Jos väittäisin meneväni töihin enkä sitten menekään, saisinko päiväkotipaikan lapselle

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mietin vaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Voit hakea isommalle päiväkotipaikkaa. Sinulla on siihen ihan täysi oikeus olit kotona tai et. Itse en laittaisi yli 4v pph:lle juuri niiden sosiaalisten taitojen takia.

Ja sitten näillä ison kaupungin edustajille. Kaikissa kaupungeissa ei ole yksityisiä hoitopaikkoja. Kerhoihin pääsee jos hyvä tuuri käy, n. 5v lapset, koska kysyntä on niin suuri.

Meidän n. 4v käy 12 kertaa/kk päiväkodissa (4 h/päivä ). Lisäksi tapaamme säännöllisesti muita lapsiperheitä.

Alkuperäinen kirjoittaja Åboriginal:
Alkuperäinen kirjoittaja kolmen isä:
Kyllä perhepäivähoitajan pitäisi riittää, kunhan kohdalle sattuu sopiva. Ja vaikka menisit töihin, niin lapsesi saattaisi silti joutua pph: lle. Oletko katsonut yksityisen tarjonnan kunnassa?

Miten pph, jolla on muut hoitolapset vaikka 1-2 v, voi auttaa viisivuotiaan pojan sosiaalisten taitojen, lapsiryhmän jäsenyyden ja ystävyyssuhteiden kehittymisessä?
Ai niin, viemällä lapsen seurakunnan kerhoon kahdesti viikossa. Siihen samaan, missä hän jo nyt käy ja on yksin, ilmeisesti kiusattuna, eivätkä kerhotädit tee mitään :/
Jos kävisikin sellainen lottovoitto, että kohdalle osuisi kiva pph jolla on muutkin hoitolapset 4-5 v, ja joka tapaisi muita perhepäivähoitajia ja näiden 4-5 v hoitolapsia päivittäin, niin sehän olisi hieno juttu. Valitettavasti sellaisia harvemmin osuu kohdalle.
Eikö kunnassa ole yksityisiä perhepäivähoitajia? Jos sellaista pph ei löydy, jolla on samanikäisiä eikä päiväkotiin pääse, niin on vaikea tilanne. Ei tuo töihin meno kuitenkaan asiaa auta, ellei sitten ala itse yksityiseksi perhepäivähoitajaksi ja saa valkattua omalle lapsille sopivaa seuraa sitä kautta.

Vuoden päästä pääsee onneksi jo eskariin, mutta eskarin opettajiakin on monenlaisia. Viimeisenä ratkaisuna on muutto paikkakunnalta pois.
Jos tuossa vaiheessa on ongelmia, niin lakaisevatko he kunnassa myös koulun ongelmat maton alle? Isommat kaupungit ovat siitä hyviä, että vaihtoehtoja löytyy.

Alkuperäinen kirjoittaja peppuliini:
Ei sun edes tarvitse huijata, saat ihan rehellisesti sanoa että jäät kotiin mutta tahdot esikoiselle päiväkotipaikan. Kiitos subjektiivisen päivähoito-oikeuden. Laita hakemus jo nyt, ja hae nimenomaan vain osa-aikaista päiväkotipaikkaa, niin eivät lykkää lastasi pph:lle.
Ja virikelasten määrä päiväkodeissa on niin pieni, suuresta haloosta huolimatta, että ei sen takia kukaan ilman päivähoitopaikkaa jää. Kun se oikeus päivähoitoon koskee kaikkia: kaikille on löydyttävä paikka. =)

ja taas komppaan tätä... :) (meillä menee nää mielipiteet näissä aiheissa aika hyvin yksiin... :whistle: )

Olitkos sä tarhan täti?
Mä voisin haluta sellaiseksi "isona" =)

Alkuperäinen kirjoittaja peppuliini:
Ei sun edes tarvitse huijata, saat ihan rehellisesti sanoa että jäät kotiin mutta tahdot esikoiselle päiväkotipaikan. Kiitos subjektiivisen päivähoito-oikeuden. Laita hakemus jo nyt, ja hae nimenomaan vain osa-aikaista päiväkotipaikkaa, niin eivät lykkää lastasi pph:lle.
Ja virikelasten määrä päiväkodeissa on niin pieni, suuresta haloosta huolimatta, että ei sen takia kukaan ilman päivähoitopaikkaa jää. Kun se oikeus päivähoitoon koskee kaikkia: kaikille on löydyttävä paikka. =)

ja taas komppaan tätä... :) (meillä menee nää mielipiteet näissä aiheissa aika hyvin yksiin... :whistle: )

Olitkos sä tarhan täti?
Mä voisin haluta sellaiseksi "isona" =)

Tarhassa pidetään vaan koiria, vink vink... :saint: , mutta juu olen lastenohjaaja. En tosin tällä hetkellä tee päiväkodissa töitä, mutta lasten parissa kuitenkin... :)

lastentarhanopettaja musta ehkä joskus vielä tulee...kenties...mahdollisesti... :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja kolmen isä:
Kyllä perhepäivähoitajan pitäisi riittää, kunhan kohdalle sattuu sopiva. Ja vaikka menisit töihin, niin lapsesi saattaisi silti joutua pph: lle. Oletko katsonut yksityisen tarjonnan kunnassa?

Olen. Yksityisiä pph ei ole. Yksityinen päiväkoti on kunnan ostopalvelupäiväkoti, aivan täysi, eikä yksityinen aina parempi ole, tämä ei ainakaan.

Mistä tulee käsitys että joka ikisessä pikku pitäjässä olisi vaihtoehtona yksityinen pph/päiväkoti? Siitäkö että pääkaupunkiseudulla näin on?

Miten niin 5 vuiotiaalle olisi pph riittävä sosiaalistumiselle? Onhan lapsi kotonakin yhden aikuisen ja yhden vauvan ja yhden koululaisen kanssa - ja niissä kerhoissa, mitkä eivät riitä. Miten ne riittäisi jos sama tarjottaisi pph.n kautta? Sitenkö, että pph:lla olisi kolme (3) vauvaa hoidossa?

Miten 4-5 v oppii pärjäämään ikäistensä seurassa, pitämään puolensa, jos hän on kouluikään asti pikkuvauvojen ryhmässä????

Olen perustellut jo miksi lapsi tarvitsee päiväkotipaikan.

Meidän kunnassa on sinun - ja täällä vastanneen monen muunkin -kaltainen päättäjä-elin. Äitiä ei kuunnella. vanhemmat kuitenkin tuntevat lapsensa parhaiten. Heitä pitäisi kuunnella.
Meillä ei edes kerhon vaihto ole mahdollista: kunta on niin pieni, että täällä ojn vain tämä yksi seurakunnan kerho, eikä muita. Sama vetäjä kerhon jokaisella ikäryhmällä, joka ryhmällä.
Jos pph on samanikäinen lapsi. Yksikin lapsi riittää. Jos taas pph ei ole kuin vauvoja, niin miksi ne laittaisivat sinun lapsesi sinne, kun eivät muidenkaan.
Joissakin kunnissa saattavat viranomaiset olla ammattitaidottomia ja käyttää valtaansa väärin. Tälle asialle ei taas oikein mahda muuta kuin muutto pois.

En ole päättäjänä siellä, joten mielipiteelläni miten asioiden tulisi olla ei ole väliä. Jos itse päättäisin, niin lapsesi pääsisi päiväkotiin, mutta olen ymmärtänyt että se ei ole mahdollista. Joten olen vastannut sen mukaan. Töihin meno ei edelleen auta, koska se ei muuttaisi asiaa subjektiivisen päivähoito-oikeuden takia.

Mulla lapsi on ollut päiväkodissa (tosin vähän lyhyempää päivää) kun olin työtön. Kirjoitin hakemuksia, olin aktiivinen työnhaussa ja kävin työhaastatteluissa. En olisi voinut tätä tehdä jos lapsi olisi ollut kotona. Nyt joku siellä muputtaa, että kyllä lapsen voi työhaastatteluun mukaan ottaa - no ei todellakaan voi jos töitä haluaa. Juttelin asiasta myös päiväkodin henkilökunnan kanssa, ja heidän mielestään ratkaisu oli hyvä myös lapsen kannalta - arkirutiini säilyi, oli kavereita ja sai leikkiä ja puuhastella muiden kanssa.
Pian olen jäämässä äitiyslomalle. Edelleen aion pitää eskikoisen päiväkodissa, alussa varmaan ihan normaalipäivän, ja sitten taas lyhyempää päivää kun vauvan kanssa on eka kuukausi takana.
Puolipäiväisessä hoidossa oli aikaisemmin se vika, että sitä ei saanut suoralta kädeltä muutettua kokopäiväiseksi (jos siis sai vaikka töitä). Tähän on saattanut tulla muutos? Mutta meillä siis lapsi oli 5-7 tuntista päivää.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mulla lapsi on ollut päiväkodissa (tosin vähän lyhyempää päivää) kun olin työtön. Kirjoitin hakemuksia, olin aktiivinen työnhaussa ja kävin työhaastatteluissa. En olisi voinut tätä tehdä jos lapsi olisi ollut kotona. Nyt joku siellä muputtaa, että kyllä lapsen voi työhaastatteluun mukaan ottaa - no ei todellakaan voi jos töitä haluaa. Juttelin asiasta myös päiväkodin henkilökunnan kanssa, ja heidän mielestään ratkaisu oli hyvä myös lapsen kannalta - arkirutiini säilyi, oli kavereita ja sai leikkiä ja puuhastella muiden kanssa.
Pian olen jäämässä äitiyslomalle. Edelleen aion pitää eskikoisen päiväkodissa, alussa varmaan ihan normaalipäivän, ja sitten taas lyhyempää päivää kun vauvan kanssa on eka kuukausi takana.
Puolipäiväisessä hoidossa oli aikaisemmin se vika, että sitä ei saanut suoralta kädeltä muutettua kokopäiväiseksi (jos siis sai vaikka töitä). Tähän on saattanut tulla muutos? Mutta meillä siis lapsi oli 5-7 tuntista päivää.
Minä aijon kanssa laittaa molemmat pk:hon kun alan hakea töitä. Se ei mitenkään onnistu, jos pojat on kotona. (ÄITIIII! Kuka soittaa! ÄITIII anna ruokaa! ÄITIIIIIIIIII!!!!! ) Ja tosiaan se haastatteluihin meno olisi hankalaa, kun tuo tukiverkko on kovin pieni.

Tuohon sosiaalistumiseen vielä - lapsi oppii kyllä sosiaaliseksi myös päivähoidon ulkopuolella. Monissa maissa lapsia opetetaan kotona (siis kouluaika), ja yllättäen näiden lasten on todettu olevan jopa sosiaalisempia kuin niiden, jotka käyvät normikouluissa. Oma lapseni on mielestäni jopa liiankin sosiaalinen!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tuohon sosiaalistumiseen vielä - lapsi oppii kyllä sosiaaliseksi myös päivähoidon ulkopuolella. Monissa maissa lapsia opetetaan kotona (siis kouluaika), ja yllättäen näiden lasten on todettu olevan jopa sosiaalisempia kuin niiden, jotka käyvät normikouluissa. Oma lapseni on mielestäni jopa liiankin sosiaalinen!

Kai ne on sosiaalisia kun lopultakin pääsevät pois neljän seinän sisältä, muiden ihmisten pariin :D . Uutuudenviehätystä, nääs.
No, vitsi vitsinä. Mun esikoiseni oli myös yltiösosiaalinen tyyppi vielä kotihoidossa ollessaankin. Ja siinä yksi syy, miksi vein hänet päiväkotiin: hän nauttii suunnattomasti siitä, että ympärillä on kavereita ja hälinää. Kotona sitä ei ollut, eikä perhekerhot olleet ihan meidän juttu. Sitäpaitsi, esikoinenhan niitä kavereita kaipasi, ei äiti ja vauva ;) .
Lto:n mukaan tyttö on päiväkodissa kuin kala vedessä, ja sanoi ettei missään nimessä voi suositella kotihoitoa tai pph:ta tuon luonteiselle lapselle (kun heikkona hetkenäni mietin sellaistakin vaihtoehtoa).

Yhteistyössä