Jos väittäisin meneväni töihin enkä sitten menekään, saisinko päiväkotipaikan lapselle

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mietin vaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mietin vaan

Vieras
Tuossa toista viestiä lukiessa ja siihen vastatessa ajattelin kysyä, että voiko näin tehdä?
Yritän saada meidän isolle esikoille päiväkotipaikkaa, koska kerhot ovat hänelle ihan riittämättömät. Täällä on tosi surkeasti päiväkotipaikkoja, perhepäivähoitajia on, mutta nimenomaan päiväkoteja ei. Ja lapsi on 4 v, syskyllä täyttäisi 5 v.

Olen äitiyslomalla. Se loppuu syksyyn mennessä.

Voiko tehdä niin, että väitän meneväni takaisin töihin heti äitiysloman jälkeen, ja haen vauvalle pph-paikkaa ja isommalle päiväkotipaikkaa. Ja sitten kun - JOS !!!! - saan sen päiväkotipaikan, perun vauvan pph-hoitopaikan ja ilmoitan isomman osa-aikaiseksi? Vai pitäisikö minun käydä töissä esim. viikko tai kuukausi? Kun en halua mennä töihin, haluan hoitaa lapsen kotona. Eikä minusta alle vuoden ikäistä pitäisikään hoitoon vielä viedä, eihän hän vielä ole edes samalla kattilalla kuin muut. Mutta tuo isompi tarvitsee ihan selkeästi sen sosialistumisen, päiväkotipaikan.

Ei sun edes tarvitse huijata, saat ihan rehellisesti sanoa että jäät kotiin mutta tahdot esikoiselle päiväkotipaikan. Kiitos subjektiivisen päivähoito-oikeuden. Laita hakemus jo nyt, ja hae nimenomaan vain osa-aikaista päiväkotipaikkaa, niin eivät lykkää lastasi pph:lle.
Ja virikelasten määrä päiväkodeissa on niin pieni, suuresta haloosta huolimatta, että ei sen takia kukaan ilman päivähoitopaikkaa jää. Kun se oikeus päivähoitoon koskee kaikkia: kaikille on löydyttävä paikka. =)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Just joo! :headwall: Ja viet meiltä tosi työssäkäyviltä taas sen kipeästi tarvittavan paikan... Kele, että mua ottaa aivoon tollaset väärinkäyttäjät! |O

Niin ottaa minuakin!! Saa ne muksut kotoakin käsin sosiaalistettua!!!!

SUbjektiivinen päiväHOITO-oikeus. Mutta haen nimenomaan päiväKOTIpaikkaa.

Ja just joo!! Mielelläni veisin sen paikan työssäkäyvältä, koska tuo lapsi tarvitsee päiväKOTIpaikan!! NYT on kaikki edellytykset syrjäytymiselle, joko niin että kiusaa tai tulee kiusatuksi. Kouluun kun myös kotiäitien lapset menevät,

Just joo! :headwall: Ja viet meiltä tosi työssäkäyviltä taas sen kipeästi tarvittavan paikan... Kele, että mua ottaa aivoon tollaset väärinkäyttäjät! |O

Mutta jos alkuperäinen on tosissaan, niin hänen viisivuotiaansa tarvitsee päivähoitopaikkaa kipeästi. Väärinkäytöstä ei ole kyse, koska kuten edellä on todettu lapsen päivähoito on lapsen eikä vanhemman oikeus.

Eihän se ole väärinkäyttöä. Vaan sallittua, ihan lain mukaan.
Arvon työssäkäyvä on hyvä ja hakee lapselleen nyt heti paikkaa, niin taatusti saa sen syksyksi.

Alkuperäinen kirjoittaja mietin vaan:
Ja just joo!! Mielelläni veisin sen paikan työssäkäyvältä, koska tuo lapsi tarvitsee päiväKOTIpaikan!! NYT on kaikki edellytykset syrjäytymiselle, joko niin että kiusaa tai tulee kiusatuksi. Kouluun kun myös kotiäitien lapset menevät,

Jos uhka on todellinen, niin pyydät lääkäriltä todistuksen asiasta. Tällöin sinun ei tarvitse valehdella töihin lähdöstä ja hakea pienemmällesi turhaa paikkaa.

SUbjektiivinen päiväHOITO-oikeus. Mutta haen nimenomaan päiväKOTIpaikkaa.

Kuin nii?

Alkuperäinen kirjoittaja Silvia Logo:
Luuletko että siellä päiväkodissa on sen parempaa tarjota ku kerhossakaan.

Minä ainakin tiedän, että on =) .
Meidän lapset ei onneksi edes pääsisi seurakunnan kerhoon, joten päiväkoti on ainoa vaihtoehto.
Mulla siis on lapsille pk-paikat, itse olen ajoittain kurssilla ja ajoittain kotona etätehtävien parissa. Paikat otettiin vastaan syyskuun alusta, ja kurssi alkoi vasta marraskuussa. Esikoinen tosin aloitti päiväkodissa osa-aikaisesti jo hieman alle 3 v:nä kun olin vielä kotona vauvan kanssa. Eikä hävetä yhtään. Kerhot kun ei ole vaihtoehto meille. Ja koska mies teki, ja tekee edelleen, 12-14 h työpäiviä 6-7 päivänä viikossa, oli pienikin apu arkeen ihan tervetullutta (tarkoitan siis sitä, että kotona oli vain yksi lapsi eikä kahta).

Alkuperäinen kirjoittaja ....:

Sori, edellinen karkasi, kun pyyhin pois tekstiä.. eli tässä tulee uusi vastaus. LUKEKAA TÄMÄ ennenkuin alatte huutamaan.

Minä en ole ikinä ymmärtänyt subjektiivistä päivähoito-oikeutta. Kun jäin äitiyslomalle, ajattelin että 4 v lapsi jää tottakai kotiin ja käy kerhoissa. Haluan hoitaa lapseni itse.

Kerho on kuitenkin riittämätön. Ja mitään avoimia päiväkerhoja tai puistotoimintoja ei täällä ole.
Lapsi ei ole saanut kavereita.
Sosialistumisella tarkoitetaan sitä, että lapsi oppisi olemaan ja toimimaan ryhmässä. Olemaan muiden lasten kanssa. Meidän esikko osasi tämän oikein hyvin kun oli päiväkodissa kun minä olin töissä. Siinä hän tosin tarvitsi tosi paljon kannustusta ja opastusta tädeiltä, sai sitä ja osasi olla ryhmässä oikein hyvin.

Nyt kun on vain kerho, tämä taito ruostui, lapsi takertuu minuun,. Hänellä ei ole kavereita, minulla ei ole kavereita, olemme aivan yksin. Yritetty on, käyty on, juteltu on, aktiivisia on oltu, mutta en ole silti onnistunut tässä uudessa pikku kyllässä saamaan kavereita. Lapsi ei ole edes kerhossa saanut kavereita.
On yksin. Leikkii yksin.
On nyt mennyt niin, ettei enää suostu edes yrittämään, vaan ilmoittaa kerhoaamuna, ettei aiokaan olla kenenkään kanssa. Ilmeisesti hänet on torjuttu niin monta kertaa ja niin perusteellisesti, ettei enää edes yritä.

Kaikki ainekset siis tulla koulukiusatuksi tai alkaa kiusaamaan muita.

Minä en tarvitse päiväkotipaikkaa. Lapsi tarvitsee. Jottei mitään Jokelaa tai Myyrmannin tapausta tarvitsisi lukea.

Ja jos se sosiaalistaminen onnistuu kotoa käsin, kertokaa ihan oikeasti konkreettisia esimerkkejä MITEN??!! Mielelläni otan ohjeet vastaan!

Siis: kerhoja ja harrasteita on. Ei ole saanut kavereita, ei ole tutustunut kehenkään. Kerhotädille asiasta olen murehtinut, hän ei ohjaa eikä opasta lasta, ei auta. Jos lapsi ei suostu puhumaan tai suostu menemään, niin .. täti antaa asian olla.

Meillä ei ole täällä ketään tuttuja. Ketään ei käy kylässä, meillä ei ole kyläpaikkoja.
Avoimia päiväkerhoja ei ole.
Leikkipuistot täyttyvät pph:n pienistä lapsista, jotka leikkivät keskenään, eivät ota tätä ulkopuolista mukaan.
Äiti-lapsi tai äiti-vauva piireissä on käyty. Kaikki lapset ovat alle 3 v!! Eikä sieltäkään ole ketään kaveria löytynyt,

hyvänen aika, olemme yrittäneet viikon jokaisena päivänä useana kuukautena, joten mitä vielä voisimme tehdä???? Miten minä saan EDES lapselle kavereita, kun ei niitä löydy, ei ole!!??????!

Alkuperäinen kirjoittaja Piparjuuri:

Jos uhka on todellinen, niin pyydät lääkäriltä todistuksen asiasta. Tällöin sinun ei tarvitse valehdella töihin lähdöstä ja hakea pienemmällesi turhaa paikkaa.

Ei päde täällä kunnassa.

Alkuperäinen kirjoittaja Silvia Logo:
Entäs jos lapsi ei saakkaan ystäviä päiväkodissa?

Sai ainakin aiemmin.
Syynä on ilmeisesti se, että ryhmä on iso; on valinnan varaa. Päiväkodissa myös ollaan pidemmän aikaa kerrallaan ja useammin vko:ssa kuin mitä kerhossa.
Lisäksi päiväkodissa on kaikenlaista ohjattua toimintaa, missä väkisinkin tutustuu ja tulee tutuksi, joutuu tekemisiin toisten lasten kanssa.

Nämä aiemmat päiväkotikaverit eivät ole enää kavereita, koska muutimme, paikkakunta vaihtui.

Alkuperäinen kirjoittaja ....:

Kerho on kuitenkin riittämätön. Ja mitään avoimia päiväkerhoja tai puistotoimintoja ei täällä ole.
Lapsi ei ole saanut kavereita.
Sosialistumisella tarkoitetaan sitä, että lapsi oppisi olemaan ja toimimaan ryhmässä. Olemaan muiden lasten kanssa. Meidän esikko osasi tämän oikein hyvin kun oli päiväkodissa kun minä olin töissä. Siinä hän tosin tarvitsi tosi paljon kannustusta ja opastusta tädeiltä, sai sitä ja osasi olla ryhmässä oikein hyvin.

Nyt kun on vain kerho, tämä taito ruostui, lapsi takertuu minuun,. Hänellä ei ole kavereita, minulla ei ole kavereita, olemme aivan yksin. Yritetty on, käyty on, juteltu on, aktiivisia on oltu, mutta en ole silti onnistunut tässä uudessa pikku kyllässä saamaan kavereita. Lapsi ei ole edes kerhossa saanut kavereita.
On yksin. Leikkii yksin.
On nyt mennyt niin, ettei enää suostu edes yrittämään, vaan ilmoittaa kerhoaamuna, ettei aiokaan olla kenenkään kanssa. Ilmeisesti hänet on torjuttu niin monta kertaa ja niin perusteellisesti, ettei enää edes yritä.

Kaikki ainekset siis tulla koulukiusatuksi tai alkaa kiusaamaan muita.

Siis: kerhoja ja harrasteita on. Ei ole saanut kavereita, ei ole tutustunut kehenkään. Kerhotädille asiasta olen murehtinut, hän ei ohjaa eikä opasta lasta, ei auta. Jos lapsi ei suostu puhumaan tai suostu menemään, niin .. täti antaa asian olla.

Ystäväni lapsi joutui julman ja järjestelmällisen kiusaamisen uhriksi - seurakunnan päiväkerhossa.
Äiti jutteli tätien kanssa, mitään ei tapahtunut.
Ennen niin reipas ja muiden seurasta nauttinut lapsi ei enää halunnut mennä kerhoon. Itki, ja huusi ettei mene.
Äiti otti lapsen kerhosta pois ja haki toista vastaavanlaista toimintaa tilalle. Siellä lapsi viihtyy, ja on saanut heti ystäviä.
Ei ne kerhot aina ole sellaisia leppoisia paikkoja, kuten usein väitetään. Eikä tädit kovin ammattitaitoisia ainakaan ystäväni lapsen kerhossa :/ .
Toivottavasti sinäkin saat pojallesi hänelle sopivamman paikan, jossa hän voi tutustua uusiin lapsiin ja oppia olemaan yksi ryhmästä. Eli käytännössä sen päiväkotipaikan.

Kyllä perhepäivähoitajan pitäisi riittää, kunhan kohdalle sattuu sopiva. Ja vaikka menisit töihin, niin lapsesi saattaisi silti joutua pph: lle. Oletko katsonut yksityisen tarjonnan kunnassa?

Alkuperäinen kirjoittaja kolmen isä:
Kyllä perhepäivähoitajan pitäisi riittää, kunhan kohdalle sattuu sopiva. Ja vaikka menisit töihin, niin lapsesi saattaisi silti joutua pph: lle. Oletko katsonut yksityisen tarjonnan kunnassa?

Miten pph, jolla on muut hoitolapset vaikka 1-2 v, voi auttaa viisivuotiaan pojan sosiaalisten taitojen, lapsiryhmän jäsenyyden ja ystävyyssuhteiden kehittymisessä?
Ai niin, viemällä lapsen seurakunnan kerhoon kahdesti viikossa. Siihen samaan, missä hän jo nyt käy ja on yksin, ilmeisesti kiusattuna, eivätkä kerhotädit tee mitään :/
Jos kävisikin sellainen lottovoitto, että kohdalle osuisi kiva pph jolla on muutkin hoitolapset 4-5 v, ja joka tapaisi muita perhepäivähoitajia ja näiden 4-5 v hoitolapsia päivittäin, niin sehän olisi hieno juttu. Valitettavasti sellaisia harvemmin osuu kohdalle.

Alkuperäinen kirjoittaja kolmen isä:

Olen. Yksityisiä pph ei ole. Yksityinen päiväkoti on kunnan ostopalvelupäiväkoti, aivan täysi, eikä yksityinen aina parempi ole, tämä ei ainakaan.

Mistä tulee käsitys että joka ikisessä pikku pitäjässä olisi vaihtoehtona yksityinen pph/päiväkoti? Siitäkö että pääkaupunkiseudulla näin on?

Miten niin 5 vuiotiaalle olisi pph riittävä sosiaalistumiselle? Onhan lapsi kotonakin yhden aikuisen ja yhden vauvan ja yhden koululaisen kanssa - ja niissä kerhoissa, mitkä eivät riitä. Miten ne riittäisi jos sama tarjottaisi pph.n kautta? Sitenkö, että pph:lla olisi kolme (3) vauvaa hoidossa?

Miten 4-5 v oppii pärjäämään ikäistensä seurassa, pitämään puolensa, jos hän on kouluikään asti pikkuvauvojen ryhmässä????

Olen perustellut jo miksi lapsi tarvitsee päiväkotipaikan.

Meidän kunnassa on sinun - ja täällä vastanneen monen muunkin -kaltainen päättäjä-elin. Äitiä ei kuunnella. vanhemmat kuitenkin tuntevat lapsensa parhaiten. Heitä pitäisi kuunnella.
Meillä ei edes kerhon vaihto ole mahdollista: kunta on niin pieni, että täällä ojn vain tämä yksi seurakunnan kerho, eikä muita. Sama vetäjä kerhon jokaisella ikäryhmällä, joka ryhmällä.

Alkuperäinen kirjoittaja !!!:
Saat paikan,mutta muista että mitään tukiaisia et saa, eli millä ajattelit elää?

Saahan ap kotihoidontukea, siitä pienimmästä lapsesta, kun äitiysloma syksyllä loppuu.
Eipä yli 3-vuotiaasta suuria summia saa vaikka lapsi kotona olisikin :)

Ai sellainen on väärinkäyttäjä joka haluaa lapsensa sosiaalistuvan ?
Päivähoitopaikan saamiseksi Suomessa on muitakin syitä/kriteerejä kuin töihin meneminen !

Alkuperäinen kirjoittaja Åboriginal:
Ei sun edes tarvitse huijata, saat ihan rehellisesti sanoa että jäät kotiin mutta tahdot esikoiselle päiväkotipaikan. Kiitos subjektiivisen päivähoito-oikeuden. Laita hakemus jo nyt, ja hae nimenomaan vain osa-aikaista päiväkotipaikkaa, niin eivät lykkää lastasi pph:lle.
Ja virikelasten määrä päiväkodeissa on niin pieni, suuresta haloosta huolimatta, että ei sen takia kukaan ilman päivähoitopaikkaa jää. Kun se oikeus päivähoitoon koskee kaikkia: kaikille on löydyttävä paikka. =)

ja taas komppaan tätä... :) (meillä menee nää mielipiteet näissä aiheissa aika hyvin yksiin... :whistle: )

Yhteistyössä