitse olla paljoa.

Hiustuote, meikki, jokunen siisti vaate alesta silloin tällöin. Kyllä mun on saatava voida näyttää siistiltä vaikkei rahat aina kunnolla riitäkään.
Ja joskus täytyy päästä tapaamaan ystäviä tai nauttimaan jostain kulttuurista.
Tai harrastaa.

Kyllä pienilläkin tuloilla säästäväisesti eläen jää jokunen kymppi silloin tällöin.

Tietenkään ei perustarpeista saa tinkiä, ruokaa ja vaatetta on tottakai oltava ensin, mutta kohtuus kaikessa.

Olet aivan oikeassa, jatkuva kieltäytyminen aiheuttaa mielenterveysongelmia!

Kai ihmisiä kyrpii se, että joillain ei tunnu olevan minkäänlaista suhteellisuudentajua raha-asioiden kanssa, ainakin itse tunnustan tästä ärsyyntyväni kerta toisensa jälkeen. Sentyyppisestä retoriikasta, että kuka tahansa normaali työssäkäyvä on rahoissa kieriskelevä porvarisika, jolla on varaa mihin tahansa ylellisyyksiin, ja sit taas kaikki tuilla elävät köyhiä raukkoja, joiden ruokakaapin ja tilin tyhjyys on aina jonkun muun vika. Tai että köyhyys automaattisesti tekisi ihmisestä jotenkin paremman ja oikeuttaisi hänet suojaan kaikelta arvostelulta.

Kyllä mua ärsyttää kun jotain ulkomaanmatkoja tai harrastuksia pidetään vaikka kansalaisoikeutena, vaikkei niihin ole varaa kaikilla työssäkäyvilläkään ja harvoilla keskituloisillakaan ilman jostain muusta tinkimistä. Jotkut köyhät vaan katkeroituneina kuvittelevat, että he ovat ainoat vaille jääneet. Ja että se jopa olisi jollain tapaa varakkaampien vika.

Sit on pakko purnata täällä, kun ei luonnollisesti kehtaa päin naamaa sanoa, että mene kuule töihin niin näet että ei se raha ala puissa kasvaa siltikään.

Musta nimenomaan saa ja kannattaa toivoa, että rahat riittäisivät johonkin muuhun, kuin hengissä kituuttamiseen minimivaatimuksin, ihan kaikkeen aivan turhaankin. Jos ihmiset eivät toivoisi, ei kai kukaan enää nykyaikana viitsisi käydä töissä, se pelkkä hengissäselviytyminen kun onnistuu nykysuomessa tuillakin.

näitä on tuttavapiirissa paljon. ei ymmärretä että se jumalaton viinerimäärä ja 60 kg ylipainoa esim. olisi oma vika.

justä tuo asenne että jos käyt töissä ja saat vaikka 2000 rahaa niin olet sika, sulla on rahaa. ja itse ei huomata että kun toinen maksaa asumisen itse ja elättä lapsensa niin jää paljon vähemmän rahaa kuin vaikka sille eläkeläisparille, joista molemmat tienaavat tonnin eläkkeen, on talot ja mökit ja vuokratulot...ja saavat tonnin eläkettä vaikka koko aikuisikä on vältelty työntekoa, oltu aina sen verran töissä välillä että ansiosidonnianen taas juoksee. ja koko elämä on haukuttu muita jotka käyvät töissä.

No mun mielestä tupakointikaan ei ole mikään kansalaisoikeus vaan turhaa ylellisyyttä. Samoin on vaikea käsittää, että ylipainoinen ihminen on muka nälissään kun ei raha riitä ruokaan.

Alkuperäinen kirjoittaja bud:
Meillä on kans aina rahat loppu, ei ryypätä, eikä tupakoida. Meillä on ihan liian suuri lainanlyhennys.. etenkin nyt, kun oon hoitovapaalla, on tiukkaa.

olet kohtalotoveri. paljonko teidän kk tulot nyt ja paljonko lainanlyhennys? meillä 2230e/kk ja lyhennys 680 e/kk, tiukkaa on. ja 300 e kk menee toiseen lainaan. =(

No, ollan miehen kanssa molemmat työttömiä, rahaa saadaan ihan liian vähän siihen nähde että lapsiakin elätettävänä! Velkaa runsaat 2000 :( Voihan se ollakkin niin että osa juo ja juhlii rahansa, mutta ei TODELLAKAAN kaikilla!!!!!!!!!!!!!

Tunnen yhden pienituloisen pariskunnan, jossa molemmat tupakoivat ja tuntuvat käyvän viihteelläkin melko usein. Kuukaudessa heillä on budjetoitu 200e tupakkaan. Ja tosiaan ainoastaan toinen heistä käy töissä, mutta työ on keikkaluontoista. Ovat siis tosi pienituloisia, mutta säästävät sitten muusta tupakkaansa...

Alkuperäinen kirjoittaja Krisse:
No, ollan miehen kanssa molemmat työttömiä, rahaa saadaan ihan liian vähän siihen nähde että lapsiakin elätettävänä! Velkaa runsaat 2000 :( Voihan se ollakkin niin että osa juo ja juhlii rahansa, mutta ei TODELLAKAAN kaikilla!!!!!!!!!!!!!

Luultavasti jos olette molemmat työttöminä ja teillä on lapsia, teille jää tuista käteen enemmän kuin monelle työssäkäyvälle (saatika semmoisessa perheessä, jossa toinen työssäkäyvä, toinen työtön joka ei puolisonsa tulojen vuoksi saa tukea).

miksi te ette valita lastensuojeluun näistä köyhistä juopoista tutuistanne? niin auliisti täällä aina muita syytellään ja ollaan valittamassa.. en koko ketjua lukenut mutta tuskin kukaan tunnusti ikinä moista tehneensä kun on niin pirun täydellisinä synnytty =)

Yhteistyössä