Jos vastasyntyneelle nousee kuume, menenkö suoraan lääkäriin vai yritänkö hoitaa ensin itse?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja shaggy
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja waaka:
varmaanki soitat sinne heti? itte ainaki soittasin enkä kyselis täällä.. :whistle:

Eihän ap:n vastasyntyneellä edes ole vielä kuumetta, jos lukee tuon aloituksen tarkkaan.. Ehkäpä luet sen ensin etkä viheltele.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
varmaanki soitat sinne heti? itte ainaki soittasin enkä kyselis täällä.. :whistle:

Eihän ap:n vastasyntyneellä edes ole vielä kuumetta, jos lukee tuon aloituksen tarkkaan.. Ehkäpä luet sen ensin etkä viheltele.

Se, että kuumetta ei ole mitattu, ei tarkoita sitä etteikö sitä olisi. :xmas:

Joo, ei vauvalla vielä näyttäisi mitään hätää olevan. Totta kai soitan tai menen lääkäriin heti, kunhan vaan ennakoin. Sen verran kyllä saitte mut hätääntymään et mittasin kuumeen ja näytti takapuolesta 37.4 eli ilmeisesti ei ole vielä kuumetta. Mietin just et jos kaiken varalta soittaisin tonne päivystykseen ja kysyisin heidän mielipidettä, pitäköön mua sitten ylihysteerisenä.

Ei se soittaminen mitään maksa, mutta ei sentään ihan turhaan kannata hermoilla. Oli meidänkin vauvalla joskus tuon verran lämpöä, muttei se silti vielä mitään ollut. Yleistila kertoo myös paljon. Kannattaa luottaa omaan vaistoonsa, se kertoo todella paljon. Minä opin tunnistamaan lapsen sairastumisen jo ennen lämmön nousua.

t. se jonka vauva joutui vti:n vuoksi osastolle 37,9 asteen lämmöllä

Pelkään vaan et en huomaa jos vauvalla onkin asiat huonosti. Yksin yritän pärjätä ja esikoisella on panadolista, pronaxenista ja antibiootista huolimatta kuumetta silti 38.5 (laskee kuitenkin aina sieltä yli 39 asteesta kun saa lääkettä ) ja nyt se alkoi oksentamaan. Itselläkin kuumetta, pää täynnä räkää ja kurkku ihan tulessa... pelkään et en vaan osaa nähdä vauvan tilannetta tarpeeksi hyvin. Varsinkin kun ei itke eikä kitise, nukkuu vaan.

Itkeekö ja kitiseekö lapsi muulloin? Vai onko yleensäkin rauhallinen?

Entä syökö normaalisti? Jos ei, kannattaa jo senkin vuoksi mennä lääkäriin. Jos taas syö, ei ole kuumetta, eikä ole erityisen voimattoman oloinen, en olisi vielä huolestunut.

t. vti-vauvan äiti

Entä syökö normaalisti? Jos ei, kannattaa jo senkin vuoksi mennä lääkäriin. Jos taas syö, ei ole kuumetta, eikä ole erityisen voimattoman oloinen, en olisi vielä huolestunut.

t. vti-vauvan äiti

No ei tuosta vauvasta ole kokemusta kun vasta kolme viikkoa, mutta rauhalliselta se on vaikuttanut koko sen ajan :) Ei juurikaan itke tai kitise. Vauva on syönyt edelleen n. 3 tunnin välein. Tuosta voimattomuudesta en osaa sanoa mitään kun tosiaan vaan herää, syö vähän ja nukahtaa. Mutta eikö vauvat yleensä ole tuollaisia? Mä oon ehkä sitten tyhmä, mutta en osaa sanoa... Auttamatta vaan tuo esikoinen vie kaiken huomion tällä hetkellä, mutta seuraan kyllä vauvankin vointia parhaan kykyni mukaan.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

t. vti-vauvan äiti

No ei tuosta vauvasta ole kokemusta kun vasta kolme viikkoa, mutta rauhalliselta se on vaikuttanut koko sen ajan :) Ei juurikaan itke tai kitise. Vauva on syönyt edelleen n. 3 tunnin välein. Tuosta voimattomuudesta en osaa sanoa mitään kun tosiaan vaan herää, syö vähän ja nukahtaa. Mutta eikö vauvat yleensä ole tuollaisia? Mä oon ehkä sitten tyhmä, mutta en osaa sanoa... Auttamatta vaan tuo esikoinen vie kaiken huomion tällä hetkellä, mutta seuraan kyllä vauvankin vointia parhaan kykyni mukaan.

Ihan normaaliltahan tuo vauva vaikuttaa. Ihan tavallistahan se on, että vauva on noin rauhallinen, varsinkin kun on ollut koko ajan samanlainen. Tuntuu varmasti vaikealta ajatella huomaako, jos vauvalla ei ole kaikki hyvin, mutta kyllä sen muutoksen yllättävän hyvin tajuaa. Se jos nukkuu hyvin, herää syömään ja jaksaa syödä, kuulostaa ihan hyvältä.

Meillä oli ongelmana se, että vauvalla oli myös koliikki, joten vti:n aiheuttamat itkut menivät aluksi sekaisin sen kanssa. Muuten olisin varmaan huomannut aiemminkin.

t. vti-vauvan äiti

Alkuperäinen kirjoittaja lastensh:
Kolmeviikkoinen on vielä vastasyntynyt, ja jos niin pienelle tulee kuumetta, on mentävä HETI päivystykseen ja nopeasti sittenkin! Kuume tuon ikäisellä on hengenvaarallista! (= Vauvan elimistössä on menossa paha tulehdus, johon tarvitaan suonensisäistä antibioottia, vauva voi kuolla sepsikseen!)

vastasyntynyt on kylläkin alle 2 viikkoinen mutta alle 3 kk on kuitenkin vielä niin pieni että kuumeen vuoksi on vietävä AINA lääkäriin.

Sairaanhoitaja puhuu asiaa, pahimmassa tapauksessa noin pienellä on vielä mahdollisuus saada tappava sepsis pelkästään vielä äidin synnytyskanavan bakteereista jotka voivart pesiytyä esim.napatynkään ja aiheuttaa sepsiksen vielä kuukauttakin myöhemmin.

Ap taas kyselemässä. Yöllä mittasin vauvalta, joka on edelleen ihan tukossa ja yskii hakkaavaa yskää, ensin 38.0 (oli ollut 10min pelkässä vaipassa), seuraavat 2 lukemaa (oli ollut 20min sitten 30min pelkässä vaipassa) olivat 37.7. Nyt aamulla mittasin 37.9. Varasin jo lääkäriajan terveyskeskukseen mutta se on vasta ihan iltapäivällä. Olen varmasti nyt ylihysteerinen mut en tiedä uskallanko odottaa siihen asti. Kaduttaa et en yöllä jo mennyt päivystykseen. Vauva ei vaikuta enää yhtä virkeältä kun se on tähän asti ollut. Mitä mä voin tehdä täällä kotona helpottaakseen vauvan oloa et pärjään siihen asti et päästää sinne lääkäriin?

Oliko jo eilen kuumetta?
Olisin vienyt joko jo lauantaina tai viimeistään eilen lääkäriin.

Mä tiedän, mut se on myöhästä nyt. En tiedä lasketaanko toi 38.0-37.7 kuumeeksi, yöllä kuitenkin mitattu. Esikoinen on ollut kipee, itselläkin kuumetta oli eilen jo 39 joten olen vaan yrittänyt jotenkin selviytyä tästä kaikesta. En ymmärrä miksen saanut aikaisempaa aikaa?! Voiko sairaalan päivystykseen vaan mennä, ilman lähetettä, vaikka tk on auki?

Me oltiin just viime viikon keskiviikosta perjantaihin osastolla 1kk ikäisen vauvan kanssa.. Oli myös tuo 38 astetta kuumetta ja räkänen. Esikoisella oli korvatulehdus ja oli sitten tarttunu vauvaankin. Rs-virusta epäiltiin, ei ollut onneksi. Mitään ei selvinnyt, mutta kipukohtauksia sairaalassa sai kun kuume nousi niin korkeaksi.

Jos sua oikeesti huolestuttaa niin voit soittaa sinne terkkaan ja sanoa, että oikeesti tarvis päästä pian, vauva on huonovontinen jne. Jos ne sanoo ettei oo aikoja ja vieläkin huolestuttaa nii mee vaan suosiolla paikan päälle. Parempi se on liian aikasin mennä ku liian myöhään. Kumma kyllä että noinkin pienelle annetaan vasta iltapäiväksi aika.. :o

Oliko jo eilen kuumetta?

Mä tiedän, mut se on myöhästä nyt. En tiedä lasketaanko toi 38.0-37.7 kuumeeksi, yöllä kuitenkin mitattu. Esikoinen on ollut kipee, itselläkin kuumetta oli eilen jo 39 joten olen vaan yrittänyt jotenkin selviytyä tästä kaikesta. En ymmärrä miksen saanut aikaisempaa aikaa?! Voiko sairaalan päivystykseen vaan mennä, ilman lähetettä, vaikka tk on auki?

Soititko suoraan ajanvaraukseen vai neuvolan kautta? Jos soitit ajanvaraukseen nii kannattaa vielä neuvolan kautta yrittää.. Siellä ne yleensä ainakin antaa mahdollisimman nopeasti ajan, täälläpäin ainakin.

Alkuperäinen kirjoittaja mammalii harmailee:
Oliko jo eilen kuumetta?

Soititko suoraan ajanvaraukseen vai neuvolan kautta? Jos soitit ajanvaraukseen nii kannattaa vielä neuvolan kautta yrittää.. Siellä ne yleensä ainakin antaa mahdollisimman nopeasti ajan, täälläpäin ainakin.

Soitin ajanvaraukseen. Neuvolaan on soittoaika vasta klo 10 joten kuvittelin et pääsen nopeammin sieltä ajanvarauksen kautta. Täytyy varmaan soittaa vielä sinne neuvolaan, jos siitä jotain hyötyä olisi :/

minun siskontytön vauvalla, ikää 2kk oli nuhaa ja yskää ja limaa oksensi välillä. Kuumetta ei ole ollu ja nyt on sairaalassa, todettiin rs-virus joten hopi hopi sinne lääkäriin.

Alkuperäinen kirjoittaja mammalii harmailee:
Oliko jo eilen kuumetta?

Soitin ajanvaraukseen. Neuvolaan on soittoaika vasta klo 10 joten kuvittelin et pääsen nopeammin sieltä ajanvarauksen kautta. Täytyy varmaan soittaa vielä sinne neuvolaan, jos siitä jotain hyötyä olisi :/

Kyllä sinne varmasti voi soittaa muulloinkin jos on "hätä"..

Oliko jo eilen kuumetta?

Ootko varma, ettei sulla oo influenssa? Kuumetta kuitenkin noin paljon, ei kait tavallinen flunssa nosta kuumetta noin korkeeks. Vauvalle jos tarttus se ni luulis, että jo pahempi juttu?

Kotona ollaan. Jäi vähän p*ska maku lääkärin tutkimuksesta. Ei oikeastaan tutkinut vauvaa ollenkaan, katsoi vaan kun pidin sylissä ja kuunteli oireita. Määräsi meistä molemmista otettavan pika crp:t, ilmeisesti mä olin niin kamalassa kunnossa olevan näköinen et halusi molemmilta sen ottaa. Mulla arvo oli 52 ja vauvalla 24. Diagnoosi, joku virustauti molemmilla, kotiin ja särkylääkettä :/ No jos toi vauva menee yhtään huonompaan suuntaan yöllä niin mennään kyllä heti päivystykseen!

Mikä vointi vauvalla nyt?

Vauva on ehkä vähän virkeämpi mutta se saattaa johtua siitä et yskii käytännössä taukoamatta jos ei ole pystyasennossa ja niistäjällä saa 5min välein olla ottamassa vihreitä räkäpalloja pois. Lämpö oli taas vaan 37.3 En tiedä mitä tässä tekisin. Vauva on nyt ollut kipeä jo 6 päivää eikä vielä näytä yhtään paranemaan päin olevalta. Toki virustaudit voi kestää, mutta tuntuu melko rankalta pitää alle kuukauden ikäisellä tällaista tautia. Tosin en tiedä mitä virustaudille voi tehdä. Eilinen lääkäri sanoi vaan et anna panadolia. Mä kun kysyin et kuinka paljon, niin se vastas et no siinä purkissa lukee. Johon mä vastasin taas et no kun purkissa nimenomaan lukee et alle 3kk ei saa antaa johon tämä lääkäri taas vastasi et no voithan sä vaikka 1ml antaa :/ En ole uskaltanut antaa yhtään mitään :/

No anna nyt sitä Panadolia kun olet saanut lääkäriltä luvan, helpottaa vauvan oloa. Siinä purkissa lukee ettei saa antaa alle 3 kk ikäiselle siksi ettei kukaan lähde lääkitsemään niin pientä ilman että on käyttänyt ensin lääkärissä.

Yhteistyössä